Web Analytics Made Easy - Statcounter

لیلا مودت روز یکشنبه در حاشیه کِلگیری از یک مزرعه نمونه چغندرقند در روستای «حمامیان» از توابع بخش سیمینه بوکان و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متوسط عملکرد مزارع چغندرقند در هر هکتار به طور میانگین ۶۵ تن است اما این کشاورز بوکانی موفق شد از هکتار ۱۹۵ تن محصول چغندرقند برداشت کند.

وی ادامه داد: این کشاورز بوکانی که «هیمن دغو» نام دارد از ۱۱ هکتار زمین کشاورزی خود موفق به برداشت حدود ۲ هزار و ۱۴۵ تن چغندر قند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: این چغندرکار رعایت اصول به‌زراعی، استفاده از بذر اصلاح‌شده و استفاده از نظر کارشناسان ترویج را از جمله علل افزایش عملکرد مزرعه عنوان کرد و اظهار داشت: این کشاورز بوکانی با برداشت این میزان محصول ممکن است به عنوان چغندرکار نمونه کشوری معرفی شود.

مودت ادامه داد: امسال ۲۸ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان زیرکشت محصول چغندرقند رفته بود.

چغندرقند با نام علمی «Beta vulgaris» گیاهی است ۲ ساله از تیره اسفناج که به صورت گیاهی یکساله زراعت می‌شود؛ چغندرقند طی دوره رشد رویشی فاقد ساقه بوده و به صورت مجموعه‌ای از برگ‌های بزرگ افقی تا عمودی مشاهده می‌شود و طول دوره رشد برای تولید قند ۶ تا ۹ ماه می‌باشد.

چغندرقند سازگاری وسیعی به شرایط محیط متنوع دارد به سرما و گرما به نسبت مقاوم است؛ تحمل خشکی را دارد و به شوری خاک نیز مقاوم است؛ عوامل محیطی مانند حرارت، نور، طول روز و رطوبت خاک تا حد زیادی تعیین‌کننده نحوه رشد و ذخیره قند در ریشه است.

خاک‌های بارور، دارای زهکشی خوب، بافت متوسط و اسیدیته خنثی تا کمی قلیایی برای چغندرقند ایده‌آل است؛ عملکرد در خاک‌های نیمه‌سنگین به شرط وجود زهکشی خوب برای این محصول مطلوب است.

در سال ۱۳۹۲ نیز یک چغندرکار بوکانی از هر هکتار زمین کشاورزی خود موفق به برداشت ۱۸۵ تن چغندرقند شد.

بوکان با داشتن ۱۱۰ هزار هکتار زمین زراعی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است و هر ساله بیشترین تولید گندم در این استان را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

برچسب‌ها چغندر کشاورزی بوکان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چغندر کشاورزی بوکان چغندر کشاورزی بوکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۳۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گل گاو زبان در شهرستان املش

به گزارش خبرنگار مهر، طاهر غلامی صبح یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان املش با ۱۶ هکتار و تولید ۹۸۴۶ تن محصول تر، سطح بالایی از کشت گل گاوزبان در استان گیلان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه برداشت گل گاوزبان از ۱۲ اردیبهشت آغاز و تا اواسط تیرماه ادامه دارد، افزود: پیش بینی می‌شود ۱۰ تن گل گاوزبان به ارزش اقتصادی ۸ میلیارد و ۳۶۹ میلیون تومان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی املش ادامه داد: عملکرد در هکتار گل گاوزبان ۶۰۰ کیلوگرم بوده و شهرستان املش بیش از ۱۲۰ بهره بردار دارد.

غلامی تصریح کرد: گل گاوزبان به صورت دم کرده مصرف می‌شود، این گیاه دارویی برای تقویت حواس، تصفیه خون، اعصاب، درمان سرماخوردگی، برونشیت، سرفه، التهاب و ورم کلیه‌ها، روماتیسم و بیماری‌های قلبی مفید است.

کد خبر 6096934

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گل گاو زبان در شهرستان املش
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • برداشت گوجه سبز از باغ های سرخه
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف