Web Analytics Made Easy - Statcounter

در گزارشی به ساواک در سال ۱۳۵۷، درباره تاکید امام خمینی (ره) به وحدت شیعه و سنی در دیدار با نماینده جلال طالبانی (رهبر حزب اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق) آمده است: «[امام] خمینی به وی اظهار داشته که شیعه و سنی همه مسلمان و برادر هستند و اختلافات موجود بایستی از میان برداشته شود و اتحادی مابین آنان به وجود آید».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 یکی از محوری‌ترین شعارهای امام خمینی (ره) در دوران مبارزات نهضت اسلامی، وحدت شیعه و سنی بود. از همین رو بود که نه تنها مسلمانان اهل سنت ساکن ایران، بلکه برادران اهل سنت کشورهای دیگر نیز از مبارزات اسلامی ملت ایران به رهبری عالمی شیعی حمایت کردند.

در همین زمینه اسناد ساواک در سال ۱۳۵۷ نشان از همکاری و هماهنگی اهل تسنن ایران و عراق با امام خمینی (ره) و شیعیان مبارز دارد. در این سند که از کرمانشاه به ساواک تلگراف شده آمده است:

«طبق اعلام بخشدار ثلاث‌باباجانی و به استناد گزارش واصله مدتی قبل از اینکه [امام] خمینی بغداد را ترک کند، نماینده جلال طالبانی فرمانده کردهای شمال عراق و تنی چند از همراهان در حوالی نجف اشرف با وی ملاقات داشته و مسائل جاری ایران را بررسی و [امام] خمینی به وی اظهار داشته که شیعه و سنی همه مسلمان و برادر هستند و اختلافات موجود بایستی از میان برداشته شود و اتحادی مابین آنان به وجود آید.

طالبانی به [امام] خمینی قول داد که جماعت اهل تسنن ایران را بر علیه دولت شورانیده و کاری نماید که ارتش ایران ناگزیر شود مقدار زیادی از نیروهای خود را از داخل به مرزهای غربی کشور گسیل دارد تا مخالفین بتوانند در داخل اوضاع را فلج نمایند و گویا پیک‌هایی از طرف طالبانی به نواحی تسنن‌نشین آمده و تماس‌هایی بین شیوخ و رؤسای قبایل نیز انجام گرفته که شورش‌های چند روز پیش مناطق مریوان، بوکان، پاوه و سایر نواحی کردستان را در میان داشته است. مراتب جهت اطلاع اعلام [می‌شود] ضمنا اقدام لازم به منظور تعیین صحت یا سقم موضوع به عمل آمد که نتیجه متعاقبا اعلام خواهد شد.»

۱۱ تا ۱۷ ربیع الاول که امسال مصادف با ۱۸ تا ۲۴ آبان ماه است هفته وحدت نامگذاری شده است.

برچسب‌ها تازه های نشر شیعه هفته وحدت اهل تسنن مرکز اسناد انقلاب اسلامی عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تازه های نشر شیعه هفته وحدت اهل تسنن مرکز اسناد انقلاب اسلامی عراق تازه های نشر شیعه هفته وحدت اهل تسنن مرکز اسناد انقلاب اسلامی عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۴۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خانم معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما ‌شدند و هول و هراس ایجاد ‌کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899748

دیگر خبرها

  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • روایت سیمین دانشور از دیدار با امام خمینی(ره)
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می‌زد؟
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می زد؟ /آقا مصطفی اصلا از وضعیت نجف راضی نبود /او نمی خواست مثل بقیه پوشیه بزنم
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور