Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@01:38:02 GMT

کویر مرنجاب ظرفیت تبدیل به ژئوپارک را دارد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۵۰۹۸

کویر مرنجاب ظرفیت تبدیل به ژئوپارک را دارد

علیرضا شهیدی روز یکشنبه در جریان بازدید از شهرستان آران‌وبیدگل افزود: پدیده‌های فراوان زمین شناسی و باستانی در کنار هم در کویر مرنجاب و دریاچه نمک  وجود دارد که می‌توان با بررسی مطالعات و اقدام‌های اولیه، این منطقه را به یک ژئوپارک مطرح در کشور تبدیل کرد.

وی بیان کرد: سازمان زمین شناسی متولی ثبت ژئوپارک‌ها است که از گذشته تا کنون مطالعات زیادی روی منطقه مرنجاب انجام داده و از جمله می‌توان به تهیه نقشه ۱۰۰ هزار منطقه مرنجاب اشاره داشت که بسیار کارشناسی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به ظرفیت گردشگری کویر مرنجاب اضافه کرد: گردشگران خارجی به دنبال هتل‌های باشکوه نیستند، بلکه اقامت در کومه‌های گلی و نمکی را ترجیح می‌دهند که چنین ظرفیتی در این منطقه وجود دارد.

وی تصریح کرد: نباید مسوولان استان اصفهان و شهرستان آران‌وبیدگل خیلی به دنبال معدن باشند چرا که وجود ظرفیت گردشگری دریاچه نمک بسیار مهم‌تر و اقتصادی‌تر از جنبه معدنی آن خواهد بود.

شهیدی در ادامه یکی از هدف‌های سازمان زمین شناسی کشور را شناسایی و اکتشاف ذخایر پنهان معدنی موجود در اعماق زمین برشمرد و اظهار کرد: رویه اکتشاف سطحی را از دهه ۸۰ تغییر دادیم و کارهای بزرگی در این زمینه در جریان است.

وی به اکتشاف‌های سازمان زمین شناسی در استان قم اشاره کرد و یادآور شد: با این یافته‌های جدید که بیشتر شامل آهن، طلا و مس است، توانستیم قم را به یک استان فلزی تبدیل کنیم.

قم، بهره‌بردار اصلی دریاچه نمک اصفهان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در ادامه گفت: نزدیک به ۵۰ درصد دریاچه نمک در حوزه جغرافیایی این استان قرار دارد؛ در گذشته پروانه بهره‌برداری آن به استان قم واگذار شده بود، در حالی که تنها راه ارتباطی آن از شهرستان آران‌وبیدگل است.

ایرج موفق با اشاره به تلاش‌ها برای اصلاح در مدیریت بهره‌برداری دریاچه نمک افزود: این دریاچه سرشار از انواع مواد معدنی است که به دنبال استخراج و استحصال آن هستیم.

وی بیان کرد: بحث طبیعت‌گردی برای دریاچه نمک هم به طور جدی مطرح است و با این ظرفیت می‌توان بیشترین بهره‌برداری را از این نعمت خدادادی داشت.

فرماندار آران‌وبیدگل نیز در این نشست تشریح کرد: ساختار زمین‌شناسی منطقه مرنجاب و دریاچه نمک فرصت‌های زیادی برای بحث ژئوپارک در خود جای داده که می‌تواند در سطح کشور و حتی جهان مطرح شود.

اسماعیل بایبوردی اضافه کرد: ژئو پارک‌ها در دنیا فرصت‌های اقتصادی بسیاری را برای جوامع محلی و حتی ملی ایجاد می‌کنند، چنان که وقتی منطقه‌ای به عنوان ژئوپارک توسعه می‌یابد، در درجه نخست محیط زیست طبیعی آن حفظ می‌شود.

وی یادآور شد: دریاچه نمک حدود ۲۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد که ۴۲ درصد آن در حوزه جغرافیایی استان اصفهان، ۲۲ درصد استان قم و سایر آن مربوط به استان سمنان است که به دنبال تعیین نظام حقوقی آن هستیم.

فرماندار آران‌وبیدگل اظهار کرد: ظرفیت دریاچه تنها برداشت نمک نیست بلکه ثروت‌های عظیم خدادادی را در خود جای داده و می‌تواند موجب رونق هر چه بیشتر صنعت گردشگری در منطقه شود.

وی بیان کرد: شهرستان آران‌وبیدگل تولیدمحور و اقتصادپایه شده که علت آن هم برخورداری از ۸۱۰ واحد صنعتی است که توانست درآمد صادرات کالاهای غیرنفتی در یک‌سال گذشته را به نزدیک ۱۵۰ میلیون دلار برساند.

بایبوردی ظرفیت‌های حوزه گردشگری آران‌وبیدگل را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: وجود بیش از ۵۰۰ اثر با ارزش تاریخی و کویرهای بکر و بی‌مانند زمینه ورود گردشگران را به این شهرستان فراهم کرده که باید از چنین فرصتی به خوبی بهره‌برداری شود.

منطقه نمونه گردشگری مرنجاب در شمال شهرستان آران‌وبیدگل جزو بکرترین و زیباترین کویرهای کشور است که از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله، دریاچه حوض سلطان و حوض مره و از شرق به پارک ملی کویر منتهی می‌شود.

مرنجاب با برخورداری از ظرفیت فعالیت‌هایی مانند کویرنوردی، آف‌رود، موتورسواری، سافاری، شترسواری و اسکی روی شن و ماسه، سالانه میزبان ده‌ها هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی است.

آران‌وبیدگل با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و  ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

برچسب‌ها سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور کویر مرنجاب دریاچه قم آران وبیدگل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور کویر مرنجاب دریاچه قم آران وبیدگل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور کویر مرنجاب دریاچه قم آران وبیدگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۵۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوستان رازی به محیط ویژه برای نوجوانان تبدیل می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمد موسوی، از برنامه‌های فنی و عمرانی و اجتماعی و فرهنگی این منطقه برای تبدیل بوستان رازی به بوستانی برای نوجوانان خبر داد و گفت: با اهداف فرهنگی و تربیتی و گسترش خانواده‌محوری، مقرر شده زیرساخت‌های این امر همچون بازپیرایی و مرمت ساختمان‌های داخل بوستان، اورهال سازی زمین ورزشی چمن مصنوعی و آسفالت پیست اسکی داخل بوستان، نصب المان‌های فرهنگی نوجوانان در محوطه، تعیین تکلیف راسته تجاری داخل بوستان، اختصاص فضا به محصولات مورد نیاز نوجوانان و… فراهم شود.

وی با بیان اینکه بوستان رازی، نخستین بوستان موضوعی برای برند سازی ایرانی-اسلامی ویژه نوجوانان در شهر تهران خواهد بود، افزود: متأسفانه به دلیل رواج محصولات آموزشی و فرهنگی غیربومی و غیراسلامی نزد این آینده‌سازان شهر، جای خالی نمادهای ایرانی-اسلامی در اذهان و سبک زندگی احساس می‌شود و به همین منظور در بعد آموزشی نیاز به کار بیشتر برای تبیین و انتقال فرهنگ غنی، اصیل و پرمحتوای خودمان داریم؛ ازاین‌رو اختصاص فضایی در یک بوستان مرکزی با وسعت بوستان رازی به این امر می‌تواند بازخورد خوبی در این زمینه ایجاد کند.

موسوی از طراحی ساختمان «الگونما» در این بوستان به عنوان اقدامی بی‌نظیر در سطح شهر نام برد و توضیح داد: این بنا که نخستین بنای شهر در این زمینه خواهد بود، در سوله بزرگی به متراژ بیش از هزار مترمربع در انتهای بوستان، ضلع جنوب شرقی ایجاد می‌شود که این سوله پیش‌تر به حوزه پسماند اختصاص داشت و اکنون با تغییر کاربری در اختیار حوزه آموزش‌های شهروندی قرار خواهد گرفت.

شهردار منطقه ۱۱ با اشاره به اینکه در ساختمان الگونما، برنامه‌ها و محصولات آموزشی با هدف بسط و تبیین الگوهای ایرانی-اسلامی ارائه می‌شود، ادامه داد: شهرداری منطقه ۱۱ بیش از ۲ سال است که پیگیر اجرای چنین طرحی است؛ چراکه بوستان رازی به دلیل وسعت و مرکزیت از امتیازاتی همچون دسترسی بهتر و امکان اجرای فعالیت‌های متنوع در این زمینه برخوردار است.

وی، نصب تارتان زمین چمن مصنوعی (زمین چمن دو میدانی) را اقدام شاخص دیگر در این بوستان برشمرد و گفت: این نخستین زمین چمن ورزشی در بوستان‌های تهران است که دور آن به زمین چمن دو میدانی مجهز می‌شود و پس از این، امکان برگزاری مسابقات رسمی دومیدانی در آن فراهم خواهد شد.

به گفته موسوی، توافق با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در مورد تسهیل ایجاد پارکینگ در محوطه سینما رازی، بازپیرایی و مرمت ساختمان‌های داخل بوستان، اقدامات عمرانی تازه در دریاچه و فانوس آن از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده برای این منظور دانست و بیان کرد: همچنین در طراحی و اجرای ساختمان الگونما با اداره کل آموزش‌های شهروندی تهران مشارکت داریم؛ به این نحو که طراحی بنا از طرف این اداره کل انجام می‌گیرد و اجرای آن به عهده منطقه ۱۱ خواهد بود؛ همچنین بنا بر پیش‌بینی‌های اولیه، طراحی و اجرای این ساختمان در سال جاری به پایان می‌رسد و اواخر فصل پاییز یا اوایل زمستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 6098123

دیگر خبرها

  • «برمودا» به اعتبار سیما و شبکه نسیم تبدیل شد/ ظرفیت ادامه فصل بعد
  • بوستان رازی به محیط ویژه برای نوجوانان تبدیل می شود
  • قحطی گل در دیار کویر
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • جوابیه آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در خصوص برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه
  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • برگزاری یادواره ۴۰۰ شهید کارگر و فرهنگی آران و بیدگل
  • تشکیل حیرت‌انگیز یک دریاچه در کویر اصفهان + فیلم
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند