Web Analytics Made Easy - Statcounter

جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از سه سال پیش (دوره بیست و سوم) در راستای همسویی با جریان نوین تئاتر کودک و نوجوان جهان، بخش تئاتر خردسال را نیز به دیگر قسمت های این رویداد افزود.

هر چند در گام نخست بیشتر آثار حاضر در این بخش از آثار هنرمندان خارجی بود؛ اما طی دو دوره اخیر، شاهد فعالیت هنرمندان داخلی در حوزه تئاتر خردسال هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنرمندانی که شاید نخستین تجربه های خود را در این بخش نوپا و نوظهور نه تنها در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که در بطن فعالیت های تئاتری کشورمان تجربه می کنند؛ اما توانسته اند با خلاقیت و نگاه متفاوت خود آثاری را خلق کنند که هم مورد توجه داوران و منتقدان هنر نمایش کشورمان قرار گیرد و هم مخاطبان خاص خود را به این گونه جدید نمایشی جلب کنند.

دیگر ویژگی متفاوت آثار بخش خردسال در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان متوجه این نکته است که نمایش های حاضر در این بخش برخلاف آثار دو بخش کودک و نوجوان، به تولیداتی باز می گردند که ویژه این جشنواره تولید شده اند و تا پیش از آن سابقه اجرای عمومی نداشته اند. همین مساله بر جذابیت تماشای این آثار می افزاید.

بیست و ششمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در بخش خردسال خود میزبان نمایش مارمولک بد ادا از نمایشنامه های منوچهر اکبرلو از نمایشنامه نویسان شناخته شده کشورمان با کارگردانی پگاه معصومی از هنرمندان تئاتر استان همدان است.

جذابیت؛ عنصر مهم تولید نمایش خردسال

پگاه معصومی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد ویژگی‌هایی که در نمایش گروه سنی خردسالان باید مورد توجه قرار گیرد تا بتواند ارتباطی درست با مخاطبان هدف خود برقرار کند، گفت: مخاطبان ما خردسالان ۳ تا ۵ سال هستند. با توجه به این گروه سنی در کنار آنکه اثرمان باید آموزشی باشد، باید از جذابیت بالایی هم برخوردار باشد تا بتواند خردسالان را به دیدن این نمایش بکشاند.

وی با تاکید بر آنکه توجه به رنگ و لعاب اثر باید در کنار محتوا و مضمونی که برای خردسالان بازگو می‌شود قرار بگیرد تا تصویرسازی درستی به خردسالان ارائه دهد ادامه داد: با توجه به تجربه شخصی خود از تدریس نمایش خلاق در مقطع پیش‌دبستانی و مهدکودک ها دریافتم خردسالان در این مقطع سنی به راحتی وارد بازی‌هایی می‌شوند که می‌توان با نمایش خلاق به راه انداخت و شاهد مشارکت فعالانه آنها بود.

توجه به عدم وجود نکته ای بی پاسخ

نکته‌ای که هنگام تولید نمایش مارمولک بد ادا بیشترین توجه خود را به آن معطوف کردم؛ ساده نگاه کردن بود. کسانی که پیش‌تر در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت کرده‌اند و نخستین بار است که اثری را برای خردسالان تولید می‌کنند ناچارند همواره به خود تذکر دهند که چیزی را مبهم باقی نگذارند.

به گفته معصومی زمانی که برای کودکان و نوجوانان کار می‌کنید می‌توانید پاسخ دادن به بسیاری از سوالات و یافتن جواب‌شان را بر عهده مخاطب بگذارید اما هنگام کار برای خردسالان باید دقت کنید که سوالی بی‌جواب نماند و علامت سوالی ایجاد نشود که خردسال نتواند پاسخش را بیابد.

داستان مارمولک بد ادا

معصومی درباره داستان نمایش مارمولک بد ادا گفت: خاله عنکبوت برای هدیه عروسی دخترش قالی می‌بافد و مارمولکی زشت می‌خواهد آن را بخرد. خاله عنکبوت موافقت نمی‌کند و مارمولک سعی می‌کند به هر شیوه‌ای شده فریبش دهد اما خاله عنکبوت فریب نمی‌خورد. مارمولک به تهدید متوصل می‌شود و خاله باید برای نجات پیدا کردن از دست او راهی پیدا کند که این دست از اتفاقات خط داستانی نمایش مارمولک بد ادا را شکل می دهند.

وی در مورد شیوه اجرایی مارمولک بد ادا توضیح داد: من تنها بازیگر و همزمان عروسک‌گردان این اثر هستم و چهار عروسک اسفنجی، پارچه‌ای و دستکشی نیز روی صحنه خواهیم داشت.

ویژگی رقابتی جشنواره، ایجاد انگیزه و مشوق برای هنرمندان

معصومی در مورد غیررقابتی یا رقابتی بودن جشنواره که هر کدام موافقان و مخالفان خود را دارد گفت: موافق رقابتی بودن جشنواره هستم و احساس می‌کنم اگرچه جایزه‌ها از لحاظ مالی مبالغی آن چنانی نیستند اما می‌توانند از نظر روانی انگیزه‌های بسیار خوبی محسوب شوند تا افراد بهترین کاری را که می‌توانند روی صحنه ببرند تولید کنند.

این هنرمند همدانی در مورد احتمال اجرای عمومی بعد از حضور در جشنواره هم گفت: ما در همدان اجراهای بسیار محدودی در زمینه تئاتر خردسال را شاهد هستیم اما تلاش می کنیم با کسب مجوزهای لازم شرایط اجرای عمومی این نمایش را مهیا کنیم.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۱ آبان به دبیری مجید قناد در شهر همدان در حال برگزاری است. 

برچسب‌ها جشنواره بیست و ششم تئاتر، کودک و نوجوان تئاتر تئاتر کودک و نوجوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تئاتر تئاتر کودک و نوجوان تئاتر تئاتر کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۵۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، رئیس حوزه هنری استان چهارمحال وبختیاری گفت : از ۱۴ اثر حاضر در پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، ۲ نمایش از آثار تولیدی دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری استان نیز حضور دارند.

احسان قائدی افزود : پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و با مشارکت شرکت سنگ‌آهن بافق از ۱۸تا ۲۱ اردیبهشت‌ در شهرستان بافق استان یزد برگزار خواهد شد.

به گفته وی : نمایش «لیلا» به نویسندگی محمد پورجعفری و کارگردانی فاطمه جعفری از مسجد صاحب الزمان گوجان شهرستان فارسان و نمایش «گیلدا» به نویسندگی علی میرزاعمادی و کارگردانی مرضیه نفر سفیددشتی از مسجد جامع شهر سفید دشت شهرستان بروجن دو اثر راه یافته به این جشنواره هستند.

رئیس حوزه هنری استان گفت : بیش از ۴۵ گروه نمایشی در سراسر استان مورد حمایت دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری هستند که ۳۳ گروه از این گروه ها در همایش استانی تئاتر بچه های مسجد شرکت کرده اند.

گفتنی است، پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت‌ در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898999

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • این خبرها را از دست ندهید
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • نمایش «آلاء» به تونس می‌رود
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی