Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام یوسفیان با بیان‌اینکه محبت دریچه انس کودکان و نوجوانان با امام زمان(عج) است، گفت: مسجد به دلیل حضور مردم با نیات الهی بستر مهیایی برای ایجاد این انس است، که می‌توان با فضاسازی و برنامه‌ریزی این ظرفیتش را فعال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر  خبرگزاری شبستان، ایام ماه ربیع الاول به دلیل مناسبت هایی همچون سالروز آغاز ولایت و امامت حضرت حجت(عج) فرصتی مناسب برای انس نسل آینده با امام زمان(عج) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، در گفت وگو با حجت الاسلام «محمد یوسفیان»، کارشناس مهدوی درباره الزامات و راه های استفاده از این فرصت گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

انس و ارتباط کودکان و  نوجوانان با امام زمان(عج) چه ضرورت و الزامی دارد؟

 

شناخت امام زمان(عج) برای همه لازم است، کودکان و نوجوانان نیز به این شناخت نیاز دارند و باید به آنها این معرفت عرضه شود، معرفتی که موجب اطاعت و سپس حمایت همه جانبه از امام و ولی خدا شود. همانگونه که حضرت عباس(ع) چنین اطاعت و تبعیتی را از امام زمان خود داشتند و تمام قد به حمایت از دین و امام شان پرداختند.

اقتضای سن کودکان و نوجوانان برخورداری فضای انس و محبت است و محبت دریچه ارتباط آنها با امام زمان(عج) است.

 

چطور می توان از دریچه و فضای محبت فرصت انس کودکان و نوجوانان با امام عصر(عج) را فراهم کرد؟

 

این مهم در دو بعد، قالب و روش و محتوا باید موردتوجه قرار بگیرد. در قالب و روش چون سن کودکان و نوجوانان به گونه ای است که محسوسات را بهتر و بیشتر درک می کنند تا معقولات، باید از ابزاری بهره گرفت که چنین کارکردی دارد مثل شعر، قصه و تمثیل.

در محتوا نیز همین قالب ها را بکار بگیریم و زیبایی های ظهور را برای این گروه سنی خاص تبیین کنیم تا بدانند با ظهور امام(عج) چه اتفاقات مهمی رخ می دهد مثل اینکه فرشتگان به انسان ها سلام کرده و همه مخلوقات و موجودات خوشحال هستند حتی بین حیوانات رابطه عاطفی و محبت برقرار می شود.

وقتی چنین محتوایی به کودکان و نوجوانان عرضه شود با کسی که زمینه ساز چنین فضایی است انس می گیرند.

 

مناسبت هایی مانند ایام آغاز امامت و ولایت امام زمان(عج) یا نیمه شعبان برای ایجاد فضای انس این گروه سنی با امام مهدی(عج) چه ظرفیتی دارد و چگونه باید این ظرفیت را بالفعل کرد؟

 

بیان آغاز امامت حضرت مهدی(عج) در سنین کودکی برای کودکان و نوجوانان شگفت انگیز و جالب است، همچنین است داستان هایی همچون ماجرای ابراهیم نیشابوری که از شیعیان امام عسکری(ع) بود و از سوی ابن عوف تهدید به مرگ شد و می دانست این تهدید عملی می شود، لذا از ترس جان تصمیم به فرار گرفت و در آخرین لحظات به دیدن امام عسکری(ع) رفت تا وداع کند. در این هنگام پسربچه ای را دید که سیمایش چون ماه می درخشید که خطاب به وی فرمود: ای ابراهیم! نیازی به فرار نیست به زودی شر او دفع می شود... ابراهیم متعجب شده و از امام عسکری(ع) دلیل را پرسید و بعد دانست آن کودک حضرت بقیه الله الاعظم(عج) هستند.

 

دانستن این واقعیات درباره امام زمان(عج) چه کمکی به شناخت و دوستی کودکان و نوجوانان با امام زمان(عج) می کند؟

 

اینکه کودکان و نوجوانان بدانند امام شان در سن کودکی چنین قدرت و پیشگویی های حتمی داشته اند، برای شان جالب و اثرگذار است. کتاب «داستان های شگفت انگیز از کودکی امام زمان(عج)» و نیز کتب دیگر به این انس کمکی شایان می کند.

حدود 130 جلد کتاب از پیش دبستانی تا پایان مقطع متوسطه در مرکز تخصصی مهدویت تدوین و منتشر شده که مطالعه آنها می تواند بسترساز انس این گروه سنی حساس با امام عصر(عج) باشد.

 

چقدر مناسبت هایی مثل 9 ربیع الاول و مکان هایی همچون مسجد در انس نسل آینده با امام زمان(عج) اثرگذار هستند؟

 

درباره یادکردن از حضرت حجت(عج) زمان ها و مکان ها تاثیر دارند، چنان که همه ما می دانیم در معرفت افزایی و حال خوب انسان ها، زمان و مکان نقش دارد به ویژه آن مکان ها و زمان هایی که در شرع مقدس نسبت به آنها توصیه شده است.

درباره یوم الله 9 ربیع الاول به عنوان سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت(عج) می توان با فضاسازی برای انس کودکان و نوجوان با امام عصر(عج) از طریق سخنرانی، جلسات پرسش و پاسخ، مسابقه، جشن و ... اقدام کرد.

متولیان فرهنگی باید راه های یادکرد از امام زمان(عج) را در چنین فرصت مهیایی بررسی کنند. مسجد به عنوان یک مکان مقدس به توجه بهتر به خدا و ولی خدا و امور مقدس کمک می کند.

ممکن است در مکان هایی جز مسجد مردم به دلایل و با نیات مختلف مردم حضور بیابند اما در مسجد نیات الهی است و لذا خروجی و رهاورد به مراتب بیشتر است که درباره انس و آشنایی با امام زمان(عج) هم این مسئله صادق است.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته وحدت مسجد راهپیمایی 13 آبان شیراز نماز جمعه رئیس جمهور اردبیل اصفهان کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد تراز اسلامی سبک زندگی منتظرانه مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۶۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟

این سازمان اعلام کرده است یک سوم کودکان ۱۱ ساله و بیش از نیمی از نوجوانان ۱۳ ساله در انگلستان مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند.

راشا تودی در این گزارش به نقل از سازمان جهان بهداشت آورده است انگلیس از نظر میزان مصرف الکل در این گروه سنی در میان ۴۴ کشور در صدر قرار دارد.

گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت میزان مصرف الکل، سیگار، سیگار الکترونیکی و ماریجوانا در میان کودکان و نوجونان را در کشورهای اروپایی، کانادا و چند کشور در آسیای مرکزی بررسی کرده است.

این سازمان با تاکید بر اینکه مصرف الکل می‌تواند به مغز کودکان آسیب برساند، هشدار داد متاسفانه این موضوع در بسیاری از کشورهای مورد بررسی عادی شده و سلامت کودکان و نوجوانان نادیده گرفته می‌شود و از کشورها خواست تا اقدامات بیشتری برای محافظت از کودکان در برابر این مواد و نوشیدنی‌های مضر انجام دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه کودکان زودتر مصرف الکل را شروع کنند، با مشکل جدی‌تری در سنین بالاتر روبرو می‌شوند.

در حالی که این سازمان بهداشتی بین‌المللی از افزایش گرایش کودکان و نوجوانان انگلیسی به مصرف الکل ابراز نگرانی کرده، چند روز پیش نیز مقامات بهداشتی انگلیس نسبت به رشد سرسام‌آور موارد بستری کودکان و نوجوانان در بیمارستان‌های این کشور به خاطر عوارض ناشی از سیگارهای الکترونیکی هشدار دادند.

دکتر «تدروس ادهانوم قبریسوس»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز پیش‌تر در این رابطه هشدار داده بود: در حال حاضر کودکان و نوجوانان در سنین پایین در برخی کشورهای ثروتمند در دام مصرف سیگارهای الکترونیکی افتاده‌اند و ممکن است که این نسل به نیکوتین گره بخورند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تاکید امام جمعه پیرانشهر بر رعایت اخلاق اسلامی
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان
  • سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)
  • پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور
  • انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور
  • انجام عمل تاوی در بخش آنژیوگرافی قلب بیمارستان امام علی (ع)