Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@15:18:30 GMT

طرح بوم‌سازگان زاگرس در کردستان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۶۶۸۲

طرح بوم‌سازگان زاگرس در کردستان آغاز شد

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری کردستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا داشت: به مناسبت آغاز هفته وحدت و  میلاد پیامبر (ص) در اجرای سیاست‌های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بوم سازگان زاگرس، ۶۰۰ هکتار نهال کاری و ۶۰۰ هکتار بذرکاری گونه‌های جنگلی بومی در شهرستان های جنگلی استان آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعدی نقشبندی افزود: طرح بوم سازگان زاگرس در استان کردستان با مشارکت پیمانکاران، جوامع، تشکل‌های محلی و مردمی با هدف پایش، احیا و توسعه جنگل های زاگرس در پنج زیر حوزه آبخیز در استان در حال اجراست.

وی با بیان اینکه این طرح  در سطح  ۶هزار ۸۳۵ هکتار از عرصه های جنگلی استان  انجام می‌شود، اضافه کرد: این طرح  شامل اجرای عملیات بیولوژیک در سطح مراتع، توسعه جنگل با بذر و نهال، گونه‌های جنگلی بومی و مقاوم به تغییر شرایط اقلیمی، احیا و غنی سازی جنگل با بذر و نهال، نگهداری ذخیره گاههای جنگلی، عملیاتهای بهداشتی و پرورشی در سطح جنگل ها، تغییر الگوی مصرف سوخت، ممیزی اراضی حدنگاری و کاداستر اراضی جنگلی، پیشگیری، کنترل و اطفاء حریق در سطح شهرستان های جنگلی استان است.

نقشبندی اضافه کرد: ۸۸۱ هکتارتوسعه جنگل‌های استان با بذر، ۸۸۵ هکتارغنی سازی جنگل‌ها با نهال، چهارهزار و ۵۶۹ هکتارغنی سازی با بذر،۵۵۵ هکتار مراقبت و نگهداری از ذخیره‌گاهای استان،۲۴۰ هزار هکتار گشت و مراقبت و کنترل اطفا حریق، چهار هزار و ۲۵۹هکتارعملیات پرورشی و بهداشتی در سطح جنگل‌های استان اجرا می‌شود.

وی گفت: ۶ هزار و ۳۰۵ هکتار ذخیره نزولات آسمانی و عملیات مکانیکی آبخیزداری نیز در قالب طرح بوم سازگان در حال اجراست.

 وی افزود: این اقدامات در راستای اجرایی کردن برنامه بوم‌سازگان ناحیه رویشی زاگرس و اعمال اقدامات مدیریتی و حفاظتی ویژه برای کنترل پدیده خشکیدگی و عملیات احیایی، باز سازی و حفاظت از جنگل‌های استان انجام می شود که اعتبار آن  از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری  استان کردستان با بیان  دلایل  تغییر شرایط اقلیمی،  بروز خشکیدگی در جنگل‌های زاگرس، گفت : بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۷۰ عامل در خشکیدگی جنگل‌های زاگرس موثر است که کاهش رطوبت خاک و افزایش دما مهمترین آن‌هاست و این ۲ عامل سبب طغیان آفات و امراض در جنگل‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت این جنگل ها و نقش کلیدی آن‌ها در اکوسیستم منطقه، اجرای برنامه‌ پنج ساله احیای جنگل‌های زاگرس طرح بوم‌سازگان جنگل های زاگرس ،سال گذشته تدوین و از ابتدای امسال اجرا شده است.

برچسب‌ها صندوق توسعه ملی سنندج زاگرس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی سنندج زاگرس صندوق توسعه ملی سنندج زاگرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۶۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد ملی مساله محور «شروع» در دانشگاه کردستان آغاز شد

نوید رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از آغاز رویداد شروع در کردستان خبر داد و اظهار کرد: این رویداد یک روزه و در راستای اهداف مربوط به توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری برگزار می‌شود.

وی افزود: در این رویداد نیازهای فناورانه از طریق شرکت‌ها به صورت مساله محور مطرح می‌شود و دانشجویان و یا هر یک از اعضای هیأت علمی ایده‌ای در این حوزه داشته باشند، به شرکت معرفی خواهد شد.

مدیر توسعه کارآفرینی، مراکز رشد و نوآوری دانشگاه کردستان ادامه داد: شرکت مورد نظر با صاحب ایده وارد مذاکره خواهد شد و در صورتی که ایده مطرح شده قابلیت تأمین نیاز شرکت را داشته باشد، از طریق تسهیلات و یا کمک بلاعوض، صاحب ایده را حمایت خواهد کرد.

رضایی با اشاره به اینکه این رویداد در دانشگاه‌های مختلف برگزار شده، عنوان کرد: این رویداد برای نخستین بار در دانشگاه کردستان و با حضور دانشجویان و اعضای هیأت علمی علاقمند و صاحب ایده برگزار می‌شود.

وی مزایای شرکت در این جشنواره را آشنایی با فضای کار اشتراکی، فضای کارگاهی، خدمات مالی، ایجاد شبکه ارتباطی، آموزش و توانمندسازی دانست و خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این رویداد ایجاد زمینه و شرایط مناسب برای آشنایی دانشجویان با مسائل فناورانه در قالب انجام پروژه‌های علمی، حمایت از سرمایه‌های انسانی و استعدادهای علمی کشور و تبدیل خلاقیت و دستاوردهای علمی به محصولات قابل ارائه به بازار است.

کد خبر 6098366

دیگر خبرها

  • اجرای پویش «سلامت دهان و دندان» در کردستان آغاز شد
  • کوچ ییلاقی عشایر زاگرس
  • رویداد ملی مساله محور «شروع» در دانشگاه کردستان آغاز شد
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • هیچگونه قطع درختان جنگلی در فندقلو اتفاق نیفتاده است
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • آغاز برداشت گل گاو زبان در شهرستان املش
  • آغاز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان