Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:45:28 GMT

کوچ عشایر خراسان شمالی به مناطق قشلاقی آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۹۲۴۹

کوچ عشایر خراسان شمالی به مناطق قشلاقی آغاز شد

مدیرکل اداره امور عشایری خراسان شمالی یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با آغاز سرما در مناطق ییلاقی چهار هزار خانوار عشایر این دیار برای زمستان گذرانی به سوی مناطق گرمسیری و قشلاقی در مراوه تپه، کلاله و گنبد استان گلستان، میاندشت اسفراین، بخش هایی از مانه و سملقان و راز و جرگلان حرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا قلی پور گفت: هرساله کوچ پاییزه عشایر در نیمه های آبان ماه انجام می شود.

وی با بیان اینکه این استان پنج هزار خانوار عشایری دارد که از این تعداد یکهزار خانوار نیمه کوچرو و چهار هزار خانوار کوچرو هستند افزود: همه ساله با آغاز فصل سرما عشایر این استان پس از یک دوره هفت ماهه، مراتع ییلاقی را به سوی مناطق قشلاقی ترک می‌کنند.

وی اظهار داشت: خانوارهای عشایری در فصل سرد سال در سامانه های عرفی مناطق گرمسیری این استان و استان گلستان برای زمستان گذارنی مستقر می شوند.

وی با بیان اینکه راه های منتهی به سامانه های عرفی عشایر این استان تیغ زنی شده است افزود: همچنین با ۱۴ دستگاه تانکر کار آبرسانی برای خانوارهای عشایری و دام آنها آنها انجام می شود.

قلی پور گفت: تمامی تمهیدات لازم برای کوچ ایمن برای خانوار های عشایری اندیشیده شده که برای این مهم با تمامی دستگاه های مسئول و مربوط ارتباط برقرار شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی به خدماتی که در مسیر کوچ به عشایر ارائه می شود اشاره کرد و اظهار داشت: آبرسانی، مرمت و نگهداری ایلراه‌های عشایر توسط اداره کل عشایر، تهیه و تامین علوفه مورد نیاز توسط شرکت های عشایر و اتحادیه ها و امور پشتیبانی جهاد کشاورزی انجام می شود.

وی افزود: خدمات مربوط به مسائل حفاظت دام ها در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری‌ها توسط دامپزشکی و تامین امنیت عشایر نیز با هماهنگی نیروی انتظامی، بسیج، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و پلیس راه انجام می شود.  

وی اظهار داشت: عشایر خراسان شمالی همه ساله بهار و تابستان خود را در مناطق خوش آب و هوای دامنه کوه های شاه‌جهان، کوه های باغان، کنج خور، کوه سالوک، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ، رباط، امیرانلو، دره پرور و کوه تخته میرزا سپری می کنند.

مدیرکل اداره امور عشایری خراسان شمالی افزود: مدت زمان اقامت عشایر در نواحی قشلاقی استان تا فروردین ماه سال آینده به درازا خواهد کشید.

قلی پور گفت: خانوارهای عشایری نیمه کوچرو تنها در یک فصل کوچ کرده و بیشتر در مناطق ییلاقی به سر می برند که عمده قشلاق خود را در بخش هایی از راز و جرگلان، مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، کالیمانی و میاندشت می گذرانند.

وی افزود: ایل راه های خراسان شمالی از سه ایل راه اصلی تشکیل شده که ایل راه شمالی آن شامل مسیر شمال شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگان و مراوه‌تپه است.
قلی پور اظهار داشت: ایل راه جنوبی در مسیر جنوب شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، جنوب بجنورد، قوری‌میدان و مراوه تپه است و ایل راه میانی از قوچان تا مانه‌ و سملقان در اطراف رودخانه اترک و کالیمانی و مراوه‌تپه است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: هر کدام از مسیرهای فوق بیش از ‌ ۴۰۰کیلومتر طول دارد.

خانوارهای عشایری استان ‌ ۷۰۰هزار واحد دامی در اختیار دارند.

 ۹۰ درصد درآمد عشایر این استان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

 ۸ درصد از گوشت قرمز عشایر کشور در این استان تولید می شود، سرانه دام خانوارهای عشایری این خطه بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۸۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۳۰ راس است.  ۲۵ درصد تولید گوشت استان را خانوار های عشایری تولید می‌کنند.

هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر که شامل سه درصد جمعیت استان می شود در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

زبان اصلی عشایر خراسان شمالی کردی کرمانجی است.

طوایف مستقر در خراسان شمالی شامل باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو هستند.  

برچسب‌ها بجنورد استان گلستان کوچ عشایر خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد استان گلستان کوچ عشایر خراسان شمالی بجنورد استان گلستان کوچ عشایر خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۹۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود

آذر رضایی پور کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: بارش ها از امروز به تدریج از جنوب غربی خراسان رضوی آغاز خواهد شد و در روزهای پایانی هفته بیشتر نقاط استان را فرا خواهد گرفت.

او با بیان اینکه سامانه بارشی تا اوایل هفته آینده در خراسان رضوی فعال خواهد بود، افزود: بارش ها در روز پنج شنبه و جمعه به اوج خود خواهد رسید که این بارندگی ها در مناطق مستعد همراه با رعد و برق، تگرگ و آبگرفتگی است و موجب کاهش موقت دمای هوا در مناطق مختلف نیز خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • انسداد برخی مسیر‌های ارتباطی عشایری و تلفات احشام در خوزستان
  • منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری
  • بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود
  • زیر ساخت‌ بازار فروش عشایر چهارمحال‌ و بختیاری فراهم می‌شود
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • هشدار هواشناسی سطح زرد در خراسان شمالی صادر شد
  • باید از ظرفیت‌های ارزنده جوانان عشایر بیشتر بهره‌مند شویم
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی به مناطق ییلاقی
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه