Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-30@15:48:07 GMT

سودان هزار سرباز برای حفتر در لیبی فرستاد

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۰۸۱۲

وبگاه خبری «الجزیره» اعلام کرد که به نسخه‌ای از گزارش تیم کارشناسان کمیته تحریم‌های بین المللی علیه لیبی دست یافته است که در آن آمده برخی کشورهای عضو سازمان ملل تحریم تسلیحاتی لیبی را نقض کرده‌اند که از جمله این کشورها امارات، سودان،ترکیه و اردن هستند.

اخبار بین‌الملل- در این گزارش آمده است: سودان و ژنرال «محمد حمدان حمیدتی»، معاون رئیس شورای نظامی سودان به تحریم‌های سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت کمک نظامی به طرف‌های درگیر در لیبی پایبند نبودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش آمده است: یک هزار نظامی سودانی از «نیروهای پشتیبانی سریع» در ژوئیه گذشته (تیر ماه) به شرق لیبی اعزام شدند.

بر اساس این گزارش سازمان ملل، حمیدتی نیروهای سودانی را برای حفاظت از بنغازی و کمک به نیروهای ژنرال «خلیفه حفتر» مرد قدرتمند شرق لیبی که از آوریل گذشته(فروردین ماه) حمله به طرابلس را آغاز کرد، فرستاده بود. در این گزارش به نقل از چند منبع آمده است که نیروهای پشتیبانی سریع سودان بعدا در منطقه «الجفره» در جنوب لیبی مستقر شدند.

در گزارش سازمان ملل آمده است: اعزام نیروهای سودانی مذکور به لیبی در پی امضای یک قرارداد بین شورای نظامی انتقالی سودان با یک شرکت روابط عمومی کانادایی صورت گرفت که از جمله اهداف سودان از این اقدام برخورداری از کمک مالی حفتر بوده است.

در همین حال سرتیپ «عامر محمد الحسن»، سخنگوی نیروهای مسلح سودان در گفت‌وگو با الجزیره حضور هر گونه نیروهای پشتیبانی سریع سودان یا هر گونه حضور رسمی نظامیان سودانی در لیبی را رد کرد.

حفتر به سامانه پدافند هوایی پیشرفته که در پایگاه الجفره و در نزدیکی شهر غریان نصب شده است، تحریم تسلیحاتی لیبی را نقض کرد.

ابوظبی همچنین هواپیماهای بمب افکن و یک کشتی جنگی در اختیار نیروهای حفتر قرار داد که مجهز به توپخانه‌ها و تجهیزات جنگی بود.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود آورده‌اند که اردن هم نیروهای ژنرال حفتر را آموزش داده است، امارات نیز که از حامیان حفتر است نیروهای او را به هواپیما‌های بمب‌افکن مجهز کرده است.

در این گزارش آمده است که ترکیه نیز به عنوان حامی دولت «فائز السراج» در غرب لیبی، نیروهای این دولت را به تجهیزات نظامی، خودروهای زرهی و پهپاد مجهز کرده است.

لیبی از زمان سرنگونی رژیم قذافی در سال ۲۰۱۱ میلادی از دو پارلمان در شرق و غرب این کشور برخوردار است. دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» و پارلمان طرابلس  بر غرب لیبی مسلط است و جامعه جهانی آن را به رسمیت شناخته است. نیروهای حفتر، یک ژنرال بازنشسته اما قدرتمند لیبی هم شرق لیبی را در کنترل خود دارند که تحت حمایت پارلمان طبرق هستند.  ژنرال حفتر از حمایت کشورهایی نظیر امارات، عربستان و فرانسه برخوردار است.

نیروهای حفتر از حدود هفت ماه قبل حملات به طرابلس پایتخت لیبی با هدف تصرف این شهر را آغاز کرده‌اند و با وجود حمایت‌های مالی و تسلیحاتی برخی کشورها از جمله مصر و امارات هنوز نتوانسته‌اند به این شهر نفوذ کنند.

طبق گزارش سازمان ملل در هفت ماه گذشته از این درگیری‌ها تا کنون حدود ۱۰۹۳ نفر کشته و ۵۷۶۲ نفر از جمله غیرنظامیان زخمی و ۱۲۰ هزار نفر نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: لیبی سازمان ملل سودان سازمان ملل لیبی الجزیره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۰۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه امروز وارد سودان می‌شود تا با رئیس شورای حاکمیتی این کشور درباره گسترش روابط دوجانبه گفت‌وگو کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌‎الملل خبرگزاری تسنیم، « احمد ابراهیم مفضل» رئیس سرویس امنیت عمومی سودان هفته گذشته به روسیه رفت تا در دوازدهمین نشست بین‌المللی مقامات مسئول در امور امنیتی شرکت کند. وی در حاشیه این نشست با «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور آفریقا دیدار و درباره تحولات سیاسی ونظامی در سودان با او گفت‌وگو کرد.

« میخائیل بوگدانوف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون وزیر امور خارجه این کشور در راس یک هیئت بلندپایه دیپلماتیک امروز وارد سودان می‌شود تا با ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش درباره گسترش روابط دوجانبه و سایر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سودان، در این سفر دو روزه، بوگدانوف با «مالک عقار» معاون رئیس شورای حاکمیتی ، وزیران امور خارجه و معادن به همراه سایر مقامات سودانی دیدار و در خصوص  تقویت همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو خواهد کرد.

کشتی نظامی روسیه برای نخستین بار وارد بندر سودان شد

هدف از سفر هیئت بلندپایه روسیه به سودان، گسترش روابط دوجانبه در تمام زمینه‌ها از طریق فعال سازی ساختار رایزنی و هماهنگی است.

ژنرال برهان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در شهریور ماه گذشته در نیویورک برگزار شد با « سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیدار و درباره فعال سازی روابط دوجانبه، تحولات سودان و نقش مسکو در کمک به سودان و حمایت از صلح و ثبات در آن گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • آماده باش نیروهای هلال احمر بوشهر در پی اعلام هشدار سیل
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • تیراندازی در کارولینای آمریکا؛ / سه پلیس جان باختند
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه
  • رئال تهدید شد: جهنم سرخ منتظرتان است!‏
  • کسی نمی‌تواند نام «خلیج فارس» را جعل کند
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • روش ویژه سرباز روس برای فرار از پهپاد قاتلی که به سراغش آمد | فیلم
  • رئیس جدید سازمان قضائی نیروهای مسلح استان یزد معرفی شد