Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@07:19:23 GMT

هشت داستان از زندگی امام یازدهم

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۱۸۸۱

هشت داستان از زندگی امام یازدهم

چاپ نخست «باد یمانی» به قلم محمدرضا عابدی شاهرودی، چندی پیش توسط انتشارات «به‌نشر» در قطع رقعی، با شمارگان یک‌هزار نسخه، ۱۳۶‌صفحه و قیمت ۱۹هزار تومان روانه بازار نشر شد.

به گزارش مشرق، کتاب «باد یمانی» مجموعه داستان‌های کوتاهی درباره زندگی، کرامات و معجزات امام یازدهم شیعیان، حضرت امام حسن عسکری(ع)است که به قلم محمدرضا

عابدی‌شاهرودی نوشته شده و توسط «به‌نشر» (انتشارات آستان قدس رضوی) روانه بازار کتاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«باد یمانی» شامل هشت داستان کوتاه با عنوان‌های «ماجرای درختان سیب»، «ماجرای رگ زدن»، «ماجرای پارچه‌ها»، «ماجرای شتر»، «ماجرای ابریشم»، «ماجرای اسب»، «ماجرای سکه‌ها» و «ماجرای به‌دنیا آمدن» است.

نویسنده این کتاب با رجوع به تاریخ زندگی امام حسن عسکری(ع)و منابع روایی و احادیث، حکایاتی از زندگی‌، کرامات و معجزات آن حضرت را انتخاب کرده و به میانجی ذوق و تخیلش، آن‌ها را به داستان‌هایی برای مخاطب امروز بدل کرده است. برخی منابع روایی که نویسنده به سراغ آن‌ها رفته و حکایات را بر مبنای برداشتی آزاد از آن‌ها روایت کرده است عبارتند از: «کتاب ارشاد شیخ مفید»، «اصول کافی شیخ کلینی»، «کتاب بحارالانوار علامه مجلسی»، «کتاب مدینه‌المعاجز»، «کتاب الحجه»، «کتاب خلاصه‌الاخبار»، «کتاب کمال‌الدین» و...

هرچند این کتاب با موضوع «داستان مذهبی» برای مخاطب بزرگسال نوشته شده؛ اما نوع روایت، حکایات‌، زبان ساده و توضیحاتی که نگارنده به‌کار گرفته، می‌تواند آن را به کتابی مختص گروه سنی نوجوان و جوان بدل کند. داستان‌ها بسیار ساده شروع می‌شوند و نویسنده گاه‌به‌گاه تلاش می‌کند روایتش از آدم‌های هر قصه را به مسیرهای فرعی‌ای بکشاند که احتمالاً از نظرش به جذابیت داستان کمک می‌کرده است. مثلاً بر اسامی افراد و اشخاص و اینکه چرا اسم بیشتر شخصیت‌ها «احمد» یا «محمد» است، توقف می‌کند و با طرح مباحثی که به روند داستانش ارتباطی ندارد، ذهن خواننده را درگیر می‌کند.

از سوی دیگر گویا نویسنده عمداً تلاش می‌کند روایت‌گری‌اش از قالب‌های مرسوم نگارش داستان بیرون بزند. نگارنده در بسیاری از مواقع لحن و قالب روایت‌گری‌اش، گزارش‌گونه می‌شود و حتی در جاهایی به حدیث نفس با مخاطب کتاب می‌پردازد. به عبارت دیگر او که عموماً راوی سوم شخص و «دانای کل» را برای روایت داستان‌ها برگزیده است، گاه از قواعد روایت‌گری داستان توسط «دانای کل» عدول می‌کند و پای راوی را به‌عنوان نویسنده به خود روایت باز می‌کند. در مواقعی حتی او خواننده را مخاطب قرار می‌دهد و از او سؤال می‌کند یا ذهنش را می‌خواند؛ اینکه این شیوه تا چه حد پذیرفتی و مجاز است یک بحث فنی و تخصصی است که صاحبان فن باید درباره آن نظر بدهند! اما اینکه آیا قالب ساختارشکنانه‌ای که نویسنده «باد یمانی» اتخاذ کرده، خوب از آب درآمده و رضایت خواننده را جلب خواهد کرد، بحث دیگری است که باید بعد از مطالعه کتاب توسط خوانندگان به آن پی برد. نکته جالب توجه در این کتاب آن است که نگارنده برای روشن کردن برخی زوایای پنهان زندگی امام حسن عسکری(ع)تلاش کرده است؛ زوایا و ابعادی که کمتر برای مخاطب امروزی بازگفته یا شناخته شده است را بازگو کند، گویی نویسنده قصد دارد با ارائه مسائلی کمتر شنیده یا خوانده شده، شناخت خواننده را از شخصیت امام حسن عسکری(ع)وسعت ببخشد.

در بخشی از آخرین داستان این کتاب با عنوان «ماجرای به‌دنیا آمدن» که داستان تولد حضرت امام زمان؟عج؟ در آن روایت شده از زبان عمه امام  حسن عسکری؟س؟ این‌گونه می‌خوانیم: در یکی از روزها که به منزل برادرم رفته بودم، به نزد ایشان رسیدم که ناگهان فرمودند: «خواهرم، نرگس را به نزد فرزندم برسان، خداوند خواسته است تو در این اجر شریک باشی.» و من به یاد آن ماجرا افتادم. زمانی که نرگس برای نخستین‌بار به نزد ما آمد. برادرزاده‌ام، به تندی به او نگریست و من پرسیدم: «ای برادرزاده گرامی، آیا به او تمایل دارید؟» ایشان فرمودند: «نظر من از جهت تعجب در امری بود.» من دوباره پرسیدم: «چه امری؟» ایشان پاسخ دادند: «به زودی از او فرزندی به دنیا می‌آید که زمین را پر از عدل‌وداد می‌کند، بعد از آنکه پر از ظلم‌وجور شده باشد.» و حالا من بودم که نرگس را به نزد برادرزاده‌ام می‌بردم...

چاپ نخست «باد یمانی» به قلم محمدرضا عابدی شاهرودی، چندی پیش توسط انتشارات «به‌نشر» در قطع رقعی، با شمارگان یک‌هزار نسخه، ۱۳۶‌صفحه و قیمت ۱۹هزار تومان روانه بازار نشر شد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق روح الله زم تحولات لبنان کتاب امام یازدهم امام حسن عسکری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۱۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی، امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت، در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست سعید لشکری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی، احمد نوری رییس این جایزه و رییس حوزه هنری اصفهان و حبیب احمدزاده دبیر اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی،  میلاد عرفان پور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، دکتر عباسی مشاوره علمی جایزه بازافرینی و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

در ابتدای جلسه احمد نوری در صحبت هایی گفت: موضوع داستان انقدری برای ما اهمیت داشت که برایش جایزه ملی طراحی شد. امیدواریم در این مسیر جایزه ملی به جایگاه خوبی برای گفتمان سازی برسد.

سعید لشگری  نیز در صحبت هایی گفت: توجه به هنر انقلاب در سراسر کشور  برای ما اهمیت داشت. امروز حوزه هنری اصفهان پایگاه جدی برای ما است ، هنر در اصفهان به کاربرد رسیده از موسیقی و معماری تا دیگر هنرها مثل تجسمی که خودش را محدود نکرده است. مفتخریم اصفهان پایگاه این اتفاق مهم است.

وی با اشاره به ایده فراتهران و مسئله روایت گفت: حوزه هنری خود را مکلف به روایت می داند ، روایتی که چند قید دارد نخست روایت هویت انقلاب اسلامی که تفاوت با سایر روایت ها دارد. ما پایگاه تاریخ شفاهی هستیم و حوزه و سوره مهر افتخارش این است که سعی کردیم روایت را علاوه بر تاریخ شفاهی، پیش ببریم. در نهایت در فراتر تهران دنبال ضرب مسئله روایت در  عرصه داستان هستیم. 

میلاد عرفانپور نیز در صحبت هایی گفت: در دوره اخیر شاهد تحولات زیادی در هنرهای مختلف و مراکز در حوزه هنری هستیم. تحولات عرصه ادبی نگاه به تولید و ترویج ادبیات داستانی و توجه به نویسندگان این عرصه است و دوشنبه اتی نیز نشست افتتاحیه مدرسه روایت ما در سمنان است  .

وی با اشاره به اینکه استان ها بار هنر انقلاب را به دوش می کشند و تهران تنها یکی از این استانها است، گفت: این اتفاق ملی بازآفرینی داستان انقلاب است و تلاش داریم اتفاق نوآورانه ای در این رویداد بیافتد. 

علی عباسی استاد دانشگاه و مشاور علمی جایزه داستان انقلاب با اشاره به قرابت خوب پوستر با موضوع جایزه ، عنوان کرد: همه چیز روایت است، مظلومیت کودکان غزه را جز اینکه هنرمند به روایت تبدیل کند، نمیتواند نشان دهید.

وی با ارائه تعاریفی از روایت گفت:  یک ایرانی حتما باید هویت را در روایتش مشخص کند، اگر در یک اثر هنری در هر قالبی ردپای هویت ملی ایرانی اسلامی نباشد، نمیتوان آن را شاهکار ادبی نامید چرا که نویسنده باید تجربه زیسته خود و خرد جمعی جامعه را در اثرش نشان دهد.  

همچنین الهام زارع زاده دبیر اجرایی جایزه گفت:  تمام انواع هنرهای ما می توانند زمینه داستان بازافرینی ما باشند امیدواریم هنرمندان بتوانند جریان سازی درستی در این زمینه کنند.

وی افزود: دو دسته فعالیت طراحی شده، نخست فعالیت های رقابتی و دوم ترویجی  . بخش رقابتی تمرکزش بر تولید داستان در پنج بخش رمان، داستان کوتاه، کوتاه کوتاه، جستارنویسی  و طرح داستان است که امروز شروع این بخش را شاهدیم و تا تیرماه فرصت دارد و اختتامیه پاییز امسال برگزار می شود، یک بخش حمایت از طرح های داستانی داریم که معمولا در راستای حمایت و تولید اثر است. 

وی افزود: بخش ترویجی دو گروه کارگاه دارد کارگاه های داستانی که در استان ها برگزار می شود و‌ کارگاه های علمی هم در اصفهان برپا می شود. هر کارگاه با هدایت یکی از داستان نویسان مطرح برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • همه چیز درباره قلعه جنی کیش
  • مهرداد صدقی با یک آبنبات جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • مظلومیت غزه با روایت نشان داده می‌شود
  • جزئیات اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی تشریح شد
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • نویسنده‌ای که برای مخاطب دام پهن نمی‌کند