Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مترسک» مقابله با تهدید ایران و نفوذ فزاینده آن در منطقه که ساخته آمریکا و رژیم صهیونیستی است، با توجه به تحولات سیاسی شتابنده در منطقه و نیز روابط روزافزون برخی کشورهای خلیج‌فارس و ایران در این روزها دیگر قانع‌کننده نیست. ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: «بنیامین نتانیاهو» و وزرای کابینه مستعفی او این روزها از طریق کمپین‌هایی، که عمدا اطلاعاتی نادرست می‌دهند، روی روند عادی‌سازی با برخی- نه با تمامی- کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس متمرکز هستند و از این طریق تلاش می‌کنند افکار عمومی اسرائیلی‌ها را در سایه نگرانی فزاینده‌ای، که ناشی از افول هژمونی نیروی نظامی اسرائیل در مقابل برتری نیروی نظامی ایران و بازوهای همپیمان با آن در سرتاسر این منطقه است، را اطمینان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مترسک» مقابله با تهدید ایران و نفوذ فزاینده آن در منطقه، که در چنین کمپین‌های گسترده رسانه‌ای بر آن استناد می‌شود، با توجه به تحولات سیاسی شتابنده در منطقه، چه در سوریه یا در جنگ یمن، و نیز روابط روزافزون( برخی کشورهای) خلیج‌فارس و ایران در این روزها، دیگر قانع‌کننده نیست.

ما این مقاله را با چنین مقدمه‌ای، که به نظرمان ضروری‌ست، آغاز می‌کنیم؛ به‌ویژه بعد از پیام «یسرائیل کاتز» وزیر خارجه اسرائیل، که در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کرده است که در آن به پیشنهادش درباره «طرحی» برای همتایان خود در کشورهای عربی خلیج‌فارس در حاشیه مشارکت در آخرین دور از نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تلاش وی برای امضای توافقنامه‌های «عدم تجاوز» با این کشورها، اشاره شده است.

قرار دادن تمامی کشورهای خلیج‌فارس در یک سبد اشتباه تعمیم ساده است. به عنوان مثال، کویت عادی‌سازی را رد می‌کند و تاکنون از هیچ مسئول یا یک تیم ورزشی( رژیم صهیونیستی) استقبال نکرده است و در این‌باره مردم، دولت و پارلمان موضعی واحد دارند و بنابراین نمی‌توانند امضای هرگونه توافقنامه تجاری یا ورزشی با رژیم اشغالگر اسرائیل را بپذیرند چه برسد به امضای توافقنامه «عدم تجاوز». علاوه بر این، روابط این کشور و دو کشور دیگر خلیج‌فارس یعنی پادشاهی عمان و قطر با ایران خوب است به رغم این‌که قطر و عمان درگیر برخی از مراحل عادی‌سازی رسانه‌ای، سیاسی و ورزشی با این رژیم هستند.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، جوهره چنین توافقنامه «عدم تجاوز» است که نتانیاهو و وزیر خارجه‌اش آن را مطرح می‌کنند. این سوال را می‌پرسیم که: چه زمانی جنگی میان این رژیم اشغالگر و دیگر کشورهای خلیج‌فارس اتفاق افتاده است که چنین ایده‌هایی مطرح شده است، به خصوص این‌که پایگاه‌های آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی، بدون استثنا در تمامی این کشورها، طی معاهدات دفاعی مشترک مستقر هستند.

شاید مسئولان اسرائیلی در سایه وضعیت ترسی، که این روزها به دلیل افزایش قدرت نظامی ایران و همپیمانانش در آن به‌سر می‌‌برند، تحولات اخیر در منطقه را نخوانده باشند که مهم‌ترین آنها، اظهارات سرتیب «قاسم رضایی» فرمانده مرزبانی کل کشور است که طی آن گفت که روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌ویژه امارات، قطر، کویت و پادشاهی عمان بسیار خوب است و نشست‌های زیادی برگزار شده که منجر به توافق‌های بسیار خوبی در سطوح ملی و منطقه گشته است.

اگر وزیر خارجه اسرائیل در درستی چنین اظهارات قاطعی تردید دارد او را به سخنان دکتر «انور قرقاش» وزیر دولت امارات در امور خارجه ارجاع می‌دهیم. قرقاش در جلسه راهبردی امارات در ابوظبی به سیاست‌ها و رویکرد ایران در منطقه خلیج‌فارس و همچنین در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای این کشور اشاره کرده و بر «ضرورت توسل به راهکارهای دیپلماتیک و عدم تشدید تنش با ایران» تأکید کرده است. او همچنین گفت که حوثی‌ها( انصارالله) بخشی از جامعه یمن هستند و در آینده این کشور نقش خواهند داشت.

به نظر می‌رسد کشورهای خلیج‌فارس، یا درست‌تر بگوییم بیشتر آنها، از دام مترسک ایرانی، که اسرائیل و ایالات متحده برای ترساندن آنها و دوشیدن‌شان از آن( مترسک) استفاده می‌کنند، در حال خارج شدن هستند و کانال‌های گفت‌وگو با ایران را برای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات باز می‌کنند که این خود عاقلانه‌ و حکیمانه است. حتی عربستان سعودی، که شمشیر دشمنی با ایران را از رو بسته بود از چنین سیاستی، که شکست آن ثابت شد، عقب‌نشینی کرده است و میانجی‌های را به تهران می‌فرستد تا کانال گفت‌وگو با آن را باز کند و حتی در حال گفت‌وگوی محرمانه با جنبش انصارالله یمن در مسقط است؛ جنبشی که بعد از حملات به تاسیسات نفتی «بقیق» و «خریص» وابسته به آرامکو و همچنین حمله به سکوهای پمپاژ نفت در غرب ریاض با استفاده از موشک‌های «کروز» و پهپادهایی که با دقت بالا به اهداف‌شان اصابت کردند، ثابت شد که قدرتی شکست‌ناپذیر در منطقه است.

این اسرائیل است که بیشترین نیاز به توافقنامه‌های «عدم تجاوز» را نه از سوی کشورهای حوزه خلیج‌فارس، بلکه از سوی ایران و محور مقاومتِ به رهبری آن، نیاز دارد. «مایکل اورن» سفیر پیشین اسرائیل در واشنگتن در مقاله‌ای در مجله «آتلانتیک» اعلام کرد که شورای وزیران جنگ دو نشست پشت درهای بسته برگزار کرد تا کیفیت مواجهه با تهدیدهای موشکی ایران، لبنان( حزب‌الله)، سوریه، فلسطین( جهاد و حماس) و عراق( الحشد الشعبی)، که روزانه حدود 4000 فروند موشک است و گنبدهای آهنین از رهگیری آنها ناکام خواهند ماند و تمامی فرودگاه‌ها، تاسیسات آب، نیروگاه‌ها و مخازن آمونیاک شیمیایی در حیفا را نابود خواهند کرد، بررسی کنند.

زمانی‌که رژیم اشغالگر اسرائیل می‌تواند از خود دفاع کند- رژیمی که تمامی جنگ‌هایش با کشورهای عربی را از زمان شکست ژوئن 1967 باخته است- در چنین وضعیتی می‌تواند خدمات خود را با حمایت از دیگران و عدم تعرض به آنها، ارائه دهد.

همگرایی با اسرائیل و عادی‌سازی با آن بزرگ‌ترین خطری است که کشورهای حوزه خلیج‌فارس طی ماه‌ها و سال‌های آتی، بعد از تغییرات اساسی در معادلات قدرت در منطقه، مواجه می‌شوند. به امارات توصیه می‌کنیم از این رژیم برای مشارکت در نمایشگاه بین‌المللی «اکسپو» که در اکتبر آینده برگزار می‌شود، دعوت به‌عمل نیاورد؛ چرا که حضور آن می‌تواند خطری بر امنیت امارات و امنیت این نمایشگاه گردد و چه بسا کویت، قطر و پادشاهی عمان کار خوبی کرده‌اند که به ائتلاف جدید آمریکایی، که با ادعای تامین امنیت ناوبری دریایی در منطقه خلیج‌فارس تشکیل شده است، نپیوسته‌اند به‌ویژه این‌که از مجموع 6 عضو ناتو فقط دو عضو آن( انگلیس و آمریکا) موافقت کرده‌اند که در آن ائتلاف مشارکت کنند.

زمانی‌که آمریکا از همپیمانان کُرد خود دست شُست و آنها را رها کرد تا به تنهایی با سرنوشت خود مواجه شوند و از ورود به جنگ‌هایی برای دفاع از عربستان سعودی یا حتی پاسخ به ساقط شدن پهپاد خود توسط موشک‌های ایرانی بر فراز تنگه هرمز، امتناع ورزید پس اسرائیل باید این ارزیابی‌ها دستش آمده باشد. 

انتهای پیام/

R1016196/P/S8,90,95,1128/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۲۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان

به‌ گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همایش روز ملی خلیج فارس و افتتاح دو نمایشگاه با حضور فرماندار بندرماهشهر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان، رییس اداره میراث فرهنگی بندرماهشهر، مشاور وزیر میراث فرهنگی و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، نماینده اداره کل پایگاه های وزارت میراث فرهنگی و سایر مسئولین شهرستانی و استانی در بندرماهشهر افتتاح شد.

فریدون بندری فرماندار بندرماهشهر اظهار کرد:

در آستانه روز ملی خلیج فارس برنامه های متنوعی در سطح شهرستان بندرماهشهر اجرا شد. بندرماهشهر ظرفیت بسیار زیادی ابعاد مختلف ارائه تاریخ و فرهنگ غنی خود در کرانه خلیج فارس دارد.

فرماندار بندرماهشهر گفت: افتتاحیه دو نمایشگاه را در روز ملی خلیج فارس داشته ایم. در گستره خلیج فارس تنوع فرهنگی بسیاری وجود دارد، این تنوع فرهنگی در قالب نمایشگاه نقشه های تاریخی خلیج فارس از دوران باستان تا اخرین تغییر و تحولات خلیج فارس و نمایشگاه عروسک های زیبای اقوام ایران که برآیندی از فرهنگ های متنوع و منحصر به فرد است، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

سارا عبادی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بندرماهشهر بیان داشت: از حمایت و همکاری فرمانداری بندرماهشهر، منطقه سوم دریایی سپاه پاسداران، شرکت عملیات غیرصنعتی، پتروشیمی بندرامام، موسسه فرهنگی هنری آوای نصر ایرانیان، کانون فرهنگی هنری دایا، موسسه آموزشی گردشگری فراز علم و دانش پارس، پژوهشگاه میراث فرهنگی، دریابانی و شیلات کمال تشکر را داریم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بندرماهشهر افزود: نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس با این وسعت و اهمیت نقشه ها و نمایشگاه عروسک های بومی اقوام ایران برای اولین بار است که در استان خوزستان در بندرماهشهر برگزار می شود.

علیرضا ایزدی مشاور وزیر میراث فرهنگی و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی بیان داشت: باعث خوشحالی است که روز بزرگداشت خلیج فارس در بندرماهشهر حضور داشته ایم. همدلی و همراهی مسئولین و مردم باعث اتفاقات خوب در این شهر شده و افتتاح دو نمایشگاه بسیار ارزشمند قابل تامل است.

غلامعباس اویسی مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای نصر ایرانیان برگزار کننده دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و نمایشگاه عروسک های بومی اقوام ایران زمین بیان داشت: خلیج فارس جان ما هست و با توجه به هجمه های رسانه ای که در این سال ها بر نام خلیج فارس بود تصمیم گرفتیم برای آشنایی نسل جدید یا z برنامه های در کناره خلیج فارس در بندرماهشهر برگزار کنیم که خوشبختانه مورد استقبال فراوان نسل نوجوان و جوانان شهر قرار گرفت

همایش بزرگداشت روز ملی خلیج فارس از منظر پژوهش های مردم شناسی نیز در بندرماهشهر با حضور اساتید پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، ژیلا مشیری، زهرا زارع، مریم کیان، گیتی دشتکی و نازنین نوری نژاد برگزار شد.

دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایران، از تاریخ ۱۰ الی ۱۳ اردیبهشت از ساعت ۱۷ الی ۲۲ در فرهنگسرای فردوسی بندرماهشهر دایر بود.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903164

دیگر خبرها

  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • استان بوشهر نماد مقاومت در حوزه خلیج‌ فارس است
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد/ دیدار گسترده وزیر خارجه با مقامات ارشد کشورهای اسلامی
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • سیر تاریخی شناسنامه‌های المثنی استقلال