Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@02:33:28 GMT

در جستجوی «آنِ» فیلم کوتاه

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۳۸۳۲

در جستجوی «آنِ» فیلم کوتاه

عضو تحریریه فیدان معتقد است چالش فیلم کوتاه امروز ایران گرایش فیلم سازان جوان به حرفه ای گری به جای تجربه گرایی است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : در پیشبرد اهداف فرهنگی، هیچ عاملی به اندازه مشارکت عمومی و فعال شدن بخش خصوصی تاثیرگذار نیست. اگر یک حوزه فرهنگی مخاطبان پرشور و بخش خصوصی فعال و علاقه مند نداشته باشد، صرف هزینه های هنگفت هم توانایی جریان سازی در آن عرصه را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، جوان ها نقشی ویژه دارند. انرژی فراوان جوان ها وقتی با ذوق و خلاقست آن ها توامان می شود، اکسیری می سازد که می تواند فراتر از ساختارها و محدودیت ها عمل کند. در میان ساختارهای فیلم سازی، فیلم کوتاه و تجربه بیش از سایر بخش ها با جوان ها گره خورده است. جایی برای آموختن و تجربه و محملی برای خلاقیت بی منتها. شاید به همین خاطر است که جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان جشنواره تخصصی سالانه این حوزه به محل حضور گسترده جوان ها برای تماشای فیلم ها و گفتگو بدل شده است. اما در میان نقش رسانه های تخصصی فیلم کوتاه را در جهت اطلاع رسانی منظم و ترویج نقد حرفه ای نباید نادیده گرفت. پایگاه خبری «فیدان» یکی از این رسانه هاست که اکنون چند سالی از فعالیت آن می گذرد و برای علاقه مندان فیلم کوتاه نامی آشناست. به بهانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با «فرید متین» از اعضای هیئت تحریریه این رسانه به گفتگو نشسته ایم:

 

فعالیت رسمی و حرفه ای «فیدان» از چه زمانی آغاز شد؟

امسال پنجمین سال فعالیت مداوم و حرفه ای فیدان است. البته من از سال نود و شش با این گروه همکاری می کنم.

 

چه خلایی در زمینه اطلاع رسانی و مباحث نظری فیلم کوتاه، موجب راه اندازی فیدان شد؟

به عنوان یک فعال فیلم کوتاه معتقدم فیدان مهمترین پایگاه اطلاع رسانی فیلم کوتاه در ایران است؛ چراکه می کوشد نگرشی کاملا دقیق و آکادمیک به موضوعات مرتبط با فیلم کوتاه داشته باشد.

 

وجه ممیزه نگاه دقیق و آکادمیک شما به فیلم کوتاه با سایر رسانه ها چیست؟

ما در فیلم های کوتاه و تجربی به دنبال «آنِ» اثر هستیم؛ همان چیزهایی که موجب ماندگاری یک فیلم در ذهن مخاطب می شود که فراتر از روایت و فیلمنامه، به طور ویژه در«میزانسن» و «کارگردانی» نمود پیدا می کند. همان ظرایفی که به فیلم لایه های معنایی اضافه می کنند.

 

توجه به این گونه نکات است که  فیدان را از پایگاه ها و وب سایت های دیگر متمایز می کند.  

 

این نگرش از کجا آمده؟

آن ها که در فیدان مشغول فعالیت هستند به خصوص هادی علی پناه(سردبیر) و مجید فخریان(جانشین سردبیر) در حوزه فیلم کوتاه باسواد، به روز و متفکر هستند. بسیاری از دوستان ما سال هاست که به طور ویژه به فیلم کوتاه می پردازند و تجربه حضور در انجمن سینمای جوان و سایر بخش های مرتبط با فیلم کوتاه را دارند.

 

بر اساس شناخت و تجربه شما، چالش امروز فیلم کوتاه ایران چیست؟

فیلم کوتاه بیش از همه ساختارهای فیلم سازی عرصه تجربه است و در واقع همین نکته حلقه مفقوده در جریان فیلم کوتاه ایران است. آن چه امروز بیش از هرچیز در جشنواره های فیلم کوتاه مشاهده می شود، گرایش فیلم سازان جوان به حرفه ای گری به جای تجربه گرایی است.

 

حرفه ای عمل کردن چگونه در مقابل تجربه گرایی قرار می گیرد؟

این حرفه ای گری بر خلاف آن چه به نظر می آید فیلم سازان عرصه فیلم کوتاه ما را محدود می کند و روحیه تجربه گرایی را در آن ها تضعیف می کند. وقتی فیلمساز به این سمت و سو حرکت می کند لاجرم برای به نتیجه رساندن پروژه با بودجه موجود یا کسب رضایت حامی برای سرمایه گذاری می کوشد که همین موجب ترسو شدن او می شود.

 

این همان چالشی است که فیلم سازان جوان ما با آن روبرو هستند؛ این که با تضعیف روحیه تجربه گرایی، «آنِ» فیلم ها از بین برود.

 

«آنِ» فیلم چگونه با تجربه گرایی مرتبط می شود؟

در مباحث نظری سینمایی مفهومی با عنوان «Moment» وجود دارد که به معنای لحظه ای است که به طور ناخودآگاه در فیلم به وجود می آید ولی سرشار از حس است. حال ممکن است این لحظه برای خود فیلمساز هم ناخودآگاه باشد. در واقع رویکرد تجربی فیلم ساز موجب می شود فیلم صاحب «آن» شود.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته وحدت راهپیمایی 13 آبان مسجد مسجد شیراز کانون های فرهنگی هنری مساجد مجلس نماز جمعه مسجد فیلم تجربی فیلم کوتاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۳۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امواج کوتاه در دریای خزر

هواشناسی دریایی مازندران اعلام کرد: بر اساس تجزیه و تحلیل نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، دریای خزر امروز شنبه ۸ اردیبهشت با موج کوتاه همراه است.

سرعت وزش باد امروز در نزدیک سواحل استان تا ۶ متر بر ثانیه پیش بینی می‌شود.

ارتفاع موج هم در این مدت تا ۰۵ متر برآورد می‌شود.

بزرگترین دریاچه جهان در این مدت برای فعالیت‌های دریایی مناسب خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • حضور چشمگیر نیروهای هلال احمر در کاهش آلام سیل زدگان / امدادرسانی به بیش از ۵۷ هزار نفر
  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • «اتاق فرار» پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
  • «اتاق فرار» پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه» شد
  • هاکان فیدان: ترکیه آماده است بین اسرائیل و فلسطین به عنوان ضامن عمل کند
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • ویدیو/ ملی‌پوش واترپلو که پس از طلسم‌شکنی حذف شد!
  • ۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد
  • امواج کوتاه در دریای خزر