لباس نفوذناپذیر تقوا زیور جان اهل سداد است
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۴۰۲۹
تولیت آستان عبدالعظیم حسنی(ع) با بیاناینکه لباس تقوا مراتب دارد، گفت: گاهی شیطان گلولههایی دارد که حتی از ضدگلولهترین لباس تقوا هم عبور میکند، لباس تقوای برخی هم کاملا نفوذناپذیر است.
به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آیتالله «محمد محمدی ریشهری» یکشنبه، ۱۹ آبان پیش از آغاز درس فقه خارج که در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد درباره مسائل اخلاقی اظهار کرد: اهل سداد افرادی هستند که لباس نفوذناپذیر تقوا زیور جان آنها است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: این لباس هر چه محکمتر باشد نفوذناپذیرتر خواهد باشد همچون کسانی که لباس ضد گلوله بر تن میکنند و گلوله بر آنها اثر نمیگذارد.
آیتالله ری شهری با بیان اینکه لباس تقوا مراتب دارد، تاکید کرد: برخی اینگونه هستند که لباس تقوای آنها بسیار محکم است به این سادگی و وسوسههای شیطان در جان آنها اثر نمیکند.
تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: اما گاهی شیطان گلولههایی دارد که حتی از ضدگلولهترین لباس تقوا هم عبور میکند، همچون تنها ماندن دو نامحرم جوان در یک مکان خلوت که شخص دیگری به آن راه نداشته باشد.
وی در ادامه بیان کرد: شیطان روزی به حضرت موسی(ع) میگوید مبادا با زن نامحرم خلوت کنی که سومی آن من هستم و تا شما را به گناه آلوده نکنم دست بردار نخواهم بود.
آیتالله ری شهری با اشاره به این بیت از حافظ: «قوت بازوی پرهیز به خوبان مفروش/ که در این خیل حصاری به سواری گیرند»، ابراز کرد: این شعر درباره حضور دو نامحرم در خلوت است که شیطان در آن چنان نفوذ دارد که به راحتی میتواند وسوسه خود را پیش برده و انسان را آلوده به گناه کند.
تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان خاطرنشان کرد: با هم بودن یک مرد جوان نامحرم با یک زن جوان نامحرم در خلوت یا فضایی که دیگری به آن راه ندارد از نظر شرعی هم حرام است.
پایان پیام/487
منبع: شبستان
کلیدواژه: مسجد هفته وحدت راهپیمایی 13 آبان کانون های فرهنگی هنری مساجد شیراز مسجد نماز جمعه مجلس هفته وحدت مساجد آیت الله ری شهری سبک زندگی اسلامی تقوا و اخلاص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۴۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پانزدهم شوال مصادف با سالروز وفات و یا به روایتی شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سفیر و راوی حدیث ائمه معصومین (ع) است. این محدث والامقام از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است که از محضر امام جواد (ع) و امام هادی (ع) بهره برده و به عنوان نماینده معتمد حضرت امام هادی (ع) به شهرری مهاجرت کرد.
حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سالها در شهرری که در آن زمان به قطب حضور شیعیان تبدیل شده بود به ترویج معارف اهل بیت پرداخت و سرانجام در پانزدهم شوال سال ۲۵۲ ه. ق در ۷۹ سالگی درگذشت. مرقد این امامزاده واجبالتعظیم در طول قرون متمادی به محلی برای تجمع دلدادگان اهل بیت (ع) و بزرگان عالم تشیع تبدیل شد و امروز نیز به عنوان قبله تهران شناخته میشود.
به همین بهانه، حجتالاسلام محسن عرفاتی معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در گفتوگو با آنا عنوان کرد: در برخی اسناد از جمله کتاب «تاریخ طریحی» آمده است که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به مرگ طبیعی از دنیا نرفته و بلکه به شهادت رسیده است. تعبیری هم که به کاربرده شده این است که کسی که از فرزندان حضرت علی بن ابیطالب (ع) زنده به گور شد حضور حضرت عبدالعظیم (ع) بود.
وی اظهار کرد: این حدیث معروف از امام هادی (ع) که فرمودهاند: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی (ع) بِرِی، کَمَن زارَ الحُسَین (ع) بِکَربَلا» (هر کس قبر عبدالعظیم در شهر ری را زیارت کند چنان است که گویی امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده) میتواند این گمان را تقویت کند که حضرت عبدالعظیم هم به شهادت رسیده است، چراکه ثواب زیارت مرقد ایشان را همسنگ حضرت سیدالشهدا درنظر گرفتهاند. این یک بحث تاریخی است که محققان باید درباره آن پژوهش کنند. اما به هر حال هر دو نقل قول، یعنی رحلت و شهادت در این زمینه وجود دارد.
عرفاتی عنوان کرد: حضرت عبدالعظیم (ع) در کنار مبازره سیاسی با خلفای جور عباسی، یک محدث و عالم بود. مرحوم آیتالله ریشهری در کتاب «شناختنامه حدیث» عنوان کردهاند که حضرت سیدالکریم ۱۲۰ روایت معتبر و مستند را بدون واسطه از سه امام معصوم امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) نقل کردهاند. حضرت عبدالعظیم سالها پیش از سید رضی که نهجالبلاغه را تدوین کند، کتاب خطبههای حضرت امیرالمومنین علی (ع) را جمعآوری کردند. بنابر این ایشان در کنار سیره سیاسی حقطلبانه و نسب خانوادگی والای و الهی، از حیث علمی و فقهی هم مقام والایی داشتهاند.
وی افزود: در منابع معتبر شیعه، به نقل از «ابوحماد رازی» آمده که در سامرا بر امام هادی (ع) وارد شدم و از بعضی مسائل حلال و حرام پرسیدم. چون قصد وداع داشتم حضرت فرمود: چنانچه در امور دینی در تشخیص حلال و حرام، مسئلهای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی سؤال کن و سلام مرا به او برسان.
عرفاتی اظهار کرد: در زمانی که حضرت عبدالعظیم (ع) به ری میآیند این منطقه به محل تجمع و فعالیت شیعیان تبدیل شده بود، از سویدیگر پیروان و مروجان سایر فرق اسلامی و غیر اسلامی هم در این منطقه و فلات مرکزی ایران فعالیت داشتند.
معاون امور فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم گفت: ایشان به عنوان یک فقیه متبحر ابهامات و پرسشهای که از سوی بزرگان این فرق مطرح میشد پاسخ میداد و از کیان مکتب شیعه دفاع میکرد. حضرت امام هادی (ع) مدال اجتهاد و فقاهت را به حضرت عبدالعظیم داده بود و به همین خاطر روایتهایی که از ایشان نقل شده از اعتبار بالایی برخوردار است. حضرت عبدالعظیم (ع) در زمانه خودشان پرچمدار جهاد تبیین بودند و نقش ویژهای در ترویج فرهنگ تشیع در ایران ایفا کردند.
وی افزود: در سالها و قرنهای بعدی هم امامزادگان دیگری که به ایران آمدند این معارف را سینه به سینه نقل کردند. این تلاشها باعث شد خطه ری به یکی از مراکز مهم تشیع تبدیل شود. بعد از آن هم با ایجاد حوزههای علمیه عالمان و فقیهان برجستهای از این منطقه به جهان اسلام معرفی شدند که این روند تا به امروز هم ادامه دارد. بسیاری از علمای معاصر تهران مثل آیتالله مجتهدی و آقا مجتبی تهرانی از چهرههایی بودند که در مدارس و حوزههای علمیه مجاور حرم حضرت عبدالعظیم (ع) درس خواندند و به اساتید بزرگ اخلاق و معارف اسلامی تبدیل شدند. امروز هم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به یک قطب فرهنگی تبدیل شده و امسال هم برنامههای ویژهای را در سالگرد رحلت حضرت سیدالکریم در آستان مقدس شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام/