Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@12:49:14 GMT

سموم میوه و سبزیجات را این‌گونه از بین ببرید

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۵۲۱۶

سموم میوه و سبزیجات را این‌گونه از بین ببرید

امروزه همه ما در معرض این ترکیبات شیمیایی قرار داریم. آفت کش‌ها به اضافه موم‌هایی که برای براقی میوه‌ها استفاده می‌شود باعث می‌شود میوه‌ها و سبزیجاتی که می‌خوریم مصنوعی باشند. در این مطلب شما را با روش‌های مناسب برای زدودن این مواد غذایی از ترکیبات سمی آشنا می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

آفت کش‌ها و سم‌ها

قبل از پرداختن به نحوه شستشو و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات بهتر است توضیح دهیم چرا این کار لازم و ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
آفت کش‌ها محصولات شیمیایی یا بیولوژیکی هستند که روی میوه‌ها و سبزیجات زده می‌شوند تا آن‌ها را از گزند حشرات، علف‌های هرز و بیماری‌ها دور کنند. استفاده از این ترکیبات ضروری به نظر می‌رسد، اما اکثر این محصولات حاوی مواد غذایی هستند که برای بدن انسان سمی است. آفت کش‌ها همچنین در کشت غلاتی مانند گندم یا برنج و همچنین روی گل‌ها، پنبه و چمن نیز استفاده می‌شود. رایج‌ترین شیوه قرار داشتن در معرض این ترکیبات سمی مصرف میوه‌ها و سبزیجات است. در گام بعدی مصرف گوشت‌های حیوانی تغذیه شده با آرد‌های فراوری شده و حیواناتی که در محیط‌های آغشته به آفت کش‌ها زندگی می‌کنند نیز عامل تماس انسان با این محصولات شیمیایی محسوب می‌شود.

علائم مسمومیت به آفت کش‌ها

از آنجایی که میزان آفت کشی که به خانه‌ها می‌رسد کم است بنابراین نمی‌توان به سادگی اثرات مضر آن‌ها را مشاهده کرد. با این حال مسمومیت به این ترکیبات علائمی دارد از جمله:

حالت تهوع، درد‌های شکمی، اسهال، سرگیجه، ضعف و بیهوشی، احساس گیجی، مشکلات مربوط به حافظه، مشکلات تنفسی، بیماری‌های پوستی، سقط جنین‌های ناخواسته، سرطان ها، بیماری پارکینسون، ناهنجاری در نوزادان، بیش فعالی در کودکان

چه افرادی بیشترین حساسیت را در برابر اثرات آفت کش‌ها دارند؟

جنین‌های داخل رحم مادران، نوزادان؛ کودکان، نوجوانان، خانم‌های باردار و شیرده و خانم‌های در سنین باروری بیشترین آسیب را از وجود آفت کش‌ها دریافت می‌کنند.

بدون شک میوه‌ها و سبزیجات بیشترین تماس را با آفت کش‌ها دارند؛ بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که از محصولات ارگانیک استفاده شود. در بین این محصولات غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیب، کرفس، فلفل دلمه ای، هلو، شلیل، توت فرنگی، انگور، اسفناج، کاهو، خیار، سیب زمینی

توجه داشته باشید که این لیست طولانی‌تر است و بهتر است حواستان به مصرف لوبیا سبز و کلم‌ها نیز باشد.

کدام مواد غذایی کمترین آلودگی را به آفت کش‌ها دارند؟

بر خلاف موارد ذکر شده برخی مواد غذایی کمترین آلودگی به این ترکیبات را دارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیاز، ذرت، آناناس، آووکادو، نخودفرنگی، مارچوبه، انبه، بادمجان، کیوی، ملون ها، هندوانه، گریپ فروت

چگونه می‌توان باقیمانده آفت کش‌ها را از مواد غذایی پاک کرد؟

برخی افراد برای شستشوی میوه و سبزیجات از میزان کمی شوینده‌هایی مانند مایع ظرفشویی استفاده می‌کنند. این روش به هیچ عنوان از لحاظ علمی پذیرفته شده نیست. برای خلاص شدن از شر خاک یا میکروب‌های چسبیده به مواد غذایی بهتر است از آب معمولی استفاده کنید. مواد غذایی را زیر آب گرفته و به آرامی بسابید تا آلودگی‌های آن از بین برود. این روش بهتر از خیساندن آن‌ها در یک تشت آب است. می‌توانید از یک فرچه مخصوص نیز برای پاک کردن خاک و گل روی میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.

اما زمانی که روی پوست میوه‌ها از موم استفاده می‌شود حتی استفاده از مسواک و فرچه نیز باعث زدودن کامل آن نمی‌شود. پارافین استفاده شده در میوه‌ها و سبزیجات بخصوص گوجه فرنگی و سیب (برای براق شدن پوست آن‌ها) جزو آفت کش‌ها نیست، اما با این حال برای سلامتی مضر است. توصیه می‌شود هرگز از مایع ظرفشویی یا صابون برای ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات استفاده نکنید. برای ضدعفونی کردن و تمیزی این مواد غذایی روش‌های طبیعی زیر را به کار بگیرید:

ضدعفونی کننده با سرکه، جوش شیرین و لیموترش  
مواد لازم

سرکه سیب یا سرکه سفید: یک چهارم لیوان (۶۲ میلی لیتر)

آب: ۱ لیوان (۲۵۰ میلی لیتر)

جوش شیرین: ۲ قاشق (۲۰ گرم)

لیموترش: ۱ عدد

ترکیب جوش شیرین و لیمو

روش تهیه

داخل ظرفی سرکه و کمی آب بریزید. سپس جوش شیرین و آب لیموترش را اضافه کنید. محلول را به خوبی هم بزنید. در نهایت میوه‌ها و سبزیجات را با این محلول و به کمک یک فرچه مناسب ضدعفونی کنید.

ضدعفونی کننده گریپ فروت، جوش شیرین و سرکه

یک دستور دیگر برای تهیه محلول ضدعفونی کننده داریم که به سادگی قابل تهیه و استفاده است.

مواد لازم

عصاره روغنی گریپ فروت: ۲۰ گرم

آب: ۱ لیوان (۲۵۰ میلی لیتر)

جوش شیرین: ۱ قاشق (۱۰ گرم)

سرکه سیب: ۱ لیوان (۲۵۰ میلی لیتر)

روش تهیه

داخل یک ظرف اسپری آب سرکه و آب را مخلوط کنید. سپس جوش شیرین و در نهایت عصاره روغنی گریپ فروت را اضافه کنید. مواد را هم بزنید و برای ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.

ضدعفونی کننده لیموترش و سرکه

این ضدعفونی کننده حاوی تنها دو ترکیب ضدعفونی کننده‌های قبلی است، اما به اندازه آن‌ها مؤثر است.

مواد لازم

سرکه ۱ لیوان (۲۵۰ میلی لیتر)

آب لیموترش ۱ قاشق (۱۰ میلی لیتر)

آب ۱ لیوان (۲۵۰ میلی لیتر)

روش تهیه

آب و سرکه را داخل ظرف اسپری آب مخلوط کنید. هم بزنید و آب لیموترش را نیز اضافه کنید. در آن را ببندید و خوب تکان دهید؛ و بعد از شستشوی میوه و سبزیجات می‌توانید آن‌ها را با این ترکیب ضدعفونی کنید.  
منبع: بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سموم سبزیجات موادغذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۵۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در مصرف برق صرفه جویی کنید خودرو جایزه ببرید

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: اقداماتی برای گذر از اوج بار در نظر گفته شده است که ۱۸۰ برنامه عملیاتی در ۶ محور که بخشی مربوط به توسعه نیروگاه‌ها است.

وی ادامه داد: ۸ هزار و ۳۰۰ مگاوات برق از ابتدای دولت تا کنون به ظرفیت شبکه برق افزوده شد.

وی ادامه داد: صنایع انرژی بر مکلف به ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه بودند که کمک شایانی به شبکه برق می‌کند. همچنین در خصوص ماده ۴ صنایعی که اقدامی نکرده اند برنامه‌های تنظیم شده‌ای وجود دارد که در حال هماهنگی با وزارت صمت هستیم همچنین صنایعی که اقدام به ساخت نیروگاه کرده اند معاف از برنامه مدیریت مصرف می‌شوند.

مدیر عامل شرکت توانیر در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه چه تدبیری برای پرداخت بدهی ۱۰۰ همتی وزارت نیرو به نیروگاه‌ها در نظر دارد، خاطر نشان کرد: اواخر سال گذشته ۳۰ همت بین شرکت‌های تولید برق پرداخت شده است و اکنون بدهی وزارت نیرو به تولید کنندگان برق ۱۰۰ همت است که ۴۰ درصد مربوط به بانک‌ها و ما بقیه مربوط به تولید کنندگان است که طبق برنامه این بدهی باید طی ۳ سال تسویه شود. همچنین پیش بینی می‌شود که ۴۰ همت از طریق بورس انرژی در اختیار تولید کنندگان قرار دهیم و ما بقیه آن را از راه‌های دیگر تأمین کنیم.

رجبی مشهدی در رابطه با برنامه‌های تشویقی مدیریت برق در زمان اوج بار خاطر نشان کرد: پاداش صرفه جویی مطابق قبل است و مشترکان می‌توانند با کاهش مصرف پاداش بگیرند.

وی ادامه داد: علاوه بر پاداش صرفه جویی که بر قبوض اعمال می‌شد ۴۷ میلیون جایزه نظیر خودرو و لوازم خانگی برای مشترکان خانگی خوش مصرف در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل توانیر خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران چاه‌های کشاورزی که ۵ ساعت مشارکت در مدیریت مصرف داشته باشند، ۱۹ ساعت باقی مانده برق آنها رایگان است. در صورتی که مشارکت بیشتر از ۵ ساعت باشد، پاداش نقدی شامل آنها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد قابل توجهی مرکز استخراج رمز ارز وجود دارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۸ هزار مرکز غیرمجاز رمزارز شناسایی شد و ۸۰۰ مگاوات معادل مصرف این ماینر‌ها بوده که برای تأمین آن باید ۱۱۰۰ مگاوات نیروگاه را ایجاد شود.

رجبی مشهدی ادامه داد: بر اساس قانون جدید این دستگاه‌ها امحا می‌شود و معادل ۱۰۰ برابر تعرفه‌های برق جریمه می‌شوند. موارد مجاز نیز بر اساس ضوابط ۱۲ شب تا ۷ صبح از ماینر‌ها استفاده کنند و اگر از تابلو برق سبز خرید کنند محدودیتی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه تعرفه برق در سال جاری تغییر پیدا نمی‌کند، خاطر نشان کرد: مشترکانی که بر اساس الگوی مصرف، مصرف برق داشته باشند تعرفه آنها یارانه‌ای محاسبه می‌شود و افرادی که بیش از الگوی مصرف، مصرف برق داشته باشند تعرفه آنها به صورت پلکانی محاسبه می‌شود.

به گفته این مقام مسؤول میزان مصارف از الگو در هر اقلیم افزایش یابد میزان تعرفه نیز افزایش می‌یابد. ۲.۵ درصد مشترکان که تعدادشان کمتر از یک میلیون مشترک است دوبرابر الگو مصرف می‌کنند.

وی در رابطه با تغییر ساعت ادارات از خرداد ماه، اضافه کرد: بر اساس ماده ۴ مصوبه هیأت وزیران تغییر ساعت کاری را خواهیم داشت و اگر تغییری در این زمینه اتفاق بیفتد اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین از ۱۵ خرداد تغییر ساعت کاری را خواهیم داشت.

مدیر عامل توانیر اضافه کرد: برنامه ما این است که بخش خصوصی در صادرات و ترانزیت برق مشارکت کند. در گام اول افغانستان، پاکستان و ترکیه و عراق با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات امکان صادرات وجود دارد. قطعاً این به توسعه سرمایه‌گذاری تجدیدپذیر‌ها کمک خواهد کرد و بر این اساس تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر می‌توانند ۸ ماه برق خود را صادر کنند و ۴ ماه دیگر برق را در تابلو برق عرضه کنند.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۶۰۰ مگاوات تبادل برق را با ترکیه داشتیم. برنامه ریزی کردیم برای نهایی کردن بخش تجاری خرید و فروش برق با بازار منطقه‌ای در کشور ترکیه معرفی شده که اگر نهایی شود امکان تجارت با کشور ترکیه فراهم است. پیش‌بینی می‌کنیم ۵۰۰ مگاوات واردات برق از کشوره‌ای ترکمنستان و ارمنستان داشته باشیم.

منبع: مهر

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • برای تقویت حافظه چی بخوریم؟
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید
  • تفال به حافظ چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ دو یار زیرک و از باده کهن دومنی..
  • چطور با خرید در شیشه ای اتوماتیک و دزدگیر اماکن با هزینه کم، امنیت را بالا ببرید؟
  • در مصرف برق صرفه جویی کنید خودرو جایزه ببرید
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید