Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:52:27 GMT

رشد اشتغال در گرو گسترش بخش خصوصی است

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۶۰۰۹

رشد اشتغال در گرو گسترش بخش خصوصی است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، «غلامعلی فرجادی» امروز در نهمین کنفرانس ملی انجمن جمعیت شناسی ایران با ارائه مقاله ای با عنوان  «بازار کار و اشتغال تحصیلکردگان در ایران» اظهار کرد: بیکاری یکی از مهم ترین چالش های اقتصادی کشور است.
وی با اشاره به اینکه مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کشور حدود  را ۱۱ تا ۱۲ درصد اعلام کرده است، افزود: نکته مهم این است که این رقم میانگین نرخ بیکاری در کل کشور است که از نظر برخی کارشناسان چندان نگران کننده نیست، اما با بررسی نرخ بیکاری بر حسب ویژگی های جمعیتی تفاوت های معناداری بین نرخ بیکاری و بیکاری بر حسب سن، جنس، تحصیلات و مناطق وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
به گفته این عضو هیات علمی، در حالی که نرخ بیکاری حدود ۱۱ درصد است، نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان بویژه زنان تحصیل‌کرده بیش از ۲ برابر نرخ بیکاری کل است. 
فرجادی در نشست سرمایه انسانی در ایران؛ شاخص ها و الگوها عنوان کرد که کمبود تقاضا برای نیروی انسانی تحصیل‌کرده به پایین بودن رشد اقتصادی، نبود اطلاعات کافی درباره فرصت های شغلی، کوچک بودن سهم بخش نوین در جذب نیروی انسانی، فقدان پیوند مناسب میان ساختار آموزشی و نیازهای بازار کار و محدود بودن نقش بخش خصوصی در اشتغال تحصیل‌کردگان باز می گردد.
وی افزود: به طور مثال از سال ۸۵ تا ۹۰ نرخ رشد سالانه اشتغال تغییری نداشته و ثابت مانده است چراکه با افزایش قیمت نفت و سپرده شدن بازار کار به چینی ها، تولید نتوانسته رشد پیدا کند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه علل بالا بودن نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان ضروری است، یادآور شد: بازار آموزش عالی از یک طرف و بازار کار تحصیل‌کرده ها از سوی دیگر باید مورد تحلیل قرار گیرد، با شناسایی دلایل بالای نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان می توان پیشنهادهای مناسبی را در راستای اشتغال زایی بیشتر ارائه کرد.
فرجادی ثبات سایت های پولی و مالی، کاهش تورم و اصلاح قوانین و مقررات را از مهم ترین سیاست های کلی و مناسب برای رشد اشتغال دانست.

نهمین کنفرانس ملی انجمن جمعیت شناسی ایران از امروز ۲۰ آبان ماه در تالار ایوان شمس آغاز شده و تا فردا با برگزاری نشست های تخصصی ادامه دارد./

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری اشتغال زایی نرخ بیکاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری اشتغال زایی نرخ بیکاری وزارت علوم تحقیقات و فناوری اشتغال زایی نرخ بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۶۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید بر گسترش تعاملات میان ایران و ازبکستان با محوریت استان اصفهان

سفیر ازبکستان در ایران با استاندار اصفهان دیدار و در خصوص گسترش روابط میان ازبکستان و جمهوری اسلامی ایران با محوریت استان اصفهان، گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، سیدرضا مرتضوی امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در دیدار با سفیر ازبکستان در ایران که در استانداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم با توجه به اراده رؤسای جمهور دو کشور بر مبنای گسترش ارتباطات و تعاملات بتوانیم روزهای درخشانی را نسبت به گذشته رقم بزنیم.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان یکی از مهمترین استان‌های ایران اسلامی است، ادامه داد: این استان در بسیاری از حوزه‌های صنعتی، تولیدی و اقتصادی رتبه نخست کشور را دارد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان مهد فرهنگ و هنر است، اظهار کرد: این استان مهد بسیاری از هنرهای اصیل ایرانی است و هنرمندان متعددی در اصفهان زندگی می‌کنند همچنین هنر صنایع دستی اصفهان در کشور و جهان زبانزد است.

مرتضوی گفت: در حوزه علم و فناوری نیز دانشگاه‌های معتبری در اصفهان مستقر هستند همچنین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و سایر شهرک‌های صنعتی و تولیدی اصفهان ظرفیت‌های بسیار خوبی را در حوزه علم و فناوری دارند.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان در حوزه درمان و پزشکی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد به نحوی که بیمارستان‌های ما میزبان گردشگران سلامت هستند.

مرتضوی گفت: استان اصفهان می‌تواند نقش ویژه‌ای در تعاملات میان دو کشور که مورد تأکید رؤسای جمهور ایران و ازبکستان است ایفا کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در رتبه هجدهم تعاملات بین‌المللی و تجاری کشور ازبکستان هستیم که لازم است با تعاملات بیشتر زمینه گسترش همکاری‌ها به خوبی شکل بگیرد.

استاندار اصفهان گفت: فراهم کردن زمینه همکاری اتاق بازرگانی ازبکستان با اتاق بازرگانی اصفهان می‌تواند شرایط مناسبی را جهت گسترش ارتباطات و تعاملات ایجاد کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: هفته آینده اصفهان میزبان رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی است از این رو زمینه مناسبی جهت ایجاد روابط و تعاملات تجاری و اقتصادی فراهم خواهد شد و این موضوع مورد تأکید ما است.

برگزاری کنفرانس ویدئویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان

فرید الدین نصریوف سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران نیز در این گفت‌وگو ابراز کرد: اصفهان نخستین شهر ایران نیست که از آن بازدید می‌کنم اما علاقه من به اصفهان زیبا هیچ‌گاه از قلبم بیرون نخواهد رفت.

وی ادامه داد: روز گذشته بازدید و گفت‌وگوی خوبی در اتاق بازرگانی اصفهان داشتم و با تولیدکنندگان بزرگ اصفهان آشنا و متوجه شدم که تمایل دارند با ازبکستان همکاری و تعامل داشته باشند.

سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: سال گذشته مبادلات کالایی میان ازبکستان و ایران بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است اما با تعامل رؤسای جمهور دو کشور برنامه‌ریزی شده تا این رقم به بیش از یک میلیارد دلار برسد.

وی ادامه داد: امیدواریم در این تعاملات اصفهان نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشد.

سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: اولویت ما این است که کنفرانس ویدئویی با حضور تولیدکنندگان اصفهان و ازبکستان برگزار کنیم و من شخصاً رابط این تعامل خواهم بود.

وی اظهار کرد: امیدوارم همکاری میان دو کشور با محوریت اصفهان روز به روز بیشتر شود و ما در راستای ایجاد این همکاری تلاش خواهیم کرد.

سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: آمادگی برقراری ارتباط و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران و استان اصفهان هستیم.

کد خبر 747489

دیگر خبرها

  • فیلم| عاقبت آزادی‌بیان درآمریکا؛ قرار دادن دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه کلمبیا در لیست سیا و منع آنها از تحصیل و اشتغال
  • واکنش ایران به گسترش اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود
  • توافق ایران و پاکستان برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا (فیلم)
  • تأکید بر گسترش تعاملات میان ایران و ازبکستان با محوریت استان اصفهان
  • واکنش شهردار تهران به واگذاری فروشگاه شهروند به بخش خصوصی
  • واکنش زاکانی به واگذاری فروشگاه شهروند به بخش خصوصی
  • رشد اقتصادی روسیه رقم خورد
  • دولت از بخش خصوصی حمایت کند/ تعویق ۸ ماهه مطالبات واردکنندگان برنج