Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@07:39:54 GMT

ایل سنگسر ظرفیت عظیم گردشگری و فرهنگی استان سمنان است

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۶۳۶۳

ایل سنگسر ظرفیت عظیم گردشگری و فرهنگی استان سمنان است

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – محمدحسن مقدم نیا: استان سمنان جزیره لهجه‌ها و اقوام است از غرب تا شرق آن انواع و اقسام گویش‌ها و زبان‌ها و در عین ناباوری حتی تقویم‌های مختلف را شاهد هستیم موضوعی که شگفت‌آور است.

استان سمنان اقوام مختلفی را در گویش‌های متفاوت باهم در درون خویش جای داده تا جایی که سمنانی با گرمساری و سنگسری و مهدی‌شهری و شاهرودی و دامغان همه زبانی متفاوت باهم دارند و بعضاً تفاوت‌ها تا جایی است که فهم زبان شهر مجاور بافاصله ۶۵ کیلومتری برای دیگران دشوار است این پدیده را شاید تنها در استان سمنان دریافت چراکه برای مثال زبان لری از همدان تا اندیمشک با یک دستور زبان مشخص و با لهجه‌های متفاوت بیان می‌شود اما اینکه در یک استان حداقل چهار زبان بین مردم کاربرد داشته باشد نکته‌ای شگفت‌آور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از جذاب‌ترین و ویژه‌ترین زبان‌ها، تقویم‌ها و سبک‌های زندگی در استان سمنان مرتبط با ایل سنگسر است ایلی به بلندای تاریخ نام قومس و موطن مردان وزنان بلندآوازه ایران‌زمین؛ جشنواره ایل سنگسر اما برای نخستین بار در سطح ملی در حالی برگزار شد که وزیر ارشاد اسلامی، رئیس سازمان عشایر کشور، معاون وزیر میراث فرهنگی و ده‌ها مهمان ویژه در آن حضور داشتند.

استقبال از ظرفیت‌های ایل سنگسر

استقبال پرشور از این مراسم نشان داد که ایل سنگسر درزمینهٔ سبک زندگی عشایری، زبان، تقویم، لباس، سیاه‌چادر و فرهنگ بومی محلی، موسیقی و ده‌ها فاکتور دیگر دارای ظرفیت‌های اساسی است. ظرفیت‌هایی که می‌تواند سالانه پذیرای ده‌ها هزار گردشگر و علاقه‌مند به فرهنگ ایرانی و ایلاتی باشد. طبق آمار ارائه شده از سوی میراث فرهنگی سمنان ۱۵ هزار نفر از جشنواره ملی ایل سنگسر بازدید کردند که رقم قابل توجهی محسوب می شود.

یکی از نکات مهم درباره ایل سنگسر ترویج سبک زندگی ایلاتی آنان شامل موی سپیدی، احترام به بزرگ‌تر، گردهم آمدن بر سر سفره از ریز تا درشت خانواده‌ها، ایستادگی در برابر دشواری‌ها، احساس مسئولیت، تقسیم‌کارها حتی برای کودکان، مسئولیت سپردن به جوانان، همسایه دوستی و صله‌رحم، دست‌گیری از یکدیگر و ده‌ها مورد دیگر محسوب می‌شود که امروز فقدان و یا کمرنگ شدن آن‌ها در جامعه ماشینی‌مان به‌شدت احساس می‌شود.

برگزاری چنین رویدادهایی در کنار شناساندن ظرفیت‌های تولیدی، اقتصادی، گردشگری، صنایع‌دستی، لبنیات و ... ایل سنگسر می‌تواند در ترویج سبک زندگی سالم در جامعه ماشینی امروز نیز نقشی حیاتی داشته باشد.

سنگسر نگین انگشتری ایلات استان سمنان

ایل سنگسر نگین انگشتری ایلات استان سمنان دارای بهترین تولیدات لبنی، صنایع‌دستی و محصولات دامی است و درحالی‌که تولیدکننده بخش قابل‌توجهی از گوشت استان سمنان محسوب می‌شود همچنان درگیر دریافت کد بهداشتی برای عرضه محصولات لبنی است محصولاتی اصل و ارگانیک که در تهران و شهرهای بزرگ نمونه آن نصیب کسی نمی‌شود و پایتخت‌نشینان برای ذره‌ای از آن حاضرند پول‌های هنگفتی بدهند اما تاکنون به دلیل عدم وجود برنامه‌ریزی درست و مدون، این ایل مستعد، هنوز نتوانسته آن‌طور که بایدوشاید بازاری برای تولیداتش بیابد.

ملی شدن جشنواره ایل سنگسر و حضور مهمانانی از جای‌جای ایران اسلامی در این رویداد، توانست تا حد زیادی نام این ایل را یک‌بار دیگر بر سر زبان‌ها بیندازد اما هنوز آن‌طور که بایدوشاید نتوانسته‌ایم شاهد حمایت از تولیدات این عشایر آن‌هم در سال رونق تولید داخلی باشیم. از سوی دیگر این ایل دارای افراد سرشناسی در زمینه ادبیات، هنر، علوم مختلف و .... است که شاید کمتر کسی آنان را بشناسد افرادی که قله‌های مرتفع علمی، فرهنگی، شعر، ادبیات، صنعت، فناوری و دیگر شاخه‌ها را فتح کرده‌اند.

ایل سنگسر در حالی می‌تواند با سیاه‌چادرها، موسیقی و لباس، محصولات لبنی و تولیدات دامی و جذابیت‌های دیگرش، میزبان صدها گردشگر داخلی و خارجی باشد که سالانه ۲۰ میلیون نفر از کریدور استان سمنان راهی مشهد مقدس می‌شوند و می‌توان با معرفی ظرفیت‌های این ایل درصد قابل‌توجهی از این ترددها را به سمت اسکان موقت و آشنایی با ایل سنگسر سوق داد تا هم افزایش ماندگاری مسافران و آثار مثبت اقتصادی آن را شاهد باشیم و هم بتوانیم اقتصاد منطقه را رونق دهیم.

ضرورت ارائه برنامه جامع گردشگری

ایل سنگسر در زمره پتانسیل‌هایی است که در کنار موضوعاتی مانند جنگل ابر شاهرود، دشت شاد میامی، توران شاهرود، دشت کویر گرمسار، پرور مهدی‌شهر و ریگ جن سمنان و دیباج دامغان می‌تواند محور گردشگری البرز جنوبی را شکل دهد محوری که سالانه میلیون‌ها دلار می‌تواند درآمد برای استان سمنان داشته باشد اما فعلاً در سایه عدم وجود برنامه‌ریزی صحیح از این نعمت بی‌بهره هستیم.

در نهایت باید گفت برنامه‌ریزی محورهای گردشگری فرهنگی با تمرکز بر سبک زندگی و تولیدات روستایی و عشایری می‌تواند یکی از راهکارهای جذب گردشگر به استان سمنان باشد که این امر همت مسئولان را در برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می‌طلبد.

مسئولانی که این روزها متاسفانه از جذب گردشگر تنها ساخت هتل را دریافته‌اند در حالی که اگر قرار باشد گردشگران را هتل‌ها جذب کنند قطعاً دوبی، کویت و ترکیه و ... میزبانان بهتری خواهند بود حال آنکه وقتی گردشگری ایران را انتخاب می‌کند قاعدتاً نیاز به شناساندن ظرفیت‌های بومی و محلی و حضور در دل طبیعت و فرهنگی بومی روستایی و عشایری برای او در اولویت و جذابیت اصلی است نه هتل‌های چند میلیارد تومانی!

کد خبر 4768988

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی مهدیشهر میراث فرهنگی سمنان گردشگری عشایر جاذبه گردشگری گردشگران سمنان صنایع دستی یوم الله 13 آبان بوشهر زلزله راهپيمايي 13 آبان شهرکرد ایلام تئاتر کودک و نوجوان گرگان بیرجند شیراز پدافند غیرعامل خطبه های نماز جمعه قزوین یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۶۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان

محمد کرمی در جلسه با مدیر کل و معاونان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان که در محل استانداری برگزار شد،گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته در نوروز امسال، خوشبختانه این استان در سطح کشور خوش درخشید و عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد که جای قدردانی دارد.

وی افزود: در ایام نوروز کمترین چالش و کمبود را شاهد بودیم و مسافران و گردشگران نوروزی سفر خوبی را تجربه کردند که این موضوع ثمره مهمان نوازی مردمان خوب و خونگرم این دیار و تعاملات و همکاری‌های صورت گرفته اعضای ستاد خدمات سفر سیستان و بلوچستان بود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است و در زمینه گردشگری می‌تواند به رشد و توسعه آن کمک شایانی بکند و اگر گردشگری با چاشنی خلاقیت و نوآوری همراه شود تاثیر بیشتر و اثر گذاری دو چندانی خواهد داشت و باید در این بخش از همه ظرفیت‌ها بویژه ظرفیت نخبگانی، دانشجویی و دانش‌آموزان بهره کافی را برد.

وی تاکید کرد: گردشگری سیستان و بلوچستان با مشارکت مردم و همه گروه‌های مردمی در تحول و تغییر چهره استان بسیار موثر است و با ایجاد و فعال‌سازی تعاونی‌های تخصصی می‌توان مشارکت مردم را در این حوزه‌ها بیشتر کرد و از قدرت مردمی که قدرت بسیار ارزشمندی است به بهترین نحو استفاده کرد.

کرمی افزود: ارتباط با سایر کشور‌های همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و عمان باید جزو اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان باشد و با برگزاری نمایشگاه‌های مشترک صنایع‌دستی و گردشگری و تبادل فرهنگ‌ها برای تحکیم و تقویت این ارتباطات گام برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تاکید استاندار بر ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • زبان مار، دره‌ای عظیم در دل کویر لوت
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • با تمام ظرفیت ها و برنامه ریزی جامع در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور داریم
  • رشد ۵۰ درصدی گردشگری در بخش «کَن»
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود