Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@19:28:03 GMT

سعدالله زارعی: قمار اردوغان برسر منطقه بی نتیجه ماند

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۷۱۲۳

سعدالله زارعی: قمار اردوغان برسر منطقه بی نتیجه ماند

سعدالله زارعی با تصریح بر اینکه دخالت های ترکیه در کشورهای منطقه دستاوردی برای این کشور نداشته، عنوان کرد: در حقیقت قمار ترکیه و اردوغان نتیجه مثبتی برای وی به همراه نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با بیان اینکه حزب عدالت و توسعه وقتی در سال 1381 روی کار آمد، اندیشه به صفر رساندن تنش با همسایگان را دنبال می کرد، خاطرنشان کرد: این سیاستی بود که وزیر خارجه وقت ترکیه داوود احمد اغلو دنبال می کرد که سیاست بسیار خوبی بود و باعث شد ترکیه در فضای منطقه ای به روش های قانونی و همدلانه روی بیاورد وعملا بسیاری از مشکلات منطقه حل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با گذشت زمان و وقتی به تحولات منطقه عربی در سال 1389 رسیدیم، سیاست های ترکیه بلافاصله تغییر کرد و به وضعیت گذشته حتی با شدت بیشتر بازگشت و این تغییر در سیاست در قالب مداخلات در کشورهای منطقه جلوه گر شد.

بیشتر بخوانید: لبنان و عراق؛ تکنولوژی آشوب و تکنیک دفع آن مکر شیطان در بیروت و بغداد جلوگیری از بازتولیدِ سیاست‌های استعماری 

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تصریح بر اینکه دخالت های ترکیه در کشورهای منطقه دستاوردی برای این کشور نداشته، عنوان کرد: در مصر دولت «سیسی» روی کار آمد و ترکیه از این کشور رانده شد. در تونس و لیبی نیز دستاورد و موفقیتی نداشت و در نهایت در غرب آسیا تلاش های ترکیه برای مداخله و اثرگذاری عملا بدون دستاورد بود.

وی افزود: متاسفانه با وجود عدم دستاوردهای سیاسی و غیر سیاسی برای ترکیه در منطقه، این کشور روی سوریه متمرکز شد و در خصوص تحولات عراق نیز ابتدا رویه نادرستی را در پیش گرفت و امروز نتیجه سیاست ترکیه این است که تنش در سوریه مخصوصا در مناطق شمالی به بهانه تامین امنیت، افزایش پیدا کرده است. ترکیه عملا حاکمیت سوریه را زیر پا گذاشت و یک جانبه و غیر قانونی وارد سلسله درگیری ها در شمال سوریه شد و در حال حاضر نیز بخش قابل توجهی از مناطق شمال سوریه را در اشغال خود دارد.

زارعی با تاکید بر اینکه سیاست های ترکیه برای این کشور حتما نتیجه معکوس دارد، ابراز کرد: نقض حاکمیت کشورهای همسایه می تواند در شرایطی دیگر به خود ترکیه سرایت کند و امنیت این کشور توسط گروه های مختلف و تکفیری به مخاطره خواهد افتاد و در چنین شرایطی دولت های منطقه با ترکیه همدلی نشان نخواهند داد؛ در حقیقت قمار ترکیه و اردوغان نتیجه مثبتی برای وی به همراه نخواهد داشت.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق روح الله زم تحولات لبنان ترکیه اردوغان رجب طیب اردوغان سعدالله زارعی عراق سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۷۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از CNN، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، پس از پایان سفر خود به عراق در روز دوشنبه، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی X نوشت: به دعوت برادر عزیزم محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق و بعد از مدتی طولانی از دیدن دوباره بغداد، یکی از شهرهای تمدن کهنمان، بسیار خرسند شدم».

اردوغان در ادامه پیام خود به جزئیات مذاکراتش با مقامات عراق و توافقات و تفاهم‌نامه‌های امضاشده میان دو کشور پرداخت.

کد خبر 846944 برچسب‌ها خبر ویژه ترکیه - رجب طیب اردوغان عراق

دیگر خبرها

  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • حملات تروریست نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است
  • انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟
  • دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو / کدام بازیگر زن تتلو را در ترکیه تحریک کرد؟
  • «س.ق» یا «پ.ص» ؛ کدام بازیگر زن باعث اغفال امیر تتلو در ترکیه شد؟
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد