Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد هادی سیف که این روزها به بهانه حضور در برنامه «نشستی با هادی سیف» دوباره به اصفهان قدم گذاشته، اصفهان را آبروی هنر شرق و میعادگاه عابدان و عاشقان هنر دانسته و اصفهان را معلم و راهبر خطاب می کند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: «هادی سیف» پژوهشگر برجسته هنرهای سنتی متولد 1326 در شیراز است که مسیر تحصیل، او را از شیراز به دامان اصفهان سپرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر هنرهای سنتی در حالی مهمان اما میزبان عمارت توحیدخانه دانشگاه هنر اصفهان بود که کوچ خود از شیراز به اصفهان را اولین بخت بزرگ زندگیش می خواند و آن را سبب بهره مندی از محضر اساتید بزرگی مانند بدرالدین کتابی و منوچهر قدسی شمرد.

 

صحبت از استاد هادی سیف، پژوهشگر برجسته هنرهای سنتی است که نقاشی قهوه‌خانه‌ای، نقاشی روی کاشی، نقاشی روی گچ، نقاشی پشت شیشه، سوته‌دلان نقاش، از قهوه‌خانه تا فرهنگسرای نیاوران، مینا و پلنگ، مجنونی‌ها و دلشدگان هنر از جمله تألیفات پژوهشی او درباره هنرهای سنتی محسوب می‌شود.

 

او که این روزها به بهانه حضور در برنامه «نشستی با هادی سیف» به میزبانی موزه عصارخانه شاهی و مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل دوباره به اصفهان قدم گذاشته، اصفهان را آبروی هنر شرق و میعادگاه عابدان و عاشقان هنر دانسته و در یک جمله، اصفهان را معلم و راهبر خطاب می کند.

 

در ادامه گفت‌و گوی صمیمی ما را با هادی سیف در حاشیه برنامه «نشستی با هادی سیف» بخوانید:

«در بدو ورود به اصفهان با خود فکر می‌کردم این شهر به من چه می‌آموزد. اطلاعات من از اصفهان به اندازه یک دانشجوی سال اول بود و کسی باید مقتدای من می‌شد تا مرا هدایت کند تا اینکه دکتر لطف‌الله هنرفر وارد دانشگاه اصفهان شد و به جز حضور در کلاس او، شاید روزی 8 تا 9 ساعت با او صحبت می‌کردم.

 

روزی استاد هنرفر صدایم کرد و گفت«هر آنچه در توان داشتم درباره هنر اصفهان تحقیق کردم اما شناگری در این اقیانوس تمام‌شدنی نیست و گاهی از شدت دامنه تحقیقات دوست دارم در آن غرق شوم».

 

پس از مدتی لطف‌الله هنرفر به من دستور داد به سراغ هنرمندان گمنام و ناشناخته بروم. اولین جایی که باید می‌رفتم، عظیم‌ترین میعادگاه هنر یعنی بازار قیصریه بود که صندوق سر به مهر هنر مشرق‌زمین است و آدم‌های بزرگ در حجره‌های نمور سرنوشت، هنر زمانه خود را تغییر می‌دهند.

 

اصفهان شهری است که کوچه به کوچه و آجر به آجر آن شناسنامه دارد و چنان تأثیری روی من گذاشت که در سال دوم و سوم دانشگاه احساس کردم قادر نیستم این شهر را ترک کنم و به شیراز برگردم. پس از ادامه تحصیل در فرانسه و بازگشت به ایران به توصیه دکتر هنرفر به سراغ مطالعه هنرهای مردمی رفتم.

 

اصفهان به من آموخت؛ هنر اصفهان تنها در محدوده میدان نقش‌جهان تعریف نمی‌شود و هنرهای مردمیِ هنرمندان گمنام، سهم بزرگی در اعتلای هنر ایران دارد و هر بامداد و با هر طلوع و غروب خورشید، هنر در هر نفس اصفهان، آبرو می‌گیرد.

 

همواره در کمین ادای دین به اصفهان بوده‌ام، اما این کار به تنهایی امکان ندارد و متأسفم که امروز کسانی داعیه‌دار هنر شده‌اند که اصلاً چیزی از آن نمی‌دانند.

 

همیشه سعی کردم آثارم نثری عاشقانه و فاخر داشته باشند به همین دلیل برخی پس از خواندن آن ها درباره هنر و هنرمندان به گریه می‌افتند. امیدوارم پژوهشگران همت کنند و پژوهشی پردامنه درباره هنر و هنرمندان اصفهان را پیگیری کنند.»

استاد سیف سخنان خود را با این بیت حافظ به پایان رساند «نرگس طلبد شیوه چشم تو زهی چشم/ مسکین خبرش از سر و در دیده حیا نیست»

 

 

پایان پیام/557

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد هفته وحدت کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد هفته وحدت خبرگزاری شبستان شیراز استان بوشهر مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل هنرهای سنتی و صنایع دستی هادی سیف سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان شهرداری اصفهان هنرهای سنتی اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۰۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش کانال 14 اسرائیل از اتفاقات اصفهان

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 19 کانال 14 تلویزیون اسرائیل روایت جالبی از اتفاقات اصفهان که ظاهراً با استفاده از چند ریزپرنده (پهپاد) انجام شده را منتشر کرد. این روایت را با زیرنویس فارسی می‌بینید.

دیگر خبرها

  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • نکات تربیتی فرزند از زبان استاد قرائتی + فیلم
  • آتش و فراموشی؛ روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده او در غزه
  • یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است
  • ۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد
  • یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان
  • گزارش کانال 14 اسرائیل از اتفاقات اصفهان
  • روایت کانال 14 اسرائیل در اتفاقات اصفهان