Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهارمین حزب پارلمان تونس برای تشکیل دولت جدید این کشور با حزب اسلامگرای النهضه ائتلاف کرد. ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴ بین الملل آفریقا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بر اساس نتایج نهایی انتخابات تونس، حزب اسلامگرای النهضه با کسب 52 کرسی پارلمان در جایگاه اول این انتخابات قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن حزب لیبرال قلب تونس، حزب جریان دموکراتیک و حزب کرامه قرار گرفتند. طبق قانون اساسی تونس، رئیس جمهور بزرگترین حزب یا ائتلاف پارلمانی را مامور تشکیل دولت خواهد کرد. تشکیل دولت جدید نیازمند همراهی نیم به اضافه یک اعضای پارلمان است. پارلمان تونس 217 کرسی دارد لذا حزب النهضه با لحاظ کردن 21 کرسی حزب کرامه، نیازمند 36 کرسی دیگر پارلمان است تا بتواند دولت جدید را تشکیل دهد. قرار است مجلس قانونگذاری جدید تونس چهارشنبه ( 22 آبان ) تشکیل شود و رئیس جمهور این کشور یک هفته فرصت دارد تا فردی را مامور تشکیل دولت کند.

رهبر حزب کرامه تونس با بیان اینکه با حزب النهضه برای تشکیل دولت جدید ائتلاف کرده است، اظهار داشت: النهضه شرایط ما را برای مشارکت در دولت پذیرفت. این شرایط ارتباطی با پست های وزارتی ندارد بلکه در خصوص برنامه های عملی است.

رضا جوادی در گفت وگو با هفته نامه تونسی الصباح گفت: مهم ترین محورهای این برنامه مبارزه با فساد و گشودن پرونده های حساس در این زمینه است. باید قراردادهایی که در ارتباط با ثروت ملی کشور و سرمایه گذاری بیگانگان در تونس منعقد شده است، مورد بازنگری و حسابرسی قرار گیرد. انتصاب افراد به سمت های مختلف براساس شایستگی آنان باشد.

وی افزود: به منظور مبارزه با فقر و بحران های اجتماعی باید صندوقی به نام صندوق زکات تاسیس شود، آزادی های فردی و اجتماعی حفظ شود و اقدامات امنیتی که آزادی های مردم را محدود می‌کنند،  باید حذف شود. این برنامه ها محدود به وزارت خاصی نیست و باید توسط تمام وزارتخانه ها اجرایی شود.

رهبر حزب کرامه با تاکید بر استقلال اقتصادی سیاسی تونس تصریح کرد: منظورم از استقلال این است که ما توصیه و سفارش های بیگانگان را نپذیریم. چه صندوق بین المللی پول باشد یا بانک جهانی یا سفارتخانه های خارجی.

النهضه: راشد الغنوشی نامزد ریاست پارلمان جدید تونس می‌شود

جوادی با اشاره به مخالفت برخی احزاب سیاسی تونس در خصوص ائتلاف حزب کرامه با النهضه گفت: برخی نمی خواهند پرونده های حساس در این کشور گشوده شود چرا که از این موضوع می ترسند. باید قراردادهایی که در گذشته بسته شده مورد بازنگری قرار گیرد تا مشخص شود،  چه کسی ثروت های کشور را به تاراج برده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت جدید تونس در مدت قانونی مقرر تشکیل شود.

برخی احزاب تونسی مثل حزب قلب تونس، دستوری الحر با حضور در دولت النهضه مخالفت کرده اند اما دیگر احزاب و گروه های سیاسی مثل جریان دموکراتیک ، جنبش مردم و حزب زنده باد تونس شروط دشواری را در پیش پای النهضه گذاشته اند.

کارشناسان معتقدند تشکیل دولت جدید تونس به آسانی نخواهد بود. چنانچه النهضه موفق به تشکیل دولت شود، با موانع و کار شکنی های داخلی روبرو خواهد شد تا نتواند برنامه های خود را اجرایی کند و به عنوان یک دولت ضعیف محسوب شود. همچنین سیاست های آمریکا، عربستان، مصر، امارات در قبال اسلام سیاسی سبب می‌شود، دولت احتمالی النهضه عرصه سیاست خارجی  خود با مشکلاتی مواجه شود.

انتهای پیام/

R7969/P/S8,88/CT10 واژه های کاربردی مرتبط تونِس

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تون س تون س

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۰۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

ایسنا/یزد مراسم یادواره شهید گمنام به مناسبت چهارمین سالگرد تدفین این شهید در دانشگاه علم و هنر وابسته به سازمان جهاددانشگاهی یزد برگزار می‌شود.

این آیین به مناسبت چهارمین خاک سپاری سالگرد شهید گمنام در محوطه دانشگاه علم و هنر یزد بعد از نماز مغرب و عشاء سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه در جوار یادمان این شهید گمنام برگزار می‌شود.

سخنران این مراسم آیت الله «سید کاظم مدرسی» امام جمعه بخش مرکزی شهر یزد و «هادی قاسمی» رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور هستند.

مداحی «مجتبی رمضانی» و اجرای گروه سرود فجر جاوید از دیگر برنامه‌های مراسم است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • طرح حماس برای تشکیل دولت اضطراری بر اساس قاعده توقف جنگ
  • یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد
  • حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند
  • راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی؛ وزیر صنعت از دخالت‌های غیرقانونی در پارلمان بخش خصوصی دست بردارد