Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ای پی تی ان، دولت گامبیا به نیابت از سازمان همکاری اسلامی با ثبت شکوائیه در عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل، میانمار را به نسل‌کشی ضد اقلیت مسلمان روهینگیا متهم کرد.

وکلای کشور گامبیا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند در شکوائیه‌ی خود از دیوان بین المللی دادگستری خواسته اند به سرعت اقدام‌هایی را در دستور کار قرار بدهد و نسل کشی میانمار را ضد اقلیت روهینگیا متوقف سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گامبیا این شکوائیه را به نیابت از کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی ثبت کرده است.

یاسمین اولاه، فعال روهینگیایی مستقر در کانادا، این شکوائیه را از آن جهت مهم توصیف کرد که کمک می‌کند درد و رنج هم‌کیشانش در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شود.

او گفت: «برای ما اهمیت دارد که احساس کنیم درد و رنج مان به رسمیت شناخته شده است، زیرا در تمام دوره‌های زندگی به ما اینگونه القا شده است که انسان‌هایی بی ارزش هستیم. از این رو، چنین حمایتی برای ما بسیار ارزشمند و عاطفی است.»

این فعال حقوق بشر که پس از گفت‌وگوی کارشناسی در دادگاه لاهه سخن می‌گفت، افزود: «این شکوائیه همچنین از آن جهت اهمیت دارد که واژه‌ نسل کشی ظرف یک ساعت بار‌ها و بار‌ها تکرار می‌شود ... ما مدتی طولانی به سختی تلاش کردیم تا این واژه را (ضد رژیم میانمار) به کار بگیریم و اکنون بالاخره داریم واژه نسل کشی را می‌شنویم.»

ارتش میانمار در اوت سال ۲۰۱۷ و در واکنش به حمله به چند پاسگاه، پویش ضدشورش بسیار تندی را ضد مسلمانان روهینگیا آغاز کرد.

بیش از ۷۰۰ هزار تن از اعضای اقلیت روهینگیا برای فرار از پاکسازی قومی که با کشتار، تجاوز به عنف گروهی و سوزاندن خانه‌های مردم روهینگیا همراه شده بود به بنگلادش گریختند.

رئیس گروه حقیقت یاب سازمان ملل در امور میانمار ماه گذشته هشدار داد خطر بسیار جدی وجود دارد که نسل کشی دوباره تکرار شود.

این گروه همچنین در گزارش پایانی خود که در سپتامبر منتشر شد، تاکید کرد میانمار باید به علت نسل کشی ضد مسلمانان روهینگیا در مجامع حقوقی بین المللی به پاسخگویی واداشته شود.

یاسمین اولاه هم خاطرنشان کرد: «از کشور کانادا، جایی که هم اکنون در آن سکونت دارم، درخواست می‌کنم در حفاظت و پیشبرد موضوع حقوق بشر، نقش ایفا کند؛ از سران کشور هلند، جایی که دیوان دادگستری بین المللی در آن واقع است می‌خواهم در کنار ما بازماندگان نسل کشی از جمله آنانی که در شرایطی آسیب پذیر در ایالت راخین سکونت دارند، بمانند. همه‌ بستگان من در آنجا هستند، من واقعا امیدوارم گامبیا در این شرایط تنها نماند. امیدوارم دیگر کشور‌ها هم همراهی کنند و واقعا امیدوارم عدالت طلبی برای مسلمانان روهینگیا به رسمیت شناخته شود تنها به این علت که ما هم انسانیم.»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آسیا سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۲۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان

حسین ابراهیم طاها دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در اجلاس عمومی این سازمان با اشاره به افغانستان گفت سازمان همکاری اسلامی تعامل خود با طالبان را در چارچوب رویکرد بشردوستانه و گفتگوی سازنده ادامه می‌دهد.

وی در ادامه نیز از کشورهای عضو خواست تا از طریق صندوق امانی بشردوستانه افغانستان که تحت نظارت و مدیریت بانک توسعه اسلامی قرار دارد به تلاش‌های بشردوستانه سازمان همکاری اسلامی در افغانستان کمک کنند.

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی عنوان «تقویت وحدت و همبستگی از طریق گفتگو برای توسعه پایدار» از 4 تا 5 می (15 تا 16 اردیبهشت) در گامبیا در حال برگزاری است.

گفتنی است «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز به همراه هیئتی به نمایندگی از هیئت حاکمه افغانستان در این اجلاس شرکت کرده است.

به گفته بلخی، هیئت طالبان قرار است در حاشیه این دیدار با مقامات عالی سازمان همکاری اسلامی و نمایندگان کشورهای عضو پیرامون مسائل دوجانبه و چندجانبه گفتگو کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سازمان همکاری اسلامی خواهان آتش بس فوری در نوار غزه شد
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • دست پر ایران در سازمان همکاری اسلامی/ نشست دو روزه سازمان همکاری‌های اسلامی در گامبیا روز گذشته پایان یافت
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تحریم تسلیحاتی و تجاری اسرائیل
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • سازمان همکاری‌ اسلامی از همه کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند
  • تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
  • سازمان همکاری‌ اسلامی خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین شد
  • سازمان همکاری‌ اسلامی به رسمیت شناختن کشور فلسطین را خواستار شد