Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-04@07:47:33 GMT

افراط‌گرایی حاصل دوگانه‌باوری بشر است

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۲۱۵۸

افراط‌گرایی حاصل دوگانه‌باوری بشر است

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در یازدهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کلیسای واتیکان که (20 و 21 آبان‌ماه) در محل این سازمان برگزار می‌شود، گفت: هر فضیلتی در عالم نقطه تعادلش فضیلت و نقطه افراطش ممکن است رذیلت باشد و نقطه تعادل فضیلت سبب رشد و کمال انسان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال نقطه تعادل شجاعت باعث کمال اما جنبه افراطی که به بی‌مهاباگری می‌انجامد قطعا فضیلت نیست، اگر شجاعت به جانب تفریط کشیده شود و نام ترس بگیرد هم قطعا فضیلت نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز نقطه تعادل بشریت به هم خورده و دوگانه‌نگری رواج یافته است و در آن واحد دو نگرش یعنی باور به مسائل اخلاقی و زیرپاگذاشتن اخلاق گسترش پیدا کرده است و افراط‌گرایی حاصل دوگانه‌باوری است.

وی ادامه داد: انسان امروز به سمتی حرکت می‌کند که آگاهانه القای ناآگاهی می‌کند و این مسئله را در موضوعات مختلف می‌بینیم، مثلا در موضوع محیط زیست انسان به خاطر از دست دادن نیاز تعادل به نفع خود عمل کرده و فکر می‌کند طبیعت ارث پدرانش است و خود را محق هرگونه استفاده از آن می‌داند و همین سبب شده بهره برداری درست از طبیعت که یک فضیلت است به رذیلت آسیب رساندن به طبیعت تبدیل شود.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: در گذشته تنها وطن انسان به اسارت گرفته می‌شد، اما امروز اندیشه انسان به اسارت گرفته شده و دیگران هر گونه بخواهند می‌توانند از اندیشه او به نفع خود استفاده کنند. امروز وظیفه ادیان دورکردن انسان از دوگانه‌نگری و بازگشت به اصول متون مقدس است.

وی تأکید کرد: انسان امروز کمتر از انسان دیروز سعادتمند است چون جاهلیت گذشته به جاهلیت مدرن تبدیل شده است. ضروری‌ترین نیاز بشر امروز آشتی دادن او با خودش است. انسان گوهر وجود خود را گم کرده و اگر این گوهر را پیدا کند و بداند نقشش در عالم بشر جانشینی خداست، خواهد توانست خدمت دین را بپذیرد.

همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان نیازمند قوای متعادل است

ابراهیمی‌ترکمان گفت: همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان نیازمند قوای متعادل است، در غیر این صورت امکان وقوع ندارد. باید بدانیم چگونه می‌توانیم اندیشه متعادل ایجاد کنیم. امروز مشکل بشر علم نیست، بلکه علم به علم است یعنی انسان به علمش علم ندارد و این باعث شده است نتواند به نقطه تعادل حرکت برسد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دین مانند دارو نیست که برای درمان مفید باشد، بلکه غذاست که برای همه انسان‌ها و زمان‌ها مفید است و به سمت حقیقت رهنمون می‌کند.

وی در پایان تأکید کرد: امیدوارم این گفت‌وگوها در این مسیر راه‌های خوبی را پیش روی ما بگذارد و یافته‌های این نشست به صلح جهانی و دوستی بین ملت‌ها کمک کند.

بنابر اعلام این خبر، سابقه گفت‌وگوهای دینی بین جمهوری اسلامی ایران و واتیکان به اولین گفت‌وگوی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان در سال 1373 باز می‌گردد که اولین نشست در تهران برگزار و تاکنون 10 دور از گفت‌وگوها به صورت دو سالانه یک نوبت در رُم و یک نوبت در تهران برگزار شده است.

انتهای پیام/

20 / 20 رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابوذر ابراهیمی‌ترکمان همزیستی مسالمت‌آمیز گفت‌وگوهای دینی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابوذر ابراهیمی ترکمان همزیستی مسالمت آمیز گفت وگوهای دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۲۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو گفت: معتقدیم نقش سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیر گذار است.

متن کامل سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

خانم‌ها و آقایان

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید، در جهان به هم پیوند خورده حاضر، تقویت روابط بین فرهنگی و تلاش برای حفظ ارزش‌ها و میراث فرهنگی در سایه افزایش تعامل مردم جهان و مناسبات متقابل کشور‌ها محقق خواهد شد.

گفت‌وگوی صادقانه و به دور از جهالت و تعصب بین جوامع و سعه صدر در پذیرش تفاوت‌ها ضامن زندگی صلح آمیز مردم جهان و همگرایی بین ادیان و فرهنگ‌ها خواهد بود.

حضار گرامی اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط فرهنگی توجه ویژه به همسایگان و کشور‌های نزدیک و ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با قاره‌های آسیا و آفریقا و سایر مناطق جهان است، همچنین تعامل و گسترش روابط از طریق مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله اولویت‌های ما است و معتقدیم نقش سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیرگذار است.

این توجه و پیگیری سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و مراکز تابعه آنها و همراهی کشور‌های عضو در حل و فصل منازعات و مسائل مهم جهان، از جمله موضوع غزه و جنایت.‌های بی وقفه رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان بویژه زنان و کودکان و تبیین و روشنگری در خصوص این جنایات، بر همگان روشن است و بر عهده تمام کشور‌های عضو است که با اجرای قطعنامه‌ها و اعلامیه‌های صادره، اثر بخشی این سازمان‌ها را تقویت کنند.

شما رفتار، منافقانه را در قبال فلسطین می‌بنید. امروز دانشگاه‌های غرب و آمریکا نشان از آزادی بیان ساختگی و استفاده ابزاری آنها از مفاهیم ارزشمندی، چون حقوق بشر است.

ایران همواره مهد توجه به تفاوت فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و مذاهب گوناگون بوده است و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران از آزادی و حقوق برابر با همه مردم کشور برخوردار هستند.

این تجربه ارزشمند قابل استفاده و توجه در همه کشور‌ها و جوامع، به‌ویژه کشور‌های مسلمان است.

اسلام به ما می‌آموزد که کرامت انسانی و حقوق فردی و اجتماعی تمام انسان‌ها را محترم بشماریم و در پذیرش تنوعات فرهنگی مدارا کنیم.

پیشوای موحدین و مظهر عدالت علی ابن ابی طالب (ع) می‌فرماید: مردم دو نوع اند یا برادر تو هستند یا در خلقت با تو برابرند.

سعدی شاعر نامدار ایرانی نیز این تاکید قرآن را چنین به زیبایی سروده است:

دو عاقل را نباشد گین و پیکار/ که به دانایی ستیزد یا سبکبار

اگر نادان ببخشد سخت گوید/ خردمندش به نرمی دل بجوید

عالیجنابان

اتخاذ سیاست‌های مناسب و طراحی برنامه‌ها و اجرای پروژه‌های بین فرهنگی چند جانبه به ایجاد توسعه پایدار فرهنگ محور منجر خواهد شد و پذیرش تفاوت‌ها و تنوع فرهنگی و دینی کشور‌ها موجب تبیین روشن مولفه‌های فرهنگی خواهد بود.

با توجه به اهمیت تعاملات فرهنگی در توسعه روابط و مناسبات کشورها، فهم و کاربردی شدن گفتگو‌های میان فرهنگی و تسهیل مهندسی این فرایند و ایجاد صلح پایدار و حفظ آن، نیازمند تحقیقات گسترده‌تر، آموزش بیشتر و توجه همگانی است.

خانم‌ها و آقایان.

توجه به ارزش‌های مختلف در این جوامع چند فرهنگی و چند مذهبی باید مورد مطالبه همه کشور‌ها باشد. در دنیای امروز با توجه به گسترش و پیشرفت سریع علم و تکنولوژی و هوش مصنوعی برای حفظ هویت ارزش‌ها و میراث فرهنگی باید همبستگی و ارتباط فعال بین کشور‌ها برقرار باشد.

با توجه به تاثیرگذاری و قدرت جریان سازی فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در مسائل مختلف به ویژه امور فرهنگی پیشنهاد می‌شود همه کشور‌ها و نهاد‌ها در راستای تسهیل فرایند گفتمان فرهنگی بین ملت‌ها ها و دولت‌ها برای نیل به اهداف صلح محور از رسانه‌های صلح مدار و روشنگر، حمایت و در این امر تشریک مساعی کنند.

همچنین لازم است علمای بزرگ و روشن بین جهان اسلام در برابر معضلاتی از قبیل افراط گرایی و تکفیر دست به دست هم داده و با وحدت و مودت و اخوت اسلامی در برابر این بلای بزرگ با روشنگری و مجاهدت در تبیین و با زبان روز جوانان امت اسلامی را نسبت به این خطر بزرگ که منابع مادی و معنوی جهان اسلام را نابود می‌نماید، آگاه سازند.

در پایان، امیدوارم که این اجلاس، با تلاش‌ها و پیگیری مقامات و کارشناسان تمامی کشور‌های این حوزه هرچه سریعتر محقق و بر این اساس شاهد هم افزایی مودت و ارتقا سطح گفتگو‌ها و روابط در همه سطوح باشیم.

از برگزار کنندگان این اجلاس مهم به ویژه وزیر محترم فرهنگ کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان و حسن توجه شما بزرگواران صمیمانه سپاسگزارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته"

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • امام جمعه رشت: بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است/ امروز دنیا دارد حقانیت جمهوری اسلامی را باور می‌کند
  • بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است
  • تزریق فرهنگ استکباری برای جلوگیری از پیشرفت است
  • دشمن به دنبال تأثیرگذاری بر قوه تشخیص و شناخت مردم است
  • دریادار سیاری: تزریق فرهنگ استکباری برای جلوگیری از پیشرفت است
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • امام صادق(ع) و عبور از دوگانه‌های باطل
  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • اهمیت دوچندان صنعت نفت با فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در حوزه هنر
  • فرهنگ جهادی و تفکر بسیجی راهکار تحقق «ما می توانیم»