Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- دانشمندان چینی نمونه اولیه مرکز منطقه‌ای «آرایه کیلومتر مربعی»، بزرگ‌ترین وسیله نجومی جهان را توسعه داده‌اند. تاریخ انتشار: 05:45 - 21 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۷۰۶۲

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، دانشمندان چینی نمونه اولیه مرکز منطقه‌ای «آرایه کیلومتر مربعی»، بزرگ‌ترین وسیله نجومی جهان را توسعه داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آرایه کیلومتر مربعی (Square Kilometre Array) با نام اختصاری SKA پروژه‌ای شامل چندین رادیو تلسکوپ است که قرار است در استرالیا و آفریقای جنوبی ساخته شود. مجموع مساحت این پروژه در زمان تکمیل آن حدود یک کیلومتر مربع خواهد بود.

این آرایه در فرکانس‌های گسترده‌ای کار خواهد کرد و حساسیت آن ۵۰ برابر هر رادیوتلسکوپ دیگر در دنیاست، این مجموعه به ماشین‌های پردازش و محاسبه‌گر بسیار قوی نیاز دارد. این آرایه قادر به پایش آسمان با سرعت ده برابر بیشتر نسبت به پیش از خود خواهد بود.

یک تائو، رئیس این مرکز گفت: این نمونه اولیه که توسط رصدخانه نجوم شانگ‌های (SHAO) با پشتیبانی وزارت علوم و فناوری و آکادمی علوم چین ساخته شده است، به پیشرفت ساخت و بهره برداری از مرکز منطقه‌ای آینده SKA کمک خواهد کرد.

مقاله‌ای با معرفی نمونه اولیه در جدیدترین شماره ژورنال دانشگاهی Nature Astronomy نیز منتشر شده است.

SKA بزرگترین و پیشرفته‌ترین تلسکوپ رادیویی است که تاکنون ساخته شده است؛ این سیگنال‌ها از طریق هزاران آنتن کوچک که بیش از ۳ هزار کیلومتر در آن پخش می‌شوند، ترکیب می‌شوند تا یک تلسکوپ بزرگ غول پیکر را با یک منطقه جمع آوری تقریباً یک کیلومتر مربع شبیه سازی کنند.

آنتن‌ها در نیمکره جنوبی با ایستگاه‌های اصلی واقع در استرالیا غربی و آفریقای جنوبی نصب می‌شوند و بهترین منظره از راه شیری و کمترین تداخل فرکانس رادیویی را ارائه می‌دهند.

SKA قادر به تشخیص امواج رادیویی ضعیف از فضا با حساسیت حدود ۵۰ برابر بیشتر از سایر ابزار‌های رادیویی موجود تا کنون ساخته شده، است.

دانشمندان از این ابر تلسکوپ برای بررسی تکامل جهان، درک ماهیت گرانش، کشف منشاء زندگی و منشاء میدان‌های مغناطیسی کیهانی و همچنین جستجوی تمدن فرازمینی استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود SKA پیشرفت‌های انقلابی را در مرز‌های اصلی علوم طبیعی انجام دهد.

ساخت SKA قرار است از سال آینده آغاز شود و چین، یکی از اعضای مؤسس، در حال بررسی طرح مرکز منطقه این کشور است که بستری را برای تحقیقات علمی چند رشته‌ای، پردازش عمیق داده‌ها در طولانی مدت ارائه دهد.

پیش بینی می‌شود راه اندازی نمونه اولیه در سال ۲۰۲۰ انجام شود.

 

منبع: فارس

 

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ناسا تلسکوپ میدان مغناطیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۳۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو کتاب تازه انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دو کتاب تازۀ از سوی انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) منتشر شد و در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.

انتشار شرح و معرفی «کتابخانه‌ها و گنجینه‌های اهدایی به کتابخانۀ مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی»
«کتابخانه‌ها و گنجینه‌های اهدایی به کتابخانۀ مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (١٣۶٣-١۴٠١ش)»، در دو جلد، به‌کوشش فرشته مجیدی و زیر نظر سیدعلی آل‌داود نشر یافته است.

«سیدعلی آل‌داود»، عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و ناظر این اثر، در بخشی از مقدمۀ خود بر این کتاب آورده است: «از زمان تأسیس و شروع به کار مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در ١٣۶٢ تاکنون که نزدیک به چهل سال است مجموعه‌ها و کتابخانه‌های نفیس متعدد به این مرکز اهدا شده و با جرئت می‌توان ادعا کرد حداقل در کشور ما تاکنون چنین حجمی از اهدا و با این تعداد زیاد اهداکننده بی‌سابقه است. در مدت زمان نزدیک به چهل سال ١٧٣ مجموعه به کتابخانۀ دائرة‌المعارف اهدا شده و اهداکنندگان عموماً از افراد صاحب‌نام و دانشمندان و نام‌آوران عرصه‌های مختلف بوده‌اند و بیشتر آنان در زمان حیات خود مبادرت به اهدا و انتقال کتابهای خود به کتابخانۀ مرکز نموده‌اند. افتخاری بزرگ برای دائرة‌المعارف و مسئولان و مدیران آنجاست که توانسته‌اند در مدت چند دهۀ کوتاه اعتماد عمومی اکثر دانشمندان نامور مملکت را جلب نمایند.»

مجموعۀ دوجلدی «کتابخانه‌ها و گنجینه‌های اهدایی به کتابخانۀ مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی» در ١٢١٣ صفحه، با شمارگان ٧٠٠ نسخه و به‌بهای یک‌میلیون و ٢۴٠هزار تومان منتشر شده است.

انتشار مجموعه ‌مقالاتی درباره «رودبارِ اَلَموت»

کتاب «رودبارِ اَلَموت (مجموعۀ ‌مقاله‌ها)»، تألیف عنایت‌الله مجیدی و به‌کوشش زهرا سیفی به طبع رسیده است.
«عنایت‌الله مجیدی»، رئیس کتابخانۀ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، در فرازی از پیشگفتار خود بر این اثر آورده است: «چندی پیش از این، مجموعه‌ای از مقاله‌های این بنده با نام الموت‌‎نامه انتشار یافت و مورد استقبال علاقمندان واقع شد. گویی آن نوشته‌های ناچیز برای پژوهشگرانی که در موضوعات مربوط به منطقۀ رودبار الموت و سرزمین تاریخی قزوین، به تحقیق مشغولند به کار آمده و مفید بوده است. گذشته از اینها، حقیقت این است که برای شخص خودم، که به تاریخ و فرهنگ آن منطقه عشق می‌ورزم، نوشتن، تصحیح و توضیح بر هر یک از این یادداشتها به نوبۀ خود لذت بخش بوده است، زیرا آنها را برای تألیف یک اثر مستقل و جامع در تاریخ و فرهنگ آن منطقه تا حدی ضرور می‌دیدم.»

کتاب «رودبارِ اَلَموت (مجموعۀ ‌مقاله‌ها)» در ۴۶۴ صفحه، با شمارگان ٣٠٠ نسخه و به‌بهای ۴٨۵هزار تومان منتشر شده است.

گفتنی است غرفۀ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در مصلای امام خمینی، شبستان، راهروی ٢٢، غرفۀ ۵٣٠ واقع است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دو کتاب تازه انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
  • تکمیل سیستم روشنایی ضلع شرقی پارک باغشمال تبریز
  • ساخت مرکز جامع سرطان قم ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • استفاده از ظرفیت بنیاد علوی در توانمندسازی اقتصادی مناطق کمتر توسعه‌یافته
  • اتمام اجرای طراحی طرح فیبرنوری در شهرکرد
  • برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو چیست؟
  • تکمیل زنجیره‌های تولید، محور توسعه استان اردبیل است
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی تجهیز و تکمیل چاه و خط انتقال آب تم‌تم در شهرستان جوانرود
  • پیمایش چهارگانه ۲۶۲ هزار کیلومتر از سطح کشور در برنامه هفتم توسعه به روش ژئوفیزیک هوابرد
  • انشعاب برق ۱۶۰ مرکز تجاری در محدوده بازار تهران ایمن سازی شدند