Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، چنگیز حبیبیان در دهه هفتاد به جمع فعالان موسیقی پیوست. او در سال 1366 به رادیو معارف رفت و نزد حسین صبحدل و محمدحسین جعفری فعالیت خود را آغاز کرد و سپس در اوائل دهه هفتاد یعنی سال 1373 همکاری خود را با مرکز موسیقی صداوسیما آغاز کرد.

«نغمه‌های عاشورایی» اولین آلبوم حبیبیان است که در سال 1376 منتشر شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«همسفر» به آهنگسازی شادمهرعقیلی و محمدرضا چراغعلی نخستین آلبوم پاپ حبیبیان است که در سال 1378 تولید شده. «دلسپرده»، «ترانه‌ بارون»، «عطش باران»، «شب عاشق»، «قصه دیدار»، «لحظه دیدار»، «گلشن راز» و «فراموشم نکن» نیز دیگر آلبوم‌های این خواننده هستند.

به اعتقاد حبیبیان؛ آنچه موسیقی را به ابتذال می‌کشاند کلام است. گفتگوی ایلنا با این خواننده را در ادامه می‌خوانید. 

شما در دهه هفتاد کار در زمینه پاپ را شروع کردید. از آن زمان تا امروز چه اتفاقاتی افتاده است؟

 در آن مقطع ما برای حلال یا حرام بودن موسیقی مبارزه نکردیم، زیرا در جایگاهی نبودیم که در این‌باره اظهارنظر کنیم و همچنان هم در آن جایگاه نیستیم. اما آنچه که به نظر می‌رسد این است که برخی مسائل با گذشت زمان حل شده‌اند. مانند ماهی ازون برون که مصرف آن پیش از انقلاب حرام بود و حضرت امام (ره) پس از انقلاب طی روندی آن را بر اساس فتوایی حلال اعلام کردند.  این روند درباره موسیقی نیز وجود داشته و باعث نرمش‌هایی شده است. به هرحال موسیقی یکی از هنرهای پرمخاطب است و به قول استاد فریدون شهبازیان موسیقی به خودی خود نمی‌تواند مبتذل باشد.

پس چه چیزی باعث به ابتذال موسیقی می‌شود؟

آنچه موسیقی را به ابتذال می‌کشاند کلام است. کلام یکی از مقولات بسیار مهم است که از ابتدا تاکنون حائز اهمیت بوده و پیشینیان نیز بر آن تاکید داشته‌اند. کلام حتی در عرصه‌های دیگر نیز مهم و با اهمیت است. سخنرانان، گویندگان، مجریان، خطبا نیز مقوله کلام را جدی می‌گیرند.

از دهه هفتاد به این‌سو در بخش کلام ضعف‌هایی ایجاد شده و هنرمندان عرصه موسیقی در این بخش ضعیف عمل کرده‌اند و در حال حاضر نیز این کاستی همچنان وجود دارد. به اعتقاد من اگر مقوله کلام را جدی بگیریم و کیفیت اشعار و ترانه‌ها را بالا ببریم بخشی از مشکلات کیفی آثار پاپ و دیگر گونه‌ها حل خواهد شد. این را هم بگویم از آن مقطع تاکنون اتفاقات عدیده‌ای نیز در بخش موسیقی رخ داده است. به طور مثال از برهه‌ای به بعد موسیقی الکترونیک مورد توجه قرار گرفت و اتفاقا کارهای خوبی در این زمینه تولید شد و این روند همچنان ادامه دارد.

متاسفانه ادبیات موسیقایی و کلامی ما طی این سال‌ها به دختربچه‌ها و پسربچه‌های نوجوانی که به درستی راهنمایی نشده‌اند و آموزش ندیده‌اند،‌ سپرده شده است. منظورم این نیست که آن افراد آگاهی ندارند و اگر چنین است ما به آنها آگاهی درست نداده‌ایم. از سویی رسانه‌ها نیز برای حل این معضل تلاشی نکرده و نمی‌کنند.

شاید علت اصلی این است که ادبیات را نادیده گرفته‌ایم.

بله ادبیات اساس و پایه شعر و ترانه است. این را هم بگویم که اغلب نوجوان‌ها و جوان‌هایی که پا به عرصه دانشگاه می‌گذارند، بعدها که سنشان بالاتر می‌رود، متوجه کاستی‌های خود خواهند شد و از اینکه در نوجوانی فلان آثار را گوش می‌داده‌اند تعجب خواهند کرد. آنچه که مسلم است این است که آن نوجوان‌ها و جوان‌ها در حال زندگی می‌کنند اما آسیب‌ها را بعدها متوجه می‌شوند.

البته در حال زندگی کردن خیلی خوب است، اما شرایطی دارد. نه اینکه هرچه را به خورد ما دادند، بینیم و بشنویم. از طرفی به طور کلی سرعت و ریتم زندگی مردم بالاتر رفته و این تعجیل، زمان تولید آثار را کوتاه‌تر کرده است. قاعدتا تولید آثار در مدت زمان خیلی کوتاه کیفیت آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از سویی دیگر، طی سال‌های اخیر موسیقی الکترونیک به کمک موسیقی آنالوگ آمده و همین اتفاق مدت زمان تولید آثار کوتاه‌تر کرده است. به هرحال وفور ابزار و ادوات نرم‌افزاری و دستگاه‌های مختلف همچنین عمومیت یافتن اینترنت به عنوان رسانه‌ای همگانی کم و کیف تولید و انتشار آثار را تخت تاثیر قرار داده است. در کل با وجود شرایط فعلی، منطقی و طبیعی است که سرعت تولید بالاتر برود و چه بخواهیم چه نخواهیم این اتفاق رخ داده است. مثلا اگر در گذشته تولید یک اثر یک هفته زمان می‌برده، حال همان اثر دو روزه ضبط می‌شود و به مرحله انتشار می‌رسد. طی این روند شخصی که برای تولید اثری، یک هفته زمان می‌گذاشته، حال همان زمان را به تولید دو یا چند اثر اختصاص می‌دهد. بنا به همین دلایل است که تعداد تولیدات آثار مختلف موسیقایی به شدت افزایش یافته است.

 به نظرتان این رویه در همه کشورها وجود دارد؟ ‌

به نظرم کشورهای دیگر نیز فارغ از حلال یا حرام بودن موسیقی، چنین رویه‌ای دارند. به هرحال موسیقی خوب و بد همیشه وجود داشته و اینگونه نیست که کاستی‌ها و ضعف‌ها، محدود به کشور ما باشد. در حال حاضر دیگر حلال و حرام بودن موسیقی برای ما موضوعی حل شده است و اگر توجه کنید انواع آثار در ایران تولید می‌شود. در حال حاضر وزارت ارشاد به هر نوع موسیقی مجوز می‌دهد و انواع کنسرت‌ها روی صحنه می‌روند.

 می‌توان گفت وزارت ارشاد و نهادهای مرتبط در این تنزل سهیم هستند.

به هر حال نهادهای ذیربط باید قدری در شیوه نظارت‌ها جدی‌تر باشند و به دور از روابط و غرض‌ورزی به انتخاب آثار بپردازند و طی روندی مشخص به آثار مجوز دهند. در نهایت ما و مسئولان باید خوراک مردم و مخاطبان را بشناسیم و طبقه‌بندی‌ها و رنج سنی را مدنظر قرار دهیم.

اشعار کلاسیک چقدر در موسیقی پاپ مورد توجه قرار گرفته‌؟

قرار نیست که همه به خواندن اشعار کلاسیک شعرای مطرح بپردازند، زیرا پرداختن به آثار شعری بزرگانی چون حافظ و مولانا به شناخت نیاز دارد که من نیز در این زمینه آن شناخت و تخصص لازم را ندارم. شاید اشعار این بزرگان را بخوانم، اما رسیدن به آن شناخت و معرفت لازم که به درک مفهوم و مضمون درست منتهی می‌شود، کار راحتی نیست. به اعتقاد من پرداختن به آثار شعرای کلاسیک محدود به افراد خاصی است و باید اینطور باشد؛ زیرا برای خواندن شعری از حافظ یا مولانا باید حافظ‌شناس و مولاناشناس باشیم. گرچه فکر می‌کنم بهتر است ترانه‌های مفاخر معاصرمان را مورد توجه قرار دهیم.

شما با آقای فریدون شهبازیان هم همکاری داشته‌اید.

حدود سال 1377 بود که آلبوم «همسفر» را تولید کردم. در آن اثر  با استادی مثل سهیل محمودی همکاری کردم و آقای شهبازیان به عنوان ناظر حضور داشتند. به طور کلی دو سه آلبوم من با نظارت ایشان تولید و منتشر شده است. آقای شهبازیان کلام را خیلی خوب می‌شناسند و از دانش بالایی برخوردارند.

فکر می‌کنید هم‌نسلان‌تان چقدر در بروز کاستی‌های موجود موثر بوده‌اند؟

بی‌شک عقب نشستن نسل ما باعث شده دیگران به میدان بیایند. نمی‌توانیم کنار بایستیم و انتظار داشته باشیم با نشانه‌گیری درست به هدف بزنیم. واقعیت این است که ورود ابزار و نرم‌افزارها در ابتدا باعث شد من و هم‌نسلانم تا حدودی سر درگم شویم. ضبط آثار ما توسط دستگاه‌های آنالوگ انجام می‌شد و از مقطعی به بعد فرمت و رویه تولید عوض شد. آشنایی آهنگسازان ما با مقوله دیجیتال مقداری زمان برد. همان چند سال وقفه باعث شد تعداد زیادی از علاقمندان و هنرجویان آن سال‌ها پا به عرصه حرفه‌ای بگذارند که البته در میان آنها خوانندگان و آهنگسازان و نوازندگان کاربلد نیز وجود داشتند.

خوانندگان دهه هفتاد و هشتاد تمایلی به تولید آثاری هم‌راستا با سلیقه مخاطبان امروز نداشتند و ندارند. چرا؟

 آنچه درمورد من و هم‌نسلانم وجود دارد این است که ما نمی‌توانیم بدون توجه به جایگاه‌مان،‌ فرمت و آنچه که در شخصیتمان وجود دارد را تغییر دهیم. موافقم که نحوه تنظیم‌ها باید به روز باشد و باید از سمپل‌های جدید استفاده کنیم؛ اما قطعا انتخاب ملودی‌ها باید درخور شخصیت و کاراکتر خودمان باشد و در این میان شأن مخاطب نیز باید مورد توجه قرار گیرد. سن و سال نیز به نوعی اهمیت دارد به طور مثال من دیگر جوانی بیست ساله نیستم که آثاری برای آن سن و سال بخوانم. چه بسا اگر به خواندن چنین آثاری بپردازیم مردم و مخاطبان آن را نمی‌پذیرند و در نهایت نتیجه‌ای معکوس خواهیم گرفت.

خانواده‌‌تان و اینکه جدتان عاشیق بوده و پدرتان در زمینه موسیقی مذهبی فعال بوده، چقدر در سلیقه شما در موسیقی موثر بوده است؟

 پدربزرگم عاشیق بود و همواره می‌نواخت و می‌خواند و پدرم نیز از مداحان به‌نام دوره خود بود. از پدرم تاثیر بسیاری گرفته‌ام. ایشان به من می‌گفت آثار سخیف و سطحی نخوان و به تولید آثار قابل دفاع بپرداز. در ابتدا جامعه مداحان نسبت به من موضع گرفتند که چنگیز حبیبیان پا به عرصه موسیقی گذاشته است اما امروز بسیار ی از مداحان به عرصه موسیقی می‌آیند و حتی از موسیقی کمک می‌گیرند که به نظرم اتفاق درستی است.

چرا مداحان از ملودی‌های موسیقی پاپ استفاده می‌کنند؟

به نظرم هیچ ایرادی ندارد، زیرا موسیقی به کلام کمک می‌کند. حتی در تلاوت قرآن نیز از موسیقی کمک گرفته می‌شود. دستگاه‌ها و نواهای تلاوت نیز بر اساس موسیقی شکل گرفته‌اند. یعنی در واقع قاری قرآن باید با مقوله موسیقی و دستگاه‌ها و نواهای مرتبط آشنا باشد. دوستانی دارم که قاری قرآن هستند و فارغ‌التحصیل موسیقی هستند و فقط در زمینه تلاوت فعالیت می‌کنند. بنابراین هیچ ایرادی ندارد که مداحان با استفاده از موسیقی به نوحه‌خوانی بپردازند. طی این روند موسیقی به کمک کلام آمده و باعث شده آثار نافذتری تولید شوند.

کار تازه‌ای دارید؟

دو کار جدید خوانده‌ام که یکی از آنها ترکی و دیگری فارسی است. اثر ترکی‌ام «فانی» نام دارد که کلام آن ترکی استانبولی و بسیار زیباست و آن را بازخوانی کرده‌ام. اثر دیگرم فارسی است و در وصف امام زمان (عج) است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: فارغ التحصیل قرآن مداحان موسیقی موسیقی پاپ آلبوم مداح کنسرت فریدون شهبازیان نوحه سهیل محمودی ساعد باقری چنگیز حبیبیان موسیقی عاشیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۴۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز گفت: چاره کار بشریت برای حل مشکلات دنیا و آخرت خود این است که با تقوا باشد و خدا را در نظر بگیرد که اگر خدا فراموش شد و هرکس به فکر خود، منافعش و لذات خودش باشد و باعث مزاحمت برای دیگران باشد جامعه بشری روی سعادت را نخواهید دید.

او با اشاره به اینکه جامعه ما در عرصه یک جنگ قرار گرفته است، افزود: جنگی که یک طرف آن طرفداران اسلام، قرآن و ارزش‌های اصیل انسانی هستند و طرف مقابل هم دشمنان خدا، شیطان پرست‌ها، خودپرست‌ها و دنیا پرست‌ها قرار دارند. در این عرصه جنگ ما یک نوع مبارزه نداریم بلکه دشمن جنگ ترکیبی در هر عرصه‌ای از زندگی مسلمانان ایرانی به راه انداخته است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: عرصه جنگ نظامی را، چون از سال ۵۹ تجربه کرده‌ایم مقداری باتجربه هستیم و دستمان جلو است، اما جنگ اقتصادی جنگی است که امروز باشدت درگیرش هستیم ولی هنوز خیلی راه مانده است که بتوانیم در جهان پیرامون خودمان جایگاه کشورمان را به عنوان یک قدرت اقتصادی تثبیت کنیم و تا به آنجا نرسیم این جنگ به ما تحمیل خواهد شد و هرچه هم بخواهیم خود را کنار بکشیم دشمنان این عرصه را نقطه ضعف ما می‌دانند و در این عرصه جنگ راه انداخته‌اند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه یک عرصه دیگر جنگ و نبرد؛ جنگ فرهنگی است که در این عرصه هم دشمن تلاش خودش را می‌کند و ما هم مقاومت خودمان را نشان می‌دهیم، گفت: در عرصه جنگ فرهنگی گاهی ما پیشرفت داریم و گاهی دشمنان خود را نشان می‌دهند و بایستی در این دو عرصه جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی انشاالله ایران عزیز و کشور اسلامی ما جایگاه خود را در دنیا به گونه‌ای تثبیت کند که هیچ کس جرأت تعرض به ملت ایران را نداشته باشد.

او با اشاره به روز جهانی کار و کارگر و روز معلم، بیان کرد: سربازان عرصه جنگ اقتصادی و سربازان عرصه جنگ فرهنگی باید در هفته پیش‌رو تجلیل، تکریم و حمایت کنیم تا میدان مبارزه را به نفع ما تغییر دهند.

خطیب نماز جمعه شیراز با اشاره به آیه ۱۸۱ سوره مبارکه آل عمران و جنگ اقتصادی، یادآور شد:بدانید این دشمنی که برای ما وجود دارد دشمن خیلی قدیمی است و مختص حالا نیست و هر وقت امت اسلامی خواسته روی پای خود مستقل بایستد این جنگ شروع شده است.

آیت‌الله دژکام اظهارکرد: رییس جمهور کشور ما به کشور همسایه پاکستان رفته است و آمریکا به آنها می‌گوید ایران تحریم است و با آنها معامله نکنید و رسما وزارت خارجه آمریکا به پاکستانی‌ها تذکر دادند که با ایرانی‌ها معامله نکنید. در آیه ۷ سوره مبارکه منافقون خدا می‌فرماید: آنها همان مردم بدخواهی هستند که می‌گویند با مسلمانان معامله نکنید تا آنها دست از اسلام بردارند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: جنگ طولانی است و بیش از ۱۴۰۰‌سال است که ما می‌رزمیم و آنها هم سروصدای خود را می‌کنند البته معلوم است امت اسلامی را نتوانستند نابود کنند و بعد از این انشاالله پرچم اسلام برافراشته تر، عزت مسلمانان روزافزون‌تر و دشمنان اسلام هر روز خوارتر و زبون‌تر خواهند شد.

او به بیان اولین نکته جنگ اقتصادی اشاره کرد و افزود: ما باور داشته باشیم که در این جهان خدا همه کاره است. اگر کسی چند روز پول در دست دارد نگوید مال من است بلکه مال خداست. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها حالیشان نیست و خیال می‌کنند که پول مال خودشان است، اما ما به آنها می‌فهمانیم که پولی که در دستشان است خدا داده است، این باور را اگر کسی در دل خودش تقویت نکند وسط میدان جنگ کم می‌آورد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: اگر آزادگی و مسلمانی را می‌خواهید تجربه کنید جنگ وجود دارد و باید خود را اثبات کنید. در عرصه این نبرد ۸ کار به عنوان الزامات اقتصاد مقاومتی رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی دستور فرمودند و پیگیری کردند که در کشور اجرا شود؛ هرچه که می‌خواهید در عرصه نبرد تلاش کنید این هشت کار را باید دنبال کنید و اگر درست انجام دهیم مسلما پیروزی از آن ما خواهد بود و خدا وعده داده است.

امام جمعه شیراز بر حمایت مسئولان از تولید ملی تاکید کرد و افزود: هر مدیری در کشور ما اگر جنسی می‌خواهد مصرف کند لااقل خودش جنس ایرانی را مصرف کند و جنس خارجی نخرد. در برخی از جلسات می‌گوییم این جنس را فلان شرکت در شهر شیراز تولید می‌کند، اما می‌گویند خارجی آن بهتر است و اینگونه به کشور آسیب می‌زنند لذا مسئول باید پیگیر شود جنس ایرانی بخرد و به کارگیرد که یکی از راه‌های جهش تولید همین است.

او اذعان داشت: گاهی بحثی مطرح است که کیفیت جنس ایرانی مناسب نیست، اما ما تجربه کرده‌ایم وقتی مصرف یک کالا جدی می‌شود خریدار می‌تواند به تولید کننده بگوید که جنست باید بهتر شود و تولید از نظر کیفی هم رشد می‌کند. دوم؛ افزایش بهره‌وری است. ما در رابطه با بهره برداری مناسب از سرمایه‌های خود چه انسانی و چه مادی و مالی ضعف داریم و در جنگی که قرار داریم باید جلوی اسراف گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه با تصریح بر اینکه اگر کسی پول دارد به جای اینکه بخواهد به دلالی بپردازد به سرمایه‌گذاری تولیدی بپردازد، گفت: مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند و دلالی را تعطیل کنند و این نکته قابل توجه بانک‌ها و همه مدیران باشد؛ باید یک سرمایه‌گذاری تولیدی شود بعد سود بیاید.

آیت‌الله دژکام با اشاره به چهارمین مورد، بیان کرد: مردم جنس داخلی بخرند و امسال هم سال جهش تولید با مشارکت مردم است. اگر مردم ما جنس ایرانی را بخرند به معنی این است که به تولید کننده ایرانی کمک می‌کنند. مشارکت مردم در تولید را ممکن است بگوییم در تولید سرمایه‌گذاری کنند، اما اگر قدرت سرمایه‌گذاری ندارند لااقل جنس ایرانی بخرند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس پنجمین مورد را اصلاح الگوی مصرف دانست و افزود: ترویج فرهنگ کار نیز ششمین مورد است. سند فرهنگ کار را باید به میدان آورد، چون فارس در زمینه فرهنگی یک سند دارد، اما در باب فرهنگ کار هنوز سند مصوب شده نداریم.

او به ایجاد اشتغال در جامعه اشاره کرد و گفت: در خصوص ایجاد اشتغال وضع ما بد نیست، اما می‌خواهیم به یک افق بالاتر برسیم. ما امسال برای تحصیل کرده‌هایی که جویای شغل هستند باید خیلی تلاش کنیم تا ایجاد اشتغال شود برای اینکه در این زمینه عقب هستیم، اما در عرصه‌های دیگر ایجاد اشتغال الحمدالله نرخ بیکاری ما پایین آمده و امیدواریم شرایط بهتر شود.

امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به مبارزه با فساد اقتصادی، اظهارداشت: در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی جدای از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب یک فرمان هشت ماده‌ای داده‌اند. دیروز رئیس جمهور هم گفتند که در مبارزه با فساد با هیچ‌کس تعارف نداریم و باید جدی دنبال شود.

آیت‌الله دژکام با تصریح بر اینکه رهبر معظم انقلاب در این فرمان ۸ ماده‌ای فرموده اند همه حتی کسانی که منصوب از طرف رهبری هستند باید کارشان شفاف باشد و پاسخ دهند، افزود: فساد یکباره رخ نمی‌دهد و فساد اژد‌های هفت سر است و یک سر آن را بزنیم یک سر دیگر در می‌آورد و باید با فساد مبارزه شود. ما از این جهت در چهارچوب فرمان ۸ ماده‌ای رهبر معظم حامی دولت و دستگاه‌های قضایی و مقننه برای مبارزه با فساد هستیم و محکم با مفسدان و آنهایی که وضع اقتصادی کشور را بهم می‌ریزند مخالف هستیم و اعلام انزجار می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس به مهمترین موضوع که تقواست پرداخت و گفت: اگر کسی از خدا نترسد اینها همه حرف و باد هوا است. رهبر انقلاب در همین فرمان هشت ماده‌ای خود برای مبارزه با فساد این جمله را فرموده اند که "دستی که می‌خواهد با ناپاکی دربیفتد باید خودش پاک باشد و با دست کثیف نمی‌شود چیزی را پاک کنید". تقوا یعنی دستش پاک باشد، آنهایی که در مدیریت‌های نظارتی و مبارزه با فساد گذاشته می‌شوند مراقب باشند که شیطان خیلی فریب دهنده است، برخی اوقات یک تغییر اولویت بیشتر داده نمی‌شود.

ا ضمن تبریک روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ایف گفت: شیراز در این زمینه هم حرف برای گفتن دارد.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: همه ما بدهکار معلمان عزیز هستیم و ارج و منزلت معلم بر کسی پوشیده نیست و دست معلمان عزیز را می‌بوسیم، می‌خواهم یک نکته عرض کنم که چرا معلم آنقدر مهم شد؟ مسلما اهمیت جایگاه معلم بخاطر نقش تعلیم و تربیت است. اگر آنها تربیت نکنند جامعه انسانی تبدیل به جامعه حیوانی می‌شود و فرق انسان و حیوان در همین تربیت و تعلیم است که خودش را نشان می‌دهد. از این جهت بایستی به مسئله تعلیم و تربیت و وظیفه دستگاه آموزش و پرورش بار دیگری توجه ویژه کنیم.

امام جمعه شیراز در پایان گفت: در برش استانی نقشه مهندسی کشور اولین مسئله‌ای که مدنظر قرار گرفته است سبک زندگی اسلامی و ایرانی است. اگر بچه‌های ما بزرگ شوند و تفاوت بین مرز ایران همیشه پایبند به فرهنگ و ارزش‌ها و آن طرف که از قدیم مخالف ارزش‌های اصیل انسانی بوده‌اند را نفهمند و در رفتار خود نشان ندهند ضرر بزرگی کرده‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • گل‌به‌خودی مانع‌ اولین کلیت شیت آرشا!
  • جام ملت های فوتسال آسیا| صعود سخت ایران به فینال با ضربات پنالتی
  • نظر علیرضا طلیسچی درباره حضورش در شب‌های زودیاک و آهنگ پرطرفدارش «پاقدم»
  • معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند
  • مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • تن‌هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم
  • آیا ارز دیجیتال حلال است؟
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند