Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@00:20:54 GMT

چند همسری و مصائب آن...

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۴۵۱۴

چند همسری و مصائب آن...

ایسنا/چهارمحال و بختیاری هر چند برخی از افراد جامعه چندهمسری را پدیده‌ای موثر در کاهش مشکلات تجرد زنان در کشور عنوان می‌کنند، امابرخی کارشناسان بر این باورند که ترویج چند همسری نه تنها در دوره کنونی مشکلی را برطرف نمی‌کند، بلکه مفاسد و مشکلات بزرگ‌تری را برای کشور برجای می‌گذارد.

پدیده چند همسری در واقع برخلاف تصور برخی از افراد که به آن توصیه دارند، در جامعه امروزی کارکرد خود را از دست داده و ترویج آن نه تنها با استقبال مردم همراه نیست بلکه با توجه به ارتقاء آگاهی جامعه فعلی و ثبات شخصیت زن، نوعی توهین به جایگاه زن و کوچک شمردن آن محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدیاسین سیفی استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص اظهار کرد: نگاه فقهی و نگاه روانشناختی و اجتماعی در مورد چند همسری وجود دارد که از نظر فقهی چند همسری جایز، ولی از نظر روانشناختی و اجتماعی جایز نبوده و لزوما انجام دادن آن به سود کسی نیست.

وی افزود: اگر چند همسری رخ دهد، قطعا بنیان خانواده با مشکل مواجه خواهد شد، گرچه جایز بودن چند همسری تنها در حالت اضطرار و شرایط خاص جایز است اما اکنون که شرایط عادی است چند همسری هیچگونه کمکی به جامعه نخواهد کرد.

سیفی گفت: آنچه امروز مشاهده می‌شود موج نگران کننده‌ای از اختلافات خانوادگی، طلاق عاطفی و قانونی است که آمارها نشان می‌دهد طلاق در جامعه افزایش یافته و این امر بیانگر آن است که متاسفانه جامعه از اداره زندگی تک همسری ناتوان است و در این میان نتوانسته‌ایم یک همسر را راضی نگه داریم.

وی بیان کرد: در قرآن کریم شرط چند همسری رعایت عدالت است، حال این سوال مطرح است افرادی که نمی‎‌توانند حق یک همسر را ادا کنند، چگونه می‌خواهند حق چند همسر را ادا کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از نظر روانشناسی برای فردی که شرایط اضطرار وجود نداشته و همسرش مشکل جسمی و جنسی ندارد، اختیار کردن زن دوم و سوم خیانت زناشویی است که به زندگی آسیب وارد می‌کند.

وی افزود: متاسفانه استدلال‌های نادرستی در مورد چند همسری رخ می‌دهد به گونه‌ای که بیان می‌شود، دختران بسیاری در سن ازدواج قرار دارند و همسری برای آن‌ها نیست، از طرفی طلاق افزایش یافته و باید کسی آنها را مدیریت کند که این امر می‌تواند موثر باشد.

سیفی با اشاره به اینکه اگر افراد به دنبال حل مشکل ازدواج در جامعه هستند باید راهکار منطقی برای آن بیابند، تصریح کرد: بهترین راهکار ازدواج آسان، به هنگام و آگاهانه به جای برگزاری کارگاه‌های آموزشی چند همسری است، زیرا با ترویج آن موجی در جامعه به راه می‌افتد و افراد تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.

وی در خصوص این سوال که آیا مردانی که از تمکن مالی برخوردار هستند می‌توانند چند همسر برای خود اختیار کنند، گفت: در این استدلال دو مشکل وجود دارد، نخست آنکه شکاف میان دارا و ندار عمیق‌تر می‌شود و کسی که از تمکن مالی کافی برخوردار است، آیا تنها پول برای همسران در زندگی مهم است یا عشق، علاقه و محبت؟

این استاد دانشگاه افزود: از افرادی که مروج چند همسری در جامعه هستند سوال می‌شود، با این کار قصد دارند چه مشکلی را حل کنند؟ آیا مشکل ازدواج با این روش حل می‌شود یا خیر؟

وی تاکید کرد: برای یک خانم چیزی سخت‌تر از آن نیست که مرکز توجه و تمرکز همسر نباشد، مگر اینکه زن به میل خود همسری برای شوهر انتخاب کند، ولی اگر ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول رخ دهد زندگی ابتدایی دیگر احیا نخواهد شد.

سیفی بیان کرد: استدلال‌هایی مبنی بر اینکه گاها در برخی از قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی، چند همسری مشاهده می‌شود که این بحث چالش برانگیز است، در قومی که باور بنیادین تمام زنان این بوده که اگر با همسری از این قوم ازدواج کنند به دلیل رواج چند همسری، قطعا همسر آن‌ها با این امر مواجه می‌شود، ولی فردی که با دیدگاه تک همسری وارد زندگی فردی می‌شود، پذیرش این امر وجود ندارد.

وی گفت: بزرگترین آسیب ناشی از چند همسری، متوجه زنان است، چرا که احساس می‌کند جایگاه قبلی را ندارد و افسردگی، طلاق و خودکشی برای این زندگی پیش‌بینی می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر قصد داریم مشکل جامعه را برطرف کنیم نخست باید آسیب شناسی کرد تا علت تاخیر در ازدواج مشخص شود؟ گرچه مهم‌ترین دلیل تاخیر در ازدواج، مسائل اقتصادی است، همچنین اگر برخی از رسومات دست و پا گیر کنار گذاشته شود و ازدواج آسان  ترویج یابد با دخترانی که سن ازدواج آن‌ها بالا رفته مواجه نخواهیم شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری چندهمسری خيانت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۴۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه دراینستاگرام

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخوردهای سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.

سرهنگ داود معظمی گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتشار ویدیویی از یک دختربچه در فضای مجازی و معرفی او به عنوان یک تازه عروس گفت: انتشار این ویدیو موجی از واکنش منفی افکار عمومی و به خصوص کاربران فضای مجازی و فعالان حوزه حقوق کودک را درپی داشت. در همین راستا نیز پلیس فتا رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قرار داد و ابتدا تیم رصد و پایش این پلیس مبدا اصلی انتشار این ویدیو را مورد شناسایی قرار دادند .

وی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که این ویدیو از سوی یک سالن زیبایی ضبط و منتشر شده است، گفت: در ادامه با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، مدیر سالن زیبایی که ویدیوی مذکور را تولید و منتشر کرده بود به پلیس فتا تهران بزرگ شد.

معظمی گودرزی با بیان اینکه در جریان تحقیقات انجام شده، مشخص شد که موضوع ازدواج این کودک، سناریو تبلیغاتی مدیر این آرایشگاه برای جذب مشتری و دنبال کننده در اینستاگرام بوده و به هیچ عنوان صحت ندارد، گفت: این زن پس از مواجهه با ماموران اعلام کرد که از عواقب کار خود بی اطلاع بوده و ضمن ابراز پشیمانی از عمل خود، گفت که دختربچه نوجوان فرزند یکی از مشتریان آرایشگاهش بود و چون قصد داشته اقدام به ایجاد تبلیغ در فضای مجازی کند، این کودک را به عنوان یک عروس معرفی و آرایش کرده است.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه برای این خانم به دلیل سوءاستفاده از کودکان و ... پرونده‌ای تشکیل شد، گفت: صفحه اینستاگرامی مذکور نیز با دستورقضایی از دسترس خارج و متهم نیز به همراه پرونده متشکله و برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا گردید .

وی ادامه داد: همچنین کارشناسان اداره مبارزه با جرائم علیه کودکان و بانوان  پلیس فتا با والدین این کودک نیز ارتباط برقرار کرده و ضمن ارائه مشاوره‌های لازم به آنان تاکید کرد که صیانت از هویت و شخصیت فرزندنشان نیز برعهده آنان بوده و بی توجهی و هرگونه آسیب به آن موجب مجازات قانونی است.

معظمی گودرزی با هشدار به مردم و به خصوص کاربران فضای مجازی گفت: در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنین کنوانسیون حقوق کودک که کشورما نیز به آن پیوسته صراحتا هرگونه سوءاستفاده از کودکان و وارد کردن آسیب جسمی و روحی به وی را جرم انگاری کرده است. در همین راستا نیز پلیس فتا در عمل به قانون با چنین مواردی برخورد خواهد کرد. کما اینکه در گذشته نیز با موردی که پدری فرزندش را به بیان کلمات و انجام رفتارهای بزرگسالانه و حتی شرب خمر تشویق کرده و تصاویرش را در فضای مجازی منتشر کرده بود، برخورد کرد و در پرونده‌ای دیگر نیز با والدین نوجوانی که برای جذب دنبال کننده فرزند خود را به رفتارهای غیراخلاقی و بی احترامی به مقام مادر تشویق کرده بودند، برخورد شد.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه داد: لذا به افرادی که قصد دارند تا برای انجام تبلیغات، افزایش دنبال کننده یا هر موضوع دیگری اقدام به ساخت ویدیو یا انتشار تصاویر نا متعارف و نامناسب از کودکان کنند، هشدار می‌دهم که پلیس فتا با آنان برخورد خواهد کرد و والدین نیز باید بدانند که چنین اقدامات و رفتارهایی گرچه ممکن است در کوتاه مدت منجر به افزایش دنبال کننده یا جلب شدن توجه به سوی فرزندنشان شود، اما در دراز مدت آثار مخرب فراوانی در روند شکل گیری شخصیت و شرایط روحی کودکان برجای خواهد گذاشت که جبران ناپذیر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شرط عجیب یک معلم برای ازدواج + فیلم
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌های ژاپنی
  • تبلیغات عجیب در اینستاگرام برای آرایشگاه؛ مروج کودک‌همسری بازداشت شد! + تصویر
  • دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر تبلیغ کودک‌همسری
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • ترویج کودک همسری در اینستاگرام برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام
  • بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه دراینستاگرام