Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیدار نماینده سازمان ملل با آیت الله سیستانی، بسته پیشنهادی سازمان ملل برای پایان ناآرامی در عراق، بیانیه سه کشور اروپایی در مورد غنی سازی در فردو و نظر عجیب ترامپ درباره نفت عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نبرد سنگین ارتش سوریه با ارتش ترکیه در شمال حسکه نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، منابع سوری از درگیری میان ارتش سوریه و ارتش ترکیه در حومه تل تمر در شمال استان حسکه خبر دادند.

خبرنگار سانا گزارش داد: ارتش سوریه در حال نبرد سنگین با نیروهای اشغالگر ترکیه ای در محور روستاهای المناخ و المحمودیه در حومه تل تمر در شمال استان حسکه است.

همچنین خبرنگار سانا اعلام کرد: اشغالگران ترکیه ای و مزدوران وابسته به آنها در روستاهای الاهراس، الاربعین و السوده در حومه راس العین ترانزهای برق را می دزدند. همچنین در روستاهای المناجیر و العامریه نیز اشغالگران ترکیه ای داروخانه ها و مراکز تجاری را غارت می کنند.

این در حالی است که طی روزهای گذشته ارتش سوریه یک روستا را در شمال سوریه از دست ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن خارج کرده بود.

شایان ذکر است که چندی قبل هم خبرنگار سانا، از درگیری های شدید میان ارتش سوریه و ارتش ترکیه در حومه راس العین در شمال شرق سوریه خبر داده و اعلام کرده بود که  نبرد سنگینی در تل الورد در حومه راس العین میان ارتش سوریه و نظامیان اشغالگر ترکیه در جریان است.

خبرنگار سانا گزارش داده بود: ساکنان منطقه در حال فرار به شکل گسترده از منطقه درگیر هستند.

سانا همچنین اعلام کرده بود: نیروهای متجاوز ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن روستاهای المحمودیه و الدریو در حومه راس العین را به اشغال خود درآورده اند و ساکنان حومه تل تمر در حال فرار از منطقه هستند.

خبرنگار سانا گزارش داده بود: تروریستهای اردوغان منازل ساکنان را در روستای تل الورد در حومه راس العین با توپ زیر آتش گرفته اند. همچنین نیروهای قسد در حومه تل تمر مقادیر زیادی نفت را در چاله بزرگی خالی کرده و آن را به آتش کشیده اند تا مانع دید جنگنده های ترکیه ای شوند.

دیدار نماینده سازمان ملل با آیت الله سیستانی

جینین هنیس پلاسخارت در نجف اشرف با آیت الله سیستانی مرجع عالی دینی عراق دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، پلاسخارت در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این دیدار گفت مرجعیت از جدی نبودن گروه‌های سیاسی در انجام اصلاحات نگران است.

پلاسخارت گفت زمان آن رسیده است تا مقامات عراقی، خواسته‌های تظاهرات کنندگان را اجرا کنند.

وی درباره دیدار خود با آیت الله سیستانی گفت افتخار بزرگی بود که امروز اینجا باشم تا با آیت الله سیستانی دیدار کنم، اوضاع و شرایطی که عراق با آن روبرو است، علت این دیدارم است، مرجعیت بر ضرورت عدم به کارگیری خشونت علیه تظاهرات کنندگان تاکید کرد.

وی افزود ما بار دیگر خواستار بازخواست مسببان خشونت و توقف بازداشت‌ها و آدم ربایی‌ها و ضرورت تلاش برای انجام اصلاحات واقعی در مدتی منطقی هستیم.

پلاسخارت اظهار داشت مرجعیت از جدی نبودن گروه‌های سیاسی در زمینه اصلاحات نگران است.

از سوی دیگر شبکه الفرات گزارش داد که پلاسخارت از تظاهرات کنندگان خواست تا زمانی که خواسته‌های مشروعشان محقق نشده به خانه‌هایشان بازنگردند.  پلاسخارت مدعی شد اگر مقامات قادر به این کار نباشند یا نخواهند خواسته‌ها را محقق کنند، باید رفتار دیگری در پیش گرفت.

نماینده پارلمان ملل با تاکید بر حاکمیت عراق اظهار داشت این کشور نمی‌تواند صحنه درگیری میان کشورها باشد.

بسته پیشنهادی سازمان ملل برای پایان ناآرامی در عراق

هیات کمک رسانی سازمان ملل به عراق، پیشنهاداتی را برای آرام سازی اوضاع این کشور ارائه کرده است.

این پیشنهادات که شامل سه بخش یک هفته ای (فوری)، کوتاه مدت (یک تا دو هفته) و میان مدت (یک تا سه ماه) است در واکنش به اعتراضات اخیر در این کشور مطرح شده است.

آزادی شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌آمیز و محاکمه عاملان خرابکاری و خشونت از جمله پیشنهادات بخش یک هفته ای در این خصوص است. درخواست از طرف‌های خارجی برای احترام به حاکمیت عراق و توقف دخالت در امور این کشور دیگر بند پیشنهاد یک هفته ای سازمان ملل به عراق است.

اصلاح قانون انتخابات، اصلاحات بخش امنیتی و مبارزه با فساد از طریق اعلام دارایی های مقامات عراقی در داخل و خارج، بخش کوتاه مدت این پیشنهادات را شامل می شود.

در بخش میان مدت نیز تغییر مفاد قانون اساسی عراق و برگزاری همه‌پرسی در این خصوص، مبارزه با عاملان فساد و محاکمه و مجازات آنها و اصلاح برخی قوانین پیشنهاد شده است.

بیانیه سه کشور اروپایی در مورد غنی سازی در فردو

فرانسه، آلمان و انگلیس، علی‌رغم عمل نکردن به تعهداتشان در برجام، در بیانیه‌ای مشترک روز دوشنبه از اقدام ایران در کاستن از تعهدات هسته‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند. 

وزرای خارجه سه کشور اروپایی تصریح کرده‌اند اقدام اخیر ایران در فردو به منزله تسریع اقدامات این کشور در زمینه فاصله گرفتن از توافق هسته‌ای برجام است. 

در این بیانیه آمده است: «از اعلانیه‌های اخیر ایران در خصوص آغاز مجدد فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در فردو به شدت نگران هستیم. اقدام ایران با مفاد صریح برجام در خصوص فردو مغایرت دارد و تبعات بالقوه زیادی در زمینه اشاعه دارد.»

 در بخش دیگری از بیانیه آمده است: «این اقدام [غنی‌سازی در فردو] به منزله تسریع روند تأسف‌آور فاصله گرفتن ایران از تعهداتش ذیل برجام است.»

کشورهای اروپایی از ایران خواسته‌اند تمامی اقدامات «ناسازگار با برجام» اعم از میزان ذخائر اورانیوم، محدوده مجاز غنی‌سازی و فعالیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه را به عقب برگرداند. 

وزرای این سه کشور «اجرای کامل و موثر برجام» از سوی همه طرف‌ها را با اهمیت دانسته و بر عزم خود جهت ادامه تلاش‌ها برای حفظ توافق تأکید کرده‌اند. 

 آنها از ایران خواسته‌اند «طبق تعهداتش در برجام کاملاً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ویژه در چارچوب توافق جامع پادمانی و پروتکل الحاقی همکاری کند.»

وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه از آنچه به گفته آنها «عدم همکاری به موقع ایران» است ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها همچنین تصریح کرده‌اند که آماده‌اند استفاده از تمامی مکانیسم‌های موجود در برجام از جمله «مکانیسم حل و فصل اختلافات» برای حل و فصل مسائل مربوط به اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران را مورد بررسی قرار دهند. 

کشورهای اروپایی همچنین گفته‌اند آماده‌اند تلاش‌های دیپلماتیک را جهت ایجاد شرایط لازم برای تنش‌زدایی در خاورمیانه ادامه دهند. آنها ادعا کرده‌اند اقدامات اخیر ایران این مسئله را دشوارتر می‌کند. 

نظر عجیب ترامپ درباره نفت عراق

فعالان شبکه‌های اجتماعی ویدیویی قدیمی را که بیانگر مواضع و اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا درباره نفت عراق است، بازنشر کردند.

 این فایل ویدیویی شامل بخش‌هایی از مصاحبه‌های تلویزیونی و کنفرانس‌های خبری مختلف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکاست که در یکی از آنها از تمایل خود بر سیطره و در اختیار گرفتن نفت عراق و عربستان سخن به میان می‌آورد.

ترامپ درباره نفت خاورمیانه در بسیاری از مناسبت‌ها صحبت کرده و گفته است: بله ما نیروهای آمریکایی را برای حفاظت از شرکت‌های نفت در عراق مستقر خواهیم کرد و کل ثروت را خواهیم گرفت و فرد پیروز به غنایم دست می‌یابد.

ترامپ در یکی از مصاحبه‌های مطبوعاتی می‌گوید: عراق دومین میادین نفتی جهان به ارزش ۱۵ تریلیون دلار را داراست و ارتش عراق سلاح و تجهیزات لازم را ندارد، ارتش عراق، ارتشی ضعیف و جامعه عراق فاسد است و اگر اوضاع به من سپرده شود نفت را از آنها خواهم گرفت.  

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نحوه تصاحب نفت عراق و عربستان تاکید کرده است: نیروهای ویژه را به آنجا گسیل خواهیم کرد، سپس بر مناطق نفت خیز چیره خواهیم شد.

وی افزود: ثروت آنها را می‌گیرم، نفت آنها را خواهم گرفت.

رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آنها باید چه چیزی در ازای آزادی‌شان بدهند، افزوده است: دست کم باید ۱۵ تریلیون دلار بپردازند، این کمترین مبلغ است.

ترامپ در مصاحبه دیگری در پاسخ به سوالی درباره آیا رویکرد او باعث نابودی ثروت عراق می‌شود، تاکید می‌کند: نه، اجازه دهید به شما مطلبی را بگویم، هیچ چیزی به اسم عراق وجود ندارد، رهبران آنها فاسد هستند، عراقی‌ها وجود ندارند آنها بین گروه‌های مختلف تقسیم شده‌اند، من حلقه حمایتی را در اطراف شرکت‌های نفت قرار می‌دهم تا کل ثروت را بگیرد و این چیزی است که باید انجام داد.

به نقل از سایت الخلیج آنلاین، اما فعالان از نحوه صحبت ترامپ با این جسارت درباره قصدش جهت چپاول و تاراج نفت کشورهای عربی آنهم به زور سلاح انتقاد کردند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مستند ایکسونامی ورنکش ذرت های آلوده مارک ویلموتس هشترود شهید تهرانی مقدم اقساط وام طرح ملی مسکن تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا غنی سازی اورانیوم مستند ایکسونامی ورنکش ذرت های آلوده مارک ویلموتس هشترود شهید تهرانی مقدم اقساط وام طرح ملی مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۴۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید سفیر ایران بر نقش قوای مسلح ایران و ترکیه در حفظ امنیت

سفیر ایران در ترکیه در مراسم گرامیداشت روز ارتش مرزهای بین ترکیه و ایران را مرز دوستی، صلح و همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نامیده و به نقش حیاتی قوای مسلح ایران و ترکیه در حفظ امنیت، ثبات و برقراری صلح منطقه‌ای تاکید نمود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در آنکارا روز دوشنبه سوم اردیبهشت با حضور ارتشبد ضیا جمال کادی اوغلو، فرمانده نیروی هوایی ترکیه، سفرا و نمایندگان نمایندگی‌های دیپلماتیک، وابستگان دفاعی و نظامی مقیم آنکارا، رهبران و نمایندگان احزاب سعادت، وطن، دوباره رفاه، هدی پار، حزب صدا و برخی نمایندگان مجلس از حزب عدالت و توسعه، دوباره رفاه، سعادت، هدی پار و اصحاب رسانه برگزار شد. 

در ابتدا سرهنگ خلبان "تورج زین الدین"، رایزن نظامی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه از حضور  مهمانان تشکر و قدردانی نمود.

سرهنگ زین الدین نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران را یکی از قوی‌ترین و خودکفاترین ارتش‌ها نه‌تنها در منطقه بلکه در جهان دانست که توانسته است، مسئولیت خود یعنی «پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور» را به‌خوبی به انجام برساند.

در قسمت بعدی این مراسم محمد حسن حبیب‌الله زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا ضمن ادای احترام به شهدایی که جان خود را در راه دفاع از کشور، آزادی، حاکمیت و تمامیت ارضی فدا کردند، نیروهای مسلح قدرتمند و ملی را لازمه بقای یک ملت و یک کشور دانست. 

سفیر کشورمان در ادامه به قتل عام کودکان و زنان بی‌گناه غزه اشاره کرده و حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را نقض آشکار حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل و نقض فاحش اصل اساسی و شناخته ‌شده جهانی مبنی بر مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی دانست.

وی به تلاش دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تشدید تنش، اشاره کرده اما اظهار داشت که در نهایت رژیم صهیونیستی با حمایت شرکاری غربی‌اش نقض مکرر قوانین را به مرحله‌ای رساندند که الزاما پاسخ قاطعانه، متناسب و منطبق بر قوانین بین‌المللی را دریافت کرد.

سفیر کشورمان سپس مرزهای بین ترکیه و ایران را مرز دوستی، صلح و همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نامیده و به نقش حیاتی قوای مسلح ایران و ترکیه در حفظ امنیت، ثبات و برقراری صلح منطقه‌ای تاکید نمود.

در بخش پایانی این مراسم  فرمانده نیروی هوایی ترکیه  با اشاره به فرهنگ و تاریخ مشترک ایران و ترکیه گفت: روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی دو کشور هر روز رو به گسترش است و دیدارهای متقابل میان مقام‌های بلند پایه کشورمان انعکاس بارز اراده دو کشور در  راستای تقویت هرچه بیشتر روابطمان می باشد‌.

ارتشبد کادی اوغلو اضافه کرد: ترکیه به گفتگوهای قوی با ایران ادامه می‌دهد و تحریم‌های یکجانبه که مانع از همکاری‌های اقتصادی منطقه ای می‌شود را تصویب نمی‌کند.

وی همچنین روز ارتش ایران را صمیمانه تبریک گفت‌.

کنعانی: تاریخ انقلاب مشحون از فداکاری غیور ارتش استگرامیداشت روز ارتش از سوى سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت/ تبدیل شدن نوار مرزی شمال اسرائیل به شهر ارواح+ فیلم
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در ترکیه
  • تاکید سفیر ایران بر نقش قوای مسلح ایران و ترکیه در حفظ امنیت
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران