Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روان شناس نسبت به تهدید امنیت روانی زنان در خانواده با ترویج فرهنگ چند همسری گفت: در صورتی که زنان نتوانند در خانواده احساس امنیت کنند، این احساس ناخشنودی در وهله اول به فرزندان منتقل می‌شود و آرامش روانی آنان را نیز سلب می‌کند.

سعیده امینی کاشانی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به برخی تبلیغات درباره ترویج چندهمسری با بیان اینکه ازدواج نوعی قرار داد عاطفی، جنسی، اجتماعی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بین دو زوج است، گفت: لازمه این قرار داد نیز مانند هر قرارداد دیگر، آگاهی طرفین از مفاد موجود و رضایت نسبت به آنهاست. به صورت فرهنگی در جامعه مرکزی ما قرارداد ازدواج با ازدواج مجدد هم خوانی نداشته و معمولا هیچ پیش فرضی مبنی بر اینکه قرار است همسر دوم وارد زندگی شود، نیست.

وی در ادامه افزود: به دنبال ساختار فرهنگی بسیاری از خانوارهای ایرانی، نقض این قرارداد نانوشته فرهنگی، به معنای نقض قرار داد ازدواج است. این درحالیست که در این حالت ازدواج در بسیاری از موارد به جا می‌ماند و از سوی طرفین باطل نمی‌شود اما یکی از طرفین رابطه -که در فرهنگ ما مرد رابطه است - هیچ نیازی به فسخ قرارداد نمی‌بیند و طرف دیگر (زن رابطه) هم برای خود حق شکایتی قائل نشده و به اصطلاح می‌سوزد و می‌سازد؛ در این شرایط همسر اول راضی به حضور همسر دوم نیست، اما در ازدواج باقی می ماند.

این روان‌شناس در ادامه تصریح کرد: مشکل اصلی از زمانی آغاز می‌شود که در شرایطی که همسر اول نسبت به این موضوع رضایت ندارد، قدرت و حق مخالفت را نیز برای خود قائل نیست. واضح است که ویژگی‌هایی که در کودکی به افراد نسبت داده شده چه مستقیم و چه غیر مستقیم به صورت تکراری در زندگی آنان بازتولید می‌شود.

امینی کاشانی افزود: در صورتی که آموزه‌های کودکی نظیر استقلال و خود مختاری برای زنان عذاب وجدان و احساس گناه به همراه داشته باشد، آنان در بزرگسالی نیز حق اعتراض نسبت به  موضوعاتی که از آنها رضایت نداشته باشند را نخواهند داشت و قرار گرفتن این زنان در شرایطی که زندگی عاطفی و زناشویی خود را در معرض تهدید ببینند، موجب به خطر افتادن سلامت روانی آنها در خانواده می‌شود.

وی با بیان اینکه نقش زن و مادر در خانواده از ارکان اصلی حفظ کیان و سلامت خانواده محسوب می‌شود، تاکید کرد: در صورتی که زنان نتوانند در خانواده خود احساس امنیت کنند، این احساس ناخشنودی در وهله اول به فرزندان منتقل می‌شود و آرامش روانی آنان را نیز سلب می‌کند، به این ترتیب دور از انتظار نیست که سلامت روانی بخش زیادی از جامعه دچار چالش‌های جدی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چندهمسری ترویج چند همسری روانشناسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۴۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران

به گزارش خبرنگار مهر، محسن روحی، صبح یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران با هدف توسعه عدالت فرهنگی و ترویج کتابخوانی در سطح کشور برگزار می‌شود گفت: طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از برنامه‌های ترویجی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که با هدف توسعه عدالت فرهنگی و ترویج کتابخوانی در سطح کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های هر شهر که در زمینه ترویج کتابخوانی با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار، فرماندار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

روحی، اهداف این برنامه را کمک برای دستیابی به توسعه پایدار و عدالت فرهنگی، تقویت و انسجام‌بخشی به توسعه فعالیت‌های اجتماعی محور فرهنگی در شهرها با محوریت کتاب و کتابخوانی، کشف، جذب، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های مادی و معنوی برای ترویج کتابخوانی، تقویت برنامه‌ریزی و نگاه به آینده و حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه مشارکتی و جهادی در حوزه ترویج کتابخوانی عنوان کرد.

وی افزود: تناسب فعالیت‌ها با آئین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی، طراحی برنامه‌ها به طور ویژه برای پایتخت کتاب ایران، تأثیر پایدار در ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی، مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های تجاری و دستگاه‌های اجرایی، نوآوری در محتوا و شیوه اجرا و استفاده از فضای مجازی از ویژگی‌های کلی برنامه‌های ارسالی شهرها به دبیرخانه این جشنواره است.

روحی، با تأکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای اجرای برنامه‌های کتابخوانی و شبکه‌سازی گفت: مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری و فکری موضوعی است که در انتخاب پایتخت کتاب ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر 6097248

دیگر خبرها

  • تعامل دستگاه‌ها لازمه تبیین و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است
  • ۶۰ عنوان برنامه دهه کرامت در اردبیل برگزار می‌شود
  • غرق شدن چادرهای آوارگان فلسطینی در آب باران
  • لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت
  • آنروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند
  • آونروا: کودکان غزه‌ سطوح مخرب آسیب روانی را تجربه می‌کنند
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری
  • ۵ خوراکی که سلامت دندان را تهدید می‌کند