Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس اعلام کارشناس‌های کمیته نظارت بر تحریمهای لیبی در سازمان ملل، چند کشور شامل اردن، امارات متحده عربی، ترکیه و سودان مکرراً تحریم تسلیحاتی لیبی را نقض کرده‌اند؛ همچنین این کارشناسان گفتند "به احتمال زیاد" یک جنگنده خارجی مسئول حمله مرگباری در تابستان امسال علیه یک مرکز نگهداری مهاجران در پایتخت لیبی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در گزارش این کمیته تحریم‌های لیبی در شورای امنیت سازمان ملل که خبرگزاری رویترز آن را قبل از انتشار علنی در ماه آینده میلادی مشاهده و گزارش کرده است، در عین حال عنوان شد که سودان و شخص محمد حمدان دقلو، رییس نیروهای واکنش سریع سودان که با نام مستعار "حمیدتی" مشهور است، عامل نقض تحریم‌های سازمان ملل علیه لیبی از طریق استقرار 1000 سرباز سودانی در این کشور هستند.

در پی انتشار این خبر، هیات‌های اردن، ترکیه و سودان در سازمان ملل به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره اتهامات مطرح شده علیه آنها در این گزارش محرمانه پاسخ ندادند؛ گزارشی که قرار است ماه آینده  میلادی علنی شود.

کارشناسان مستقل سازمان ملل در این گزارش نوشتند: موضوع انتقال تجهیزات نظامی به لیبی بارها و گاهاً به شکلی کاملا آشکار و بدون هیچگونه پایبندی به تدابیر مندرج در تحریم‌ها علیه لیبی اتفاق افتاده است.

لانا نسیبه، سفیر امارات در سازمان ملل خاطر نشان کرد، قادر به اظهارنظر درباره یافته‌های این گزارش نیست، چرا که هنوز آن را ندیده است. با این حال وی گفت: امارات متحده عربی قاطعانه متعهد است به اینکه به وظایفش طبق نظام تحریم‌ها علیه لیبی و همه قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل پایبند بماند.

شورای امنیت سازمان ملل ماه ژوییه در بیانیه‌ای از کشورهای دیگر خواست: در جنگ لیبی مداخله نکرده و آن را بدتر نسازند. با این حال بعید است این شورا در قبال اعلام نقض تحریم‌های لیبی در گزارش این کارشناسان برخوردی انجام دهد.

کارشناسان سازمان ملل در گزارششان نوشتند: خط مقدم درگیری‌ها در لیبی از ماه آوریل همچنان ناپایدار اما در عین حال محدود به یک سری مناطق باقی مانده است و هیچ یک از طرف‌ها قابلیت نظامی برای تعیین قاطعانه نتیجه جنگ به نفع خود را نداشته‌اند.

این کارشناسان همچنین اردن و امارات متحده عربی را متهم به تامین تجهیزات نظامی برای نیروهای خلیفه حفتر، رهبر گروه مسلح "ارتش ملی لیبی" کرده و گفتند که این مساله، گروه رقیب آنها یعنی نیروهای "دولت توافق ملی" را وادار به درخواست کمک از ترکیه کرد.

در گزارش آنها آمده است: هر دو طرف درگیری سلاح، تجهیزات نظامی، پشتیبانی فنی و یکسری نیروهای غیرلیبیایی را به عنوان کمک‌های جنگی دریافت کرده‌اند که این مساله حاکی از عدم پایبندی به تدابیر مربوط به تحریم‌های تسلیحاتی است.

آنها نوشتند: اردن، ترکیه و امارات متحده عربی به طور معمول و گاهی فاحش به تامین سلاح در جنگ لیبی پرداخته و تلاش چندانی هم برای پنهان ساختن منبع این سلاح‌ها نکرده‌اند.

این کمیته همچنین توانسته حضور گروه‌های مسلحی از سودان و چاد که به حمایت از نیروهای وابسته به هر دو طرف جنگی لیبی یعنی "دولت توافق ملی" و "ارتش ملی لیبی" پرداخته‌اند را شناسایی کند.

همچنین در این گزارش، سودان و حمیدتی متهم به استقرار 1000 سرباز سودانی در ماه ژوییه در لیبی به هدف حفاظت از زیرساخت‌های ملی حیاتی و کمک به نیروهای خلیفه‌ حفتر برای تمرکز بر حمله به طرابلس شده‌اند.

این کارشناسان در عین حال دریافتند که حمله‌ای هوایی در ماه ژوئیه علیه یک مرکز نگهداری مهاجران در شهر طرابلس که بیش از 50 کشته برجای گذاشت از جانب یک جنگنده مدرن و با استفاده از مهمات هدایت شونده صورت گرفته و احتمالا این جنگنده متعلق به یکی از کشورهای عضو سازمان ملل بوده که در راستای پشتیبانی مستقیم از خلیفه حفتر عملیات انجام داده است.

آنها گفتند این کمیته فعلاً نسبت به شناسایی این کشور عضو تا زمان به دست آمدن شواهد فیزیکی و تصاویر بیشتر به هدف افزایش سطح اطمینان، دست نگه می‌دارد و به تحقیقات درباره شرایط پیرامون حملات هوایی ادامه می‌دهد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مستند ایکسونامی ورنکش ذرت های آلوده مارک ویلموتس هشترود شهید تهرانی مقدم اقساط وام طرح ملی مسکن سازمان ملل لیبی تحریم مستند ایکسونامی ورنکش ذرت های آلوده مارک ویلموتس هشترود شهید تهرانی مقدم اقساط وام طرح ملی مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۸۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات دانشگاهیان لیبی در حمایت از غزه

دانشجویان،کارکنان و استادان دانشگاه‌های لیبی امروز در دانشگاه طرابلس در حمایت از مردم غزه تظاهرات کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه طرابلس در حمایت از مردم غزه در این دانشگاه تظاهرات برگزار و حملات ارتش صهیونیستی را به این باریکه محکوم کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات با حمل پرچم‌های فلسطین «چفیه » بر دوش خود انداخته بودند و در دفاع از حقوق  ملت فلسطین شعار می‌دادند. آنان  پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود« طوفان الاقصی ... طوفان حق » « فلسطین آزاد باد »، « نه به کشتار در غزه »

به نوشته پایگاه خبری « الوسط لیبیا»، در بیانیه پایانی این تظاهرات که توسط یکی از دانشجویان قرائت شد، آمده ‌است: دانشگاهیان لیبیایی پشت سر مقاومت فلسطینی ایستاده‌اند و مقاومت را تنها راه شکست و نابودی اشغالگری در سرزمین فلسطین می‌دانند و ضروریست که از ساکنان غزه در برابر حملات ارتش صهیونیستی حمایت شود.

شرکت کنندگان در این تظاهرات از کشورهای اروپایی حامی رژیم صهیونیستی خواستند از پشتیبانی بی حد و حصر خود از رژیم اسرائیل دست بردارند و به سیاست اعمال معیار دوگانه پایان دهند.

الجزایر حمله رژیم صهیونیستی به رفح را محکوم کرد

دانشگاهیان لیبیایی از سازمان ملل خواستند به نقش خود در خصوص حفظ ثبات و امنیت بین‌الملل اقدام و قطعنامه‌های صادره درباره فلسطین را اجرایی کند.

در این بیانیه آمده‌ است: جنبش دانشجوی لیبی حامی غزه است و این حرکت متوقف نخواهد شد و آرمان‌های فلسطین آرمان ماست و فلسطینیان نیز بخشی از ما هستند.

در جریان حمله نظامیان صهیونیستی به نوار غزه افزون بر 34 هزار و 789 نفر شهید و بیش از 78 هزار و 204 تن هم مجروح شده‌اند که بیشتر آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گزارش شبکه روسی از ظرفیت جزیره کیش برای جذب گردشگر +فیلم
  • تظاهرات دانشگاهیان لیبی در حمایت از غزه
  • اتحادیه اروپا چهاردهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب می‌کند
  • هاآرتص: تل‌آویو نگران همه گیر شدن تحریم علیه اسرائیل است
  • آمار هولناک از فوت بیماران ایرانی به دلیل نبود داروهایشان!
  • پیکرهای یافته‌شده در گورهای جمعی غزه آثار شکنجه داشتند
  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • تقلب و تقلای پادشاهان عریان لیبرال دموکراسی
  • نویسنده گزارش جعلی بی‌بی‌سی چه کسی است؟ /دست به دست شدن یک سوژه میان منافقین، موساد و انگلیسی‌ها
  • تاکید سازمان همکاری اسلامی بر لزوم تحریم همه‌جانبه اسرائیل