Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی بازار ارز مدت طولانی با آرامش همراه بود و از روز شنبه دور جدید کاهش قیمت را آغاز کرده بود که همزمان با حاشیه سازی‌های برخی مقامات ارشد در روز‌های اخیر، روند این بازار تغییر کرد و سیر صعودی را پیش گرفت. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بعد از التهابات ارزی سال ۹۷، قیمت ارز و بخصوص دلار در بازار آزاد در سال جاری با ثبات نسبی همراه بود، اما از ابتدای هفته جاری روند بازار ارز تغییر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی فعالان اقتصادی و بازار ارز معتقدند: برخی جنجال سازی ها، حاشیه سازی‌ها و دعوا‌های سیاسی داخلی دوسه روز اخیر که توسط برخی مسئولان ارشد کلید خورد، به همراه ورود به نیمه دوم سال، موجب شده تا تغییر روندی در بازار ارز شکل بگیرد.

از هفته‌ی قبل نوسان محدودی در بازار ارز به دلایل فنی آغاز شد، ولی با مدیریت بانک مرکزی این نوسانات خنثی شد؛ موضوع هم از این قرار بود که عراق که یکی از شاهراه‌های ایران برای تبدیل ریال به درهم بود دچار تنش‌های داخلی شد و همین امر کار تبدیل ریال به درهم را مختل کرد؛ روال کار به این صورت بوده که ریال ایران از مسیر عراق به درهم تبدیل می‌شود؛ به نحوی که در بازار سلیمانیه ریال به دینار و دینار به درهم تبدیل می‌شود. اما بعد از درگیری‌های داخلی عراق، این روال با کندی طی شد. ضمن آنکه در روز‌های تنش داخلی عراق، درهم‌فروشان کم شدند. بعبارتی تعداد افرادی که درهم در اختیار داشتند و می‌خواستند دینار بخرند، صبر کردند تا بازار آرام شود.

ولی با آرام شدن کشور عراق و ورود بانک مرکزی، بازار ارز آرام و خرید و فروش درهم و دینار نیز از سرگرفته شد؛ به همین دلیل از روز شنبه مدار قیمت ارز و دلار نزولی شد، اما یک عامل سیاسی داخلی موجب شد تا این روند خیلی دوام نداشته باشد.

از روز یکشنبه و بعد از یک سخنرانی جنجالی، جو روانی در بازار ارز تغییر کرد؛ اظهارات حاشیه ساز یک مقام ارشد و واکنش‌های به این سخنان موجب شد تا بازار سریعاً تحت تاثیر قرار گیرد و با تشدید جو سیاسی، روند صعودی را آغاز کند.

البته برآورد‌های غیرمعقول از FATF را نیز باید به دعوا‌های سیاسی اخیر اضافه کرد؛ در هفته‌های اخیر جریان غربگرا تلاش دارند با اظهارات نسنجیده آینده و رشد کشور را به پذیرش FAFT نسبت دهند. این جریان که قصد عبرت گرفتن از برجام را ندارند، مدام می‌گویند اگر FATF را قبول نکنیم، دیگر نمی‌توانیم قدم از قدم برداریم!

برخی کارشناسان اقتصادی هم معتقدند: کمپین سیاسی موافقان FATF موجب شده تا جو روانی حاکم در بازار ارز تحت تاثیر قرار گیرد و این خود یکی از مهمترین عوامل در آغاز روند صعودی قیمت ارز است.

عامل دیگری که همواره در بازار ارز سهم مهمی داشته است، نزدیک شدن به سال نو میلادی است؛ تجربه سال‌های قبل نشان داده که همواره نیمه‌ی دوم هر سال به خصوص از ماه‌های آبان و آذر تقاضا برای خرید ارز افزایش می‌یابد و طبعاً قیمت ارز نیز تغییر می‌کند.

اما فعالان بازار ارز می‌گویند: اگر اظهارات سیاسی اخیر مطرح نمی‌شد روند تغییر قیمتی دلار در نیمه‌ی دوم سال خیلی کند‌تر طی می‌شد؛ بعبارتی اگر این اظهارات و دعوا‌های سیاسی و دوقطبی سازی‌ها مطرح نمی‌شد مدیریت بانک مرکزی مانند ماه‌های قبل با دردسر کمتری می‌توانست بازار را مدیریت کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رشد قیمت دلار التهابات ارزی سیر صعودی قیمت دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۹۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، در معاملات امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۴ هزار و ۴۳۷ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۴۱ هزار و ۴۹۱ تومان رسیده است.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران به ۴۷ هزار و ۸۴۴ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۴ هزار و ۶۷۲ تومان رسیده است.

از سوی دیگر اسکناس درهم امارات ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۹۷ تومان است.

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳/ نوشداروی دلسردی سهامداران چیست؟
  • قیمت دلار امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • قیمت دلار امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اتحاد دلاری در کانال ۶۰ هزار
  • قیمت دلار امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • بازار رمزارز‌ها / زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ دلار افزایشی شد
  • قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت