Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:26:18 GMT

بازبینی کتاب‌های منبع دانشجویی ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۹۲۴۴

بازبینی کتاب‌های منبع دانشجویی ضروری است

عیسی علیزاده روز سه شنبه در نشست خبری بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی که در ساختمان جهاد دانشگاهی‌ برگزار شد با یادآوری اینکه مولف خود باید اهل کتاب باشد، افزود: اینکه کتابی سالیان سال منبع بوده و به دانشجویان تدریس شود از معضلات و چالش‌های این حوزه است که خواسته‌های دانشجویان را برآورده نمی‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید فرصت بازبینی به منابع رشته‌های تحصیلی داده شود. 

وی معجزه پیامبر اکرم (ص) را کتاب توصیف کرد و اظهار داشت: این که معجزه پیامبر (ص) کتاب بوده بیانگر اهمیت نگارش و قلم است.

وی به چالش‌های کتاب دانشجویی اشاره کرد و افزود: جهاد دانشگاهی برای حوزه کتاب اهمیت ویژه‌ای قائل است. گرچه شعار سال «حال خوش کتاب‌خوانی» است؛ اما حال کتاب دانشجویی و کتابخوانی به دلایل متعددی حال خوبی نیست.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی یکی از مهم‌ترین تالیفات ناشر و مولف را اثر ابتدایی یا اولین تالیف آن عنوان کرد و گفت: معمولا دانشجویان در حوزه دانشگاهی پایان‌نامه خود را به کتاب‌ تبدیل می‌کنند که ممکن است دانشجویان با مشکلاتی در زمینه نگارش کتاب مواجه شوند.

علیزاده با بیان یکی دیگر از چالش‌های کتاب دانشجویی،خاطرنشان کرد: ناشران به دلیل گرانی کاغذ از کتاب‌ نشرهای دانشگاهی‌ حمایت نمی کنند و بیشتر کتاب‌های نشر چندم را مورد حمایت قرار می دهند.

وی یادآور شد: بر اساس نظر سنجی مرکز افکار دانشجویان ایران بیشتر دانشجویان تمایل به مطالعه کتاب کاغذی دارند. 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کپی رایت و  پایین بودن تیراژ را از دیگر مشکلات حوزه کتاب دانشجویی ذکر کرد و اظهارداشت: ناشر به دلیل  این که در حلقه نشر بماند مجبور به انتشار کتاب های با تیراژ بالا است.

علیزاده با بیان اینکه بحث زبان و ادبیات فارسی در این حوزه مورد آسیب واقع شده است، گفت: بسیاری از دانشجویان به نگارش کتاب نویسی آشنا نیستند و اگر به طور جدی به این حوزه توجه نشود، شاهد مشکلات بسیاری خواهیم بود.

وی افزود: اگر قرار باشد ناشری از یک اثر دانشجویی حمایت کند، باید نام یک استاد در کنار نام دانشجو قرار گیرد، این ایراد به این دلیل وارد است که شاید این استاد نقشی‌ در تالیف کتاب‌ نداشته باشد اما ذکر نام او در کتاب لازم است و این موضوع برای مولف سنگین است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی چالش دیگر را هزینه گران چاپ کتاب برای دانشجویان عنوان کرد و گفت: اگر قرار باشد خود دانشجو کتاب را چاپ کند بسیار برای او هزینه بر است و اگر گران چاپ شود فروش پایین را نیز در پی خواهد داشت که در این خصوص حمایت دولت و وزارت علوم را می‌طلبد.

علیزاده مقابله با کپی رایت و قاچاق کتاب را از جمله دغدغه‌ها ‌و مطالبات این حوزه ذکر کرد که باید به آن رسیدکی کرد.

وی با بیان نظرسنجی در نمایشگاه کتاب امسال، تکید کرد: بسیاری از  دانشجویان از جشنواره کتاب سال دانشجویی اطلاع نداشتند که در این خصوص نباید نشر دانشگاهی به حوزه کتب‌ آموزشی خلاصه شود.

بیست و ششمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی سه شنبه آینده (28 آبان) در دانشگاه تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها دانشجو کتاب جهاد دانشگاهی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشجو کتاب جهاد دانشگاهی دانشجو کتاب جهاد دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۹۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپ کتاب عضو هیئت علمی واحد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به همت دفتر انتشارات علمی حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی، کتاب راهنمای آزمایشگاه زیست‌شناسی سلولی و مولکولی به چاپ رسید.

مؤلف کتاب راهنمای آزمایشگاه زیست‌شناسی سلولی و مولکولی و از اعضای هیئت علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری به خبرنگار آنا گفت: سلول‌ها واقعیتی حیرت‌انگیز و شگفت‌آور، در خلقت موجودات و نشانی کم‌نظیر از عظمت خالق بی‌همتاست و شناخت هرچه بهتر آنها، وظیفه پژوهشگرانی است که در این مقوله قدم گذاشته‌اند.

سیده مهدخت مداح افزود: این کتاب، با توجه به پیشرفت این علم و نیز متناسب با تغییرات سرفصل درس گردآوری شده است.

وی متذکر شد: ۳۰ آزمون این کتاب، با توجه به اطلاعات و تجربیاتی که اینجانب در طول سال‌ها تدریس این درس در آزمایشگاه به دست آورده‌ام و مطالبی که در اثر مطالعه منابع خارجی و داخلی جمع‌آوری کردم، سرفصل درس آزمایشگاه زیست سلولی و مولکولی، در گرایش‌های مختلف زیست‌شناسی و نیز آزمایشگاه زیست سلولی در رشته زیست‌فناوری در ۶ فصل نوشته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برتری ۴ نشریه دانشگاه آزاد رودهن میان نشریات دانشجویی واحد‌های دانشگاهی
  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی واحد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • برگزاری نخستین رویداد ملی غذایی «فبین فود» در مشهد
  • رقابت داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش سمنان
  • بنیاد دانشگاهی فردوسی؛ حامی دانشجویان صاحب ایده 
  • امروز؛ آخرین مهلت نام نویسی برای دریافت وام‌های ضروری و ودیعه مسکن
  • پیشنهاد انتقال اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی
  • تظاهرات دانشگاهی، مهم‌ترین عنصر تحلیل قدرت آمریکا
  • برگزاری آزمون گسترده استخدامی مشاغل کیفیت بخشی وزارت آموزش و پرورش توسط جهاد دانشگاهی هرمزگان