Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@07:38:20 GMT

امنیت با مشارکت مردم میسر می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۹۹۴۹

امنیت با مشارکت مردم میسر می‌شود

مترو و بی.آر.تی و خطوط مختلف تاکسیرانی هم در این محدوده حسابی فعال و پرکار هستند. در کنار این حجم عظیم و میلیونی جمعیت سیار، ویژگی‌های دیگری چون بافت فرسوده و ‌ریزدانه‌ها، تلفیق صنعت و سکونت و اماکن مهمی چون ترمینال و فرودگاه اهمیت و البته دشواری‌های این محدوده را دوچندان می‌کند. بدون‌ تردید کنترل و برقراری امنیت در چنین شرایطی بسیارسخت و پیچیده است، اما سرهنگ حسن نورآبادی و همکارانش در کلانتری ۱۱۹ مهرآباد در انجام این مأموریت موفق بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با رئیس کلانتری ۱۱۹ مهرآباد درباره امنیت و مشکلات و چالش‌های امنیتی منطقه ۹ از جمله بافت فرسوده، خانه‌های متروکه و مخروبه، اعتیاد و معتادان متجاهر و سرقت‌های خرد گفت‌وگویی انجام دادیم.

ویژگی‌های شهری و انسانی و جغرافیایی مثل بافت فرسوده، همجواری با مناطق حاشیه‌ای شهر و تلفیق بافت مسکونی و صنعتی و شب‌مردگی حاصل از آن، منطقه ۹ را به یک محدوده خاص تبدیل کرده است. در مجموع امنیت منطقه ۹ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
منطقه ۹ ویژگی و شرایط خاصی دارد. در کناربافت صنعتی و کارگاه‌ها و کارخانه‌های زیاد و همچنین بزرگراه‌ها و بزرگراه‌های متعددی که در داخل و اطراف این محدوده داریم، اینجا به نوعی دروازه مرکزی تهران است. هم بحث فرودگاه مهرآباد و ترمینال غرب و هم میدان آزادی را داریم که از ورودی‌های اصلی شهر تهران هستند. بر اساس آمار به‌طور میانگین روزانه بین یک تا ۲ میلیون نفر از میدان آزادی به سمت شهر تهران روانه می‌شوند که اغلب از استان‌ها و شهرهای اطراف هستند ... با توجه به این اهمیت و ویژگی‌ها برقراری امنیت در این محدوده بسیار مهم و در عین حال پیچیده است. در زمینه رسیدن به این هدف و برقراری امنیت پایدار و بهتر، گام اول ما شناسایی مشکلات و دیدن معضلات محله‌ها و خیابان‌ها و کوچه‌ها و لمس آنها از نزدیک بود که این کار و برنامه‌ریزی انجام شده است. با کارهای اطلاعاتی انجام شده اشراف کامل و دقیقی روی منطقه داریم. محله به محله‌ وارد شدیم و از طریق معتمدان محلی و کسانی که شناخت جامع و کاملی از معضلات محله داشتند اطلاعات خوبی به دست آوردیم و نظرات مردم راجویا شدیم. مشکلات ومعضلات زیادی در داخل و اطراف منطقه ۹ وجود دارد. بر اساس اطلاعات و گزارش‌های میدانی توانستیم نیازهای اصلی منطقه در بحث‌های امنیتی را شناسایی و مشکلات و معضلات را دسته‌بندی کنیم. با برنامه‌ریزی انجام شده طبق قوانین و با هماهنگی بخش قضایی کارها و طرح‌های مختلفی را اجرا کرده‌ایم که همچنان هم ادامه دارد. بر این اساس یکی از نیازهای اصلی منطقه ۹ پاکسازی نقاط آلوده آن است. نقاط آلوده به‌ویژه در بوستان‌ها و دیگر اماکن عمومی که محل رفت‌وآمد مردم و خانواده‌ها است و همچنین ساعت‌هایی که آلودگی زیاد است را شناسایی کرده‌ایم. در آن اماکن و ساعت‌ها علاوه بر حضور همیشگی پلیس، تعداد گشت‌ها بیشتر می‌شود و طرح‌های ویژه و تخصصی هم اجرا می‌کنیم. هدف ما این است که امنیت و احساس امنیت در شهروندان و محله‌های مختلف روزبه‌روز بیشتر شود.

متأسفانه بسیاری از معتادان مرتبط با همین منطقه و محله‌هایش هستند. خانواده‌هایی که جوانان آنها دچاربلای اعتیاد می‌شوند، به جای اینکه کمک کنند تا از این مشکل رهایی پیدا کنند، آنها را از خانه و خانواده‌ طرد می‌کنند و به کوچه و خیابان می‌فرستند. این موضوع یکی از دلایل افزایش معتادان کارتن‌خواب در منطقه است. این نکته را به خانواده‌ها گوشزد کرده و اعلام کرده‌ایم که اگر چنین مشکلی دارند و به هر دلیلی از جمله مشکلات اقتصادی نمی‌توانند برای بهبودی عضو معتاد خانواده‌کاری انجام دهند، جای بیرون انداختن فرد معتاد، به پلیس خبر بدهند تا کارهای لازم را انجام داده و فرد معتاد را برای درمان به مراکز بهبودی منتقل کنند.
ارتباط و همکاری دیگر سازمان‌ها به‌ویژه شهرداری با پلیس چگونه است؟
خوشبختانه توانسته‌ایم دیگر سازمان‌ها را با خودمان همراه و همسو کنیم. یک همدلی و هماهنگی خوب بین پلیس و دیگر سازمان از جمله شهرداری شکل گرفته که این موضوع به افزایش امنیت در منطقه کمک زیادی می‌کند.
یکی از مهم‌ترین مشکلات منطقه ۹ بافت فرسوده و خانه‌های متروکه‌ است. همکاری و تعامل شهرداری و همچنین شهروندان برای پاکسازی و مناسب‌سازی چنین فضاهایی مورد تأیید و رضایت شما است؟
منطقه ۹ بیشترین‌درصد بافت فرسوده را بین مناطق ۲۲‌گانه تهران دارد. با توجه به اهمیت این موضوع به‌طور منظم و ماهانه جلساتی را با شهرداری برگزار می‌کنیم و در این جلسه‌ها مسائل و مشکلات مطرح شده و تصمیمات لازم گرفته می‌شود. سایر سازمان‌ها و دست‌اندرکارانی که در بحث بافت فرسوده مسئول و دخیل هستند هم در این جلسات حضور دارند. حتی از مقام محترم قضایی هم دعوت کرده‌ایم تا در جلسه حضور داشته باشند و بازدیدهای میدانی متعددی هم انجام شده است. از طریق مردم و سراهای محله اسم و مشخصات مالکان خانه‌های متروکه و مخروبه را می‌گیریم و برای گفت‌وگو و برگزاری جلسه از آنها دعوت می‌کنیم. مالکان را توجیه می‌کنیم که لااقل این اماکن را  تخلیه و تخریب کنند تا تبدیل به زمین بایر شود و از این حالت پوشیده دربیاید. در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته و تعامل و همکاری شهرداری و شهروندان خوب بوده است. تمام تلاش و هدف ما در مجموعه پلیس و کلانتری مهرآباد این است چنین اماکنی که تعداد آنها کم هم نیست به پاتوقی برای خلافکاران و معتادان تبدیل نشود.
یکی از مهم‌ترین مشکلات منطقه ۹ به حضور معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها در معابر و محله‌ها بر می‌گردد. برای مقابله با این موضوع چه کارهایی انجام شده و چه برنامه‌هایی دارید؟
اعتیاد یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی منطقه ۹ به شمار می‌رود. طرح جمع‌آوری معتادان به‌صورت ماهانه و در چند ماه اخیر هفتگی و روزانه انجام می‌شود. با همکاری و تعاملی که بین نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی صورت گرفته این افراد برای نگهداری و بهبود به مراکز تعیین شده منتقل می‌شوند تا پس از ترک اعتیاد دوباره به آغوش خانواده و جامعه برگردند. خوشبختانه در ماه‌های اخیر قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و بسیاری از معتادان کارتن‌خواب به مراکز بهبودی انتقال داده شده‌اند.
 یکی دیگر از چالش‌های امنیتی منطقه۹ سرقت‌های خرد است. برای مقابله با این معضل چه کارهایی انجام شده و مردم چه نقشی می‌توانند  داشته باشند؟
ریشه بسیاری از این سرقت‌ها همان اعتیاد و معتادان هستند. معتادی که برای امرارمعاش و خرید مواد دست به سرقت‌هایی می‌زند که شاید ارزش مالی آنچنانی هم نداشته باشد، اما به هرحال اسمش سرقت و دزدی است. هرچقدر که معتادان بیشتری را نجات بدهیم تعداد این سرقت‌ها هم کاهش پیدا می‌کند. البته ناگفته نماند که در منطقه ۹ اغلب خانه‌ها و اماکن مشکل ایمنی دارند و همین موضوع فرصت مناسبی را در اختیار سارقان و معتادان قرار می‌دهد تا دست به سرقت بزنند و نیت‌شان را عملی کنند. در اماکنی چون مدارس، مساجد و سراهای محله این موارد را به شهروندان آموزش می‌دهیم و گوشزد می‌کنیم. کد خبر 462609 برچسب‌ها همشهری محله منطقه ۹

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله منطقه ۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۹۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت درست بارندگی در یزد

عزیزالله سیفی، رئیس شورای اسلامی یزد  با اشاره به بارندگی شدید سه شنبه شب در این شهر گفت: مشکلات آبگرفتگی در شبانه روز گذشته کمتر اتفاق افتاد و اقداماتی که شورای شهر یزد برای دفع آب‌های سطحی انجام داد باعث شد بسیاری از مشکلات حل شود.

او افزود: بیشترین بارندگی در منطقه ۳ شهرداری یزد بود و حجم روان آب‌های زیادی را شاهد بودیم و البته سیل بند‌های این منطقه نیز نگرانی ایجاد کرده بود که امکان سر ریز وجود داشت و خوشبختانه طی بازدیدی که انجام شد برای افزایش تاج سیل بند‌ها اقدام شد و مشکلی وجود نداشت.

رییس شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: روان آب‌ها در منطقه ۳ و شهر حمیدیا مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد که شهرداری‌ها با مشارکت یکدیگر سریعا ورود کرده و این مشکل رفع شد و انشاالله در بارندگی‌های بعدی این چند نقطه که مشکل دار است نیز رفع شود تا نگرانی مردم این مناطق نیز در بارندگی‌ها حل شود.

سیفی گفت: شهر یزد شیب مناسبی ندارد و در طراحی‌های اولیه نیز این مسئله لحاظ نشده است، در این شورا با اقدامات سال‌های اخبر، مسیر رودخانه مرکزی یزد احیا شد و با تکمیل این رودخانه بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

او اظهار داشت:برای لوله گذاری معابر و همچنین اصلاح گذر در جای جای شهر اقدام و بیش از ۸۰۰ چاه جذبی نیز حفر شد و امیدواریم با ادامه این مسیر و اقدامات پیشگیرانه‌ای که انجام خواهد شد، شاهد کمترین مشکل در این زمینه باشیم

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد
  • پورمختار: مراکز پژوهشی، راهکارهای عملی برای مشارکت مردم در جهش تولید ارائه کنند
  • دولت باید راه را برای مشارکت فعالانه کارگران فراهم کند
  • مدیریت درست بارندگی در یزد
  • ‌اجرای طرح تأمین امنیت بوستان‌ها در محلات کم برخوردار شیراز
  • مطالبات اهالی منطقه ۱۲ از شهردار اصفهان چه بود؟
  • ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی
  • باشگاه دانش آموزی خبرنگار پلیس، پیشگام در حوزه‌های انتظامی و انضباط اجتماعی است
  • مقابله با سوداگران زمین با همکاری مردم میسر می‌شود
  • باشگاه خبرنگاران دانش آموزی پلیس افتتاح شد