Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین دادستان قزوین گفت: یکی از موضوعاتی که در استان قزوین خلأ آن کاملاً احساس می‌شود، نبود مراکز ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر برای نگهداری درمان مدارانه معتادان است و انتظار می‌رود به همت مسئولان ارشد استان در ایجاد این مراکز تسریع شود و از این ظرفیت قانونی به خوبی استفاده شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب قزوین؛ محمد قاسمی - دادستان قزوین - در نشست هم‌اندیشی دادسرای قزوین با نهادهای متولی مقابله با آسیب اجتماعی با رویکرد مقابله با مواد مخدر که در سالن جلسات دادسرای قزوین برگزار شد، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی در قالب کمیته‌های زیرمجموعه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در حال انجام وظیفه هستند، اما علیرغم همه تلاش‌های قابل تقدیر، به لحاظ حجم وسیع ترانزیت مواد مخدر در کشور و استان و نقشه‌های شوم دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی، شاهد روند رو به رشد این پدیده شوم در سطح جامعه و درگیری بسیاری از خانواده‌ها و خصوصاً جوانان با آن هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دادستان قزوین افزود: در بین مسئولان اجرایی، امنیتی، انتظامی و قضایی استان در حوزه مقابله با مواد مخدر هم‌زبانی قابل قبولی وجود دارد، اما این موضوع برای رسیدن به هدف نهایی که مهار این آسیب اجتماعی است، کافی نیست و باید به هم‌دلی هم تبدیل شود. بی‌شک این جهاد مقدس از عهده یک نهاد، سازمان و یک قوه برنمی‌آید و باید همه قوا، نهادها و دستگاه‌ها در این امر مهم، نقش محوری و قانونی خود را به نحو احسن ایفا کنند، که در این صورت قطعاً وضعیت موجود بهبود می‌یابد.

وی در ادامه بیان داشت: این بلای خانمان‌سوز بیشتر در حاشیه شهرها و مناطق آسیب‌پذیر به چشم می‌خورد که لازم است پس از شناسایی و برنامه‌ریزی دقیق، در این مناطق طرح‌های منسجم و یکپارچه به‌منظور پاک‌سازی به مرحله اجرا درآید، ضمن اینکه لازم است امکانات ورزشی، رفاهی و تفریحی برای ارتقاء وضعیت فرهنگی این مناطق و پیشگیری از وقوع جرم بیش‌ازپیش تدارک دیده شود.

قاسمی با بیان اینکه بررسی‌های کارشناسی نشانگر آن است که ریشه بسیاری از جرائم، با مواد مخدر ارتباط تنگاتنگ دارد، اظهار کرد: اگر بتوانیم با تلاش جمعی گام‌های مثبتی در راستای مقابله با آن برداریم، یقیناً شاهد کاهش بسیاری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی و در نتیجه کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی خواهیم بود، زیرا همان‌طور که بیان شد مواد مخدر به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم زمینه‌ساز وقوع بسیاری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین تأکید کرد: دیدگاه قانون‌گذار به معتاد درگذشته به‌عنوان بزهکار و مجرم بود، اما امروزه با تغییر این رویکرد، اعتیاد به‌عنوان یک آسیب اجتماعی شناخته‌شده و معتاد بیمار و معلول محسوب می‌شود، ازاین‌رو روش‌های ایجابی، به شیوه‌های پیشگیرانه و درمان مدارانه تبدیل شده و در این راستا می‌توان به تأسیس جدید در قوه قضاییه تحت عنوان دادگاه درمان‌مدار اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، این مقام قضایی استان بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در استان قزوین خلأ آن کاملاً احساس می‌شود، نبود مراکز ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر برای نگهداری درمان مدارانه معتادان است و انتظار می‌رود به همت مسئولان ارشد استان در ایجاد این مراکز تسریع شود و از این ظرفیت قانونی به خوبی استفاده شود.

وی افزود: وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد استان باید بهبود یابد و از لحاظ امکانات و کرامت انسانی مورد توجه جدی قرار گرفته و ارتقاء یابد، زیرا در حال حاضر کمپ‌ها فقط به مراکز نگهداری کوتاه‌مدت معتادان تبدیل شده و این امر رضایت‌بخش نیست. در همین راستا دادستانی با تشکیل هیئت‌های بازرسی، به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و سرزده بازدید از این مراکز را آغاز کرده و این بازرسی‌ها تا رسیدن به وضعیت مطلوب استمرار خواهد داشت. ضمن اینکه می‌بایست نواقص احصا و در کمترین زمان ممکن برطرف شود و در صورت کوتاهی و تعلل با متخلفین در هر جایگاه برخورد قانونی خواهد شد.

دادستان قزوین گفت: دستگاه‌های دولتی ناظر باید نظارت‌های خود را تشدید کرده و در صورت از دست دادن شرایط مدیران کمپ‌ها، در مجوزهای آنان تجدیدنظر کنند و کمبود منابع نباید بهانه عدم خدمت‌رسانی مطلوب شود، زیرا این قشر به دلیل مسائل و ناملایمات اجتماعی در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند و حاکمیت باید جهت خروج آن‌ها از این وضعیت زمینه آن را فراهم کند. البته در این راه فرد آسیب‌دیده نیز باید همراه باشد، ضمن اینکه خیرین می‌توانند در این اقدام خداپسندانه جهت فراهم نمودن بستر پیش‌قدم شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۲۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!

اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا به دنبال طبقه‌بندی «ماری جوانا» است تا این ماده مخدر را در لیست مواد مخدر کم‌خطر قرار دهد، این اقدام می‌تواند یک تغییر تاریخی در سیاست‌های این کشور برای استفاده از مواد مخدر باشد.

دریافت 31 MB

مترجم: محیا ذوالفقاری / تدوینگر: علی خلیلی طهرانی

دیگر خبرها

  • بدهی میلیاردی تامین اجتماعی به مراکز درمانی قزوین
  • مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • تصاویر جاسازی ماهرانه مواد مخدر در یک کامیون
  • کاهش کودکان کار در پایتخت
  • کشف ۷۴ کیلوگرم حشیش در آبادان
  • ویدیو/ مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • چرخه بازپروری معتادان متجاهر کامل اجرا نمی‌شود /کارتن خواب‌ها چهره شهر را نا زیبا می‌کنند
  • زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد
  • گرم کردن غذا در مایکروویو ممنوع/ ۵ دلیل برای استفاده نکردن از مایکروویو
  • درمان بیش از ۵ هزار معتاد متجاهر در کمپ‌های ماده ۱۶ کرمان