نگارستان ایران؛ پیشگام در وحدت و پیشتاز در برادری
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۳۶۰۱
خبرگزاری مهر، گروه استانها- اعظم محبی: هفته پر از خیر و برکت وحدت از راه رسید؛ این هفته، چتری مبارک از ایثار و فداکاری، چشمه ساری از معرفت و شعور و سایه ساری آرامشبخش و روحپرور برای مسلمان است.
گلستان نگارستان ایران که کلکسیونی از اقوام را در خود جایداده و نماد وحدت و یکدلی است همزمان با هفته وحدت، مهیای جشنهای اتحاد و همبستگی میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بنا بر روایات اهل سنت ۱۲ ربیعالاول روز میلاد پیامبر اکرم (ص) تعیینشده اما شیعیان ۱۷ ربیعالاول را بهعنوان روز میلاد خاتمالانبیا (ص) جشن میگیرند. در ایران اسلامی فاصله بین این دو روز توسط معمار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) هفته وحدت نامیده شد تا تأکید شود که به رقم تفاوتها و اختلاف سلایق در میان اهل سنت و شیعیان جایی برای تفرقه نیست.
این روزها در مناطق مختلف گلستان، آیین جشن وحدت برپاست و اقوام مختلف گلستان هر یک به فراخور آداب و سنن خاص خویش به برپایی این مراسم میپردازند.
پیام مشترک نماینده ولیفقیه و استاندار گلستان
آیتالله سید کاظم نور مفیدی، نماینده ولیفقیه در استان و هادی حقشناس استاندار گلستان در پیامی مشترک، سالروز ولادت باسعادت پیامبر خاتم (ص) و آغاز هفته وحدت را تبریک گفته و اظهار کردند: گلستان بهعنوان رنگینکمان اقوام ایرانزمین همواره نماد وحدت و همدلی بوده است و بیشک اتحاد و یکرنگی موجود در استان زمینه توسعه را فراهم خواهد آورد.
در بخشی از این پیام آمده است: اسلام دین برادری و حضرت محمد مصطفی (ص) پیامبر خاتم، آینه تمام نمای وحدت و همدلی است.
میلاد فرخنده نبی مکرم اسلام، فرصتی مغتنم و هنگامهای مبارک برای توجه ویژه بهتمامی مکارم اخلاقی است تا بتوانیم در سایه آن نور کائنات، تقوا، ایمان و برابری را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.
در روزگاری که دشمنان قسمخورده اسلام با تمام بغض و کینه به دنبال ایجاد تفرقه و حکومت در بلاد مسلمین هستند و با تمام بنیه مالی خود در جهت گسست اتحاد مسلمان تلاش میکنند بیتردید ولادت پیامبر گرامی اسلام میتواند زمینه وفاق و همدلی در امت اسلامی را فراهم آورد.
تأکید علمای سنی بر وحدت
علمای شیعه و سنی هم با شروع هفته وحدت بر لزوم وحدت هر چه بیشتر در استان گلستان تأکید کردند.
وحدت از بنیادی ترین نیازهای جامعه است و باعث توسعه و پیشرفت آن جامعه خواهد شد
امام جماعت مسجد نبی اکرم(ص) بندر ترکمن به خبرنگار مهر گفت: بنیانگذار وحدت ابتدا قرآن کریم بود و در آیه «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُون» بیانشده که ما همگی بهعنوان یک امت واحده هستیم.
آخوند یوسف سخندان افزود: امام راحل برای اینکه بین اهل تسنن و تشیع وحدت و اتفاق باشد بعد از برگشت از تبعید، از ۱۲ تا ۱۷ ربیعالاول را هفته وحدت اعلام کردند که همچنان این وحدت وجود دارد.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هم میفرمایند که این ندای وحدت گران بهدستآمده آن را بهآسانی نشکنید زیرا هر که بشکند به مسلمانان خیانت کرده است.
سخندان با بیان اینکه گسترش وفاق و وحدت سبب آرامش در جامعه شده است، گفت: قرآن خود عامل وحدت است زیرا ما به تکتک آیههای آن ایمانداریم و اگر وحدت داشته باشیم هیچکس نمیتواند بین ما رخنه و شکاف و تفرقه بیندازد.
وی بیان کرد: رهبر انقلاب میفرمایند که آنجا که تلاش استکبار در جهت ایجاد اختلاف بین مسلمانان است باید همه علمای اسلام همت خود را برای ایجاد وحدت مسلمین بگذارند.
مشترکات فراوان بین شیعه و سنی
سخندان افزود: ما مشترکات زیادی داریم که به همدیگر نزدیک شویم و با هم و در کنار هم و در مقابل دشمنان باشیم ولی ما چه وجه مشترکی با کفار و صهیونیسم داریم؟
مدیرمسئول مجتمع محمدیه ارشاد بندر ترکمن هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وحدت یکی از بنیادیترین نیازهای هر ملت و جامعه است که باعث پیشرفت و توسعه آن جامعه میشود.
داوود بلکفه افزود: لذا پیامبر مکرم اسلام (ص) در ابتدای هجرت به مدینه در اولین اقدام بین مسلمانان پیوند برادری و اخوت ایجاد کرد.
مدرس و فعال فرهنگی اهل تسنن با بیان اینکه ما با تأسی به پیامبر اسلام باید وحدت کلمه داشته باشیم، افزود: اگر چنانچه مسلمانان وحدت کلمه و وحدت فکری و عملی نداشته باشند یقیناً آنچه باعث توسعه و پیشرفت میشود را از دست خواهند داد.
وی ادامه داد: ۷۵ درصد منابع نفتی در خاورمیانه دست کشورهای مسلمان است اما به دلیل عدم وحدت رویه دشمن به آن نفوذ کرده و با ایجاد تفرقه حکومت میکند.
وحدت از نفوذ دشمن جلوگیری خواهد کرد
بلکفه گفت: وحدت و انسجام ملی میتواند از نفوذ دشمن پیشگیری کرده و منجر به توسعه و شکوفایی شود.
وی افزود: لذا توصیه همه علما و بزرگان و اندیشمندان بر این است که مسلمانان باید مخصوصاً در شرایط کنونی که هدف شوم دشمنان براندازی حاکمیت اسلام است و در این راه از هر روشی استفاده میکنند، وحدت کلمه داشته باشند تا بتوانند در مقابل دسیسهها و ترفندهای دشمنان مقابله کنند.
بلکفه گفت: مسلمانان تا زمانی که متحد هستند هیچکس نمیتواند بر آنها حکومت کند لذا رهبر فقید انقلاب فرمودند «رمز موفقیت هر ملتی وحدت کلمه است».
وی ادامه داد: ما با تأسی از فرمایشات متون دینی، آیات قرآن، روایات نبوی، سخنان بزرگان دین باید وحدت کلمه و اتحاد و انسجام داشته باشیم تا بتوانیم با عزت و احترام در کنار هم زندگی کنیم.
سخنان امام (ره) برخاسته از منطق و استدلال دینی بود
امامجمعه دهستان پالیزان هم در گفتگویی بر لزوم وحدت بین مسلمانان تأکید کرد و به خبرنگار مهر گفت: قبل از انقلاب بین تراکمه رسم بوده که در روز تولد پیامبر مولودیخوانی و جشن و سرور برگزار میکردند و بعد از اعلام امام خمینی (ره) این مسئله اوج گرفت و بهعنوان یک رسم دینی این روز را جشن میگیرند.
ناصر محمد قزل افزود: این نشان میدهد که سخنان امام (ره) برخاسته از منطق و استدلال دینی بوده و موردپذیرش تمام مسلمانان جهان واقعشده است.
هفته وحدت فرصت طلایی برای نشان دادن انسجام و همبستگی مسلمانان محسوب میشود که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.
برای تقویت وحدت شیعه و سنی، همانگونه که شناخت عوامل و زمینههای تقویت این وحدت ضرورت دارد، شناخت عوامل و زمینههای اختلاف نیز ضروری است لذا در این راستا باید همه نظرات و پیشنهادها پیروان مذاهب مختلف اسلامی مدنظر قرارگرفته و با جدیت برای اصلاح امور تلاش شود.
کد خبر 4768613منبع: مهر
کلیدواژه: هفته وحدت گرگان آیت الله نورمفیدی هادی حق شناس استانداری گلستان وحدت شیعه و سنی یوم الله 13 آبان بوشهر زلزله راهپيمايي 13 آبان شهرکرد ایلام تئاتر کودک و نوجوان گرگان شیراز بیرجند خطبه های نماز جمعه قزوین پدافند غیرعامل سفر استانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۳۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
مرتضی مطهری یک شخصیت تمام نشدنی در گذر زمان است و تا امروز معادلی که جامعیت او را داشته باشد بر افکار عموم و خصوص رخ نکشیده!
من اولین بار نامش را از پدرم شنیدم که با او از سالهای درسهای فقه واصول امام خمینی آشنا بود و در دهه چهل متواضعانه گاه بیگاهی درتهران پای سخنرانی آن بزرگوار حاضر میشد و به یاد دارم مرا که در سن کودکی بودم به سالن سخنرانی او بُرد تا حضرت مطهری را ببینم.
ارتباط مرموزی بین من و استاد مطهری ایجاد شده بود تا سال ۶۰ که با کتاب داستان و راستان او آشنا شدم و در سال های بعد در حد توان ناچیز فکری خود با دیگر آثار استاد شهید آشنا شدم و یک به یک نوشته هایش را غذای مغز و روح خویش نمودم و این سفره فکری و اطعام معرفتی تا امروز ادامه داشته و دارد و خلاصه؛ "با مطهری زندگی میکنم" و حاضر به جایگزین کردن دیگری و دیگران بجای او نیستم چون تا کنون جایگزینی برای مطهری -خداراشاهدمیگیرم- که پیدا نکرده ام!
مطهری که من شناختم با توجه در آمیختگی بیش از سی ساله افکارم با آثارش، کلید شخصیتش؛ در "فهم عمیق او از دین ، و درک درست جامعه ، و عرضه خوبِ یافته هایش" است.
توضیح این ادعا چنین است؛
۱ - شهید استاد مطهری یک شخصیتِ جامعِ علمی بودکه دگراندیشان را تحمل میکرد. او گذشته از اینکه یک فیلسوف بود و فلسفه را هضم کرده بود، در فقه یک فقیه بود، و مهمتر ؛ با آثار نویسندگان دنیای خود ، حتا با دگر اندیشان آشنا بود ودر مواجه با نام یک نویسنده غربی و یا دگراندیش حیرت زده نمیشد.
این جمله شگفت آور که هیچ گاه عملی نشد ، از اوست؛ " میباید دانشکده الهیات به هر قیمتی شده فردی مارکسییسم رادر این دانشکده دعوت کندتامسائل مارکسیسم را تدریس کند. بعد ما هم میآئیم و حرفهایمان را میزنیم. هیچ کس هم مجبور نیست منطق ما را بپذیرد."
و میگفت: "من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار میدهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام فقط با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن علم است وآزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه روشن و صریح با آنها."
۲ - آیت الله مطهری به عمقِ "دین" سفرِ علمی کرد. عمقِ دین بمعنای فهم و اجتهاد در فقه نیست .
اجازه دهید سخنی از استادبزرگوارم آیت الله وحید خراسانی که در درس داشتند تقدیم کنم که فرمودند: "تفقه در دین ؛ متفاوت از تفقه در ابواب فقه، طهارت تا دیات است ، این یک قسمت از دین است نه تمام دین؛ بعض الشیء لیس بالشیء»
در مورد "فقه مطهری" دامنه سخن وسیع است. خلاصه آن این است که او میگفت : "تمام مطالب دو جلد کفایه الاصول را در مشت دارم" ، و در درسهای عمومی آیت الله بروجردی و درسهای خصوصی امام خمینی توانست به رتبه بالای "اجتهاد" برسد و فقیه شود، ولی نه یک فقیه متعارف مانند دیگران که حداکثر یک حاشیه بر "عروةالوثقی" و یا "مکاسب شیخ انصاری" اضافه کند، بلکه وی فقیهی بود که باید تفقه او درچگونه باز کردنِ گره های کور را از زندگی فردی و اجتماعی مسلمین دیدکه درآثارش مانند؛ کتاب "حجاب" و نیز "نظام حقوق زن" و یا "اسلام و مقتضیات زمان" رصد کرد. او از خاستگاه فقه سنتی با بازاندیشانه، پیوند بین نص و زندگی را رقم زد.
۳ - استادمطهری از تحجر فاصله داشت.
اوتوانست بااین روش درست مراجعه به متون اصیل دینی وعدم دخالت حب و بغض ها، از تحجر و دگم اندیشی وسنت گرایی های نامعقول دور شود.
آقای مطهری بر بافت فرسوده؛ بنایِ فقه و فلسفه و تفسیر بنا نکرد. استاد عزیز آیت الله جوادی در درس میفرمود: "در تمام رشته ها ما تا نقشه جامع علم آن رشته را نداشته باشیم، هر فتوایی که در درون آن بدهیم به صورت بافت فرسوده است؛ مثل کسی که شهر را بخواهد اداره کند، تا نقشه جامع شهر را نداشته باشد، هرگونه ساخت و سازی داشته باشد طولی نمیکشد که بافت فرسوده میشود." مطهری نقشه جامع "شهرعلم" را داشت.
مطهری عزیز، در حد میسور بین علم و دین را آشتی میداد و عامل همبستگی عالمان و دانشمندان بود. علوم انسانی و تجربی را احترام میگذاشت همانطور که علوم اسلامی را ارج مینهاد تاجاییکه واجب علی کل مسلم را به تمام علوم بشری سرایت میداد ودر عین اینکه به آداب و فرهنگ و دانش خودی باور داشت، اما هیچ گاه این باور باعث تمسخر و یا بی اعتنایی به ره آور غرب نمیشد. اوهیچ گاه شبهه وشبهه دار را رمیِ به بی دینی نمیکرد و هیچ گاه در مثل تریبون دینی نمازجمعه آنان راتهدید به ارهاب -ترور- نمیکرد.
امروز؛ مادربرابر دوگانگی سازی بین دین و هرچیزی که نیاز بشر است قرار گرفته ایم! مانند علم ویا فلسفه ویا بهداشت ویا تکنولوژی ودانش درغرب .. و نیزازسوی دیگر مواجه با تغییر در مفاهیم بدیهی مانند؛عدالت،عصمت،قدرت و.. هستیم!
بگمانم؛اگر مطهری ومبارزه اوباتحجر ادامه داشت، شرائط متفاوتی داشتیم.
۴ - آیت الله مطهری از محو شدنِ در شخصیتها بر حذر بود و شخصیت پرست نبود. او نه وابسته به فرد، و نه وابسته به هیچ تشکیلات سیاسی و غیر سیاسی بود. او درعین اینکه به امام خمینی عشق داشت و از بردن نام او اشک می ریخت و وابسته عاطفی و تحصیلی به او بود اما وابسته فکری نبود که سرسپرده باشد، مطهری نه تنها خود اهل دست بوسی و پا بوسی نبود ، بلکه ؛ بسی پهلوانانه بر سرسپردگی ، چاکری ، تعصب و اطاعت بی چون و چرا ، چنان تیغ نقد میکشید که آه از دل مریدبازان به آسمان بلند می شد.
او در نقدِ عالمانه ی دو بخش کوشا بود ، یعنی ؛ نقد "ارباب قدرت" و نقد "ارباب دیانت".
استاد شهید مطهری چه زیبا گفت: "مقام حکومت، ملازم با مقام قدسی نیست و هر مقام غیرمعصومی که در وضع غیرقابل انتقاد قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام، من مانند عوام فکر نمیکنم که هر که در طبقه مراجع قرار گرفت مورد عنایت خاص امام زمان است و مصون از خطا و گناه و فسق است."
۵ - استاد مطهری در پیدایش انقلاب بهمراه همراه امام خمینی نقش موثر یک مجاهد و نیز یک ایدئولوگ را داشت ، اما این ، باعث نمیشد که چشم بر حقائق و یا نارسائی ها و یا حقوق مردم ببند و مدافه جریان حاکمیت باشد.
او چنین میگفت :
"این انقلاب به شرطی در آینده محفوظ خواهد ماند و به شرطی تداوم پیدا خواهد کرد، که قطعاً مسیر عدالت خواهی را برای همیشه ادامه بدهد. یعنی دولتهای آینده واقعاً و کلاً در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکافهای طبقاتی اقدام کنند. تبعیضها را واقعاً از میان بردارند .. من تأکید میکنم اگر انقلاب ما در مسیر برقراری عدالت اجتماعی به پیش نرود، مطمئناً به نتیجه نخواهد رسید و این خطر هست که انقلاب دیگری با ماهیت دیگری جای آن را بگیرد."
استاد مطهری دم از معنویت بدون عدالت نمیزد چون بر این اندیشه بود که ؛ "نبود عدالت در جامعه؛ پایه معنویت را متزلزل خواهد کرد و چون باعث محرومیت میشود ، محرومیت عامل ایجاد عقدههای روانی است و عقدههای روانی تولید انفجار خواهد کرد!"
شهید مطهری برای حق به هرگونه رفتار ناروایی که با متن دین و حقوق مردم در تضاد بود را ممنوع میدانست ، چون بر این باور بود: «برای حق باید از حق استفاده کرد و اگر من بدانم که با یک دروغ، امشب همه گناهکارانِ شما توبه میکنند و نمازِ شب خوان میشوند، اسلام به من اجازه چنین کار [دروغی] را نمیدهد.»
بعد از ملاحظه مطالب پنج گانه تقدیم شده ، آیا به نظر شما "مطهریِ امام خمینی" تکرار شد؟