Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@04:12:06 GMT

آیا همه دروغ می‌گویند

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۷۳۷۷

آیا همه دروغ می‌گویند

کتاب همه دروغ می‌گویند در سال ۲۰۱۷ به قلم استفن دیویدویتس/ Setth Stephens-Davidowitz و توسط انتشارات بلومزبری منتشر شده است. استیون پینکر، روانشناس معروف کانادایی می‌گوید: این کتاب در مورد یک روش کاملا جدید از ذهن خوانی است.
مخاطب در این کتاب شاهد یک روایت تازه از کلکسیون کلان‌داده (big data) بوده و با حجم عظیمی از داده های خام، داده‌های جدید متفاوت و منحصربه‌فرد در اینترنت و البته این حقیقت تلخ روبرو می شود که مردم به همه حتی به خودشان دروغ می گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دیویدویتس کارشناس کلان‌داده در دانشگاه‌های استنفورد و هاروارد فلسفه و اقتصاد خوانده و به عنوان کارشناس داده در گوگل کار کرده است. همه دروغ می‌گویند کتاب اول اوست. ترجمه این کتاب به قلم ریحانه عبدی که توسط نشر گمان روانه بازار شده است، شامگاه گذشته با حضور نویسندگان و اهالی فرهنگ در خانه وارطان رونمایی شد.
مهدی رفیعی سرپرست مرکز افکار سنجیِ دانشجویانِ ایران (ایسپا)، محمد رهبری پژوهشگر و متخصصِ داده‌کاوی و  احسان محمدی روزنامه‌نگار و متخصصِ رسانه در این نشست به ایراد نظرهای خود در مورد همه دروغ می‌گویند پرداختند.
 

لزوم نگاهی نوین به داده‌ها؛ پیام همه دروغ می گویند

ریحانه عبدی گفت: این کتاب به روش های مختلف جمع آوری داده در دوره های مختلف اشاره و دو مساله را مطرح می کند؛ اول اینکه چقدر به داده های زیادی از طریق اینترنت می توانیم دسترسی پیدا کنیم و مسائلی که به نزدیکترین اطرافیان گفته نمی شود اما به گوگل گفته می شود. داده هایی که اعتمادسنجی را سخت تر کرده است.

دومین مساله تبیینی کتاب این است که چگونه از این همه حجم داده واقعیت و حقیقت را دریابیم، به عبارتی روش های تحلیل داده ها به واقعی ترین شکلی که بتوان بهره برداری کرد.
این کتاب به فراتر از داده های فضای مجازی می پردازد، مبحث آن کلان‌داده‌هاست که فقط داده های مجازی نیست بلکه می گوید نگاه نوینی به داده ها داشته باشید و به نحوه استخراج واقعیت می پردازد.

ردپای ما در اینترنت گم نمی‌شود
محمدی نیز گفت: این کتاب برای ما زیاد حرف زده است. بیرحمانه ترین، صریح ترین و مستندترین شکل تزویر همه را می گوید البته کتاب بر اساس جامعه آمریکا و بر اساس موتور جست‌وجوی گوگل سخن گفته است. برخلاف تصور ما که تنها محرم اسرار ما فضای مجازی است، اتفاقا رازهایمان را نگه می دارد و بعدها می تواند حتی از آن کتاب بسازد. کافی است کسی به جستجوی ما در گوگل دسترسی پیدا و همه پنهانی های ما را کشف کند به همین دلیل هم این کتاب ترسناک است.
 

این کتاب به ما می گوید ردپای ما گم نمی شود در اینترنت، این کتاب سرشار از مثال های هیجان انگیزی است که همه دنبال آن هستیم. اساس کتاب این است که همه دروغ می گویند و با تنها چیزی که صادق هستیم گوگل است، چرا؟

محمدی تاکیدکرد: این کتاب را به خیلی ها توصیه نمی کنم، چون مخاطب بعد از خواندن این کتاب احساس می کند هر ردپای دیجیتالی که در گوگل از خود برجا می گذارد روزی علیه او استفاده خواهد شد.

قالب و نحوه کتاب جذاب؛ اما مغالطه‌کاری دارد
رفیعی اظهارکرد: در این کتاب البته برخی مغالطه ها و نتیجه گیری های اشتباه را شاهدیم، برخی شواهد تجربی نشان می دهد نسبت هایی که به نظرسنجی ها داده می شود همه هم درست نیست. مثلا به صرف جست‌وجوی کلمه خدا نمی توان نتیجه گرفت این تعداد جمعیت خداپرست هستند.
وی افزود: در کلان داده بخش قابل توجهی از مردم نیستند و نیز خیلی ها هم که هستند از گوگل استفاده نمی کنند پس نمی توان نتیجه ای را به همه بست. 
رفیعی گفت: یکی از مهمترین ایرادات کتاب این است که نویسنده براساس مثال های کتاب نتیجه گیری هایی کرده در حالیکه هنگام گشت و گذار کاربر در گوگل انگیزه جست‌وجوی او را نمی دانیم و این بزرگترین ایرادات کلان داده است، پس این نتیجه گیری و مثال ها چیزی جز تخیل نویسنده نیست.
سرپرست مرکز افکار سنجیِ دانشجویانِ ایران گفت: کتاب می گوید افراد به سایت هایی می روند که علاقه دارند در حالی که چنین نیست و تفسیر نویسنده از جست‌وجو مغالطه آمیز است، جست‌وجو بیشتر یک موضوع دلیل مهمتربودن آن برای مردم نیست در حالیکه نویسنده در کتاب چنین القایی دارد. نویسنده گاه در کلان داده ها مقایسه بین جمعیت ها و گروه های مختلف انجام داده و اگر این نظرسنجی براساس داده های گوگل است که باز درست نیست.
رفیعی ادامه داد: از سویی هم نویسنده داده ها را جوری تحلیل می کند که یافته های خود را تایید کند. هیچ روشی به‌تنهایی نمی تواند واقعیت را نشان دهد چون واقعیت به اندازه ای پیچیده است که نمی توان آن را به‌راحتی دریافت، برای نزدیک شدن به واقعیت نباید هیچ روشی را بکوبیم، بر چیرگی یک روش تاکید کردن، نشانه متوجه نشدن پیچیدگی واقعیت و از ایرادات نویسنده کتاب است.
سرپرست مرکز افکار سنجیِ دانشجویانِ ایران گفت: نویسنده این کتاب ۴ کارکرد برای کلان داده ها ارائه می کند؛ اینکه هرلحظه داده جدیدی داریم و این امکان تحلیل را در لحظه به ما می دهد و نیز کلان داده ها این امکان را می دهند در تکه کوچکی از واقعیت تحلیل انجام دهیم و حتی نظرسنجی کنیم و اینکه همه جهان یک آزمایشگاه است.
وی افزود: چهارمین کارکرد کلان داده ها و مهمترین حرف کتاب این است؛ چیزی که به دست می آوریم واقعیت وجود افراد است هرچه را نمی توانند به خانواده بگویند به اینترنت می گویند.

قالب و نحوه بیان کتاب جذاب است، اما نویسنده ادعای روش‌شناختی مطرح کرده و نتیجه گیری از مثال ها کرده که درست نیست، اینکه کل نظرسنجی های مردمی را زیرسوال ببریم درست نیست، مثل در مورد انتخابات ۹۶ ایران  که براساس نظرسنجی ایسفا ۷۲ درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کردند و نتیجه واقعی ۷۳ درصد بود پس مردم دروغ نمی گویند در نظرسنجی ها.

وی افزود: نظرسنجی چون سیال است باید در آخرین لحظات و بر اساس روش های درست انجام شود و نکته سوم این است که دو درصد اختلاف نتیجه، شکست نظرسنجی نیست. در خیلی از موضوعات نمی توانیم نظرسنجی کنیم به دلیل تمایل نداشتن افراد به کاهش محبوبیت و مطلوبیت اجتماعی و برای کاهش این امر باید به نحوه طرح سوال بسیار توجه کنیم. کتاب سرشار از ایده است، اما با برخی مثال های کتاب مخالفم.

این کتاب ایده‌های جدیدی به ذهن پژوهشگر می‌دهد
رهبری گفت: خواندن این کتاب برای هر پژوهشگری لازم است، چون ایده های جدیدی به ذهن می آورد که می تواند در پژوهش های بعدی کمکش کند. داده زیاد است اما مهم نوع مواجهه با این داده هاست و از این منظر این کتاب می تواند پرسش و ایده های جدیدی پیش روی ما بگذارد؛ به‌ویژه که هنوز در بخش دانشگاهی ما این مفهوم (داده‌ها) چنان که باید وارد نشده است و از این جهت یکی از خدمات مفید این کتاب معرفی این مفهوم است.
وی گفت: کتاب درباره فواید وجود کلان داده ها صحبت مفصلی مطرح کرده و یکی از فواید داده کاوی این است که بدانیم قبل از نظرسنجی چه اتفاقی افتاده است. یک سوال مهم برای سیاستمداران و پژوهشگران این است که بفهمیم چقدر اخبار باور می شود، با استفاده از داده های جدید کلان داده این امر میسر است. فراهم آوردن داده های صادقانه هم مزیت دیگر کلان داده هاست مثل مطالب با موضوع مسائل سیاسی و امنیتی. 
این متخصص داده کاوی افزود: داده کاوی می تواند نمونه گیری را بی معنا کند، امکانی که داده کاوی به ما می دهد این است که می توانیم ۸۰ تا ۹۰ درصد جامعه را تحلیل کنیم و از سویی هم کلان داده نیاز به متغیرهای زمینه ای مثل جنسیت، سن و غیره را کم تر می کند و به واسطه توسعه اینترنت و شبکه های اجتماعی اتفاقاتی افتاده که اهمیت متغیرهای زمینه ای را کم کرده است.

یکی دیگر از مزیت های کلان داده ها این است که رجوع به آنها می تواند شهود ما را اصلاح کند و مثال های این کتاب این مساله را نمایان می کند.

این پژوهشگر تاکیدکرد: البته کلان‌داده‌ها هم دروغ می گویند چون الان ابزار دست قدرت ها شده اند و فریب دهنده اند. پس وقتی به کلان داده ها مراجعه می کنیم باید دقت کنیم. اما در عین حال کلان داده مهم اند و در این کتاب از انقلاب داده استفاده شده است و روزی از این انقلاب می توان حتی فاکتورهایی چون اخلاق را که تاکنون امکانش نبوده ، نظرسنجی کرد.

برچسب‌ها تازه های نشر ترجمه کتاب گوگل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تازه های نشر ترجمه کتاب گوگل تازه های نشر ترجمه کتاب گوگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۷۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتصاد آلمان شگفتی آفرید

یک نظرسنجی نشان داد که بخش خصوصی آلمان در ماه آوریل به طور غیرمنتظره‌ای به رشد بازگشت که ناشی از افزایش قابل‌توجه فعالیت در بخش خدمات این کشور بود.

به گزارش ایسنا، شاخص مدیران خرید ترکیبی آلمانی که توسط S&P Global گردآوری شده است، در این ماه از ۴۷.۷ در ماه مارس به ۵۰.۵ افزایش یافت. این بالاتر از پیش‌بینی نظرسنجی رویترز از ۴۸.۵ و اولین قرائت بالای ۵۰ بود که نشان‌دهنده رشد در ۱۰ ماه آینده است. شاخص مدیران خرید ترکیبی، بخش‌های خدمات و تولیدی را که مجموعاً بیش از دو سوم اقتصاد آلمان را تشکیل می‌دهند، ردیابی می‌کند.

کارشناسان اظهار کردند که با توجه به آمار شاخص مدیران خرید، تخمین می‌زنیم که تولید ناخالص داخلی ممکن است پس از رشد تخمینی ۰.۱ درصدی در سه ماهه اول، در سه ماهه دوم ۰.۲ درصد افزایش یابد.

سیروس د لا روبیا، اقتصاددان ارشد بانک تجاری هامبورگ گفت شاخص بخش خدمات در این ماه از ۵۰.۱ در ماه مارس به ۵۳.۳ رسید که بالاترین میزان در ۱۰ ماه گذشته و بالاتر از پیش بینی ۵۰.۵ بود. د لا روبیا گفت بخش خدمات ممکن است به عنوان یک کاتالیزور برای اقتصاد کلی عمل کند.

این نظرسنجی نشان داد اگرچه تولید همچنان در انقباض باقی مانده است، اما میزان کاهش تولید کارخانه نزولی شده و اعتماد تولیدکنندگان کالا به بالاترین حد خود در یک سال گذشته رسیده است. شاخص مدیران خرید تولیدی از ۴۱.۹ در ماه قبل به ۴۲.۲ افزایش یافت، اگرچه این شاخص کمتر از پیش بینی ۴۲.۸ در نظرسنجی رویترز بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • نظرسنجی| افزایش رویگردانی از نتانیاهو در آمریکایی‌ها
  • ژاوی: دروغ می‌گویند، غرامت نمی‌خواستم
  • لاجوردی: مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود
  • مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود
  • مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت تر می شود
  • اقتصاد آلمان شگفتی آفرید
  • اختصاص اتوبوس و تاکسی برقی برای کلان شهر اراک
  • اختصاص اتوبوس و تاکسی برقی برای کلان‌شهر اراک