Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@04:37:59 GMT

لانگ شات، نمای دور

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۷۵۵۲

لانگ شات، نمای دور

بعدازظهر امروز سومین نشست از نشست‌های «تاریخ اجتماعی ایران به روایت سینمای مستند» به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. روبرت صافاریان در مجموعه یادداشت‌های «نقد فرهنگ» که هر هفته چهارشنبه‌ها منتشر می‌شود درباره‌ی اهمیت این رویداد نوشته است. روبرت صافاریان نویسنده و منتقد سینما

من در ماهنامه فیلم بسیار کم نوشته‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما غریب است که چه بسیار دوستانی که می‌خواهند اظهار لطف کنند نسبت به من و بگویند نوشته‌هایم را دوست دارند، می‌گویند: «ما همیشه نوشته‌های شما را در مجله فیلم می‌خواندیم.» اوایل توضیح می‌دادم که بعید است، شاید جای دیگری خوانده‌اند، ولی حالا دیگر چیزی نمی‌گویم... دلیل این اشتباه چه می‌تواند باشد؟ به نظر من اینکه ما هرچه خاطره خوب از سینما داریم، هر نوشته‌ای که درباره سینما خوانده‌ایم و در یادمان مانده است را یک جور در پیوند با مجله فیلم می‌دانیم و این اهمیت این ماهنامه را در فضای روشنفکری چند دهه گذشته، بخصوص در نخستین دهه انتشار ماهنامه، یعنی سال‌های ۱۳۶۰، روشن می‌کند.
نخستین دهه حیات مجله فیلم از جهات گوناگونی دهه شصت را نمایندگی می‌کند. مجله اولش در سال ۱۳۶۱ اصلاً به‌نام سینما در ویدئو منتشر شد و ویدئو پدیده شاخص دهه شصت بود. اما چند شماره بیشتر درنیامده بود که ویدئو رسماً غیرقانونی شد و مجله هم نامش را تغییر داد و شد ماهنامه سینمایی فیلم.
دهه شصت و اوایل دهه هفتاد دوران یک جور سینه‌فیلیای (عشق سینمای) خاص ایرانی هم بود که فرق داشت با عشق سینمای متداول و بسیار بیش از آن آمیخته بود با مسائل اجتماعی. از نوع سینه‌فیلیای حسین سبزیانِ کلوزآپ، نمای نزدیک (عباس کیارستمی، ۱۳۶۸). سینما مفری بود برای گریز از فضای سیاست‌زده بیرون که دیگر روحیه‌ها را می‌فرسود، که جامعه را خسته کرده بود. مجله فیلم این فضا را نمایندگی می‌کرد. برای همین خوانندگانش فقط سینمادوستان حرفه‌ای نبودند. دهه شصت در کمال تعجب شاهد شکوفایی و رشد یک سینمای ایرانی جدید و موفقیت‌های این سینما در عرصه جهانی هم بود. امری که یکی از دلایلش قطعاً سیاستگذاری‌های بنیاد سینمایی فارابی بود. مشهور شد به اینکه طرفدار سینمای نخبه و جشنواره‌ای است، با سیاستگذاری‌های دولتی همسوست و از این بحث‌ها. اما هرچه بود، امروز هم اگر بخواهید درباره فلان فیلم مهم آن دوره بدانید، باید به شماره‌های مجله فیلم رجوع کنید. مجله فیلم شد آینه یک سینمای ایرانی نوین. گفته شده است و گفته می‌شود که مجله فیلم محافظه‌کار است. شاید. مجله فیلم نزدیک چهار دهه دوام آورده است و این در تاریخ مطبوعات و در جامعه ایرانی که برخی آن را جامعه کوتاه‌مدت نامیده‌اند، نیازمند اندکی محافظه‌کاری. محافظه‌کاری به معنای پرهیز از شلوغ‌کاری و در عین حال حفظ هویت یک نشریه غیردولتی مستقل. بسیار نویسندگانی که در فیلم نوشته‌اند، بسیاری از همکاران اصلی مجله، در دورانی یا برای همیشه از مجله جدا شده‌اند. آدم‌ها آمده‌اند و رفته‌اند، اما ماهنامه به کارش ادامه داده است. ما نویسندگان به حضور چنین بنگاه‌های مطبوعاتی و انتشاراتی پایداری نیازمندیم. مدیریت و حفظ استمرار این‌ها کار ساده‌ای نیست. هوشنگ گلمکانی، مسعود مهرابی و عباس یاری، هریک در عرصه‌ای این مدیریت را تحقق بخشیده‌اند.
عیب و ایراد و انتقاد هم بسیار به مجله وارد شده، برخی بحق و برخی به ناحق. اما مگر می‌شود غیر از این باشد؟ هرچه عمر مؤسسه‌ای بیشتر، انباشت انتقادات افزون‌تر. برنامه امروز بعدازظهر فرصتی است که اندکی فاصله بگیریم. ماجرا را در یک چشم‌انداز چهل‌ساله ببینیم. در یک لانگ شات، یک نمای از دور.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۷۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

به گزارش خبرآنلاین یولیا ناوالنایا، رهبر جدید اپوزیسیون منتخب غرب برای روسیه، قول داده است به مبارزه همسرش برای عدالت و برای روسیه آزاد و دموکراتیک ادامه دهد.
 
نام نرگس محمدی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل نیز در بین این فهرست ۱۰۰ نفره دیده می‌شود.

311311
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899750

دیگر خبرها

  • تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما حالا...| تصاویر
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد