Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@05:25:19 GMT

خدمات طب سنتی محروم از بیمه‌ی تامین اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۷۷۴۹

خدمات طب سنتی محروم از بیمه‌ی تامین اجتماعی

ایسنا/آذربایجان شرقی یک متخصص طب سنتی با بیان اینکه طب سنتی با ارائه خدمات حرفه ای به عنوان طب لاکچری نیز مطرح است، افزود: خدمات درمانی و دارویی این حوزه تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد و بیماران نیز در این خصوص با مشکل مواجه می‌شوند، یک درمان معمولی در طب سنتی گاها ممکن است با تجویزهای داروئی و انجام اقدامات درمانی غیر داروئی و پروسیجرهای تهاجمی مختص طب سنتی نزدیک به یک میلیون تومان برای بیمار هزینه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یوسف رفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، طب سنتی و  پزشکی روز دنیا را مکمل هم دانست و افزود: اما امروزه این دوشاخه پزشکی علی رغم هم پوشانی ظاهری شان در علوم پزشکی، در دونقطه متفاوت از هم قرار داشته و جایگاه موازی و گاها عملکرد متقابل و متناقض دارند و با وجود تربیت متخصصانی در دانشکده‌های طب سنتی و امکان تاسیس سلامتکده های طب سنتی توسط این افراد، در عمل شاخه طب سنتی در جامعه جایگاه علمی در شان خودش و در خور فهم عوام و در نظر اساتید اهل فن ندارد. 

وی با بیان این‌که بیمار بستری شده در بیمارستان امکان ارجاع مشاوره با تمامی متخصصان پزشکی را دارد، اظهار کرد: فقط متخصصان طب سنتی اجازه حضور در بالین بیمار و ارائه مشاوره پزشکی با روش‌های تغذیه، رژیم درمانی و تجویز داروهای مفرده و ترکیبی و انجام خدمات درمانی غیر داروئی پروتکل های طب سنتی را ندارند که این امر نشان از به رسمیت نشناختن طب سنتی در جامعه علوم پزشکی است.  

وی با اشاره به فعالیت برخی افراد غیر متخصص و بیسواد و عوام فریب در حوزه طب سنتی، متذکر شد: این افراد در برخی مواقع با ارائه تبلیغات اغراقی  و غیر علمی و غیر اصولی در خصوص درمان تمامی بیماری‌ها و انجام کارهای خطرناک مرتکب اشتباه می‌شوند که این امر باعث تزلزل جایگاه متخصصان حوزه طب سنتی، بدبینی مردم و پزشکان متخصص در سایر گرایش ها و محدود بودن طب سنتی به خدمات مشاوره ای می‌شود. 

رفیعی تاکید کرد: این افراد ممکن است، داروهای غیر مجاز و غیر رسمی و گاها آلوده و سمی در اختیار مردم قرار داده و به جای درمان بیماری باعث افزایش مشکلات بیماران شوند.   

وی با اشاره به لزوم فراهم کردن فضای فعالیت و جایگاه مشخصی برای افراد متخصص در طب سنتی، افزود: به همراه اطمینان مردم به درمان با طب سنتی، زمانی که طب کلاسیک از درمان بعضی بیماری های صعب العلاج و لاعلاج عاجز بوده و حرفی برای گفتن ندارد طب سنتی می‌تواند به موازات آن، تکمیل کننده درمان و یاریگر بیمار باشد.  

وی با بیان این‌که طب سنتی و مکمل با قدمتی نزدیک به هزاران سال به عنوان یک علم تجربی تا به امروز جوابگوی مردم بوده است، افزود: مردم تمایل به استفاده از داروهای طبیعی و انجام اعمال غیردارویی مانند حجامت، بادکش، ماساژ و زالو درمانی و سایر روش ها را دارند زیرا با این اعمال می‌توان با حداقل عوارض جانبی و حداقل هزینه با بیشترین بهره وری به بهترین نتایج درمانی رسید.  

این متخصص طب سنتی در خصوص انواع طب سنتی، گفت: برای هر کشوری طب سنتی کهن یا مخصوص همان منطقه و طب سنتی مکمل شامل بقیه اقوام و ملل در سطح دنیا وجود دارد اما در مجموع  بهتر است از اصطلاح طب تلفیقی فراگیر استفاده ‌شود که ترکیبی از انواع روش‌های درمانی و حتی روش پزشکی کلاسیک در طب سنتی است، پزشکی مدرن و کلاسیک در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها و موارد اورژانسی و جراحی ها کاربرد بسیاری دارد.  

وی افزود: طب سنتی نیز در تشخیص و پیشگیری و درمان تکمیلی بسیاری از بیماری‌های ناعلاج، صعب الاعلاج و ناشناخته حرفی برای گفتن دارد.   

وی با بیان این‌که وزارت بهداشت باید با ساماندهی و نظارت کامل، طب سنتی را در بین مردم مرسوم کند، اظهار کرد: با وجود  32 روش درمانی نامتعارف که شامل روش‌های درمانی طب سنتی نیز می شود فقط دو روش "هیپنوتیزم" و "فیدبک" در طب کلاسیک به رسمیت شناخته شده است و هنوز چارچوب مشخصی برای زیر شاخه های مختلف طب سنتی در نظام سلامت کشور وجود ندارد که این امر باعث کلاهبرداری و عوام فریبی مردم توسط عده ای سودجو و سلب اعتماد نسبت به طب سنتی می‌شود.  

به گفته ی وی "فیدبک" یک روش درمانی برای اختلالات اعصاب و روان است که در این راستا می‌توان بدون استفاده از دارو با انجام روش‌های "نوروفیدبک" و "بیوفیدبک" به عنوان مثال اختلالاتی نظیر بیش فعالی کودکان را درمان کرد.  

رفیعی در خصوص محدوده اختیارات عطاری ها، بیان کرد: عطاری های دارای پروانه کسب فقط مجاز به ارائه مشاوره، خرده فروشی گیاهان داروئی و فراورده های غیر دارویی گیاهی نظیر عرقیجات سنتی بوده و به هیچ وجه این افراد کفایت درمانی ندارند.  

وی ادامه داد: افرادی فقط با کسب تجربه و یا گذراندن دوره های آموزشی اطلاعاتی در  خصوص گیاهان داروئی داشته و برخی نیز فقط وانمود به آگاهی از گیاهان داروئی دارند که در هرصورت نباید تداخلات درمانی انجام دهند زیرا تشخیص بیماری و تجویز دارو چه شیمیایی و چه گیاهی بر عهده پزشک و دانش آموختگان علوم پزشکی است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طب سنتي بیمه تامین اجتماعی استانی علمی و آموزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۷۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت بالای مرکزی در زمینه پزشکی و تجهیزات درمانی

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، گفت: استان مرکزی در زمینه پزشکی ظرفیت‌های علمی و تجهیزات درمانی خوبی دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی عصر امروز در نشست با عوامل دانشگاه علوم پزشکی اراک به مناسبت هفته سلامت، با اشاره به طرح توسعه بیمارستان ولیعصر (عج) اراک، اظهار داشت: طرح توسعه بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) اراک از 20 سال گذشته با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان آغاز شد و اکنون بعد از گذشت 20 سال بیش از هزار و 400 میلیارد تومان در این طرح هزینه شده و هنوز برای اتمام پروژه نیازمند اعتباراتی است.

وی افزود: پروژه بیمارستان ولیعصر (عج) به عنوان یک طرح بزرگ ملی، دغدغه حوزه بهداشت و درمان استان است و در دولت سیزدهم اقدامات موثری در جهت جذب اعتبارات برای تکمیل این طرح انجام شد اما تاخیر در تکمیل این طرح سبب فرسودگی بسیاری از بخش‌ها شد که این مهم هدر رفت سرمایه ملی را به دنبال دارد، بنابراین متولیان امر باید تمام تلاش خود را بکار بگیرند تا این طرح عظیم ملی در اسرع وقت تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی در ارتباط با کادرسازی و تربیت نیروی انسانی ماهر گفت: منشاء تحول در هر جامعه‌ای نیروی انسانی است و متولیان امر وظیفه دارند با سرمایه‌گذاری در این بخش زمینه توسعه و تحول کشور را فراهم کنند، چرا که نیروی انسانی تحصیل کرده و کارآمد، مهم‌ترین عامل پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور به شمار می‌رود.

دری نجف‌آبادی عنوان کرد: وجود نیروهای پاکدست، دلسوز، کاردان و انقلابی می‌تواند شتاب بخش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی باشد، بنابراین مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید نسبت به این مهم توجه ویژه داشته باشند، توسعه علمی، فناوری و پژوهشی بهداشت و درمان باید در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور جدی گرفته شود تا جمهوری اسلامی ایران در آینده‌ای نزدیک حرف‌های بسیاری در حوزه بهداشت و درمان در جامعه جهانی داشته باشد.

وی با تاکید بر راه اندازی دانشکده داروسازی در استان بیان کرد: استان مرکزی در زمینه پزشکی ظرفیت‌های علمی و تجهیزات درمانی خوبی دارد بنابراین باید راه‌اندازی دانشکده داروسازی در راستای تکامل زنجیره درمان استان در دستور کار قرار گیرد. همچنین با وجود فعالیت بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک به عنوان قطب درمان بیماری سرطان غرب کشور و بهره‌برداری از طرح توسعه بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) لازم است راه اندازی دانشکده داروسازی با هدف تسریع در درمان بیماران مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی افزود: با توجه به توسعه بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک نیز لازم است معاونت پیشگیری، تحقیقاتی و بانک اطلاعاتی در این مجموعه درمانی ایجاد شود، همچنین لازم است بیمارستان آیت‌الله خوانساری با مراکز درمان سرطان بین‌المللی دنیا ارتباط برقرار کند و برای تامین نیروی انسانی این بیمارستان هم تلاش شود.

وی با اشاره به کمبود جمعیت جوان در استان مرکزی بیان کرد: استان مرکزی با جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفری، از استان‌های پیر کشور است و اگر با این روند حرکت کنیم تا 10 سال آینده به وضعیت بحرانی می‌رسیم و نگرانی‌های زیادی در این خصوص وجود دارد بنابراین باید نرخ زاد و ولد در استان مرکزی به 2 و 3 درصد برسد تا کمبود جمعیت موجود استان جبران شود.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • ایجاد ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در دولت سیزدهم
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد
  • ظرفیت بالای مرکزی در زمینه پزشکی و تجهیزات درمانی
  • ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی
  • هزینه ۱۳ میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته
  • جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان
  • واریز بخشی از مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد تامین‌ اجتماعی
  • واریزبخشی از مطالبات مراکزدرمانی طرف قرارداد تامین‌اجتماعی
  • واریزبخشی از مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد تامین‌اجتماعی