Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام سید جلال حسینی گفت: امکان دسترسی دانشمندان ، دانشجویان و فرهیختگان بیش از ۱۰۰ کشور را به منابع اطلاعاتی کتابخانه آستان قدس رضوی فراهم می کنیم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوانی زیر مجموعه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی یکی از مهم ترین و بزرگترین کتابخانه های خاورمیانه است که در مشهد قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شروع فعالیت این کتابخانه در سال 363 هجری تخمین زده شده است. تعداد کتابهای خطی کتابخانه آستان قدس رضوی  تا سال 1390 بالغ بر 81000نسخه بود که 11000 نسخه آن از سوی حضرت آیت الله خامنه ای،مقام معظم رهبری اهدا شده است. این کتابخانه با دارا بودن 30 میلیون منبع مطالعاتی یک مرجع علمی بزرگ و مهم محسوب می شود. به مناسبت بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفتگویی با حجت الاسلام سید جلال حسینی ، رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

چند نسخه خطی و سند در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد؟

در کتابخانه آستان قدس رضوی بیش از یکصد هزار نسخه خطی ، هشت هزار شی موزه ای، 20 هزار ساعت مصاحبه تاریخ شفاهی، 112 هزار آنالوگ و دیجیتال در زمینه حرم و مشهد  و 14 میلیون برگ سندنگهداری می شود. امروز این اسناد و اشیا، کتابخانه آستان قدس رضوی را به یکی از معتبر ترین مراکز فرهنگی، علمی و کتابخانه ای در منطقه و حتی در دنیا مبدل کرده است. از مجموع این اسناد، 700 هزار برگ سند اهدایی و 500 هزار برگ اسناد خریداری شده است. همچنین اسناد موجود دارای موضوعات بکر و متنوعی هستند و بر این اساس می توانند برای دانشجویان رشته های مختلف و پژوهشگران مفید و مورد استفاده باشند.

 

چه تدابیری برای نگهداری هر چه بهتر منابع کتابخانه آستان قدس رضوی در نظر گرفتید؟

نخستین وظیفه این مجموعه موقوفاتی حفظ، حراست و صیانت از اصل موقوفات است . این مجموعه همچنین باید در جهت نیات واقفین حرکت کند.لذا نسخه های خطی امروز با آخرین فناوری های نوین از نظر رطوبت ، گرما و نور و با حضور کارشناسان زبده در حوزه مرمت در بخش های سندی، موزه ای و نسخه های خطی نگهداری می شود. هر نسخه ای که نیاز به مرمت و آفت زدایی داشته باشد در اسرع وقت به آن رسیدگی می شود. از همه مجموعه داران و کسانی که نسخه های خطی دارند و نسخه هایشان نیاز به مرمت دارد دعوت می کنیم که به ما مراجه کنند و با ما مکاتبه داشته باشند. ما حاضریم که به آنها خدمات لازم را ارایه دهیم زیرا این نسخه های خطی میراث فرهنگ و تمدن ماست و باید حفظ و حراست شود.

 

چقدر حفاظت از اسناد و اشیا در کتابخانه آستان قدس رضوی هزینه بر است؟

هزینه ها که متعلق به حضرت امام رضا (ع) است. ما در ارتباط با موضوع مرمت کتابها و اشیا محدودیتی از نظر اعتبارات نداریم . این مساله را یکی از وظایف اصلی خود می دانیم که باید از توراث و میراث فرهنگی صیانت کنیم.

 

دسترسی به منابع کتابخانه آستان قدس رضوی چگونه است؟

آی پی دسترسی به منابع کتابخانه آستان قدس رضوی را در اختیار موسسات و پژوهشگاه هایی که در خواست داشته باشند، قرار می دهیم. ما  20 هزار نسخه خطی را با رضایت و روی خوش نه از روی اجبار و اکراه روی سایت قرار دادیم که دانشمندان و پژوهشگران و محققان بتوانند از آنها استفاده کنند  و در حال حاضر چهل هزار نسخه دیگر را نیز در دستور کار داریم که به زودی بر روی سایت قرار می گیرد.

 

کشورهای دیگر هم می توانند از منابع کتابخانه آستان قدس استفاده کنند؟

ما دسترسی به منابع کتابخانه آستان قدس رضوی را برای دانشمندان ، صاحبنظران و صاحبدلان فراهم می کنیم. برای همه محققان، پژوهشگران، موسسات و پژوهشگاه ها اعلام آمادگی می کنیم که می توانند با مکاتبه با کتابخانه آستان قدس رضوی ، آی پی دسترسی به منابع را تقدیم شان کنیم. همچنین در حال رایزنی هستیم که امکان دسترسی دانشمندان ، دانشجویان و فرهیختگان بیش از 100 کشور را به منابع اطلاعاتی کتابخانه آستان قدس رضوی فراهم کنیم.

 

مهم ترین برنامه آتی کتابخانه آستان قدس رضوی چیست؟

کتابخانه دیجیتال فهارس نسخ خطی یک کار بی نظیر است که تلاش می کنیم تا پایان سال راه اندازی شود. این یکی از مهم ترین برنامه های ماست. برنامه های مختلف دیگری هم داریم که در حال اجراست که از آن جمله می توان به تقدیر از واقفان اشاره کرد. در قالب برنامه های سه شنبه های فرهنگی هر هفته 10 صبح شی موزه ای و اسناد را به دنیا معرفی می کنیم و از واقف هم در آن برنامه تقدیر می شود.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته وحدت کانون های فرهنگی هنری مساجد اصفهان کانون های مساجد خبرگزاری شبستان هفته کتاب و کتابخوانی شیراز وحدت رفسنجان مریم داوری نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی هفته کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۸۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی واحد CRM در شرکت صنایع معادن و عمران رضوی

به گزارش قدس خراسان به نقل از آستان نیوز، مهدی قربانی اظهار کرد: CRM (Customer Relationship Management) مخفف مدیریت ارتباط با مشتری و هدف آن ارتباط با مشتریان و نحوه پاسخ به نیازها و در خواست‌های آن‌ها به بهترین شکل است.

مدیرعامل شرکت صنایع معادن و عمران رضوی ادامه داد: شرکت صنایع معادن و عمران رضوی با تجمیع فرآیندهای ارتباط با مشتری در یک واحد با ساختاری نظام‌مند و نیز با رویکرد تکریم مشتریان و شناسایی نیازها و انتظارات آن‌ها در خصوص هر یک از محصولات تولیدی اعم از بلوک هبلکس، پنل مسلح AAC، بتن و قطعات پیش‌ساخته بتنی، شن و ماسه، سنگ پلاک و...، این واحد را ایجاد کرده است.

شناسایی نقاط قوت و ضعف در تولید و فروش

وی درباره برنامه‌های تعریف شده در این واحد خاطرنشان کرد: در گام نخست، یک نرم‌افزار جامع سیستم ارتباط با مشتری خریداری خواهد شد تا با استفاده از آن مشتریان شرکت بتوانند با بهره‌گیری از پنل اختصاصی خود به صورت مستقیم با کارشناسان فروش ارتباط برقرار کرده و نیازها و شکایات خود را به صورت نظام‌مند مطرح کنند.

قربانی ادامه داد: وجود این نرم‌افرار جامع موجب پیگیری و ثبت درخواست‌های مشتریان تا حصول نتیجه به صورت نظام‌مند خواهد شد. ضمن این‌که تحلیل نتایج آماری حاصل از آن شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود در خصوص تولید و فروش هریک از محصولات شرکت را به دنبال خواهد داشت.

پیگیری نظام‌مند درخواست‌ها و نیازهای مشتریان

مدیرعامل شرکت صنایع معادن و عمران رضوی درباره دیگر مزیت‌های واحد CRM خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این واحد، ارتباط با مشتریان به صورت یکپارچه تجمیع می‌شود که این مهم باعث پیگیری نظام‌مند درخواست‌ها و نیازهای مشتریان خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین فرآیندهای ارائه خدمت به مشتریان مانند فرآیندهای بازاریابی، فروش و ارائه خدمات پس از فروش در این واحد مدیریت می‌شود. ضمن این‌که استفاده از نرم‌افزار CRM موجب مدیریت حجم زیاد اطلاعات مشتریان، فایل‌های مرتبط با آن‌ها و... خواهد شد.

قربانی افزود: داده‌های عملیاتی که از بازاریابی و ارتباط با مشتری جمع‌آوری شده، در این واحد به اطلاعاتی تبدیل می‌شود که علاوه‌بر ارتقاء محصولات و خدمات، در تصمیم‌گیری‌های فرآیندی و استراتژیک به شرکت کمک می‌کند. برای مثال نتایج حاصل از فروش محصولات گوناگون به شرکت، باعث افزایش تمرکز و تعیین استراتژی بازاریابی برای هر یک از آن‌ها می‌شود.

چشم‌اندازی دو ساله

مدیرعامل شرکت صنایع معادن و عمران رضوی در پاسخ به این سوال که چه چشم‌اندازی را برای این واحد متصور هستید؟ گفت: با راه‌اندازی واحد CRM انتظار می‌رود در برنامه زمانی دو ساله با تحلیل نظر مشتریان، اصلاح ساختار و فرآیندهای تولید و فروش، علاوه‌بر ارتقاء رضایت آن‌ها، فروش محصولات نیز افزایش یابد.

وی ادامه داد: این امر همچنین موجب معرفی محصولات جدید به بازار در راستای برآورده‌سازی انتظارات مشتریان خواهد شد. بدین ترتیب رضایت مشتریان به صورت چشمگیر افزایش می‌یابد و میزان شکایات وارده طی دو سال به کمتر از یک درصد می‌رسد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • ۲۵ چایخانه رضوی در استان بوشهر اجرا می‌شود
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس
  • راه‌اندازی واحد CRM در شرکت صنایع معادن و عمران رضوی
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در شهر زنجان
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در سطح شهر زنجان
  • راه اندازی داشبورد آنلاین آمارنامه ملزومات دارویی
  • راه‌اندازی داشبورد آنلاین آمارنامه ملزومات دارویی
  • نشست «سندپژوهی و سندشناسی» در کتابخانه ملی برگزار می‌شود