Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@13:30:05 GMT

سرماخوردگی و آنفولانزا تا چه زمانی واگیر دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۸۲۱۹

سرماخوردگی و آنفولانزا تا چه زمانی واگیر دارد؟

به گزارش فرارو به نقل ام اس ان، سرماخوردگی معمولی واگیردار است و می‌تواند بیش از یک عامل مزاحم باشد که تنها شما را دو روز از کار و زندگی بیاندازد. بیایید ببینیم یک سرماخوردگی تا چه مدتی مسری است و در وهله اول، دقیقا چطور از سرایت آن جلوگیری کنیم.

پیش از سرماخوردگی: یک واقعیت خنده دار این است که دوره سرایت سرماخوردگی پیش از اینکه حتی شما نشانه‌های سرماخوردگی را حس کنید، شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته دکتر راجسری نابودریپاد از مرکز پزشکی کالیفرنیا شما می‌توانید یک روز قبل از شروع علائم میکروب سرماخوردگی را پخش کنید.

سرماخوردگی: ممکن است علائم خفیفی داشته باشید و یا اصطلاحا حس کنید رو به موت هستید. در هر دو صورت اگر علائم سرماخوردگی را دارید، بیماری شما واگیردار است. دکتر نابودریپاد می‌گوید: «اگر شما تب خفیف، بدن درد، سردرد، گلو درد، سرفه یا گرفتگی بینی و سینوس دارید مطمئن باشید بیماری شما واگیر دارد.»

پس از سرماخوردگی: دوره زمانی مسری بودن بیماری شما ۵ تا ۷ روز پس از شروع علائم سرماخوردگی ادامه دارد. این مساله به آن معنی است که در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا حتی کسانی که نمی‌دانند حامل ویروس سرماخوردگی هستند می‌توانند آن را به شما منتقل کنند.

حتی همکارانی که سرماخورده اند و می‌گویند خیلی حالشان بد نیست و سر کار می‌آیند. آن‌ها هم هنوز ممکن است واگیردار باشد. آن‌ها فقط سیستم ایمنی قوی تری دارند.

دکتر نابودریپاد می‌گوید: «برخی افراد با سیستم ایمنی قوی با یک سرماخوردگی تمام عیار هم از پا نمی‌افتند. آن‌ها فقط یکی دو روزی بدن درد جزئی دارند. اما از آنجایی که بدن آن‌ها هنوز در حال مبارزه با عفونت است هنوز ممکن است بیماری آن‌ها سرایت کند و ممکن است ویروس را در همان بازه زمانی منتقل کنند.»

به این دلیل است که همیشه در خانه ماندن برای جلوگیری از سرایت ویروس به سایرین و همچنین بازیابی بدن، ایده خوبی است.

    اگر بیماری شما شدید باشد، شدیدا واگیردار است؟ ضرورتا اینطور نیست. اگرچه سرفه و عطسه بیش از حد، قطعا میزان باکتری که شما در هوا پخش می‌کنید را افزایش می‌دهد، اما اگر خیلی حالتان بد باشد دلیل نمی‌شود که بیماری شما واگیردارتر است.

دکتر نابودریپاد می‌گوید: «شدت علائم بیماری شما اغلب بیشتر بازتاب سیستم ایمنی شماست تا اینکه به تراکم بیشتر ویروس‌ها مربوط باشد. یک ویروس مشابه می‌تواند در بدن افراد مختلف نشانه‌های کاملا متفاوتی ایجاد کند. سرماخوردگی که کمترین آزار را به شما می‌رساند ممکن است در سالمندان یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به برونشیت ویروسی شدید تبدیل شود.»

با این وجود، اگر احساس ضعف می‌کنید احتمالا مراجعه به پزشک ایده خوبی باشد. پیشنهاد برتی برگمن، پزشک مراقبت‌های اولیه برای مراجعه به پزشک این است: «اگر تب، درد‌های موضعی در گوش و سینوس شما بیشتر شد یا علائم بیماری بدون اینکه بهبود یابد برای بیش از یک هفته ادامه داشت.»   چطور ویروس سرماخوردگی پخش می‌شود؟ رایج‌ترین علائم سرماخوردگی در شما باکتری را در فضای اطراف پخش می‌کنند، برای یک ویروس سرماخوردگی کار راحتی است که در هوا منتشر شود. نابودریپاد می‌گوید: «وقتی شما سرفه یا عطسه می‌کنید می‌توانید ویروس‌های تنفسی فوقانی را منتقل کنید، پس وقتی سرفه یا عطسه می‌کنید، جلوی دهان خود را با آرنج بگیرید و مرتب دست خود را بشویید. گاهی سرفه در یک پارچه یا دستمال کاغذی می‌تواند به جلوگیری از انتقال ذرات عفونی تنفسی به همکارانتان مفید باشد.»  
سرماخوردگی معمولی تنها از طریق ذرات هوا منتقل نمی‌شود. نابودریپاد می‌گوید: «هرچیزی که شامل بزاق یا ذرات تنفسی باشد می‌تواند مسری باشد. به این دلیل است که عدم استفاده از فنجان یا ظروف مشترک مهم است. این موضوع در مورد بوسیدن هم صادق است. همچنین مطمئن شوید صفحه کلید، موس و تلفن مشترک را تمیز و ضد عفونی کنید و قبل از دست دادن یا لمس افراد دیگر دست خود را بشویید.»   چطور می‌توانید از سرایت سرماخوردگی جلوگیری کنید؟ این کار ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. دکتر برگمن می‌گوید: «سیستم ایمنی خود را قوی کنید و از موارد احتیاطی اصولی در تماس با دیگران پیروی کنید.» برای تقویت سیستم ایمنی بدن از پایه شروع کنید. «مطمئن شوید به اندازه کافی می‌خوابید و ورزش می‌کنید، رژیم غذایی سالمی شامل مقدار مناسبی سبزیجات تازه داشته باشید.»

و لطفا دستان خود را بشویید. دکتر برگمن می‌گوید: «شستن دست هایتان یا استفاده از ضدعفونی کننده دست به طور دوره‌ای و بعد از اینکه با کسی که سرماخوردگی داشته است تماس داشتید، ایده خوبی است. البته لازم نیست زیاده روی کنید. اینکه در معرض میکروب‌ها هستید سیستم ایمنی شما را می‌سازد.»  
محل کار خود را تمیز کنید و محل‌های مشترک را ضدعفونی کنید و فاصله مناسب را از کسانی که ممکن است بیماری واگیر داشته باشند حفظ کنید. در هنگام سفر به چیز‌هایی که ممکن است شامل ویروس و باکتری باشند دست نزنید.

وقتی علائم بیماری را دیدید سریع اقدام کنید. دکتر کری کم می‌گوید: «اولین کاری که باید در لحظه‌ای که نشانه بیماری را حس می‌کنید انجام دهید نوشیدن آب کافی، استراحت و خواب است. همچنین مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بخورید که کمک می‌کند بدن شما با ویروس مبارزه کند. این اقدامات می‌تواند از شما در برابر بیماری حفاظت کند و شدت آن را در هنگام شروع کم کند.»

مهم‌تر از همه، میکروب‌ها را پیش خودتان نگه دارید! دکتر نابودریپاد، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در خانه بمانید و استراحت کنید. اینگونه به خودتان و همکارانتان لطف می‌کنید.» برای حفظ سلامت عمومی از خانه کار کنید. اما گر مجبور هستید در فضای عمومی ظاهر شوید مطمئن شوید در دستمال کاغذی عطسه و سرفه می‌کنید و و مرتب دستتان را بشویید.       

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۸۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟

 به گزارش تابناک، متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی ها به ام اس مبتلا شد.

آنها امیدوارند این آنتی بادی ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام‌ اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آنها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام‌ اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آنها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی - آنتی بادی هایی که می توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام‌ اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام‌ اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم