Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@12:23:41 GMT

نیازهای تغذیه‌ای سالمندان

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۸۲۹۶

نیازهای تغذیه‌ای سالمندان

با افزایش سن، میزان توده عضلانی بدن کاهش می یابد که این امر به دلیل کاهش فعالیت بدنی و شرایط دوران سالمندی رخ می دهد. و این امر باعث کاهش میزان متابولیسم بدن خواهد شد. بنابراین جهت جبران این افت متابولیسم یا باید میزان دریافت غذایی کاهش یابد یا میزان فعالیت بدنی افزایش یابد یا هر دو تا شاهد افزایش وزن در این دوران نباشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌پس از ۶۵ سالگی حداقل نیاز پروتئینی یک گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن است و البته این مقدار در سالمندان دیابتی و دارای بیمار کلیوی متفاوت است که باید زیر نظر متخصص تغذیه بررسی و محاسبه شود.

‌میزان کربوهیدرات ۴۵ تا ۶۵ درصد انرژی روزانه با تاکید بر کربوهیدرات های پیچیده جهت جلوگیری  از یبوست،   ۲۵ تا ۳۰ درصد کالری از چربی ها با اسیدهای چرب اشباع کمتر از ۱۰ درصد کالری و به حداقل رساندن اسیدهای چرب ترانس توصیه شده است و  محدودیت شدید چربی در این دوران قابل توصیه نیست.
توده عضلانی بدن با افزایش سن کاهش می یابد که این امر روی درصد آب بدن تاثیر دارد و بی آبی در سالمندان می تواند ناشی از کاهش دریافت مایعات، کاهش عملکرد کلیه، افزایش اتلاف مایعات ناشی از مصرف دیورتیک ها و مسهل ها باشد.
همچنین سالمندان به دلیل اختلال در حس تشنگی، ترس از عدم توانایی در نگهداری ادرار،  ‌و وابستگی به دیگران برای دادن نوشیدنی در معرض خطر بی آبی هستند و اغلب این بی آبی در سالمندان تشخیص داده نمی شود و دریافت مایعات حداقل ۱۵۰۰ میلی لیتر در طول روز سبب اطمینان از وضعیت مناسب آب می شود، در صورت عدم تمایل به مصرف آب، می توان از دمنوش های طبیعی یا سبزیجات استفاده کرد.
سالمندان به دلیل کاهش ترشح اسید معده در معرض خطر کمبود ویتامین ب ۱۲ قرار دارند، به همین دلیل توجه به دریافت منابع این ویتامین حائز اهمیت است و  ویتامین ب ۱۲ در منابع حیوانی وجود دارد بنابراین گیاهخواری مطلق توصیه نمی شود.
‌تحقیقات نشان داده اند ۳۰ تا ۴۰ درصد سالمندانی که دچار شکستگی لگن بوده اند کمبود ویتامین دی داشتند. بنابراین حتما باید سطوح این ویتامین اندازه گیری شود و در صورت لزوم مکمل مصرف شود.

رژیم غذایی غنی از پتاسیم می تواند اثر سدیم را بر فشار خون خنثی کرد، بنابراین باید سالمندان را تشویق  کرد تا میزان توصیه شده ۴۷۰۰ میلی گرم در روز پتاسیم را از طریق غذاها به ویژه میوه ها و سبزیجات را دریافت کنند و سالمندان هم در معرض هیپوناترمی (کاهش سدیم خون) و هم هیپر ناترمی (افزایش سدیم خون)  قرار دارند.

‌انحطاط ماکولای چشم علت کوری در افراد بالاتر از  ۶۵ سال است و ممکن است با افزایش خطر سکته مغزی در ارتباط باشد، رژیم غذایی غنی از سبزی ها و میوه ها می تواند سبب تاخیر یا مانع از پیشرفت انحطاط ماکولای چشم شود.
‌مواد مغذی که در کاهش شنوایی در این دوران نقش دارند، ویتامین دی و ویتامین B۱۲ م است.

کمبود B۱۲ در ارتباط با وزوز گوش، پیرگوشی و کاهش شنوایی بوده که جهت جلوگیری از کمبود این ویتامین باید به دریافت غذایی این ویتامین توجه ویژه کرد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی‌

برچسب‌ها سوء تغذیه سالمندان بهداشت و درمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سوء تغذیه سالمندان بهداشت و درمان سوء تغذیه سالمندان بهداشت و درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۸۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت کلی بدن دارد. این ویتامین برای رشد و توسعه سلول‌های عضلانی، عملکرد مناسب و سازگار سیستم ایمنی، حفظ سلامت سیستم اسکلتی و موارد دیگر ضروری است. به همین دلیل است که سطوح ناکافی یا کمبود ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به بیماری و عفونت، تخریب استخوان و بسیاری دیگر از پیامدهای منفی سلامتی را افزایش دهد.

به گزارش خبرآنلاین، کمبود ویتامین D بسیار رایج است و در سراسر جهان، حدود ۱ میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عواملی که خطر کمبود ویتامین D را افزایش می دهند عبارتند از:

رنگ پوست، محل زندگی، توانایی بدن برای جذب ویتامین D، قرارگیری در معرض نور خورشید، شرایط پزشکی، وزن بدن.

مصرف بیش از حد و تصادفی ویتامین D تحت شرایط زیر پیش می‌آید:

خطاهای نسخه، استفاده نادرست از مکمل‌های ویتامین D با دوز بالا و ...

افزایش مصرف ویتامین D چه عوارضی را به دنبال دارد؟

۱. افزایش سطح ویتامین D موجود در خون

سطوح ویتامین D بیشتر از ۱۰۰ نانوگرم در میلی لیتر ممکن است مضر باشد. در مواردی که افراد مگادوز (دوزهای بسیار بالا) مکمل‌های ویتامین D را برای مدت طولانی مصرف می‌کردند، علائم مسمومیت در سطوح خونی بسیار بالا گزارش شده است.

بیشتر موارد مسمومیت ویتامین D ناشی از دوز نامناسب مکمل و اشتباهات تجویزی است.

۲. افزایش سطح کلسیم خون

ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، کلسیم خون شما ممکن است به سطوحی برسد که علائم ناخوشایند و بالقوه خطرناکی ایجاد کند.

علائم هایپرکلسمی (کلسیم بالا) عبارتند از:

ناراحتی‌های گوارشی مانند استفراغ، حالت تهوع، یبوست و درد معده خستگی، سرگیجه، توهم و گیجی بی‌اشتهایی ادرار بیش از حد سنگ کلیه، آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه فشار خون بالا و ناهنجاری‌های قلبی کم‌آبی بدن

هایپرکلسمی معمولاً پس از مصرف مگادوز ویتامین D برای مدت طولانی ایجاد می‌شود و نوعی تهدید برای سلامتی به شمار می‌آید.

۳. تغییر وضعیت روانی

هایپرکلسمی می‌تواند منجر به تغییر وضعیت روانی در افراد مبتلا به مسمومیت ویتامین D شود. افراد مبتلا به هایپرکلسمیِ ناشی از مسمومیت ویتامین D معمولاً علائمی مانند گیجی، افسردگی و روان پریشی دارند. در موارد شدید، کما نیز گزارش شده است.

۴. عوارض کلیوی

در برخی موارد، مسمومیت ویتامین D می‌تواند منجر به آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه شود. این به این دلیل است که داشتن ویتامین D بیش از حد در بدن می‌تواند منجر به سطوح بالای کلسیم شود که همین امر منجر به از دست دادن آب از طریق ادرار زیاد و کلسیفیکاسیون (انباشت کلسیم) کلیه‌ها می‌گردد.

هایپرکلسمی همچنین می‌تواند باعث انقباض عروق خونی کلیه و در نهایت افت عملکرد کلیه ‌شود.

منبع: healthline

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • زلفی گل: افزایش ۳ برابری مبلغ قرارداد‌های استادان با صنایع/ میزان اختصاص گرنت به رساله‌های دکتری و طرح‌های تحقیقاتی اعلام شد 
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • بیش از ۱۰ برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان