Web Analytics Made Easy - Statcounter

قصه‌اش جان می‌دهد برای تبدیل شدن به یک فیلم پرفراز و نشیب، با پایانی غافلگیرکننده و تلخ. داستان سعید علی‌حسینی از روز‌هایی که امید اول جابه‌جایی رکورد دنیا بود، تا محرومیت هشت ساله، بازگشت دوباره و امید به درخشش در المپیک و پایانی زودهنگام با امضای نامه بازنشستگی در ۳۱ سالگی، قلب هر کسی را می‌خراشد.   به گزارش اعتماد، علی‌حسینی همشهری حسین رضازاده، آمده بود تا بعد از خداحافظی مردی که چندان دوستش نداشت، رکورد او را مال خود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که سال ۲۰۰۳ قهرمان نوجوانان جهان شد و در رده سنی جوانان رکورد جهان را شکست، مقام‌های ورزش ایران یک طلای المپیک را برای ایران کنار گذاشتند. اما در آبان ۱۳۸۹ اتهام دوپینگ او تایید شد و فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، او را مادام‌العمر از حضور در مسابقات رسمی وزنه‌برداری محروم کرد. دنیا روی سر این ورزشکار آوار شد. یک سال تمام طول کشید تا محرومیت موقت او به چنین محرومیت سنگینی تبدیل شود. در آن یک سال، علی‌حسینی روز‌های عجیبی را پشت‌سر گذاشته و همچنان تمرین می‌کرده به این امید که رای او برگردد. زمانی که بعد از سال‌ها به پرونده او نگاه می‌اندازیم، کم‌کاری فدراسیون وزنه‌برداری ایران در پرونده او مشهود است و به اندازه کافی سماجت برای نجات این قهرمان صورت نگرفت.   شنیده‌های غیررسمی از اطراف وزنه‌برداری، فدراسیون جهانی این رشته را یک فدراسیون فاسد به تصویر می‌کشد و مروری بر مصاحبه‌های بزرگان این رشته و افرادی که سال‌ها در این سیستم حضور داشته‌اند، تاییدی بر این تصور به وجود آمده است. علی‌حسینی در تمام سال‌های محرومیتش مدعی بود دوپینگ نکرده و دسیسه دشمنانش او را به این روز انداخته است.   سعید، آن‌قدر به خودش مطمئن بود که به دادگاه عالی ورزش هم شکایت برد، اما هیچ چیز آن‌طور که او می‌خواست پیش نمی‌رفت و روند همه چیز بسیار کند بود. علی‌حسینی برای نزدیک به یک دهه، بدون اینکه اجازه حضور در هیچ مسابقه رسمی‌ای داشته باشد، در تنهایی خودش تمرین کرد و وزنه زد. روز‌ها و شب‌هایش با فولاد سرد می‌گذشت و امیدوار بود روزی حقانیتش ثابت شود.   سرانجام با تغییر قوانین محرومیت علی‌حسینی به ۸ سال کاهش پیدا کرد و پسر سخت‌کوش اردبیلی در سال ۲۰۱۷ جواز حضور در مسابقات جهانی را پیدا کرد. او با مدال نقره قهرمانی جهان امریکا در سال ۲۰۱۷ به «تخته» بازگشت و بالاتر از بهداد سلیمی قرار گرفت. سعید یک سال بعد در مسابقات آسیایی جاکارتا، به مدال نقره رسید.   او رفته‌رفته آماده قهرمانی جهان می‌شد و امیدوار بود با کسب جواز حضور در المپیک، رویای همیشگی‌اش را به واقعیت تبدیل کند. او به خبرنگاری لحظاتی بعد از کسب اولین مدال بعد از محرومیت از این گفت که به چه چیز‌هایی فکر می‌کرده: «روز‌هایی که می‌توانستم باشم و نبودم و اتفاقاتی که افتاده بود؛ هر چیزی که هشت سال به آن فکر کرده بودم از جلوی چشمانم رد شد.»   ماه گذشته، اما نام سعید علی‌حسینی بر اثر اشتباه فدراسیون برای مسابقات جهانی سوییس رد نشد و او شانس کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را از دست داد. در آغاز همین هفته، علی‌حسینی که دیگر امیدی به حضور در المپیک نداشت، با حضور در فدراسیون وزنه‌برداری نامه بازنشستگی‌اش را امضا کرد و قصه‌اش به غم‌انگیزترین شکل به پایان رسید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: سعید علی حسینی قهرمان وزنه برداری دوپینگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۸۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکوت برادران گرایی بعد از اعلام شرایط جدید ملی‌پوش شدن‌شان؛ قهرمان المپیک به مبارزه با سعید اسماعیلی تن می‌دهد؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رقابت‌های کشتی المپیک ۱۵ تا ۲۱ مرداد ماه در پاریس و حدودا دو ماه بعد از آن نیز مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی همراه با امید‌های جهان در آلبانی به انجام خواهد رسید.

کشتی فرنگی ایران که اولین تیم جهان است سهمیه‌هایش را برای حضور در المپیک کامل کرده و با ۶ کشتی‌گیر به فرانسه خواهد رفت، علاوه بر این نفرات، چهار ملی‌پوش بزرگسال را نیز روانه تیرانا -درصورت صدور ویزا- خواهد کرد تا برای کسب نشان جهانی در اوزان غیرالمپیکی ۵۵، ۶۳، ۷۲ و ۸۲ کیلوگرم تلاش کنند.

طبق اتفاقاتی که در چرخه انتخابی تیم ملی رخ داد و همچنین وعده فدراسیون مبنی بر اینکه هر کسی سهمیه المپیک را در گزینشی‌ها بگیرد، خودش هم ملی‌پوش خواهد شد، تا اینجای کار محمدهادی ساروی با غلبه بر بالی و امین میرزازاده با عبور از هدایتی و همچنین امین کاویانی‌نژاد و علیرضا مُهمدی با کسب سهمیه المپیک در بیشکک، ملی‌پوش المپیک شده‎‌اند و برای دو وزن دیگر نیز کادرفنی تیم ملی اعلام کرد مهدی محسن‌نژاد – امیررضا ده‌بزرگی و محمدرضا گرایی – سعید اسماعیلی در تورنمنت رنکینگ‌دار بوداپست با هم رقابت خواهند کرد و نفر برتر صاحب دوبنده تیم ملی خواهد شد.

همچنین باتوجه به اتفاقاتی که در وزن ۷۷ کیلوگرم رخ داد و گرایی هم در چند سال اخیر عملکرد ضعیفی در این وزن داشته و در چرخه ۲۰۲۴ هم به دلیل پرتاب بطری و محرومیت از سوی اتحادیه جهانی، غیبت داشت، این کشتی‌گیر حالا می‌تواند در چرخه ۸۲ کیلوگرم شانس خود را برای حضور در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی امتحان کند و شانسی برای حضور در پاریس ندارد.

برادر کوچکتر هم که بعد از طلای المپیکش، باتوجه به شرایط وزنی خود به هیچ وجه مسابقه انتخابی نداده و در این سال‌ها از سوی هر دو کادرفنی وقت – محمد بنا و حسن رنگرز- حفظ شده و مسابقه‌ای هم پیش از مسابقات جهانی، سر وزن قانونی نداده، بعد از چند سال باید پیش از المپیک، با دو کیلوگرم ارفاق وزنی مبارزه انتخابی بدهد و اگر از آن سربلند بیرون آمد، صاحب دوبنده تیم ملی در المپیک شود.

برای کشتی‌گیری که چند سالی است بدون انتخابی و البته باتوجه به اختلاف فنی زیادی که با رقبای داخلی‌اش داشت، ملی‌پوش شده، اینکه امسال باید مبارزه انتخابی بدهد، تصمیم رضایتبخشی نیست. ضمن اینکه او در این سال‌ها همه تورنمنت‌های بین‌المللی که تجربه کرده در ۷۲ کیلوگرم بوده و حالا باید به وزن ۶۹ کیلو (مسابقات رنک‌دار با دو کیلوگرم ارفاق وزنی برگزار می‌شود) رسیده و با حریف جوان و بسیار باانگیزه‌اش که یک سال است روند رو به رشدی داشته و در چرخه ۲۰۲۴ هم به هر میدانی اعزام شده، با طلا برگشته است، انتخابی بدهد.

گرایی هنوز به لحاظ رسانه‌ای و مجاری، واکنشی نسبت به این تصمیم نشان نداده، اما این قطعا تصمیمی نیست که از آن استقبال کند چراکه او هم معتقد است فقط یک بار می‌تواند درسال سر وزن قانونی کشتی بگیرد که آن هم باید المپیک باشد.

محمدعلی گرایی هم که تلاش زیادی برای بخشش محرومیتش از سوی اتحادیه جهانی داشت، حالا صرفا می‌تواند شانس خود را در وزن غیرالمپیکی امتحان کند.

آیا دو برادر به چرخه اعلام شده جدید، تن خواهند داد و برادر کوچکتر برای تکرار طلای المپیک قبلی خود، با سعید اسماعیلی در بوداپست رقابت می‌کند و برادر بزرگتر هم با نفر اول وزن ۸۲ کیلوگرم مبارزه خواهد کرد؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سکوت برادران گرایی بعد از اعلام شرایط جدید ملی‌پوش شدن‌شان؛ قهرمان المپیک به مبارزه با سعید اسماعیلی تن می‌دهد؟
  • شجاعی: علت پشت کردن بازیکنان به تیم ملی والیبال باید روشن شود/ کسب سهمیه المپیک شرط دارد
  • اعلام میزبانان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ جهان
  • میزبان رقابت های وزنه برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028 مشخص شد
  • میزبانان رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ مشخص شدند
  • اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸
  • ترکیب تیم وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان همدان مشخص شد
  • جدال محمدرضا گرایی و سعید اسماعیلی؛ قهرمان المپیک به پاریس می‌رود یا پدیده فرنگی؟
  • جمالپور: حق کشتی فرنگی خوزستان داشتن ۲ مربی در المپیک است
  • با این سرمربی خیلی به حضور در المپیک خوش‌بینم