Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:46:28 GMT

خشکسالی حیات گیاهی و جانوری زیمبابوه را تهدید کرد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۹۱۳۶

خشکسالی حیات گیاهی و جانوری زیمبابوه را تهدید کرد

این خشکسالی که برخی تحلیل گران و رسانه های بین المللی و منطقه ای آنرا طی یک دهه اخیر بی سابقه توصیف می کنند بر اثر تغییرات زیست محیطی عارض شده و حتی زندگی انسانی و اقتصاد این کشور و کشورهای همسایه را در معرض خطر جدید قرار داده است.

بطور مثال پایگاه خبری "زیم نیوز" زیمبابوه روز چهارشنبه گزارش داد که خشکسالی تازه در این کشور موجب مرگ بیش از ۲۰۰ راس فیل و کمبود مواد غذایی برای انسان ها و حیوانات شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش به نقل از مقامات سازمان محیط زیست زیمبابوه اعلام کرد که طی ۲ ماه اخیر بیش از ۲۰۰ راس فیل و بسیاری از حیوانات ریز و درشت دیگر در جنگل های طبیعی خارج از کنترل و مدیریت دولت جان خود را در جستجوی آب ناشی از گسترش خشکسالی در این کشور از دست دادند.

سازمان مدیریت پارک‌های طبیعی و حیات وحش زیمبابوه نیز دیروز اعلام کرد که دولت این کشور بر اثر این خشکسالی شدید مجبور شد صدها حیوان وحشی را به مناطق پرآب تر این کشور انتقال دهد و روند این نقل و انتقالات که آسان هم نیست همچنان ادامه دارد.

تیناشی فاراوو، سخنگوی این سازمان دیروز به روزنامه دولتی "هرالد" این کشور گفته بود که مخازن آب به دنبال خشکسالی امسال در پارک ملی "هوانگ" در حال خشک شدن هستند، پارکی که در منطقه خشک غربی زیمبابوه واقع شده و بیشترین جمعیت فیل را در این کشور دارد.

وی گفت که اگرچه فیل ها خسارت عظیمی به پوشش گیاهی این پارک ملی وارد کرده اند و این پارک ظرفیت ۱۵ هزار فیل را دارد، اما هم اکنون بیش از ۵۰ هزار فیل در آن زندگی می کنند و به تدریج در حال تلف شدن هستند.

این مقام زیمبابوه ای گفت که سازمان مدیریت حیات وحش زیمبابوه تاکنون تلاش داشته است با حفر چاه به بهبود اوضاع کمک کند اما این پارک منابع مالی کافی در اختیار ندارد.

روزنامه گاردین انگلیس نیز آمار تلفات از میان دیگر حیوانات ساکن در پارک های "مانا پولز" و هوانگ زیمبابوه را نامشخص خوانده و نوشت که صدها فیل و ده ها شیر توسط مقامات حفظ محیط زیست این کشور تاکنون جابجا شده و یا می شوند.

این روزنامه به نقل از ساکنان روستای "جاتشونه" در نزدیکی این پارک ملی که طی یک ماه اخیر ویدئو کلیپ های زیادی را از روند نابودی زیست گاه ها و مرگ و میر حیوانات در شبکه های اجتماعی منتشر کرده و یا شخصا برای نجات جان این حیوانات وارد عمل شدند، نوشت که روند نابودی این جنگل ها و مراتع و جانوران ساکن در آنها به رغم تلاش قابل توجه دولت زیمبابوه، همچنان ادامه دارد.

این منابع محلی ساکن در منطقه مرزی با کشور همسایه بوتسوانا، محل اصلی شرب این حیوانات وحشی را آب های سد "میاتنگوه" یا "مابهونگانه" به معنی "شیر غران" اعلام کرده و گفتند که از آنجایی که دیواره این سد در سال ۲۰۰۵ فرو ریخته بود و دولت تاکنون نتوانسته اقدامی عمرانی برای این سد انجام دهد، جان حیوانات این جنگل بیشتر در خطر قرار دارد.

در هر حال دولت زیمبابوه تلاش های خود را برای مدیریت بر این بحران پیشتر آغاز کرده و به گزارش تلویزیون "اس ای بی سی" آفریقای جنوبی قرار است ۶۰۰ فیل، ۲ هزار گوزن، ۵۰ بوفالو، ۴۰ زرافه و شمار زیادی حیوان دیگر طی عملیاتی به پارک‌های طبیعی "چیزاریرا"، "ساپی" و "ماوورادونها" منتقل شوند.
این تصمیم پس از آن گرفته شد که ۲۰۰ فیل به دلیل خشکسالی تلف شدند. زیمبابوه دارای ۸۵ هزار راس فیل بوده و پس از بوتسوانا دارای بیشترین شمار فیل‌ها در جهان است.
پیش بینی می‌شود عملیات انتقال این تعداد حیوان وحشی به مناطق جدید ۳ میلیون دلار هزینه دربر داشته باشد.

روزنامه هرالد دیروز در گزارش دیگری به نقل از مقامات پارک ملی "هوانگ" اعلام کرد که با وجود هزینه‌بر و دشوار بودن عملیات جابجایی حیوانات، مقامات در حال حفر گودال‌هایی به عمق ۴۰۰ متر برای فراهم کردن امکان دسترسی این حیوانات به آب هستند.

هم‌چنین کمبود مواد غذایی و آب در پارک‌های ملی حیات وحش این کشور درگیری‌های میان انسان و حیات وحش را بدتر می‌کند، چرا که حیوانات در جستجوی منابع آب و غذا از پارک‌ها به اراضی عمومی می‌گریزند.

براساس این گزارش، امسال خشکسالی به شدت بر تولید محصولات زراعی زیمبابوه نیز تاثیر بسیار منفی گذاشته است.

گزارش می شود که در خلال یک بحران شدید اقتصادی یک سوم جمعیت این کشور با کمبود مواد غذایی روبرو هستند.

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ماه اوت (مرداد) گزارش داد که دو میلون نفر در این کشور با خطر گرسنگی شدید روبرو هستند.

پارک‌های حیات وحش زیمبابوه به شدت نیاز به سرمایه‌گذاری در منابع آب دارد تا از مرگ و میر حیوانات وحشی جلوگیری کرده و در نهایت از انسان‌ها در برابر حیوانات محافظت کند.

این در حالی است که پایگاه خبری آفریکن نیوز نیز روز دوشنبه به نقل از نیل نیانگوا، مدیر جنوب آفریقای موسسه امداد رسانی بین المللی (آکسفام) اعلام کرده بود که ادامه خشکسالی های چند سال اخیر و قحطی های متعاقب آن در کشورهای جنوب آفریقا از جمله زیمبابوه موجب شده است که علاوه بر جان بیش از ۴۵ میلیون نفر، محیط زیست جانوری و گیاهی این کشورهای جنوب آفریقا نیز در خطر جدی قرار گیرد.

وی از اقدامات جدید آکسفام برای امدادرسانی فوری این نهاد بین المللی برای ارسال آذوقه به بخش های از این سه کشور خبر داد و گفت: کاهش باران های فصلی و افزایش دما در این کشورها موجب شد تا ذخایر آبی در این منطقه از جهان به پایان برسد و مردم و حیوانات اهلی و حتی وحشی هم نتوانند غذای خود را از این محیط زیست تامین کنند.

نیانگوا اظهار داشت: بخش های از زیمبابوه از سال ۱۹۸۱ کمترین بارش های فصلی را تجربه می کند به همین دلیل بیش از ۵.۵ میلیون نفر فقط در این کشور در معرض خطر جانی قرار دارند، در حالی که وضعیت در زامبیا که بیشتر تولید ذرت را در این منطقه دارد نیز به دلیل از بین رفتن تولیدات کشاورزی ناشی از خشکسالی طی چند سال نتواند نیاز شهروندان کشورهای منطقه را با این محصول راهبردی تامین کند.

آکسفام و صلیب سرخ جهانی نیز پنج شنبه گذشته در گزارشی اعلام کردند که وخامت اوضاع زیستی در این منطقه از جهان موجب شده است تا سازمان ملل مجبور شود امدادرسانی به ۱۱ میلیون نفر جمعیت این منطقه را طی ماه های جاری در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کایتانو چونگو، دبیرکل صلیب سرخ جهانی در زامبیا نیز چندی پیش تاثیر خشکسالی بر حیات وحش در کشورهای جنوب آفریقا را نیز بسیار وخامت بار توصیف کرد و گفت که خشکسالی سال جاری موجب شد تا در این مدت ۱۰۵ راس فیل فقط در زیمبابوه جان خود را از دست بدهند.

این منطقه از جهان معمولا تحت تاثیر پدیده آب وهوایی "ال‌نینو" که سیستم بارندگی و در نتیجه فعالیت های کشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهد، با بدترین خشکسالی ۳۵ سال اخیر خود روبرو هستند.

خشکسالی زندگی بسیاری از ساکنان این منطقه را تهدید می کند چرا که ذخایر غذایی این گروه ها تمام شده و دسترسی آنها به آب آشامیدنی نیز بسیار محدود شده است، به طوری که در برخی از نقاط این کشورها، چشمه ها و رودخانه ها خشک شده، زمین های کشاورزی از بین رفته ودامها به علت نبود آب و علف تلف می شوند.

کمیته منطقه ای آژانس های بشردوستانه در جنوب آفریقا اعلام کرد که این کمیته نزدیک به دو میلیارد دلار برای ارائه کمک های اساسی به جمعیت قحطی زده از ساکنان هفت کشور منطقه نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژوهانسبورگ، سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) چندی پیش کمک های کشاورزی فوری ۱۰۹ میلیون دلاری را برای ۱۰ کشور جنوب آفریقا که با پیامدهای گسترده خشکسالی روبرو شده اند، درخواست کرد.
دوفصل خشکسالی متوالی سال های اخیر در جنوب آفریقا و امسال که به لحاظ کمی بارندگی بدترین دوره  در ۳۵ سال اخیر بوده است، زندگی ساکنان این منطقه را به ویژه در مناطق روستایی به شدت مختل کرده و موجب افزایش بهای محصولات کشاورزی پایه به ویژه ذرت شده است که قوت غالب مردم این کشورها است.

چندی پیش بود که "جامعه اقتصادی جنوب آفریقا "موسوم به "سادک- SADC " آثار خشکسالی بر زندگی مردم جنوب قاره آفریقا را بسیار جدی ارزیابی و اعلام کرد که مردم این منطقه از جهان به حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارند تا بتوانند با آثار خشکسالی مقابله کنند.

برچسب‌ها محیط زیست زیمبابوه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست زیمبابوه محیط زیست زیمبابوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۹۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالاریا مهم ترین بیماری انگلی تهدید کننده سلامت بشر در دنیا+ فیلم

 صحبتی، مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: یکی از مهمترین چالش‌هایی که در بخش سلامت با آن درگیر هستیم بیماری‌هایی هستند که تحت عنوان بیماری‌های منتقله توسط ناقلین از آنها نام برده می‌شود. بیماری‌هایی مثل مالاریا، سالک، تب کریم کنگو و این اواخر بیماری مثل تب دنگ که از طریق پشه آئدس منتقل می‌شوند جزو این بیماری‌ها هستند و بار عمده‌ای از بخش بیماری عفونی رو به خود اختصاص می‌دهند.

او افزود: مالاریا به عنوان مهم‌ترین بیماری انگلی تهدید کننده سلامت بشر در دنیا شناخته شده است و در کشور ما هم یک قدمت چند هزار ساله دارد که کمتر از ۱۰۰ سال پیش بیش از ۲۰۰ هزار مورد ابتلا به این بیماری سالیانه اتفاق می‌افتد و در سطح دنیا سالانه ۶۰۰ هزار مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری ثبت می‌شود.

صحبتی ادانه داد: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است. کشور ما از دیرباز درگیر این بیماری بوده و بیش از ۷۰ سال است که برنامه‌های مبارزه با این بیماری در سطح کشور در حال اجرا است. در حال حاضر تعداد افراد مبتلا به این بیماری به کمتر از هزار مورد رسیده است و طی دو سه سال اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و تغییرات آب و هوایی که در منطقه اتفاق می‌افتد، شرایط برای رشد و تکثیر ناقل این بیماری فراهم شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • مالاریا مهم ترین بیماری انگلی تهدید کننده سلامت بشر در دنیا+ فیلم
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • ۱۰ ماه حبس برای تهدید کننده کنسولگری ایران در پاریس
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • آب شیرین‌کُن شناور راهکاری فناورانه برای مبارزه با خشکسالی
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها