آقای همایون شجریان رویاهایمان را تبدیل به کابوس نکنید
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۰۹۴۶
این ماجرا از چند جهت جای تعمق دارد که به ترتیب وقوع و نه اهمیت بررسی میشوند:
یک: چرا یک آهنگساز که آن هم برای همایون شجریان و علیرضا قربانی به دنبال ترانه است در اینترنت به دنبال شعر میگردد؟ یعنی کتاب و کاغذ و چاپ و اعتبار آنچه چاپ شده اینطور از کشور رخت بربسته که در چنین روند هم نمیتواند جایی داشته باشد؟ اینطور عادتها در مملکت ما تغییر کرده که همین اینترنت با انواع و اقسام غلطهایی که در آن دیده میشود و با بخشی که اصلا به صورت رسمی به عنوان «فیک نیوز» شناخته میشود منبع استناد است؟ آیا فردی همچون مهیار علیزاده که خود را همکار بزرگان موسیقی ایران میداند از این وضعیت آگاه نیست؟ چطور میشود به جای دست گرفتن کتاب، و لذت غرق شدن در کلام ه.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دو: بعد از خطای فاحش علیزاده باید سراغ همایون شجریان رفت. (این نوشته آگاهانه بیشتر همایون شجریان را در نظر دارد زیرا نه شناختی از علیرضا قربانی دارم و نه علاقهای به کارهایش.) چطور است که همایون شجریان نمیتواند تشخیص دهد یک شعر متعلق به هوشنگ ابتهاج نیست؟ در حقیقت این اصلا انتظار زیادی از فردی در جایگاه همایون شجریان نیست که توانایی تشخیص شعر سایه را داشته باشد. اگر همایون شعر سایه را از غیر تشخیص ندهد و ملودی اصل را از تکراری، پس تفاوت او با دیگرانی که بسیارند و میآیند و احتمالا چند سالی دیگر نه ردی از آنان هست و نه صدایی چه خواهد بود؟ ما برای همایون آیندهای طولانی امید داریم... درخششی در اوج... امیدی که با رنگ صدای او به قلبهای جوانان جاری شود... نوری که از مسیر رو به پیشرفت او در دلها بتابند... قرار نیست همایون همانند هرکسی باشد، او از ابتدا خود را مانند کسی که رهگذری در دنیای موسیقی است و ته صدایی دارد و آمده چندی پولی دربیاورد و شهرتی بهم بزند نشان نداد که حالا ما به این وضعیت رضایت دهیم. او توقعی ایجاد کرد که حالا باید پاسخگو باشد... زمانی که همایون با کنسرتهای طولانی این تصور را ایجاد میکرد که به دنبال بخش مادی کار است، تا جایی که شنونده کلامم سکوت کند از او دفاع میکردم و میگفتم جوان است و مایل به دیده شدن، پس کار خوب خود را همه جا میبرد... اما از او انتظار نمیرفت ثابت کند هنرش چندان که تصور میشد برایش اهمیت ندارد. او همایون شجریان است... اگر برای فردی همچون مهیار علیزاده گشتن در اینترنت به معنای یافتن شعر سایه است، برای او نباید ماجرا به همین سادگیها باشد... همایون شجریان یا باید شعر سایه را بشناسد یا باید خود از روی کتاب آن را بخواند، وقتی او به فردی دیگر اعتماد میکند چه چیز غیر از بیتوجهی یا ناامیدانه و غمگینانه کمسوادی جلوه میکند؟
سه: مواجهه رسانهها چرا باید با ماجرایی مثل عکس گرفتن در ایرانمال با خطایی اینچنینی اینطور متفاوت باشد؟ آیا انتقاد به ایرانمال و داد و هوار سردادن درباره آن بیشتر سروصدا میکند و مخاطب جلب میکند تا اینکه بگوییم کسی که میتواند فخر موسیقی جوانان ایران باشد، خود را در حد خوانندگان عامی پایین آورده است؟ وقتی رسانهها هم نقطه حساس مورد توجهشان میشود همان موضوعاتی که بیشتر رنگ جار و جنجال دارند تا گرهافنکی یا گرهگشایی دیگر شاید شنیدن این جمله از مهیار علیزاده هم خیلی عجیب نباشد که در نشست خبری گفت: «به هر حال من فکر نمیکنم اشتباه عمیقی در این حوزه صورت گرفته باشد. اما با توجه به اینکه بعد از بروز حاشیهها دیدم ماجرا این چنین شده، مراتب عذرخواهیام را اعلام کرد.» (به نقل از خبرگزاری مهر)
به نظر این آهنگساز چنین اشتباهی عمیق نبوده و باید از او پرسید اشتباه عمیق او چه خواهد بود؟ اما در مورد نقش مطبوعات اگر مطبوعات در آنجا که نقد علمی و درست است ماجرا را پررنگتر ببینند و توجهها بیشتر باشد، شاید نتوان به همین سادگی چنین خطایی «عمیق» ندانست.
چهار: قرار نیست همایون شجریان با محمدرضا شجریان و مهیار علیزاده با محمدرضا لطفی مقایسه شوند. بروز و ظهور هر جریانی نه فقط قائم به فرد بلکه حاصل و برآیند یک کلیت است. اما میتوان آرزو داشت، نسل جدید با چیزی شبیه موسیقی با کیفیت همراه شود. تصور میشد یکی از اصلیترین مسیرهای ارتباط نسل جوان با موسیقی باکیفیت ایرانی همایون شجریان باشد. امید میرود کابوس «افسانه چشمهایت» با رویایی جدید که با صدای همایون و موسیقی و شعری اصیل ساخته میشود از ذهنها پاک شود تا زر از مس شناخته شود.
۲۴۱۲۴۱
کد خبر 1320674منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: همایون شجریان موسیقی موسیقی سنتی علیرضا قربانی تیم ملی فوتبال ایران رژیم صهیونیستی اسرائیل حسن روحانی ایالات متحده آمریکا آلودگی هوا باشگاه پرسپولیس فلسطین بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۰۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به آمار بازی جذاب؛آلومینیوم کابوس پرسپولیس «اوسمار»
به گزارش قدس آنلاین، تیم فوتبال آلومینیوم روز جمعه ۷ اردیبهشت و در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی از تیم پرسپولیس میزبانی کرد که این دیدار در وقتهای قانونی و اضافه با نتیجه پُر گل ۴ بر ۴ به پایان رسید تا علاوه بر ثبت پُرگل ترین تساوی تاریخ پرسپولیس، پیروز بازی در ضربات پنالتی مشخص شود. در پنالتیها هم احمد گوهری دروازه آلومینیوم درخشش خوبی داشت و توانست دو ضربه دانیال اسماعیلی فر و وحید امیری را مهار کند در مقابل آلومینیومیها تنها یک ضربه خود را از دست دادند تا در مجموع این تیم با نتیجه ۶ بر ۵ راهی مرحله یک چهار نهایی شود.
در سه فصل اخیر پرسپولیس و آلومینیوم دو بار به مصاف هم رفتند که هر دو پیروزی از آن تیم آلومینیوم بود و سرخها به ترتیب در مراحل نیمه نهایی و یک هشتم نهایی توسط نماینده استان مرکزی از جام حذفی کنار رفتند.
نکته جالب دیگر این است که «اوسمار ویهرا» سرمربی برزیلی پرسپولیس در لیگ برتر و در هفته شانزدهم نیز در اراک مغلوب آلومینیوم شد و حالا دومین شکست خود را برابر این تیم تجربه کرد. پرسپولیس که با هدایت اوسمار نتایج خیلی خوبی را بدست آورده است در مجموع دیدارهای نیم فصل دوم و جام حذفی هفت بار دروازه خود را باز شده دیده که آمار تیم آلومینیوم از این ۷ گل، ۵ گل بوده است.
طبق اعلام سایتهای آماری پرسپولیس در این بازی به جز امید گل در ضربات ایستگاهی که از آلومینیوم بهتر بود در سایر موارد آمار ضعیفتری نسبت به میزبان خود داشته است.
امید به گل
آلومینیوم ۵۵/ ۱ - پرسپولیس ۲۳/ ۱
امید گل در جریان بازی
آلومینیوم ۱۹/ ۱ - پرسپولیس ۷۰/ ۰
امید گل در ضربات ایستگاهی
آلومینیوم ۳۶/ ۰ - پرسپولیس ۵۳/ ۰
مجموع شوت (اعداد داخل پرانتز شوتهای در چارچوب است)
آلومینیوم ۲۲ (۱۰) - پرسپولیس ۱۳ (۷)
مالکیت توپ
آلومینیوم %۵۳ - پرسپولیس %۴۷
منبع: خبرگزاری مهر