Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-26@21:12:08 GMT

تعدد زوجات نه واجب است، نه مستحب!

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۱۳۹۰

تعدد زوجات نه واجب است، نه مستحب!

این نگاه را می‌توان در اطلاعیه‌ای که دیروز از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ا...‌العظمی خامنه‌ای نیز منتشر شد، به خوبی مشاهده کرد.

به‌خصوص آنجا که از قول ایشان آورده شده است «در جامعه و کشور ما ازدواج مجدد مردان غالبا به ضرر استحکام خانواده و موجب تضعیف محبت زوجین و گاه فروپاشی خانواده است.» این نظر رهبری به عنوان فصل‌الخطاب امت در امور مختلف مذهبی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، خود مهم‌ترین ملاک برای ارزیابی مساله چندهمسری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از سوی دیگر، وقتی از نظر شرعی نیز به بحث تعدد زوجین می‌پردازیم، باید گفت که ازدواج مجدد به صورت کلی و در حالت طبیعی، نه واجب است و نه مستحب. زیرا در شرایط عادی جامعه هیچ دلیلی از منظر عقلی و شرعی برای این مساله وجود ندارد بنابراین وقتی مساله‌ای واجب و مستحب نباشد و همچنین جزو امور حرام و مکروه نیز قرار نگیرد، حکم شرعی مباح برای آن صادق است.

اما درباره همین مساله مباح نیز باید دقت داشت که در جامعه امروز با توجه سبک زندگی کنونی مردم که در آن آحاد جامعه به‌خصوص آقایان ساعت‌های زیادی را درگیر مسائل شغلی هستند، بنابراین وقتی پای زن دوم به زندگی مرد باز می‌شود، او دیگر نمی‌تواند به اندازه کافی برای همسر اول خود وقت بگذارد که این مساله باعث آسیب دیدن او به لحاظ روحی، عاطفی و حتی نیازهای جسمی و جنسی می‌شود. بنابراین وقتی در یک امر مباح احتمال آسیب دیدن فردی دیگر وجود دارد، می‌توان گفت که از نظر شرعی اساسا بهتر است که این اتفاق نیفتد.

البته افرادی که در شرایط کنونی بحث تعدد زوجات را مطرح می‌کنند، برای این اظهارات خود دلایل مختلفی را بیان می‌کنند، از جمله این که در جامعه امروز زنان مجرد بسیاری وجود دارند که سن آنها بالا رفته و در آستانه تجرد قطعی هستند و افزایش تعداد این افراد می‌تواند زمینه‌ساز بروز فساد در جامعه باشد.

اما در مقابل این اظهار نظرها باید گفت تعداد مردان مجرد در کشور ما آنقدر هست که نیاز به ازدواج مجدد مردان متاهل برای سرپرستی از این زنان مجرد نباشد.

حال اگر عده‌ای معتقدند که بسیاری از این مردان مجرد هنوز شرایط ازدواج را پیدا نکرده‌اند، باید گفت بهتر است برای تسهیل ازدواج این مردان چاره‌ای اندیشیده شود، نه این که مردان متاهل به ازدواج مجدد سوق داده شوند. زیرا اتفاقا هرچقدر تعداد مردان مجرد که سن ازدواج آنها گذشته است، بیشتر شود، این خانم‌های متاهل هستند که در معرض خطر قرار می‌گیرند و از این لحاظ، احتمال بروز فساد در جامعه خیلی بیشتر از مجرد ماندن زنان میانسال می‌شود.

از سوی دیگر، مساله چندهمسری حتی به خود آقایانی که به تعدد ازدواج دست می‌زنند نیز آسیب وارد می‌کند. زیرا قسمت عمده لذت از زندگی مشترک، لذت روحی و آرامش از رابطه با همسر است که با توجه به عرف جامعه ما، معمولا وقتی پای زنی دیگر به زندگی مشترک یک زوج باز می‌شود، این لذت و آرامش روحی از بین می‌رود و رابطه این زوج حتی اگر پایدار بماند، دچار نوعی طلاق عاطفی می‌شود که خود مهم‌ترین تهدید برای تحکیم بنیان خانواده است.

بنابراین چندهمسری در شرایط کنونی جامعه، اتفاقی است که در مجموع هم به آقایان آسیب می‌زند و هم به خانم‌ها و از این لحاظ، بهتر است هیچ تبلیغ و ترویجی برای آن صورت نگیرد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدیوسف افروغی - مدرس حوزه و دانشگاه / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: چندهمسری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۱۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

محمد کریم خورشیدوند اظهار کرد: کنترل جمعیت از گزاره‌های جوامع بشری است و مکاتب مختلفی در این حوزه نظریه داده‌اند، به‌عنوان مثال در قوانین حمورابی داریم که افزایش جمعیت را نشان‌دهنده ترقی فرد و جامعه دانسته است و از طرفی در یونان باستان اندیشمندانی مانند ارسطو و افلاطون موازنه و توازن جمعیت را نشان‌دهنده ترقی جامعه می‌دانستند.

وی ادامه داد: در سال ۱۷۹۸ میلادی یک کشیش و اقتصاددان انگلیسی به اسم رابرت مالتوس، کتابی با عنوان اصل جمعیت داشت که در آن یک نظریه داد و شعارش این بود که افزایش جمعیت راه حلی برای پیشرفت نیست، استدلالش این بود که رشد جمعیت بالقوه به‌صورت تصاعدی است و رشد مواد غذایی و منابع به‌صورت خطی است و پیش‌بینی این بود در ۲۰۰ سال آینده، رشد جمعیت جهان حدود ۲۵۶ برابر خواهد شد و تولید غذا فقط ۹ برابر و سال‌های قحطی در پیش رو است و خیلی از انسان‌ها براثر گرسنگی و قحطی می‌میرند. طبیعی است خیلی‌ها ترجیح می‌دادند فرزندان‌شان از گرسنگی نمیرند، به همین دلیل، کاهش جمعیت و جلوگیری از رشد جمعیت را به‌عنوان یک سیاست لحاظ کردند.

او گفت: این نظریه هیچ‌گاه شکل نگرفت، نه‌تن‌ها در هیچ نقطه‌ای از جهان این اتفاق رخ نداد، بلکه این نظریه برای حیوانات نیز صدق پیدا نکرد و نه‌تن‌ها پیش‌بینی انجام‌شده درباره سال‌های قحطی اتفاق نیفتاد، بلکه تولید به‌قدری زیاد شد که حتی در سال‌هایی، مردم گندم‌های اضافه را می‌سوزاندند.

خورشیدوند بیان کرد: امروزه می‌بینیم یکی از مشکلات و چالش‌های جدی جوامع توسعه‌یافته، کاهش جمعیت جوان و پیری جمعیت است که در نتیجه موجب شده است، نشاط اقتصادی و اجتماعی آنها کاهش یابد. رونق اقتصادی به نیروی جوان وابسته است و زمانی که جوامع پیر شوند دولت‌ها و صاحبان سرمایه احساس خطر می‌کنند.

او اظهار کرد: جوان، مایه پویایی و سرزندگی جامعه می‌شود و بیشتر جهش‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از دل نیرو‌های جوان جوشش پیدا می‌کند. اصولاً فلسفه ازدواج و تشکیل خانواده برای ازدیاد و بقای نسل بشری است و مطابق فلسفه آفرینش بر ازدواج تأکید شده است.

وی ادامه داد: ازدواج موجب پیوند بین نسل‌ها و تداوم نسل بشر می‌شود؛ ولی اگر سیاست‌های یک دولت بر این اصل باشد که موالید کم شود در بلندمدت جامعه با انقطاع نسل بشر مواجه می‌شود، معضلی که امروزه ما در کشور‌های غربی شاهدیم و بحران پیری جمعیت دارند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان افزود: اجرای سیاست‌های کنترل جمعیت در کشور ما نیز پیامد‌های ناگواری داشته و آسیب‌های جدی از جنبه‌های گوناگون جسمی، روحی و روانی و اخلاقی و اجتماعی بر جامعه گذاشته است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم به نظام مسائل در حوزه اجتماعی اشاره کنیم، شاید ابربحران ما در این حوزه، موضوع سالخوردگی جمعیت باشد. اگر در ۲۰ سال آینده همین سیاست ادامه یابد، باعث می‌شود کمبود نیروی کار، بحران امنیت، کاهش تولید علم، خلاقیت و پیشرفت را داشته باشیم و همه اینها تبعاتی است که از کاهش جمعیت، ازدواج و بحث فرزندآوری نشأت می‌گیرد.

خورشیدوند گفت: منحنی رو به سقوط ازدواج و فرزندآوری، چالش‌های زیادی دارد. باید روی ذهنیت نسل جوان درباره پایین آمدن سن ازدواج و فرزندآوری به‌صورت جدی کار شود.

وی ادامه داد: برای اینکه سن ازدواج پایین بیاید و فرزندآوری بیشتر شود، باید کار فرهنگی انجام شود و سیاست‌های غلطی که در ذهن برخی جوانان نقش بسته است، از بین برود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان معتقد است: بخشی مشکلات در موضوع ازدواج و جمعیت، اثر فضای مجازی، رسانه‌ها و ماهواره‌هاست و بخشی نیز اقتصادی است. جوانی که مشکل اشتغال دارد و حداقل‌ها را نمی‌تواند به‌دست آورد، شاید اعتماد به نفس لازم را ندارد که بخواهد یک زندگی مشترک را آغاز کند و موضوع فرزندآوری را حتی در ذهن خود بیاورد.

او افزود: سیاست‌های دولت باید بر مدار مشوق‌های فرزندآوری و تسهیل ازدواج باشد. اشتغال و مسکن نسبت به این دو مقدم است و اینها زنجیروار به یکدیگر پیوسته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • منتظری: حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • همه مرد‌های مجرد نون خ خواستگار این دختر بودند
  • رئیس دیوان عالی کشور : حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در جمهوری اسلامی قانون است، همه پیروی کنند | دست اجانب دنبال برداشتن حجاب است
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب، قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • احکام متناسب با جرم در پرونده‌های مرتبط با حجاب صادر شود