Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-27@05:10:49 GMT

رئیس جمهوری آمریکا فرمان تحریم ایران را تمدید کرد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۱۴۲۲

رئیس جمهوری آمریکا فرمان تحریم ایران را تمدید کرد

فرارو- دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، فرمان تحریم ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است.

به گزارش فرارو به نقل از بی بی سی، کاخ سفید متن بیانیه رئیس جمهوری را منتشر کرده که در آن یادآوری شده است که در روز ١٤ نوامبر سال ١٩٧٩، رئیس جمهوری وقت آمریکا با اعلام "وضعیت اضطراری ملی" در مورد ایران، "برای مقابله با تهدیدات فوق العاده‌ای که از سوی ایران علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات وجود داشت گام‌های مقتضی را برداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

" این گام‌ها از جمله شامل وضع مجازات‌های علیه دولت ایران بوده است.

در این بیانیه آمده است که "روابط ما با ایران هنوز عادی نشده و روند اجرای توافق‌های مورخ ١٩ ژانویه سال ١٩٨١ همچنان ادامه دارد. " رئیس جمهوری آمریکا گفته است که به همین دلیل، فرمان وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با ایران را از امروز، ١٤ نوامبر ٢٠١٩ به مدت یک سال دیگر تمدید می‌کند.

ده روز پس از گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در روز ١٣ آبان سال ١٣٥٨ (نوامبر ١٩٨٠)، جیمی کارتر، رئیس جمهوری وقت آمریکا، با استناد به قانون "اختیارات اقتصادی وضعیت اضطراری بین‌المللی" فرمان ریاست جمهوری شماره ١٢١٧٠ شامل تحریم‌هایی علیه ایران از جمله توقیف اموال و دارایی‌های دولت آن کشور در آمریکا را امضا کرد.

نزدیک به چهل سال است که فرمان اجرایی کارتر هر ساله تمدید شده است

پس از ابراز آمادگی دولت ایران برای مذاکره جهت حل اختلاف با آمریکا، مذاکراتی بین نمایندگان دو طرف با میانجیگری الجزایر صورت گرفت که به امضای توافقنامه الجزایر در روز ١٩ ژانویه سال ١٩٨١ و آزادی گروگان‌ها در روز ٢٠ ژانویه منجر شد. آزادی گروگان‌ها با انتخاب و آغاز دوره ریاست جمهوری رونالد ریگان همزمان بود که پیشتر در مورد عزم خود برای دست زدن به اقدامات جدی برای آزادی آنان هشدار داده بود.

مفاد این توافقنامه هنوز به طور کامل اجرا نشده و از جمله دولت آمریکا با استناد به وجود شکایات مالی علیه دولت ا. یران، بخشی از اموال مسدود شده را آزاد نکرده است.

هنوز اختلافات ناشی از گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در ایران به طول کامل حل و فصل نشده است

طبق قانون اختیارات اقتصادی ریاست جمهوری، مدت فرمان اولیه یک سال بوده که در صورت تشخیص رئیس جمهوری، قابل تمدید است. از آن زمان، رئیسان جمهوری آمریکا هر سال این فرمان را تمدید کرده‌اند.

این اطلاعیه توضیح می‌دهد که فرمان وضعیت اضطراری که از امروز تمدید می‌شود، با فرمان اجرایی وضعیت اضطراری اعلام شده در ١٥ مارس ٢٠١٥ که در ١٥ مارس سال جاری تمدید شد تفاوت دارد.

در سال ١٩٩٥، بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت آمریکا چند فرمان اجرایی دیگر در مورد تحریم ایران امضا کرد. دلیل تشدید تحریم ایران حمایت ایرانیان از گروه‌های حزب‌الله لبنان، حماس جهاد اسلامی توسط ایران اعلام شد. از جمله در مارس آن سال، فرمان اجرایی شماره ١٢٩٥٧ در مورد ممنوعیت مشارکت آمریکاییان در بخش انرژی ایران و در ماه مه، فرمان اجرایی ١٢٩٥٨ در مورد منع هرگونه سرمایه‌گذاری آمریکاییان در ایران به امضای رئیس جمهوری رسید. این فرمان‌ها نیز هرساله تمدید شده است.

علاوه بر فرمان‌های اجرایی مبتنی بر قانون وضعیت اضطراری، ایالات متحده تحریم‌های دیگری را نیز در ارتباط با مواردی مانند برنامه هسته‌ای و نقض حقوق بشر در ایران علیه ایران به اجرا گذاشته است. پس از به دست آمدن برجام، دولت سابق ایالات متحده تاکید داشت که این توافق صرفا شامل لغو تحریم‌هایی است که علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران وضع شده و سایر تحریم‌ها و محدودیت‌ها همچنان به قوت خود باقی است.

با خروج ایالات متحده از برجام، تحریم‌های هسته‌ای بازگشته و تحریم‌های جدیدی نیز علیه ایران به اجرا گذاشته شده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: دونالد ترامپ تحریم های جدید ایران تحریم های آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۱۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکسیوس: آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است

منابع آمریکایی مطلع روز جمعه به پایگاه خبری اکسیوس اعلام کردند که وزارت خارجه این کشور تحریم گردان «Netzah Yehuda» ارتش رژیم صهیونیستی که مرتکب نقض حقوق بشر در کرانه باختری شده را متوقف کرده و درحال حاضر درحال بررسی این مسئله با اطلاعات به دست آمده جدید از این رژیم طی روزهای اخیر است.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری اکسیوس اعلام کرد با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از سوی رژیم صهیونیستی، اعضای کنگره و حتی مقامات ارشد دولت بایدن تحت فشار شدیدی برای تجدیدنظر درخصوص تحریم‌های احتمالی علیه رژیم صهیونیستی قرار دارد.

به گزارش منابع مطلع آمریکا قصد داشته تا از ارائه کمک نظامی و آموزش به گردان «Netzah Yehuda» خودداری کند که خود اقدامی بی‌سابقه در روابط واشنگتن و تل‌آویو محسوب می‌شد.

یک قانون امضا شده در سال 1997 در آمریکا، این کشور را از ارائه کمک‌های خارجی و ارائه آمورش‌ها از سوی وزارت دفاع به نیروهای پلیس، نظامی و امنیتی که متهم به نقض حقوق بشر هستند، ممنوع می‌کند.

هفته گذشته پایگاه خبری اکسیوس گزارش داده بود که بلینکن به دنبال اعمال تحریم‌هایی علیه گردان «Netzah Yehuda» ارتش رژیم صهیونیستی است.

انتشار این خب باعث شد تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون این رژیم به طور علنی از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بخواهند تا از انجام چنین اقدامی پرهیز کند.

یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و بنی گانتس، عضو کابینه جنگی این رژیم در این رابطه با بلینکن به گفت‌وگو پرداختند و اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نیز با کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به گفت‌وگو پرداخت.

به گفته مقامات رژیم صهیونیستی، تل‌آویو در پیغام‌های خود به ـآمریکا از این کشور خواسته تا در تحریم این گردان ارتش رژیم صهیونیستی تجدیدنظر کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/ تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • اکسیوس : آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است
  • اکسیوس: آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است
  • ایروانی: تحریم های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • صدور فرمان جنگ از ورشو!
  • لغو مراسم سالانه «انجمن قلم آمریکا» به دلیل تحریم نویسندگان در حمایت از غزه