Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمانشاه نشست تخصصی تبیین سیاست‌ها و راهبردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولین دانشگاه‌های منطقه 5 وزارت علوم، امروز(22 آبان) به میزبانی دانشگاه صنعتی کرمانشاه برگزارشد.

دکتر محمد ابراهیم اعلمی آل آقا رییس دانشگاه رازی کرمانشاه در این نشست به ورود کشور به گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی که وارد گام دوم انقلاب شده‌ایم، باید یک بازنگری هم در سیاست‌ها و روش‌هایی که طی 40 سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته، انجام گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: در این بازنگری باید به فضای مجازی توجه ویژه‌ای شود، چرا که امروزه فضای مجازی گستردگی و نفوذ بالایی در زندگی مردم جامعه بویژه نسل جوان که دانشجو هستند، پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: در حال حاضر در دانشگاه رازی سالانه نزدیک به هزار واحد معارف اسلامی برای دانشجویان ارائه می‌کنیم، اما باید توجه کنیم که چالش‌های فرهنگی ما تنها با ارائه این واحدها رفع نمی‌شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر اکثر مدرسان دروس معرفتی راغب نیستند که از نظر نمره‌ای دانشجو را با چالش مواجه کنند و به این طریق دانشجویان هم این دروس را بدون آنکه بهره خاصی از آن ببرند پاس می‌کنند.

اعلمی آل آقا تاکید کرد: در این راستا ضروری است که شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر تعامل با اساتید این دروس، بازدید و نظارت میدانی خود را بر دانشگاه ها افزایش دهد.

وی تاکید کرد: در مدل آتی که برای آموزش در دانشگاه‌ها طراحی می‌شود، نیازمند به آینده پژوهشی هستیم.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه به افزایش آمار دانشجویان تحصیلات تکمیلی طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: در اوایل انقلاب تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حد صفر بود، اما امروز بیش از 30 درصد از کل دانشجویان را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند.

وی به صرف سالی 20 تا 30 میلیارد تومان هزینه برای بخش پژوهش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشور اشاره کرد و گفت: هرچند در استان کرمانشاه سهم پژوهش از بودجه پائین است، اما از طرف دیگر هم خروجی تحقیقاتی که داریم در جایی استفاده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: تحقیقاتی که در دانشگاه انجام می گیرد، ظرفیتی مهم برای توسعه استان و استفاده مردم از آن است.

برای گرفتن دانشجویان خارجی جدید با مشکل مواجهیم

محمدرضا غلامی معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این نشست، به پیشرو بودن دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در جذب دانشجویان خارجی بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: هرچند که در حال حاضر نزدیک به 400 دانشجوی خارجی در این دانشگاه داریم، اما ظرفیت های زیادی در این بخش داریم که می تواند به اقتصاد استان کمک کند.

وی تاکید کرد: علیرغم اینکه جذب دانشجوی خارجی می تواند به بخشی از اقتصاد استان کمک کند، متاسفانه ممانعت و مشکلاتی پیش روی ما برای این کار وجود دارد که امیدواریم بر طرف شود.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: بیشتر دانشجویان ما از اقلیم کردستان عراق هستند، اما بدنبال جذب دانشجو از چند دانشگاه دیگر هستیم که امیدواریم موانع اجازه دهد تا این هدف را محقق کنیم.

به ادامه فعالیت مراکز پیام نور کمک کنید

به گزارش ایسنا، بهمن سعیدی پور رئیس دانشگاه پیام نور کرمانشاه هم به تحصیل 15 هزار دانشجو در 14 واحد پیام نور در سطح استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه درحال حاضر از نظر وضعیت زیرساخت ها و عدالت آموزشی در دانشگاه پیام نور شرایط خوبی در استان داریم.

 وی در ادامه با بالا خواندن کیفیت آموزش در دانشگاه های پیام نور گفت: از آنجایی که آموزش در دانشگاه های پیام نور کاملا استاندارد انجام می گیرد، برای همین شاهد استقبال دانشجویان از این دانشگاه هستیم و امسال در ورودی های جدید افزایش قابل توجهی داشتیم.

سعیدی پور تاکید کرد: انتظار داریم شورای آموزش عالی به حفظ مراکز پیام نور خصوصا در استان کرمانشاه توجه کند.

دانشگاه‌ها در تصمیم گیری های کلان کشور تاثیرگذار نیستند

رضا کیهانی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان کرمانشاه دیگر سخنران این نشست بود که به وجود برخی از آسیب های فرهنگی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: یکی از معضلاتی که اکنون در دانشگاه ها وجود دارد، عدم کنترل فرهنگی در خوابگاه های خودگردان دانشجویی است.

وی عنوان کرد: در این راستا انتظار می رود شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز ساخت خوابگاه‌های دولتی را صادر کند تا بتوانیم کنترل فرهنگی بیشتری روی دانشجویان در خوابگاه‌ها داشته باشیم.

وی در ادامه به مشکل پراکندگی و تعدد دانشگاه‌ها در کشور هم پرداخت و گفت: وجود دانشگاه‌های متعدد در سطح کشور علاوه بر بار اقتصادی بالای آن، مدیریت کردن آنها را نیز سخت کرده است.

وی افزود: حتی در کشورهای پیشرفته هم شاهد وجود پراکندگی و تعداد بالای دانشگاه ها نیستم، برای همین باید برای ساماندهی آنها چاره اندیشی شود.

وی در ادامه بابیان اینکه نظام آموزش عالی کشور در شرایط فعلی راه خود را گم کرده، عنوان کرد: دانشگاه‌ها به جای اینکه به سمت تربیت نیروی متخصص بروند و در رشته هایی که جامعه نیاز دارد دانشجو جذب کنند، دانشجویانی را تربیت می کنند که پس از فارغ التحصیل بیکار هستند.

وی همچنین از عدم تاثیرگذاری دانشگاه ها در تصمیم گیری‌های کلان کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه دانشگاه‌ها در ارائه راه حل برای مسائل کشور ورود نکرده‌اند و به تصمیم سازان پیشنهاد نمی‌دهند که باید در این رابطه هم بازنگری‌هایی انجام شود.

وی در ادامه به نفوذ فضای مجازی و رسانه‌ها در دنیای کنونی اشاره کرد و افزود: نیاز است دروسی را در دانشگاه ها ارائه دهیم که در آن طرز برخورد جوانان با فضای مجازی و رسانه‌ها را آموزش دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كرمانشاه استانی علمی و آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۳۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با فعالان فرهنگی استان زنجان با اشاره به گسترش تعاملات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با نخبگان و فعالان علمی کشور گفت: شورا در سال‌های گذشته، با نخبگان علمی، تعاملات خوبی داشت، اما در دوره جدید لازم دیدیم که با نخبگان و فعالان فرهنگی نیز تعامل داشته باشیم که در یک سال گذشته این تعاملات آغاز شده است و بسیاری از میز‌های فرهنگی در ستاد به فعالان مردمی واگذار شده است، همچنین شورا از طرح‌های فرهنگی اجرا شده که موفقیت نسبی داشته است نیز حمایت‌های مناسب را انجام می‌دهد تا این طرح‌ها در سطحی وسیع‌تر اجرایی شود نمونه‌های فراوانی از این طرح‌ها در حال اجراست مانند طرح بی‌نهایت شو که بسیار طرح موفقی است و الان دبیرخانه شورا در حال برنامه ریزی برای توسعه این طرح در کشور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت ۴۰ ساله شورا گفت: برای نقد هر مجموعه‌ای نباید به آنچه در فضای مجازی آمده بسنده کرد و لازم است اطلاعات دقیق‌تری به دست آورد تا داوری مناسبی داشته باشد. به عنوان نمونه تشکیل بسیج دانشجویی و بسیج اساتید از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در هر مرحله، اساسنامه آن ارتقا یافته است که هم اکنون نیز ارتقای اساسنامه بسیج اساتید در دستور کار قرار گرفته است. تأسیس جهاد دانشگاهی و مجموعه‌ای متنوع از دستاور‌های این مجموعه علمی از دیگردستاورد‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است. تدوین اسناد علمی مانند سند هوا و فضا، سند ملی نانو، زیست فناوری، گیاهان دارویی بخشی از اسناد تولیدی ستاد در سال‌های قبل بوده است.

خسروپناه گفت: در دوره‌های گذشته، بیش از ۷۰ درصد تلاش شورا در حوزه‌های علمی و فناوری، ۲۰ درصد در حوزه فرهنگی و ده درصد مشترک میان این دو است، اما در دوره جدید و در یک سال گذشته، تلاش شده که به مقوله فرهنگ توجه بیشتری داشته باشیم، به طوری که در یک سال گذشته، بیش از نیمی از مصوبات شورا، مرتبط به مقوله فرهنگ است البته تلاش شده که فعالیت‌های در حوزه علم کم نشود.

وی با تأکید بر اینکه حکمران نباید تصدی‌گری کند گفت:، اما حکمران حتما باید در میدان تصدی‌گری حضور داشته باشد که اگر این‌گونه نباشد و میدان را نشناسد، امکان تصدی‌گری مطلوب را نخواهد داشت. نظام حکم‌رانی نباید به جای کنش‌گران، کنشگری کند. بلکه باید به کنشگران کمک و امدادگری کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به عنایت و توجه مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا باید ساحت قرارگاهی‌اش را تقویت کند، فعالیت قرارگاهی یعنی رصد، مسئله شناسی، تقسیم مسئولیت دستگاه‌ها و راهبری و هدایتگری. این نکته را نیز باید گفت که اقتضای کار فرهنگی، تعدد و تکثر است و فرهنگ یک مقوله پیچیده متنوع است. موضوع دوم این است که شورا در سال‌های گذشته، با نخبگان علمی، تعامل خوبی داشت، اما در دوره جدید لازم دیدیم که با نخبگان و فعالان فرهنگی نیز باید تعامل داشته باشیم که در یک سال گذشته این تعاملات آغاز شده است و بسیاری از میز‌های فرهنگی در ستاد به فعالان مردمی واگذار شده است، همچنین شورا از طرح‌های فرهنگی اجرا شده که موفقیت نسبی داشته است نیز حمایت‌های مناسب را انجام می‌دهد تا این طرح‌ها در سطحی وسیع‌تر اجرایی شود؛ که نمونه‌های فراوانی از آن در سطوح مختلف در حال اجراست مانند طرح بی‌نهایت شو که بسیار طرح موفقی است و الان دبیرخانه شورا در حال برنامه‌ریزی برای توسعه این طرح در کشور است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کرمان در خصوص عدم حضور معاون استاندار در جمع دانشجویان
  • گزارش تصویری | تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال رستگاری
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • برگزاری ۷۵۰۰ نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای تشکل‌های ایثارگری
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه قانون‌گذاری ندارد!
  • خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است
  • حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی
  • حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی در کشور
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود
  • تبیین سیاست‌های فرهنگی تأثیرگذار بر بازآفرینی شهری