Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@01:04:20 GMT

راندمان آبیاری به ۴۵ درصد افزایش یافته است

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۴۰۴۴

راندمان آبیاری به ۴۵ درصد افزایش یافته است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیمراد اکبری در اولین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران در دانشگاه ارومیه، اظهار داشت: میزان  بارش ها بر اساس آمار در کشور به شدت کاهش پیدا کرده (به استثنائ سال ۹۸-۹۷) و سال زراعی ۹۶-۹۷ بدترین سال از نظر بارش بوده است.

وی با تاکید بر این که با توجه به بحث خشکسالی در کشور نیاز به تدابیر جدی در موضوع آب وجود دارد، گفت: تعداد حلقه چاه های کشور از ۵۰ هزار حلقه در سال ۱۳۵۲ به حدود ۸۰۰ هزارحلقه رسیده است که نیمی از این چاه ها غیرمجاز هستند و بالاترین میزان آن مربوط به استان آذربایجان غربی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکبری ادامه داد: به عبارت دیگر اگر دشت های کشور را نادیده بگیریم به ازای هر یک کیلومتر یک حلقه چاه در کشور حفر شده است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که برای حفظ دریاچه ارومیه هیچ راهی جز افزایش بهره وری نداریم، خاطرنشان ساخت: بحث خاک در کشور مورد غفلت قرارگرفته به طوری که حدود ۶۰ درصد خاک های کشاورزی کمتر از یک درصد مواد آلی دارند و این امر توان تولید را پایین می آورد.

اکبری تصریح کرد: در نتیجه اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافته و بهره وری فیزیکی آب کشاورزی از ۹۲۰ گرم محصول به ازای یک مترمکعب آب به ۱۴۵۰گرم رسیده است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حوضه دریاچه ارومیه و در استان های کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی هیچ گونه محدودیت اعتباری برای توسعه سامانه های نوین آبیاری قائل نشده ایم.

وی گفت: حکمرانی آب باید از بخش دولتی به بهره برداران و بخش خصوصی واگذار شود.

کد خبر 4771454

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آبیاری نوین بانک مرکزی ایران قیمت دلار وزارت جهاد کشاورزی قیمت یورو برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن زلزله وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قیمت سکه بهار آزادی قاچاق وزارت صنعت معدن و تجارت وزارت نیرو تورم بورس وزارت راه و شهرسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۴۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ کاهش بارندگی‌ها و منابع آبی شیروان در چند سال اخیر به یکی از چالش‌های اساسی برای کشاورزان و باغداران تبدیل شده، در این راستا برای اولین بار با همکاری جهاد کشاورزی، کاشت نهال انگور با روش آبیاری زیر سطحی در یکی از باغات این شهرستان آغاز شد.
کشاورزی و باغداری در شیروان به دلیل کم‌آبی دچار چالش زیادی شده لذا اجرای سامانه آبیاری زیرسطحی نه تنها روشی نوین برای رساندن کافی و به هنگام آب به درختان بلکه راهکاری در التیام زخم کم‌آبی شدید در این شهرستان است.
از جمله مزایای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی این است که آب با استفاده از این روش به طور مستقیم در زیر خاک و پای ریشه تخلیه شده و در هم آنجا نیز به مصرف گیاه می‌رسد. 
سامانه آبیاری زیرسطحی قطره‌ای نه تنها سبب کاهش تبخیر آب و از دست رفتن ناخواسته آن می‌شود بلکه درصد جذب آب توسط ریشه گیاه را به میزان مطلوبی افزایش می‌دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان