Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@08:08:04 GMT

خواص شفابخش به‌لیمو

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۵۷۶۹

خواص شفابخش به‌لیمو

به‌لیمو درختچه‌ای است به ارتفاع متوسط ۳ متر که گاهی به ۷ متر هم می‌رسد. از مشخصات بارز آن بوی نافذ و مطبوع برگ‌هاست که شباهتی به لیمو دارد. برگ‌ها دراز، نوک‌تیز، ساده، خشن و به رنگ سبز روشن هستند که به صورت فراهم روی محور ساقه قرار می‌گیرند. گل‌ها کوچک به رنگ سفید یا مایل به بنفش می‌باشند که در انتهای شاخه‌ها و مجموعاً به صورت هرمی حول محور شاخه ظاهر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
میوه به صورت شفت و دارای دو دانه است.

قسمت مورد استفاده گیاه برگ‌هاست. این گیاه که به آفتاب زیادی نیاز دارد، اکثراً در نواحی گرم و یا گرم و مرطوب رشد خوبی می‌کند و بومی نواحی آرژانتین، پاراگوئه، برزیل، اروگوئه، بولیوی، پرو و چایل است؛ ولی به علت استفاده فراوان، امروز در بیشتر نقاط دنیا کشت می‌شود. به‌لیمو در قرن هفدهم به‌وسیله اسپانیایی‌ها به اروپا انتقال یافت و در ایران و اکثراً در نواحی شمالی کشت می‌گردد.

تاریخچه
به‌لیمو قرن‌هاست به صورت یک گیاه دارویی پرمصرف، به عنوان ضد اسپاسم، ضد نفخ، ضد تب، مقوی معده و مسکن مورد مصرف است. همچنین از گل و برگ‌های آن به عنوان چای و طعم‌دهنده و از اسانس برگ‌ها برای تهیه عطر و ادکلن به مقدار زیادی استفاده می‌شود.

ترکیبات مهم
مهم‌ترین ترکیبات به‌لیمو مربوط به رایحه برگ‌های آن است. این مواد بسیار خوشبو هستند و مهم‌ترین آن‌ها سیترال (به میزان ۳۰ تا ۳۵ درصد)، نرول و ژرانیول می‌باشد. ترکیبات مهم دیگر شامل کارون، لیمونن، دی‌پنتن و متیل هپتانون است.

داروشناختی و اثرات مهم
به‌لیمو هم مصرف خوراکی دارد و هم دارویی. از برگ‌های آن در تهیه انواع سالادها، مرباها، کیک‌ها، غذا‌های دریایی، طعم‌دهنده ماهی‌ها، دسر‌ها و انواع چای استفاده می‌کنند. برگ‌ها همچنین مقوی معده، ضد تشنج، ضد درد، ضد نفخ و اسپاسم، مسکن سردرد، تسکین خستگی‌ها و درد‌های عصبی و رفع تپش قلب می‌باشند. برگ و اسانس به‌لیمو دارای خاصیت خوب ضد قارچ کاندیدا آلبیکنس است. از دم‌کرده (چای) به‌لیمو در طب سنتی ایران به عنوان آرام‌بخش، ضد تشنج، ادرارآور و رفع سرگیجه و تپش قلب استفاده می‌شود. در پژوهش‌های سال‌های اخیر مشخص شده که اسانس به‌لیمو دارای خاصیت ضدمیکروبی قوی است و روی میکروارگانیزم‌های اشرشیاکلی، میکوباکتریوم توبرکولوزیس و استافیلوکوک اورئوس تاثیر خوبی دارد. همچنین ثابت شده که امولسیون ۲ درصد اسانس دارای خاصیت کشنده شته و کرم‌های ریز است.

موارد استفاده متفرقه
برگ به‌لیمو در نقاط مختلف جهان به عنوان عطر و طعم‌دهنده به ماهی، گوشت پرندگان، سبزیجات، غذا‌های دریایی، سالادها، مرباها، کیک‌ها و دیگر مواد غذایی مورد استفاده است. برگ به‌لیمو همچنین به صورت چای گیاهی و تهیه بستنی‌های یخی مصرف می‌شود.

طریقه و میزان مصرف
دم‌کرده: بر روی حدود ۳ گرم برگ خردشده یک لیوان آب در حال جوش ریخته و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی بخار آب قرار دهید؛ سپس صاف کرده و میل کنید. این میزان را می‌توان روزی ۲ تا ۳ نوبت تکرار کرد.

عوارض جانبی
در حد مصرف دارویی، عارضه جانبی ندارد.

نکات قابل توجه
۱‌- از اسانس به‌لیمو در صنایع عطر و ادکلن به میزان قابل توجهی استفاده می‌شود.

۲. به‌لیمو گاهی به‌نام ورون (Verveine) در بازار دارویی و عطاری‌ها شناخته می‌شود.

۳-گل‌های به‌لیمو ممکن است از بیرون سفید و از داخل آبی مایل به بنفش (روشن) باشند. در بعضی از نواحی جهان گل‌ها به رنگ بنفش روشن هستند.

۴-با توجه به اینکه میزان اسانس برگ‌ها بسیار کم است (حدود ۵/۰ درصد)، اسانس این گیاه قیمت بالایی دارد.

۵. در کتاب قانون ابن‌سینا و مخزن‌الادویه مطلبی درباره به‌لیمو وجود ندارد.       منبع:بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: به لیمو خواص به لیمو خواص به لیمو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۵۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان سفرهای حمل ونقل عمومی درون شهری زیر ۵۰ درصد است

تین نیوز

سرپرست ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت کشور گفت: طبق قانون توسعه و مدیریت مصرف سوخت باید میزان سفرهای حمل ونقل درون شهری به ۷۵ درصد برسد که در حال حاضر زیر ۵۰ درصد است

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا احمدی سرپرست ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت کشور گفت: متوسط مصرف سوخت حدود ۱۲۰میلیون لیتر در روز است و نسبت به قانونی که پیش بینی شده میزان مصرف سوخت بسیار بیشتر شده است.

به گفته وی این میزان مصرف سوخت به دلیل سوء مدیریت ها در حوزه حمل ونقل عمومی است و با توجه به آنکه قانون توسعه و مدیریت مصرف پیش بینی کرده است که مصرف سوخت روند افزایشی داشته است و فاصله میزان مصرف با قانون پیش بینی شده است.

احمدی فینی گفت: میزان مصرف سوخت، بنزین، گازوئیل و برحسب میزان مسافر جابه جایی آنها و براساس بار است و با توجه به آنکه مقرر شده است ۷۵درصد از سفرهای درون شهری از طریق ناوگان حمل ونقلی و درون شهری انجام شود اما طبق بررسی های صورت گرفته میزان سفرهای انجام شده از طریق ناوگان حمل ونقلی زیر ۵۰ درصد است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
  • حقیقت در مورد پروتئین: چگونه به اندازه کافی در هر سنی پروتئین دریافت کنیم؟
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی در البرز معدوم شد
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی
  • میزان سفرهای حمل ونقل عمومی درون شهری زیر ۵۰ درصد است
  • خواص درمانی رازیانه
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید