Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی امام جمعه مشهدریزه شهرستان تایباد گفت: امام راحل(ره) فرموده«شیعه و سنی باهم برادرند و در حقوق مساوی هستند و برای حفاظت از دین و آیین اسلام از جان خود خواهند گذشت.»

 عبدالکریم علی‌بایی در همایش بزرگداشت میلاد حضرت محمد(ص) با عنوان «پیامبر رحمت، محور تمدن نوین اسلامی» که با حضور علما و روحانیون اهل تشیع و تسنن در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: میلاد پیامبر اکرم(ص) علاوه بر برکات ظاهری، معنویت، انسانیت و کمال را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است، تولدی که زنگ خطری برای ابرقدرتانی که قد علم کرده بودند و کسی به غیر خودشان را قبول نداشتند و کسی را نمی‌شناختند شد و همچنین در اندام‌ آنها رعب، وحشت و لرزه انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به گفته حضرت عباس(ع) روز میلاد پیامبر درخشنده‌ترین و زیباترین روزی است که خورشید در آن طلوع کرد، مولودی که تابنده‌تر از خورشید درخشید و با نورافشانی خود جهل، کدورت، غفلت و جهالت را از صفحات دل‌های انسان‌ها زدود و به جای آن نور هدایت و علم و دانش را کاشت.

امام جمعه مشهدریزه شهرستان تایباد، ادامه داد: خدای متعال در وصف پیامبر(ع) فرمود « وما أرسلناک إلا رحمة للعالمین» ای پیامبر ما تو رحمتی، تو مهری، تو عطوفت برای جهانیان هستی، پیامبری که پیام آور بزرگ خدای متعال برای انسان ها بود و دین مقدس اسلام را برای هدایت انسان‌ها بنیان نهاد تا این‌که انسان‌ها از این جهالت و غفلتی که درگیر آن بودند خارج شوند.

علی‌بایی خاطرنشان کرد: حتی زمانی که پیامبر اکرم(ص) مبعوث شدند جهالت و کفر و ظلم و نادانی به قدری بود که در خانه‌ای که حضرت ابراهیم(ع) برای عبادت خدا بنا کرده بود بت‌هایشان را قرار داده بودند و آن‌ها را عبادت می‌کردند، پیامبر اکرم در چنین زمانی برای زدودن جهل و نادانی و ظلم و بی‌عدالتی متولد شد و پس از کمال، مبعوث به پیامبری شد.

وی عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی برای انسان‌ها و به خصوص برای عشاق و مسلمان‌هاست؛ سرمایه‌های حقیقی ما دین مقدس اسلام، وجود نازنین پیامبر و قرآن هستند که اگر انسان به رهنمودهای قرآن، کلام پیامبر و به دستورات دین مقدس اسلام مؤمن باشد و پیامبر را طبق گفته قرآن برای خود اسوه و نمونه واقعی حقیقی قرار دهد، این شخص مسلمان به عنوان الگو در جامعه معرفی خواهد شد؛ چراکه در صدر اسلام هم همین گونه بود.

امام جمعه مشهدریزه شهرستان تایباد، تشریح کرد: در صدر اسلام مسلمان‌ها حرف اول و آخر را می‌زدند، در صدر اسلام مسلمان‌ها حکم می‌کردند، اما امروز به دلیل فاصله گرفتن از دستورات قرآن و سیره پیامبر اکرم (ص) متاسفانه شاهد هستیم در جامعه اسلامی اختلافاتی به وجود آمده و ما تابع آن شده‌ایم که ابرقدرت‌ها بر کشورهای اسلامی حکم می‌کنند و نقشه می‌کشند.

علی‌بایی گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای سیره نبوی برای مسلمان‌ها همین اخوت، برادری و برابری اقشار مختلف جامعه است که قرآن آن را تایید کرده و می‌فرماید « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ» و به این امر دعوت کرده و به انسان‌ها دستور داده است که « وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا و َلا تَفَرَّقوا» و همچنین پیامبر در حدیثی فرموده‌اند « المؤمن للمؤمن کالبنیان یشد بعضه بعضًا» که تمام این آیات، احادیث و سیره عملی پیامبر اکرم(ص) ما انسان‌ها و مسلمانان را به کنار هم بودن و وحدت کلمه تشویق و ترغیب می‌کند.

وی اضافه کرد: همان وحدتی که در صدر اسلام که محور آن حبل‌الله و اساس آن اسلام و مقصد، توحید کلمه بود همه اصحاب و آل پیامبر را مانند پروانه گرد شمع، دور پیامبر جمع کرد و این اباهت، عزت و افتخار را برای جهانیان به ارمغان آورده بود؛ از همان زمان دشمنان پیامبر اکرم(ص) و اسلام به دنبال این بودند که دینداری و مکتب پیامبر را بدون نتیجه جلوه دهند و به دنبال این بودند که اختلاف بیاندازند.

امام جمعه مشهدریزه شهرستان تایباد، خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام همیشه و همواره به دنبال این هستند  که به دین مبین ضربه وارد کرده و با ایجاد اختلاف میان مذاهب اسلامی به خصوص برجسته کردن اختلافات میان برادران شیعه و سنی آشوب به پا کنند، یکی از بزرگترین حربه‌های دشمن برای براندازی هر حکومت و جامعه‌ای  اختلاف، تفرقه و تشدد است.

علی‌بایی اظهار کرد: یکی از بیماری‌های خطرناکی که امروز دامن‌گیر رونق اسلامی شده است همین چند دستگی و اختلاف است و بر همه دانشمندان و مصلحین ناظر است که این بیماری را معالجه و فرهنگ هم‌گرایی را نهادینه کنند و قوانین وحدت، انسجام اسلامی، محبت، مهر و عطوفت را در میان اقوام امت اسلامی نشر دهند.

وی ادامه داد: به همین مناسبت است که بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی با درایتی بسیار بالا و با بینشی صحیح و دوراندیشی این زمان را به عنوان هفته وحدت نام‌گذاری کرد تا اینکه جرقه‌ای برای مسلمانان  و اعلانی باشد برای منافقان و دشمنان اسلام که ما مسلمانان واحد هستیم.

امام جمعه مشهدریزه شهرستان تایباد، عنوان کرد: تمام ما کنار هم هستیم و هفته وحدت داریم برای اینکه در طول سال نشان دهیم ما همیشه در کنار هم هستیم و  باکی نداریم به همین دلیل وظیفه علما، نخبگان، اندیشمندان و متفکران اهل قلم بسیار خطیر و سنگین‌تر از قبل است و باید سخنان، کلام و نوشتار آنها متفکرانه و با دوراندیشی و خیرخواهی و به نفع وحدت و انسجام جامعه اسلامی باشد و از هر گونه افراط و تفریط و احساسی عمل کردن دوری کنند.

علی‌بایی تشریح کرد: قرآن، عقل و فطرت مورد تایید و تاکید پیامبر اکرم(ص) است و به گفته مقام معظم رهبری وحدت در اولویت جهان اسلام قرار دارد زیرا که توسعه، پیشرفت، تداوم و بقاء هر جامعه در گرو وحدت و انسجام امت است.

وی تصریح کرد: اما امروز که کشور ما در شرایط سختی قرار گرفته است و از هر طرف هجمه و تهاجم و جور دشمنان و تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه بر مردم ما تحمیل می‌شود نیاز به وحدت، همدلی و انسجام بیشتر احساس می‌شود و عدالت‌محوری، حقوق مساوی، حفظ ارزش‌ها از مواردی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم.

امام جمعه مشهدریزه شهرستان تایباد، گفت: امام راحل(ره) فرموده بود« شیعه و سنی باهم برادرند و در حقوق مساوی هستند در یک خط و جبهه حرکت کرده، در همان مسیر خواهند ماند و برای حفاظت از دین و آیین اسلام از جان خود خواهند گذشت» که یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر وحدت و انسجام جامعه اسلامی همین مسئله است.

علی‌بایی افزود: البته می‌توان به موارد دیگری از جمله برگزاری چنین جلساتی که باعث اتحاد و انسجام بیشترمی‌شود، گفت‌وگوهای مثبت و نقد و بررسی‌ها که به دور از توهین باشد، رعایت حقوق و اجرای عدالت، خروج از شعار به سمت عمل و واقعیت، احترام به مقدسات و ارزش‌های مذاهب دیگر و تامین آزادی‌های مشروط هر جامعه  اشاره کرد که می‌تواند وحدت و امنیت پایدار را برای همه ما  داشته باشد.

وی مدعی شد: هفته وحدت هفته تحلیل عقیده نیست بلکه به این معناست که با حفظ اعتقادات خود در کنار هم جمع شویم و فعالیت کنیم و زمینه بحث و گفت‌وگوی سالم و به دور از توهین را برای هم فراهم کنیم، هفته وحدت باید ما را به جایی برساند که به معنای واقعی کلمه چه به عنوان شیعه و چه به عنوان اهل سنت آرمان‌های والای پیامبر اکرم(ص) را جامعه عمل بپوشانیم و از تمام امکانات برای خدمت به مسلمانان و در جهت پیشرفت بشر استفاده کنیم.

امام جمعه مشهدریزه شهرستان تایباد، ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌گوید «کسانی که دانسته و نادانسته از روی تعصبات به مقدسات دیگران توهین می‌کنند بهترین وسیله برای دشمنان هستند و باید مراقب باشیم که عضو چنین گروه‌هایی نباشیم و سعی کنیم اتحاد و وحدت را حفظ کنیم و به اقتدار خود بیافزاییم.»

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری هفته وحدت وحدت شیعه و سنی مشهد تایباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۶۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمسک به وجود نازنین امام صادق(ع) برای امت اسلامی یک ضرورت است

شیخ مسعود راهبر امام جمعه اهل سنت شهرستان بندر لنگه در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب تمسک به وجود نازنین امام صادق(ع) را برای امت اسلامی یک ضرورت دانست و اظهار داشت: شخصیت امام صادق علیه السلام در بین شیعه و سنی ستودنی و ستوده شده است؛ ایشان در علم ، درایت و بینش در تاریخ اسلام زبانزد هستند.

شیخ راهبر افزود: امام ابوحنیفه می فرمایند: "ما رأت افقه من جعفر بن محمد الصادق" من کسی را فقیه تر از جعفر بن محمد الصادق ندیدم و این توصیف را یکی امامان اهل سنت بیان می کند.

وی عنوان کرد: در تاریخ اسلام از امام صادق علیه السلام اینگونه بیان شده است که ایشان عالم و عامل و دارای زهد و تقوا و عبادت ، نماز و سجده های طولانی بوده اند.

وی در پایان تاکید کرد: مسئله ای که امروز برای جامعه نیاز است، تمسک به وجود نازنین امام صادق است، کمک به مستمندان، شجاعت ، علم ، دانش ، تواضع و فروتنی ایشان است که از همگان گوی سبقت گرفته بودند، فلذا اگر در جامعه دین گریزی و مسائلی از این قبیل مشاهده می گردد نتیجه دوری از این برزگواران است و ما باید پیروان مخلص امام صادق علیه السلام باشیم و مانند معنای کنیه ایشان در امورات زندگی و جامعه صادق باشیم.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • تمسک به وجود نازنین امام صادق(ع) برای امت اسلامی یک ضرورت است
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است
  • امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است
  • امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است
  • اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام