Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی مجری طرح توسعه گلخانه ای کشور از راه‌اندازی پایانه محصولات گلخانه‌ای در استان خبر داد و گفت: اگر این پایانه احداث شود، گلخانه داران دیگر نگرانی در خصوص بسته بندی، بازاریابی و صادرات نخواهند داشت.

ولی الله بنی عامری، چهارشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع‌های گلخانه‌ای بیرجند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه توسعه گلخانه‌های کشور به مدت ۱۰ سال از سال ۹۵ تا سال ۱۴۰۴ در دستور کار قرار گرفته که در این راستا ۴۸ هزار و ۳۵۵ هکتار گلخانه در تمام استان‌های کشور با بهره‌گیری از مزیت‌های هر استان ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به موفقیت ۹۵ درصدی این پروژه، تصریح کرد: تنش‌های محیطی و کمبود آب در برخی استان‌ها باعث الزام انتقال کیف سبزی و صیفی جالیز در فضاهای بسته شده است.

به گزارش ایسنا، مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور با اشاره به شتاب اجرای این طرح در خراسان جنوبی، بیان کرد: در این راستا طبق تفاهم‌نامه‌ای در خراسان جنوبی هزار هکتار در شهرک‌های کشاورزی و ۷۰۰ هکتار در ۱۱ شهرستان به توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس و گلخانه‌های تجاری و سایه بان اختصاص می‌یابد.

بنی عامری اظهار کرد: این طرح به صورت مستقیم برای هشت هزار نفر اشتغال در استان ایجاد خواهد کرد و هم‌چنین ۱.۵ تا دو برابر آن نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

وی افزود: از این سطح تولیدات گلخانه‌ای کشور حدود ۲۱ میلیون تن محصول تولید می‌شود که تا پایان برنامه باید از این میزان ۱۰ میلیون تن به ارزش ۱۲ میلیارد دلار صادر شود.

وی بیان کرد: طی سال گذشته میزان صادرات این محصولات حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده که پیش بینی می‌کنیم امسال یک میلیون دلار صادرات انواع محصولات گلخانه‌ای را داشته باشیم و خراسان رضوی، افغانستان و بازار روسیه بازارهای هدف این صادرات هستند.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور تصریح کرد: علاوه بر صادرات محصولات گلخانه‌ای، در حوزه صادرات سازه و تجهیزات گلخانه‌ای و خدمات فنی و مهندسی نیز فعالیت داریم.

بنی عامری اظهار کرد: برای افرادی که قبلا در این طرح ثبت نام کرده‌اند در نقاط مرزی تسهیلات اشتغال روستایی با نرخ چهار درصد و در سایر مناطق با نرخ شش درصد پرداخت می‌شود.

وی افزود: امسال نیز از محل تبصره ۱۸ تسهیلات برای اجرای این طرح‌ها پرداخت می‌شود و متقاضیان باید از طریق سامانه سیتا برای دریافت این تسهیلات ثبت‌نام کنند.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور با اشاره به اینکه این تسهیلات سقفی ندارد، تصریح کرد: ۲۰ درصد هزینه‌ها آورده متقاضی و مابقی نیز از طریق تسهیلات پرداخت می‌شود.

بنی عامری افزود: در طی برنامه توسعه نیاز به مراکز مهارت‌آموزی برای تربیت کارگر ماهر و نیاز به تربیت مربی داریم که در همین راستا مصوب شد مرکز مهارت‌آموزی برای تربیت کارگر ماهر و مربیان آموزشی، ناظرین پروژه‌های گلخانه‌ای و ایجاد مرکز ارائه نوآوری‌های گلخانه‌ای در خراسان جنوبی احداث شود.

وی بیان کرد: درنظر داریم مرکز تهیه و توزیع نهاده‌های مصرفی گلخانه‌ها را در استان راه اندازی کنیم تا تولیدکنندگان بتوانند در قالب تعاونی‌های خود این نهاده‌ها را به صورت متمرکز تأمین کنند.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور اظهار کرد: بزرگترین مزیت نسبی خراسان جنوبی اختلاف دمای زیاد شب و روز است که مزیت مهمی برای کشت گل‌های پیازی و گل رز محسوب می‌شود.

بنی عامری با اشاره به احداث گلخانه‌های الگویی خورشیدی، ادامه داد: در بخش گلخانه‌های کوچک مقیاس تثبیت جمعیت به خصوص در نواحی مرزی جزء اولویت‌هاست.

وی افزود: احداث سایبان‌ها مهم‌ترین عامل کاهش تبخیر و تنظیم شدت نور خورشید است که پایلوت آن در استان اجرا می‌شود.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور با اشاره به به صرفه بودن گلخانه‌های کوچک مقیاس، ادامه داد: گلخانه‌های کوچک مقیاس با تجهیزات کم حتی در خانه‌ها احداث شده و دولت نیز با تسهیل روند دریافت تسهیلات و ارائه کمک‌های فنی و مهندسی به متقاضیان کمک خواهد کرد.

بنی عامری اظهار کرد: باتوجه به شوری آب در خراسان جنوبی، برنامه پایلوت آب شیرین کن خورشیدی در دستور کار قرار گرفته که امید است با تأمین اعتبارات مورد نیاز این طرح در طول برنامه نهضت گلخانه‌ای اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: آب شیرین کن خورشیدی با شیرین سازی آب چاه‌های کشاورزی شور آب مورد نیاز گلخانه‌ها را فراهم می‌کند.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ای کشور با اشاره به تنوع بخشی محصولات در گلخانه‌ها، یادآور شد: اکنون بیش از ۱۰۰ نوع محصول در گلخانه‌ها تعریف شده است و این لیست همچنان ادامه دارد.

بنی عامری با تاکید بر بهره‌گیری از توان دانشگاهی، خاطرنشان کرد: با تمام توان در خدمت محققان دانشگاهی هستیم و در صورت مراجعه به ما از توان آنان در راستای توسعه این طرح بهره خواهیم برد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کشت گلخانه ای استانی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۶۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی

وفائی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: مازندران به عنوان نگین سرسبز ایران از مزیت‌های ویژه‌ای در تولید و تامین محصولات کشاورزی برخوردار می‌باشد به نحوی که رتبه اول در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده و برخورداری از موهبت دریا و بنادر مستعد و قابل توسعه منطقه ویژه اقتصادی و قرار گرفتن در جایگاه منطقه آزاد تجاری، فرصت‌های بسیار مناسبی را در تامین امنیت غذایی و کالا‌ها و محصولات مورد نیاز کشور دارد که توجه مسئولین بر ایجاد و توسعه زیرساخت‌های آن یک امر ضروری می‌باشد.

او با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در جهت رشد و توسعه فعالیت‌های تجاری با کشور‌های حوزه خزر شکل گرفته است، افزود: برخورداری و مزیت‌های حوزه خزر از جهت توسعه صادرات، خصوصا محصولات کشاورزی و نیز تامین کالا‌های مورد نیاز کشور از جمله روغن خام، گندم، دانه‌های روغنی، خوراک دام و ... همچنین ورود موقت کالا و ترانزیت و سوآپ آن می‌تواند منجر به توسعه چندوجهی استان و رشد اقتصاد دریاپایه گردد.

وفائی نژاد تسریع در توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله توسعه فعالیت‌های حمل و نقل ریلی و ایجاد شرکت‌های حمل و نقل سراسری و بین المللی و توسعه راه‌ها و ایجاد سیلو‌ها و مخازن را از ضروریات توسعه فعالیت‌های تجاری بر شمرد و گفت: این امر می‌تواند در راستای تحقق شعار سال و رونق تولید و اشتغال و سرمایه گذاری و خلق موقعیت‌های جدید برای توسعه استان گردد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران ضرورت توجه به سرمایه گذاری پایدار برای ذخیره استراتژیک کالا از جمله ایجاد سیلو و مخازن روغن خام در استان را فرصتی مناسب برای دور زدن تحریم‌ها و پدافند غیرعامل در مقابل تهدیدات برشمرد و افزود: پروژه ساخت ۲۵ هزار تن مخازن روغن نکا و ضرورت تسریع در مصوبات دولت در این خصوص موجب رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه خواهد بود.

وفائی نژاد در پایان به مزیت‌های تامین کالا‌های اساسی از جمله واردات ۸۰۰ هزار تن گندم و روغن خام که در دولت سیزدهم از مسیر بنادر استان مازندران صورت گرفت، اشاره کرد و گفت: بهره برداری از ظرفیت بنادر شمالی می‌تواند فرصت مناسبی برای افزایش تراز تجاری و رونق اقتصادی و توسعه مبادلات تجاری با کشور‌های حاشیه خزر، تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی و کالا‌های اساسی و استراتژیک کشور و دور زدن تحریم ها، کاهش هزینه‌های تمام شده واردات کالا‌های اساسی و صرفه جویی در منابع را فراهم نماید.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ تهران
  • اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ایرانول
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • برداشت ۹۶۰ تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • افزایش ا ۵ درصدی تولیدات گلخانه های خراسان جنوبی