Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@22:46:09 GMT

فلک‌الافلاک به سمت جهانی شدن می‌رود

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۷۱۴۸

فلک‌الافلاک به سمت جهانی شدن می‌رود

آغاز این هفته میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با آغاز هفته فرهنگی روسیه در ایران آغاز شد؛ در روزهای فرهنگی دو کشور سعی می‌شود  مردم با صنایع دستی و موسیقی یکدیگر آشنا شوند. در روز نخست هفته فرهنگی روسیه در تهران، مراسم  نمایشی از هنر و رقص های سنتی روسیه در تالار وحدت به اجرا درآمد. همچنین مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران میزبان نمایشگاه «پارچه های توری» روسیه شد، در این نمایشگاه مجموعه ای از پارچه های توری کشور روسیه که در موزه پارچه های توری منطقه «ولوگدا» واقع در شمال روسیه نگهداری می‌شود، به مدت ۴ روز در تالار آبی این مجموعه در معرض دید علاقه‌مندان قرار  گرفت

روس‌ها علاقمند صنایع دستی ایران هستند

پویا محمودیان که در این افتتاحیه این مراسم حضور داشت از علاقه روس‌ها به صنایع دستی ایران خبر داد و گفت: هرگاه نمایشگاه صنایع دستی ایران در روسیه برگزار شد، روس علاقه زیادی به این هنر ایرانی نشان دادند و علاقمند خریداری آن بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین متقابلا ما نیز نمایشگاهی از پارچه‌های توری روسیه که بخشی از صنایع دستی روسیه است در ایران برگزار می کنیم. و معتقدیم برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها سب نزدیکی و شناخت دو ملت از یکدیگر می  شود.

تفاهمنامه همکاری ایران و سوییس در بخش گردشگری

در این هفته ولی تیموری معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به سوئیس رفت و طی آن با شرکای سوییسی تفاهنامه ای را منعقد کرد.  

تفاهم‌نامه همکاری گردشگری بین ایران و سوئیس در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور، که با مسئولیت وزارت بهداشت ایران در سوئیس برگزار شد، به امضای مسئولان گردشگری دو کشور رسید.

براساس این تفاهم‌نامه، طرف‌ها در چارچوب توانمندی و تسهیلات خود، همکاری‌های مشترک در زمینه گردشگری را براساس اصل برابری و منافع متقابل و طبق قوانین کشورهای عضو و معاهدات بین‌المللی کنونی، تقویت و توسعه خواهند داد. همچنین دو طرف متعهد شدند نهادهای دولتی خود را به همکاری در حوزه گردشگری تشویق کنند.

گلستان پایتخت اکوتورسیم کشور

همچنین پویا محمودیان اواسط این هفته برای شرکت در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و اقوام با حضور جمعی از سفرا، مهمانان خارجی و داخلی، مدیران وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راهی گلستان شد.  

ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گلستان نیز در این مراسم این استان را پایتخت اکوتوریسم کشور عنوان کرد و گفت: با استمرار برگزاری این جشنواره، میزبانی از گردشگران در استان افزایش یافته و گلستان به مقصد گردشگری تبدیل شده است.

کریمی بیان داشت: در این جشنواره ۲۰۰ غرفه شامل صنایع دستی، هنرهای سنتی، سوغات، غذاهای سنتی، سیاه چادرها، آلاچیق عشایر و روستاهای هدف گردشگری برپا شده است. در این جشنواره سفرای چین و قزاقزستان حضور پیدا کردند و خواهان توسعه گردشگری کشورشان با ایران شدند.

سفیر جمهوری خلق چین در ایران در دیدار با استاندار گلستان گفت: تعداد گردشگران چینی در ایران با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و لغو ویزای گردشگری برای گردشگران چینی، افزایش پیدا کرده است اما هنوز با هدف مطلوب فاصله داریم.

سفیر قزاقستان در ایران در نشست با بازرگانان استان گلستان، گفت: بین ایران و قزاقستان روابط کاملا دوستانه‌ای برقرار است که فعالان گردشگری و اقتصادی باید از این فرصت ارزشمند نهایت بهره را ببرند.

تسریع ثبت جهانی فلک‌الافلاک با آزادسازی عرصه

شاید یکی از بهترین اخبار در هفته جاری برای میراث فرهنگی اختصاص ۶۰ میلیارد تومان بودجه برای آزادسازی قلعه فلک الافلاک بود.

محمدحسن طالبیان  معاون میراث فرهنگی کشور بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه به تدریج مکلف شد که مبلغی بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در سالهای متوالی با نظر کارشناسان در نظر بگیرد. بخشی هم از طریق زمین معوض جبران شود که خوشبختانه در سنوات گذشته و در قالب موافقت نامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه، در بازه زمانی معین تامین اعتبار و تخصیص داده شد. اکنون مرحله نهایی در قالب اسناد خزانه اسلامی در حال تبادل است که همزمان با تحویل گرفتن فضاهای مذکور و برنامه ریزی برای ساماندهی در سال ۹۸ انجام می شود.  

وی در ادامه درباره ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک گفت: هر زمان محوطه و بستر قلعه فلک الافلاک ساماندهی شد به گونه ای که سازه های موجود برداشته شود، بررسی دقیق تری از جهت باستان شناسی و سایر رشته ها انجام گیرد و نقشه برداری‌های دقیق‌تر شود؛ طرح ساماندهی آن را نیز تهیه می کنیم. در آن صورت می‌توانیم برای تهیه پرونده نامزدی ثبت جهانی آن اقدام کنیم.

 فصل دوم فعالیت مرمتگران بدون مرز ایتالیا به پایان رسید

فصل دوم فعالیت مرمتگران بدون مرز ایتالیا روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه در تخت جمشید پایان یافت و پس از آن مرمتگران به انجام مطالعات مستندنگاری خود ادامه می‌دهند.

در فعالیت‌های فصل اول و دوم، پلکان جنوبی کاخ تچر و دروازه شرقی کاخ شورا در مجموعه جهانی تخت‌جمشید مرمت می‌شوند. پر کردن درزها و ترک‌ها با ملاط آهکی «لدان» برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رطوبت، مهم‌ترین اقدام مرمتگران ایتالیایی و گروه ایرانی در فصل دوم بود. آغاز فصل دوم این مرمت به مهرماه سال جاری برمی گردد

بنای تخت جمشید متعلق به دوره هخامنشیان، یکی از ۱۲ اثر جهانی استان فارس در فهرست یونسکو است.

قطار گردشگری کویر راه‌اندازی شد

در راستای توسعه صنعت گردشگری، قطار گردشگری کویر (تهران-کاشان) راه‌اندازی شد. این قطار برنامه‌ای یک روزه، هر هفته پنجشنبه حرکت کرده که آغاز این حرکت از ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۸ ساعت ۶:۲۰ از تهران بوده و حدود ساعت ۲۲ به ایستگاه راه‌آهن تهران مراجعت می‌کند.  

مسافران این قطار در قالب دو گروه گردشگری و طبیعت گردی سفر خود را از ایستگاه کاشان آغاز می‌کنند که گروه اول با اتوبوس به سمت شهر نوش آباد جهت بازدید از شهر زیر زمینی اویی حرکت کرده و در ادامه از مسجد جامع و مناره سلجوقی همچنین کویر ابوزید آباد بازدید می‌کنند. گروه دوم نیز بعد از بازدید خانه‌های تاریخی (بروجردی‌ها- طباطبایی‌ها)، باغ فین به کویر ابوزید آباد خواهند رفت.  

در این برنامه گردشگری، راهنمای تور مجرب و رسمی میراث فرهنگی به توضیحات در اماکن گردشگری می‌پردازد، و متقاضیان با پرداخت مبلغ ۲ میلیون و ۵۹۵ هزار ریال علاوه بر هزینه‌های بلیت رفت و برگشت قطار، اتوبوس و ...، از خدمات دیگری همچون پذیرایی صبحانه، نهار، شام و میان وعده همچنین بیمه مسافرتی گروهی و انفرادی برخوردار می‌شوند.

برچسب‌ها گردشگری روسیه هفته فرهنگی علی ‌اصغر مونسان سوئیس میراث فرهنگی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری روسیه هفته فرهنگی علی اصغر مونسان سوئیس میراث فرهنگی ایران گردشگری روسیه هفته فرهنگی علی اصغر مونسان سوئیس میراث فرهنگی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۷۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان، محسن معصوم علیزاده در گفتگویی با اعلام این خبر افزود: به دنبال اجرای این طرح، امروز در هنگام خاک برداری، قسمتی از یک اثر تاریخی در محدوده میدان امام همدان نمایان شد که به صورت موقت ادامه اجرای کار متوقف شده است.

معصوم علیزاده گفت: تیم کارشناسی بررسی ابعاد مختلف این اثر تشکیل شده است تا هرچه زودتر نسبت به انجام مراحل کاوش و ادامه روند اجرای طرح تصمیم‌گیری شود.

وی اضافه کرد: تصمیم داریم در صورت کشف اثر تاریخی، از آن به عنوان بک ظرفیت گردشگری برای شهر همدان استفاده کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان خاطرنشان کرد: در کنار انجام کاوش، نمی‌خواهیم جلوی اقدامات عمرانی شهر گرفته شود و تلاش داریم کارهای عمرانی شهر ادامه داشته باشد.

وی با اعلام اینکه همدان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است و باید آثار تاریخی آن حفظ شود، اظهار داشت: همانطور که در همه نقاط استان از میراث فرهنگی حفاظت می‌شود، ناظران یگان حفاظت میراث فرهنگی بر این طرح نیز توجه ویژه دارند تا از هرگونه آسیب و دخل و تصرف در آن جلوگیری شود.

وی یادآور شد: هنوز ابعاد مختلف این اثر شناسایی نشده و در نخستین فرصت نسبت به کاوش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با بیان اینکه بارها به شهرداری و شرکت‌های خدمات رسان اعلام شده که با هر کنده‌کاری در همدان احتمال برخورد به آثاری وجود دارد و شواهد باستان‌شناسی در این شهر فراوان است ادامه داد: در محدوده میدان امام خمینی(ره)، با توجه به سایت‌موزه‌ای که در این محوطه پیدا شده، ممکن است در هر خیابان نزدیک آن، به آثاری باستانی برخورد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پیدا شدن این بنا را یک ظرفیت مناسب گردشگری برای شهر همدان می‌دانیم که می‌توان در پیاده‌راه باباطاهر هم شاهد یک سایت موزه شبیه میدان امام(ره) بود و با پوشش شیشه‌ای در معرض دید عموم قرار داد، افزود: این موارد باید بررسی شود و باستان‌شناسان ما جلساتی برگزار کنند و به موارد لازم برسند که تاکید این است، قابلیت یک سایت موزه کوچک در ابتدای باباطاهر وجود دارد.

لازم به ذکر است، عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان به میدان مرکزی شهر همدان، دوشنبه هفته گذشته (۱۰ اردیبهشت) با یکصد میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری دارد که بیش از یک‌هزار مورد آن ثبت ملی شده است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903264

دیگر خبرها

  • ۳۵۰ هنرمند یزدی بیمه می‌شوند
  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • تایید بیمه تأمین اجتماعی ۲۲۴ نفر از شاغلان صنایع‌دستی استان گلستان
  • آغاز نخستین نشست کارشناسان نظارتی ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مشهد
  • جشنواره گردشگری جاده ابریشم سمنان برگزار می‌شود
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • ۱۷۴ هنرمند صنایع‌دستی مازندران بیمه شدند
  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد