Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:25:12 GMT

کاهش آلودگی هوا بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۷۲۱۲

کاهش آلودگی هوا بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شینا انصاری در این باره اظهار داشت: مشارکت مردم در ایفای مسئولیت شهروندی خود با کاهش استفاده از خودروهای شخصی، استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی، و توجه به کنترل دوره‌ای خودرو و انجام معاینه فنی که هزینه انجام آن در طول یک سال به مراتب پایین‌تر از ۳۰۰ دلار سهم هر فرد از خسارت آلودگی هوااست امکان پذیر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با اشاره به آنکه بیشترین عامل آلودگی هوای شهر تهران منابع متحرک هستند که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آلاینده‌ها را به هوا منتشر می‌کنند گفت: در این شرایط تردد خودروهای تک سرنشین می تواند به تشدید بار آلودگی بینجامد و حضور مردم بخصوص سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی در فضای آزاد باید محدود شود تا مواجهه طولانی مدت با آلاینده ذرات معلق بویژه ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون به حداقل برسد.
 انصاری، راهکار اصلی مدیریت آلودگی هوا را حرکت در مسیر برنامه های مدون این حوزه و منطبق بر قانون هوای پاک برشمرد و تصریح کرد: در چارچوب این برنامه ها، از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت های فرسوده، ارتقای تکنولوژی صنایع، بهبود کیفیت سوخت، زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی، مدهای حمل و نقل جایگزین، معاینه فنی و سایر محورهای دخیل در کنترل آلودگی هوا ‌باید دنبال شود.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایداری شهرداری تهران ادامه داد: وارونگی دما پدیده‌ای است که تحت‌تاثیر کاهش دما در فصل سرد به شکل تشکیل لایه هوای سرد، اجازه صعود هوای گرم و آلوده شهر به بالا را نمی‌دهد؛ به همین دلیل تولید آلاینده‌ها از منابع ثابت و متحرک، با توجه به بارگذاری جمعیت، صنعت و خدمات بیش از ظرفیت اکولوژیک در شهر تهران، به انباشت آنها در سطح زمین می‌انجامد.
انصاری افزود: در چنین شرایطی راهکارهای موقت و کوتاه‌مدت برای کاهش انتشار آلاینده‌ها و حفاظت از سلامت مردم به خصوص گروه‌های حساس جامعه همچون کودکان و سالمندان از جمله تعطیلی مدارس، محدودیت در تردد خودروها یا توقف فعالیت برخی واحدهای صنعتی اتخاذ می‌شود.  
وی ادامه داد: تعطیلی مدارس برای قرار نگرفتن کودکان به عنوان یکی از گروههای حساس در معرض هوای آلوده هست و در واقع وقتی شاخص کیفیت هوا به وضعیت ناسالم برای گروههای حساس می رسد و شرایط پایدار بدلیل سرما و وارونگی دما حاکم می شود؛  تردد خودروها و موتورسیکلت ها، فعالیت صنایع آلاینده و یا حتی سوزاندن پسماند منجر به انباشت بیشتر آلودگی هوا در فضای بسته شهر می شود.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به گزارش اخیر بانک جهانی درباره پیامدهای اقتصادی آلودگی هوا گفت: این گزارش حاکی از خسارتی سالانه معادل ۶.۲  میلیارد دلار به شهروندان تهرانی است که با احتساب جمعیت ۷.۸ میلیونی تهران، سهم هر نفر در زیان متاثر از آلودگی هوا، برابر ۳۰۰ دلار در سال است.

برچسب‌ها هوای ناسالم آلودگی هوا معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هوای ناسالم آلودگی هوا هوای ناسالم آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۷۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس

به گزارش همشهری آنلاین،‌ طبق داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا، هم‌اکنون هوای پایتخت با شاخص ۹۵ در وضعیت زرد و قابل قبول قرار دارد.

در ۲۴ گذشته هم میانگین شاخص کیفیت هوا بر عدد ۸۱ قرار داشته و کیفیت هوای پایتخت قابل قبول بوده است.

وضعیت کیفیت هوای مناطق مختلف شهر تهران:

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای قابل قبول (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.
از ابتدای سال جاری تا به امروز در تهران ۵ روز هوای پاک و ۳۲ روز هوای قابل قبول به ثبت رسیده است.

وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران:

کد خبر 847199 منبع: فارس برچسب‌ها آلودگی هوا خبر مهم تهران

دیگر خبرها

  • غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟
  • غبار روی کوه های تهران مه است یا آلودگی هوا؟ | فقط این منطقه غربی تهران هوای پاک دارد
  • هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌ها
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • هیچ دولتی بدون مشارکت مردم توسعه پذیر نیست
  • هوای تهران همچنان مطلوب است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید