Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که پادگان‌ها و نهاد‌های نظامی اجازه ورود مراکز سیار معاینه فنی برای کنترل آلایندگی سرویس ادارات آن‌ها را نمی‌دهند.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محسن پورسید آقایی با حضور در یک برنامه تلویزیونی در مورد وضعیت آلودگی هوای پایتخت توضیحاتی ارائه کرد و با اشاره به تاثیرات طرح ترافیک در کاهش تولید آلاینده‌ها گفت: دو عامل مهم میزان تولید آلاینده و همچنین شرایط و تغییرات جوی در ایجاد آلودگی هوا نقش دارند به گونه‌ای که اگر شرایط جوی ثابت باقی بماند، آلایندگی جمع شده و می‌تواند شاخص‌های هوا را به شرایط آلوده نزدیک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه در حال حاضر هوای تهران ۸ روز سکون کامل هوا را تجربه کرده، اما هنوز شاخص‌های آلایندگی بر روی عدد ۱۳۱ باقی مانده است، گفت: معتقدیم که طرح‌های ترافیکی توانسته میزان تولید مواد آلاینده را کم کند.

وی با اشاره به وضعیت شهر‌های پیرامونی تهران گفت: تهران شهر بزرگی است که حدود ۵ میلیون خودرو دارد، اما وضعیتش با اینکه در شرایط سکون هوا قرار دارد از شهر‌های مجاور بهتر است به گونه‌ای که شاخص آلایندگی در رباط کریم ۱۶۰، پیشوا ۱۶۴، ورامین ۱۷۴، ملارد ۱۵۲ بوده است در حالی که تهران با وجود طولانی بودن سکون هوا، شاخص‌ها بر روی عدد ۱۳۱ باقی مانده است.

وی با ارائه آماری گفت: در سال ۹۵ تهران دو بازه ۱۱ و ۶ روزه سکون هوا را تجربه کرد که در مجموع در این سال، ۵ روز شرایط به مرز هشدار و تعطیلی رسید و در سال ۹۶ شش روز شرایط ناسالم هوا اعلام شد که ۳ روز در مرحله هشدار برای همه قرار داشت، اما امسال با اینکه ۸ روز سکون کامل هوا را شاهد هستیم و یکی از طولانی‌ترین دوره‌های سکون هوا را می‌گذرانیم، اما شاخص هنوز بر عدد ۱۳۱ باقی مانده است و اتفاقا معتقدیم که طرح‌های ترافیکی، تولید آلایندگی را کم کرده است و به همین دلیل است که تهران با وجود دارا بودن ۵ میلیون خودرو، وضعیت هوایش از شهر‌های اطراف بهتر است.

وی در مورد کنترل خودرو‌های دیزلی در تهران گفت: خودرو‌های دیزلی همچون کامیون، اتوبوس‌های شهری، سرویس ادارات و... حدود ۳۰ درصد آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند و نقش زیادی در افزایش آلایندگی‌ها دارند، اما همین میزان را می‌توان تنها با تعمیر موتورشان کاهش داد.

وی با بیان اینکه وزارت راه متولی معاینه فنی خودرو‌های دیزل است، گفت: البته ذات دیزل با هوای پاک در تضاد است به گونه‌ای که حتی اگر خودروی دیزلی نو باشد و دودی هم نداشته باشد، باز هم ذرات معلق تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران بر روی کنترل اتوبوس‌های شرکت واحد نظارت جدی دارد، گفت:، اما سرویس ادارات که عمدتا دیزلی هستند، زیر نظر شهرداری نیستند و فقط از طریق دوربین‌ها می‌توان آن‌ها را کنترل کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری با همکاری پلیس نسبت به کنترل آلایندگی سرویس ادارات اقدام نمی‌کند، گفت: بخشی از سرویس‌ها برای دستگاه‌های نظامی است و ما مراکز معاینه فنی سیاری طراحی کردیم که با استقرار در سازمان‌های مختلف نسبت به کنترل آلایندگی موتور خودرو‌ها اقدام کنند که حتی در صداوسیما نیز این مراکز سیار مستقر شده‌اند، اما اجازه استقرار این مراکز در پادگان‌ها و مراکز نظامی داده نمی‌شود و اجازه ورود نمی‌دهند.

وی افزود: شهرداری تهران دو دستگاه معاینه فنی سیار را در کنار بزرگراه‌ها مستقر کرده تا نسبت به کنترل آلایندگی کامیون‌ها اقدام کنند.

پورسید آقایی در مورد وضعیت فیلتر دوده نیز با بیان اینکه "خوشبختانه توانستیم پس از ۶ ماه رایزنی ۵ فیلتر دوده خریداری کنیم تا آن‌ها را بر روی اتوبوس‌های دیزل شهرداری که عمدتا در ناوگان بی‌آرتی فعالیت می‌کنند، نصب کنیم"، گفت: ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیزل در شهرداری فعال هستند که بر اساس اسناد بالادستی باید فیلتر دوده بر روی آن‌ها نصب شود، اما فیلتر دوده مشمول تحریم‌ها شده و با اینکه جزو واجبات است، اما مجبوریم با ارتباط کانال‌های مختلف آن را خریداری کنیم. هرچند که دو قرارداد با دو شرکت دانش‌بنیان منعقد کردیم که نمونه داخلی آن ساخته شود.

وی با بیان اینکه سهم اتوبوس شهری در آلودگی هوا ۱۰ درصد است، گفت: اگر فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌های بی‌آر تی نصب شود در مجموع ۴ درصد از آلایندگی اتوبوس‌ها کاهش می‌یابد.

وی افزود: خوشبختانه امسال سازمان محیط زیست به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده است که دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای طرح‌های کاهش آلودگی منتشر شود که اگر این اتفاق مهم رخ دهد، اتفاق بزرگی در کاهش آلودگی هوا رخ می‌دهد.

وی در مورد سرانجام موتور‌های برقی در تهران نیز با بیان اینکه دو سال قبل طرح جابجایی موتور‌های دیزل با برقی را در دستور کار قرار دادیم، گفت: آن زمان یک دستگاه موتورسیکلت برقی ۷ میلیون تومان بود و مقرر شده بود که ۲.۵ میلیون شهرداری تهران کمک کند و مابقی مبلغ را نیز مالک تقبل کند، اما با توجه به تغییر قیمت‌ها، حالا قیمت موتور برقی به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده و عملا کمک ۲.۵ میلیونی شهرداری تاثیری ندارد.

وی با بیان اینکه آمار‌های مختلفی در مورد تعداد موتورسیکلت وجود دارد، اما معتقدیم تعداد افرادی که از موتورسیکلت به عنوان محل درآمد استفاده می‌کنند حدود ۲۰۰ هزار نفر است که نقش ۱۰ درصدی در آلودگی هوا دارند.

وی با بیان اینکه قوانین خوبی در مورد کنترل موتورسیکلت‌ها داریم، اما اجرایی نمی‌شود، گفت: یکی از مقررات زیست محیطی این است که کارخانه‌های تولید کننده موتورسیکلت به ازای ورود هر موتور جدید انژکتوری، یک موتور قدیمی را باید از چرخه خارج کنند تا بر همین اساس بعد از گذشت ۵ سال کلا موتور‌ها نوسازی شده و در عین حال موتور جدیدی نیز به شهر اضافه نمی‌شود، اما تولید کنندگان با وزارت صنعت رایزنی کردند و به بهانه اشتغال، اجرای این قانون را یک سال عقب انداختند که دی ماه امسال این فرصت تمام می‌شود و امیدواریم دیگر اجرای این قانون به تعویق نیفتد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مستند ایکسونامی بهاء ابوالعطا حسن حیدری آنفولانزا غزه بولیوی شبکه حقانی فردو خانه پدری آلودگی هوا حمل و نقل و ترافیک شهرداری شهرداری تهران معاینه فنی آلودگی هوای پایتخت طرح ترافیک مستند ایکسونامی بهاء ابوالعطا حسن حیدری آنفولانزا غزه بولیوی شبکه حقانی فردو خانه پدری آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۸۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات اتوبوس‌های برقی هم مافیایی شد؟ / شهرداری تهران؛ متهم ردیف اول!

آفتاب‌‌نیوز :

کلانشهر تهران بر اساس برآورد سال ۲۰۱۸ سازمان ملل، سی‌وچهارمین شهر پرجمعیت جهان شناخته می‌شود که همین امر، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق شهرداری برای انجام امور شهری است. طی سال‌های اخیر، استفاده از اتوبوس‌های شهری (BRT) برای مردم این کلانشهر به یک معضل اساسی تبدیل شده است و ساعات پیک شلوغی باید در صف‌های طویل ایستگاه‌ها، چشم‌انتظار اتوبوس‌های فرسوده نشست.

کار به جایی رسیده که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، طی روز‌های اخیر در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «۱۱ هزار دستگاه اتوبوس برقی برای کلانشهر تهران تا افق سال ۱۴۰۴ نیاز است.» البته چمران در اولین جلسه امسال شورای شهر تهران پس از اعلام احداث مسجد در پارک قیطریه، از انعقاد قرارداد واردات دو هزار دستگاه اتوبوس برقی با یک شرکت چینی خبر داد که جزئیات این قرارداد تا حدودی نامشخص بود.

به دلیل مشکلات اقتصادی موجود طی سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری مورد نیاز در سیستم اتوبوس‌رانی تهران انجام نگرفته و همین امر باعث می‌شود به سرمایه‌ای عظیم و سرعت عمل بالا برای نوسازی این سیستم فرسوده نیاز باشد.

در چند ماه گذشته گله‌مندی شهرداری تهران و خودروسازان داخلی از یکدیگر بار‌ها به گوش رسیده است؛ از ادعای شهرداری مبنی بر بدقولی ایران‌خودرو دیزل در تحویل اتوبوس‌ها گرفته تا افشاگری علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در مورد پرداخت‌های شهرداری به این شرکت.

عظیمی در بهمن ۱۴۰۲ گفت: «۴۰ دستگاه اتوبوس برقی به شهرداری تهران تحویل داده شد و قرار بود ۲۰۰ میلیارد تومان به ایران‌خودرو پرداخت کنند که ریالی به صورت نقدی پرداخت نشد. شهرداری به جای پول، ملک به ایران‌خودرو داده که آن را هم فروخته‌اند. یعنی شهرداری فروش اموال غیر کرده و تخلف صورت گرفته که مدارک آن موجود است.»

مطالعه بیشتر: مهر تأیید وزارت کشور بر قانونی بودن ورود واگن‌های چینی
همین کش‌وقوس‌های میان یک نهاد دولتی و خودروساز دولتی باعث شد شهرداری بهانه لازم را برای انعقاد قرارداد با طرف چینی به دست آورد. قراردادی که بعد‌ها مشخص شد به جای عقد با یک خودروساز چینی، با شرکت ساختمان‌سازی بسته شده و یک ایراد اساسی دارد. اما سوال اصلی این است که دلیل عقد چنین قرارداد پرشتابی چه بود که شهرداری تهران حتی رغبتی به خرید مستقیم اتوبوس‌ها از خودروساز چینی نداشت؟

محمود خاقانی، تحلیلگر حوزه انرژی، در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد: «شهردار تهران با انعقاد قرارداد ۲.۵ میلیارد یورویی با یک شرکت چینی که در حوزه ساختمان فعالیت می‌کند، اقدام به خرید اتوبوس کرده و وزارت صمت در شرایطی که کمبود برق و بنزین وجود دارد، از این طرح حمایت کرده و قرار است هزاران دستگاه اتومبیل دوگانه‌سوز برقی و بنزینی وارد کنند.»

او ادامه داد: «قرارگاه خاتم‌الانبیا با یک شرکت چینی که در کار تجارت نفت خام است بیش از سه میلیارد یورو قرارداد بسته تا فاز دو فرودگاه امام خمینی را بسازند. خرید اتوبوس برقی از شرکت ساختمانی با کیفیت نامعلوم منجر به هزینه میلیون‌ها یورو می‌شود که نتیجه آن مشخص نیست. شهردار در پارک‌ها مسجد می‌سازد تا توجه مردم از موضوع خرید اتوبوس‌ها به نگرانی بابت قطع درختان منتقل شود.»

اکنون پس از حاشیه‌های بسیار و واکنش‌هایی که این قرارداد برای شهرداری تهران به دنبال داشت، بنر‌های تبلیغاتی در جای‌جای شهر نصب شده است تا قرارداد دو میلیارد یورویی خرید اتوبوس از شرکت ساختمان‌سازی چینی را موجه نشان دهد. نمونه‌ای از این بنر را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

سوال اساسی دیگر این است که با توجه به عملکرد گذشته، که می‌توان گفت آماده‌سازی زیرساخت خودرو‌های برقی تهران در ۶ ماه آینده چندان ممکن نیست، آیا پای مافیای خودرو در میان بود که چنین قراردادی با مشکلات حقوقی و چنین باعجله بسته شد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها باید منتظر عملکرد ۶ ماه آینده این نهاد‌های دولتی بود. هرچند در موارد مختلف گذشته، همچون واردات خودرو‌های سواری، بار‌ها عملکرد وزارت صمت زیر سوال رفته است.

منبع: تجارت نیوز

دیگر خبرها

  • چرا خارجی خریدیم؟ / شهرداری تهران توجیه می کند یا توهین؟
  • خروج شرکت ستاد معاینه فنی تهران از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت
  • جنجال جدید شهرداری تهران درباره واردات اتوبوس
  • بیلبورد‌های شهرداری تهران در حمایت از خرید اتوبوس از چین
  • واردات اتوبوس‌های برقی هم مافیایی شد؟ / شهرداری تهران؛ متهم ردیف اول!
  • ایران در این پایگاه مخفی برای حزب الله لبنان پهپاد می سازد؟ | جزئیات ادعای تلگراف
  • نتانیاهو: پیشنهاد حماس با خواسته‌های ضروری ما فاصله داشت / اجازه نمی‌دهیم حماس توان نظامی‌اش را بازیابد
  • خروج معاینه فنی خودروهای تهران از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت
  • خروج شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از شمول ماده 141 قانون تجارت
  • خروج ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت